Nyt dansk selskab

Wow, så flott. Da får jo noen beholde jobber etc. Mon tro om de vil fly under SAS farger "operated by" eller noe annet?

Cimber A/S

SAS indgår aftale med Cimber A/S

SAS har indgået en længerevarende aftale om at opretholde flyvninger med de fire CRJ-fly, som Cimber Sterling hidtil har fløjet for SAS. Aftalen føres nu videre af selskabet Cimber A/S, der er etableret d. 15. maj, med henblik på at erhverve en række aktiver fra det tidligere Cimber Sterling A/S.

SAS har siden Cimber Sterlings konkursbegæring været i dialog med kuratorerne om de samarbejdsaftaler, der forelå selskaberne imellem. I første omgang indgik SAS en midlertidig aftale med konkursboet, og kunne dermed opretholde ca. 30 daglige flyvninger. Nu foreligger så en endelig aftale, som sikrer, at SAS kan opretholde det planlagte trafikprogram. Aftalen er kommet i stand med Jørgen Nielsen, Jacob Krogsgaard og Alex Dyrgaard, folkene bag det oprindelige selskab, Cimber Air, og deres nye selskab Cimber A/S.

- SAS har indgået en robust og fornuftig aftale, som er til stor gavn for vores kunder. Indtil konkursen har Cimber Sterling leveret en god kvalitet, og vi er meget tilfredse med at kunne fastholde denne kvalitet med de dygtige Cimber-folk, som fortsætter med at flyve for SAS, siger koncerndirektør, COO i SAS, Flemming Jensen, som også glæder sig over, at SAS kan bidrage til at bevare kompetencerne og en del af arbejdspladserne fra det gamle Cimber.

CEO i Cimber A/S, Jacob Krogsgaard, er også glad for samarbejdet.

- SAS har gennem mange år været en god og solid samarbejdspartner. Derfor er jeg meget glad for, at det er lykkedes at lave en aftale til glæde for kunderne, SAS og det nye Cimber A/S, og vi ser frem til at fortsætte med at levere den samme gode service og kvalitet, siger Jacob Krogsgaard.

Rutenettet vil være i stil med det, Cimber hidtil har fløjet, og drejer sig om ca. 30 daglige flyvninger primært til Nord- og Østeuropa. Aftalen løber frem til sommertrafikprogrammet 2014. Flyene vil primært være bemandet med piloter fra SAS og kabinepersonale fra Cimber A/S, dvs. tidligere Cimber-medarbejdere.

Kuratorerne fra det krakkede flyselskab Cimber-Sterling har efter to ugers intensive forhandlinger fået forhandlet en aftale på plads, der deler konkursboet i to dele med prominente herrer blandt køberne.

Kuratorerne fra det krakkede flyselskab Cimber-Sterling har efter to ugers intensive forhandlinger fået forhandlet en aftale på plads, der deler konkursboet i to dele med prominente herrer blandt køberne.

Flyselskabets aktiviteter blev natten til onsdag solgt i to separate handler. Det oplyser kurator Sille Stener i en pressemeddelelse.

Den ene omfatter dele af det operationelle selskab fra Cimber Sterling, mens den anden halvdel er aktiviteterne fra Cimber Air Maintenance Center og Cimber Air Data.

Skal redde arbejdspladser

Sidstnævnte er blevet købt af den tidligere ejer Mansvel. Handlen af denne forgrening redder 80 arbejdspladser. Vedligeholdelses- og dataaktiviteterne bliver drevet videre under navnet Skyways Technics.

Det nye selskab, der overtager luftfartsvirksomheden lever videre under navnet Cimber A/S og skal drives af lederne fra det hedengange selskab, Jacob Krogsgaard Jørgen Nielsen og Axel Dyrgaard. Det sikrer i første omgang 114 arbejdspladser.

De vil i første omgang satse på kontrakflyvninger, hvoraf den første af disse netop er blevet indgået med SAS.

Den indbærer op til 30 daglige afgange til Nord- og Østeuropa med selskabets fire CRJ-fly. Driften vil blive videreført af Cimber-personalet, der efter konkursen har været på tvungen orlov.

Samtidig har Cimber A/S indledt forhandlinger om en wetlease-kontrakt på op til tre ATR-fly, som vil kunne redde yderligere 65 arbejdspladser

http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/232902/cimber_solgt_-_lever_videre_i_to_dele.html

Vilka 4 CRJ är det som är aktuella för Cimber A/S ?

OY-RJB/OY-RJG/OY-RJH/OY-RJI/OY-RJJ har väl alla flugit för SAS efter konkursen 3 maj ?

Hvilke ruter skal de fly ATR på? Skal de gå i konkuranse på noen av de rutene som er blitt absorbert av andre?

Hvilke ruter skal de fly ATR på? Skal de gå i konkuranse på noen av de rutene som er blitt absorbert av andre?

Pt. forhandles der om at lease 3 ATR fly, så intet er sikkert
men jeg vil tro der sigtes på indenrigs.

Hvad er det for et selskab der skal til at flyve? For mig virker det altså en smule halvhjertet, den løsning de har valgt. Desuden har SAS åbnet op for bookinger til ruter som Gdansk, Wroclaw, og andre ruter opereret af Cimber, men ikke Billund. Skal det tydes at SAS ikke ønsker at optage Billund i deres rutenet? Det er virkelig mærkeligt at BLL ikke har fået en indenrigsrute endnu. Mon ikke snart Flybe træder til? Det håber jeg, da de nok også flyver med gode priser.

Har prøvet at overskue det her med Cimber, men er ret forvirret. Som jeg kommer frem til, så ser det ud til, at Cimber bliver en underleverandør til SAS, bare med flere fly og flere ruter end de nuværende 4 CRJ-fly? Og der er ingen egne Cimber-ruter på vej?

Samnling i bånn, kaller vi det på norsk. De trekker ut delen som tjener penger og dumper resten. God strategi når kunder og bostyre kan spille på lag.

Helt rigtigt. Cimber blev en underleverandør til SAS og dermed bestemmer SAS fuldstændig over hvilke ruter Cimbers 4 CRJ-fly skal beflyve. Dermed kan du heller ikke bestille billetter på en ny Cimber hjemmeside. Det skal gøres via. SAS'.

Du kan egentlig se Cimber, som en subsidiary til SAS. Ligesom Cityhopper til KLM, Cityline til Lufthansa, Régional til Air France. Alle disse flyselskabers billetter skal også bookes via deres respektive partnere.

Men det undrer mig nu stadigvæk at Billund ikke er åben som en af de første ruter for SAS. Vi er ved at blive en smule sultne herovre. :/.

snak for dig selv. Indenrigs til CPH kan sagtens undværres - der er bedre tilbud "sydom"

Skal man til Göteborg, København, Baltikum, Polen, Rusland og visse andre steder, så er Amsterdam, Frankfurt og Paris ikke den lige vej.

Lyder lidt mere som en kommentar fra en jyde der hader København og har nok i sig selv. Der var vist en grund til at SAS var uønsket i lufthavnen.

Så flott, da tipper jeg det var en fantastisk hyggelig Cimber flyvertinne i dag som er lykkelig, fløy med dem fra LUX i dag, og man kunne tydelig se at hun gjorde alt hun kunne for å være så smilende og blid, men at det ikke var lett! Synes forøvrig Cimber har vært helt ok de ganger jeg har flydd dem.

Hvad er det for et selskab der skal til at flyve? For mig virker det altså en smule halvhjertet, den løsning de har valgt. Desuden har SAS åbnet op for bookinger til ruter som Gdansk, Wroclaw, og andre ruter opereret af Cimber, men ikke Billund. Skal det tydes at SAS ikke ønsker at optage Billund i deres rutenet? Det er virkelig mærkeligt at BLL ikke har fået en indenrigsrute endnu. Mon ikke snart Flybe træder til? Det håber jeg, da de nok også flyver med gode priser.

Gdansk, Wroclaw, osv. var SAS-ruter som ble operert av Cimber på vegne av SAS. Billund var derimot en ren Cimber-rute.

snak for dig selv. Indenrigs til CPH kan sagtens undværres - der er bedre tilbud "sydom"

Ja det er nu de har chancen for at hæve passagerafgiften til det det dobbelte, så en indenrigsrute ikke kommer igang. Det vil nok koste på den korte bane, men langsigte vil det helt sikkert gavne dem. Samtidig kan de jo bruge det politisk og sige tak for ingenting og den store forskelsbehandling der finder sted mellem lufthavnene i DK.

Hvordan kan en manglende rute være en fordel? De fleste lufthavne forsøger at få så mange ruter som muligt, og om du kan lide det eller ej, så er CPH vel et af de vigtigere knudepunkter i Nordeuropa. Men måske man er så antikøbenhavnsk derovre endnu (husker tendensen fra da jeg boede i Sydvestjylland), at man vil flyve store omveje for at undgå byen?

Bestemt ikke. Men husk nu på at Cimbers økonomi kun var god på regionale ruter OG indenrigs.

Vi vil ikke undgå København, bestemt ikke. Jeg har fløjet et par gange fra København, og det er fint. Hvis jeg skal på fritidsrejse, benytter jeg tit Ryanair. Ryanair er meget billigere end easyJet, derfor ender det tit med at jeg hopper på BLL. Skal jeg vælge et andet selskab, som jeg også gør tit, så bliver det ikke SAS. Deres priser er så skyhøje. Hvem har råd til 3.000 for t/retur til London pr. person? Jeg har ikke.

Så hvis jeg helt selv skal vælge, så tager jeg hellere turen over grænsen til Hamburg lufthavn, og Hamburg-Lübeck. Og det har intet med København at gøre, men mere det at jeg kan flyve med Lufthansa frem for SAS.

Bor så i Kbh. og har da aldrig skullet betale 3.000 kr. for en returbillet med SAS.

Men jo fint nok med Ryanair, Easyjet osv., hvis de flyver derhen hvor man nu skal hen, men er ved at planlægge en tur til Zürich for at besøge min storebror (der er flymekaniker hos Swiss), og der kommer jeg ikke langt med Ryanair og Easyjet ;)

Dette er dog et sidespor, lad os hoppe tilbage til emnet: Cimber og deres fremtid :)

Back