Nytt anbud for Luftambulansen

catocontrol

Air Traffic Controller
I dagens papirutgave av Fremover, står det at Scandinavian AirAmbulance, vil inn på det norske markedet. I første omgang på basen som skal etableres på Evenes.

Firmaet er et av tre, som er prekvalifisert i konkurransen om å få fly fra Evenes
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse

Har ikke Luftransport nettopp begynt på et tiårig anbud eller konsesjonsperiode?
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse

Selskapet må planlegge med tap første anbudsperiode om de skal klare å klå DOC og LTR på pris i første anbudsperiode om de kun skal ha en base. (Mtp at de må ha tilgang på vedlikeholds reserve på maskin siden)
Håper man ikke firer på kvalitetskrav fordi noen kommer med billig anbud.
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse

Da ser det ut til at de har ombestemt seg igjen, fra å ha jetfly inne i anbudet til ikke og tilbake til å ha det i anbudet. Åtte propellfly og et jet....
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Hva er igjen av lufttransport da? Litt los flygning og Svalbard?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Så svært lite altså.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Blir det nordmenn som skal fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Blir det nordmenn som skal fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vil tro at Lufttransport og Babcock SAA lager en avtale seg imellom, både for personell, utstyr og hangar....
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Pilotstillingene i flyambulansetjenesten er ikke ledige. Her er en kort info fra NF.

Norsk Flygerforbund har over lengre tid vært bekymret for situasjonen i flyambulansetjenesten, som i dag opereres av Lufttransport AS, og for våre 109 medlemmer som opplever en usikker fremtid for sine arbeidsplasser. Fra 1. juli 2019 skal Babcock Scandinavian Air Ambulance operere tjenesten.

Babcock Scandinavian Air Ambulance har lyst ut samtlige pilotstillinger i den norske flyambulansetjenesten som ledige stillinger, på tross av at de har mottatt krav fra dagens piloter om virksomhetsoverdragelse.
Norsk Flygerforbund mener i dag, som vi gjorde i forbindelse med luftambulanseanbudet, at flygerstillingene skal videreføres fra dagens operatør til den nye. Vi anser derfor at jobbene som luftambulansepiloter har i dag er besatt, og at norske flygere ikke skal søke på stillinger som våre pilotkolleger i dag innehar.

Vi er også gjort kjent med at det for tiden pågår samtaler mellom eierselskapene til Babcock Scandinavian Air Ambulance og Luftftransport Fixed Wing AS om et mulig oppkjøp av LT FW AS. Ved et oppkjøp vil kun eierskapet endres, og driften vil fortsette som før. Det betyr at piloter som har søkt på, og blitt tilbudt stillinger hos Babcock Scandinavian Air Ambulance, ikke vil kunne tiltre disse.
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Pilotstillingene i flyambulansetjenesten er ikke ledige. Her er en kort info fra NF.

Norsk Flygerforbund har over lengre tid vært bekymret for situasjonen i flyambulansetjenesten, som i dag opereres av Lufttransport AS, og for våre 109 medlemmer som opplever en usikker fremtid for sine arbeidsplasser. Fra 1. juli 2019 skal Babcock Scandinavian Air Ambulance operere tjenesten.

Babcock Scandinavian Air Ambulance har lyst ut samtlige pilotstillinger i den norske flyambulansetjenesten som ledige stillinger, på tross av at de har mottatt krav fra dagens piloter om virksomhetsoverdragelse.
Norsk Flygerforbund mener i dag, som vi gjorde i forbindelse med luftambulanseanbudet, at flygerstillingene skal videreføres fra dagens operatør til den nye. Vi anser derfor at jobbene som luftambulansepiloter har i dag er besatt, og at norske flygere ikke skal søke på stillinger som våre pilotkolleger i dag innehar.

Vi er også gjort kjent med at det for tiden pågår samtaler mellom eierselskapene til Babcock Scandinavian Air Ambulance og Luftftransport Fixed Wing AS om et mulig oppkjøp av LT FW AS. Ved et oppkjøp vil kun eierskapet endres, og driften vil fortsette som før. Det betyr at piloter som har søkt på, og blitt tilbudt stillinger hos Babcock Scandinavian Air Ambulance, ikke vil kunne tiltre disse.

Dette er et partsinnlegg, ikke fakta - foreløpig. Hvis de blir enige om en virksomhetsoverdragelse, er dette utfallet. Men det har ikke skjedd enda.
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Hvis Babcock ikke kjøper Lufttransport blir det rettssak som en naturlig følge av at Babcock mener jobbene på ambulanseflyene ikke tilhører de som har de jobbene.
 
Last edited:
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

Hvis Babcock ikke kjøper Lufttransport blir det rettssak som en naturlig følge av at Babcock mener jobbene på ambulanseflyene ikke tilhører de som har de jobbene.

De er ansatt i Lufttransport, ikke ambulanseflyene. Det står den nye operatøren fritt til å velge ansatte. Det er slik i alle bransjer og luftfart er ikke unik i så måte. Når det er sagt ville det være merkelig om de ikke gjør siden flygerne i Lufttransport sitter med den kompetansen Babcock trenger.
 
Re: NLA og Lufttransport får konkurranse - Nye anbudsrunder

De er ansatt i Lufttransport, ikke ambulanseflyene. Det står den nye operatøren fritt til å velge ansatte. Det er slik i alle bransjer og luftfart er ikke unik i så måte. Når det er sagt ville det være merkelig om de ikke gjør siden flygerne i Lufttransport sitter med den kompetansen Babcock trenger.

Feil, og retten vil nok forholde seg til norsk og EU lov og rettspraksis. Som i HR-2010-00473-A, (sak nr. 2009/1618).
 
Back
Top