Nytt anbud ute for FOT-rutene

Men hvorfor har man valgt to forskjellige lengder på anbudene, henholdsvis 4 og 5 år?

Muligens for å se om man klarer å få ned behovet for tilskudd ved å forlenge anbudsperioden, eller for i neste omgang kunne få anbudet for Nord Troms og Finnmark til å harmonere med resten av landet, dersom man kjører dette anbudet på 5 års kontrakt mens Nord Troms og Finnmark, som skal ut neste år da blir 4 års kontrakt. Da vil man kunne kjøre hele landet som et anbud ved neste korsvei.




Vidar
 
Den EVE-TOS ruta så jeg ikke komme. Med de krav til første avgang så ligger inne så er man like langt i forhold til ikke å rekke tidlige fly til Finnmark. Hadde håpet på BOO-EVE da denne er viktigere å få opp frekvensen på i forhold til i dag.

Ellers er de vesentlige endringene, i tillegg til anbudsperiode, bortfallet av både krav om SCAT-1 og distribusjon av billetter i Amadeus ol. Dette vi i stor grad svekke Widerøe sin konkurranseevne på endel ruter.

Skal få lest gjennom grunndig i morgen, så kommer jeg vel med flere betraktninger ;)
 
.
Ellers er de vesentlige endringene, i tillegg til anbudsperiode, bortfallet av både krav om SCAT-1 og distribusjon av billetter i Amadeus ol. Dette vi i stor grad svekke Widerøe sin konkurranseevne på endel ruter.

De forutsetter SCAT-1 eller tilsvarende, hvertfall (4.3)
Avinor skal etter planen installere utstyr for satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) ved ei rekkje regionale lufthamner i anbodsperioden. Ved lufthamner som har satellittbaserte innflygingssystem (SCAT-I) installert, blir det føresett at operatøren kan nytte denne type satellittbasert innflyging eller tilsvarande system som gir presisjonsinnflyging.

De tillater heller ikke wet-lease, code-share, og man må fly på eget flightnummer. Ligger inne et visst krav om interlining, selv om det ikke ligger inne eksplisitt distribusjon i Amadeus eller tilsvarende GDS:
Operatøren skal delta i dei ordningane for gjennomgangspris innanlands som til kvar tid gjeld, og skal mellom anna tilby alle rabattar som desse ordningane omfattar.
...
Alle vilkåra operatøren har for overgang av passasjerar til og frå andre selskap sine flygingar, mellom anna overgangstider og gjennomgåande innsjekking av billettar og bagasje, skal vere objektive og ikkje-diskriminerande.

I tillegg ligger det inne krav om korrespondanse på en del plasser, eks. i TOS og TRD.
 
De forutsetter SCAT-1 eller tilsvarende, hvertfall (4.3)

Så den, men tidligere har dette vært et mer absolutt krav mot SCAT-1. Har vært mye kritikk mot dette fra konkurransemyndigheter da systemet i praksis kun har latt seg innstallere på Dash av de flytyper som er aktuelle.
 
Så den, men tidligere har dette vært et mer absolutt krav mot SCAT-1. Har vært mye kritikk mot dette fra konkurransemyndigheter da systemet i praksis kun har latt seg innstallere på Dash av de flytyper som er aktuelle.

Dette blir OT, men det stemmer ikke helt teknisk sett at det kun lar seg installere på Dash. Det som er korrekt er at SCAT-1 (foreløpig?) er bundet opp til en bestemt software og hardware-leverandør, og evt. andre tilbydere derfor må bytte til det systemet for kunne fly SCAT-1. En slik binding gjør selvfølgelig det både upraktisk og uforholdsmessig dyrt, så jeg skjønner godt kritikken :) Og det er kanskje slik at systemet heller ikke er godkjent for enkelte flytyper uten at jeg kjenner til det. Lufttransport kunne bl.a. installert samme type hardware/softare i sine nye B200 for dermed å kunne fly SCAT-1, men valgte å ikke gjøre det.

Men dette blir mest flisespikk :)
 
Operatøren skal delta i dei ordningane for gjennomgangspris innanlands som til kvar tid gjeld, og skal mellom anna tilby alle rabattar som desse ordningane omfattar.
...
Alle vilkåra operatøren har for overgang av passasjerar til og frå andre selskap sine flygingar, mellom anna overgangstider og gjennomgåande innsjekking av billettar og bagasje, skal vere objektive og ikkje-diskriminerande.

For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hva de mener her. Delta i gjeldende ordninger for gjennomgangspris? Avtaler om gjennomgående billetter osv er vel avtaler som gjøres mellom det enkelte flyselskap og ikke noe "gjeldene ordning".
 
For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hva de mener her. Delta i gjeldende ordninger for gjennomgangspris? Avtaler om gjennomgående billetter osv er vel avtaler som gjøres mellom det enkelte flyselskap og ikke noe "gjeldene ordning".

Dette er generell vissvass uten reell betydning. Også dette med koresponderende fly er uten reell betydning, da man ikke har kontroll på rutetidsendringer hos SAS/DY samt at avganger går såpass tett at man uansett kommer innenfor.
 
Dette er generell vissvass uten reell betydning. Også dette med koresponderende fly er uten reell betydning, da man ikke har kontroll på rutetidsendringer hos SAS/DY samt at avganger går såpass tett at man uansett kommer innenfor.

Bra! Det vil si, det er ikke leseferdighetene mine det er noe galt med altså.
 
Last edited:
Det er vel lenge siden det har vært så mange som har vært interessert, men hvem er AVIES AS? Samme som estlandske http://avies.ee?

Ingen selskap registrert under dette navnet i Brønnøysund, men det kan komme etterhvert. Vil nok tro dette er underveis. Kan ofte gå en stund før det fremkommer på nettsidene. Har en mistanke om at dette er et samarbeid med Centre of Aviation AS i Bodø, da disse har hatt noe kontakt med Avies.
 
Noen som vet hvilke selskaper har lagt inn anbud på hva? Spennende å se om DAT/DOT vil ta et ytterligere jafs at regionalnettet - om de i det hele tatt har mer kapasitet etter satsingene i Skien og på Rygge.
 

Ingen selskap registrert under dette navnet i Brønnøysund, men det kan komme etterhvert. Vil nok tro dette er underveis. Kan ofte gå en stund før det fremkommer på nettsidene. Har en mistanke om at dette er et samarbeid med Centre of Aviation AS i Bodø, da disse har hatt noe kontakt med Avies.
Trenger ikke registreres i Brønnøysund - esterne bruker "AS" de også, som det også står nedi hjørnet på hjemmesiden.

PS: Uregistrerte selskaper vil man aldri se i anbud av en viss størrelse.
 
Har en mistanke om at dette er et samarbeid med Centre of Aviation AS i Bodø, da disse har hatt noe kontakt med Avies.

I hvilken sammenheng har de samarbeidet? Center of Aviation driver med "teknisk prøving og analyse" i følge brreg.no.

Vet ikke hvor oppdatert Wiki er (http://en.wikipedia.org/wiki/Avies), men AVIES har en liten flåte bestående av en rekke flytyper ser det ut til. Den eneste faste passasjerruta de har flys med Jetstream. Av de flytypene de har er det kanskje mest aktuelt at det er det de kommer med hvis de får noen ruter. De andre har jeg mindre tro på.
 
Noen som vet hvilke selskaper har lagt inn anbud på hva? Spennende å se om DAT/DOT vil ta et ytterligere jafs at regionalnettet - om de i det hele tatt har mer kapasitet etter satsingene i Skien og på Rygge.

Hvem som har lagt inn på hvilke ruter blir ikke offentliggjort før anbudet er avgjort en gang i midten/slutten av desember. Er vel heller ikke unormalt at det drøyer over til januar.

DAT/DOT finner mer kapasitet dersom de får flere ruter siden lengden på anbudet nå blir 4 eller 5 år. Det gjør en investering noe enklere skulle man tro.
 
Trenger ikke registreres i Brønnøysund - esterne bruker "AS" de også, som det også står nedi hjørnet på hjemmesiden.

PS: Uregistrerte selskaper vil man aldri se i anbud av en viss størrelse.

Forklarer vel litt. Det jeg mente var bare at man ikke kan søke opp på brreg.no før det er gått en drøy uke eller av og til lengre tid. Ting skal oppdateres her. Men at de kalles AS i estland forklarer jo saken.
 
Hvem som har lagt inn på hvilke ruter blir ikke offentliggjort før anbudet er avgjort en gang i midten/slutten av desember. Er vel heller ikke unormalt at det drøyer over til januar.

Ikke helt korrekt. Punkt 6 i protokollen skal i utgangspunktet utfylles og offentliggjøres på et langt tidligere tidspunkt. Utfylling av tall fra anbudene er ingen stor jobb og burde derfor kunne komme om en ukes tid. Dette ble også gjort ved de første anbudene. Ved de to siste har tidspunkt for punkt 6 blitt slått sammen med punkt 9 som er tildelingen. Vil tro det har med å gjøre at de har vært sent ute de siste gangene.

Historisk har anbudspriser vært "kjent" for aktørene før offentliggjøringen selv om ikke tildelingen har funnet sted.
 
Forklarer vel litt. Det jeg mente var bare at man ikke kan søke opp på brreg.no før det er gått en drøy uke eller av og til lengre tid. Ting skal oppdateres her. Men at de kalles AS i estland forklarer jo saken.

Nå dreier vi litt, men men. Rent hyptetisk. Om du ikke finner det ved å søke i Brreg, så gjør ei heller samf.dep. det - og dermed forkastet anbud ;)
 
Back
Top