WOW Air - Nyt islandsk flyselskab -> Konkurs

Men han godeste Skuli har ikke lagt bort tanken om et nytt forsøk: WOW 2.0

http://www.ruv.is/frett/wow-air-20

Skúli Mogensen, founder of WOW air, is reportedly attempting to generate capital to resurrect the airline. WOW air was declared bankrupt last Thursday.
According to Fréttablaðið, Skúli Mogensen has compiled an investment statement, dated yesterday, saying he plans to set up an airline that sticks strictly to the budget model; as WOW air did in its first, profitable years.
 
Det er omtrent ikke O/D-pax til Island, og det kommer stadig flere direkteruter til/fra Europa, og også ruter fra f.eks DUB med MAX og Neo vil gjøre KEF stadig mindre konkurransedyktig.

Innblandingen fra Indigo Partners var nok også bare hjelp til å bygge et skalkeskjul for WOW etter at Icelandair trakk seg ut, for hvorfor skulle Indigo betale for noe de kan få til helt gratis? De kan f.eks bruke Frontier på den ene siden og Wizzair på den andre siden med KEF som hub.

WOW 2.0 blir nok vanskelig å starte.
 
Det er omtrent ikke O/D-pax til Island, og det kommer stadig flere direkteruter til/fra Europa, og også ruter fra f.eks DUB med MAX og Neo vil gjøre KEF stadig mindre konkurransedyktig.

Innblandingen fra Indigo Partners var nok også bare hjelp til å bygge et skalkeskjul for WOW etter at Icelandair trakk seg ut, for hvorfor skulle Indigo betale for noe de kan få til helt gratis? De kan f.eks bruke Frontier på den ene siden og Wizzair på den andre siden med KEF som hub.

WOW 2.0 blir nok vanskelig å starte.

Det er nok også lidt af det de pønser på, idet at Wizzair efterhånden er godt placeret på KEF, Og med det store amerikanske indtog der er i disse år der oppe, går det nok ikke længe før Wizz og Frontier starter noget der oppe.
 
Artikkelen om obligasjonslånet til WOW i Finansavisen i dag. Det var jo norske Pareto som stod bak utstedelsen og investorene har trolig tapt 500 MNOK av totalt 580 MNOK som ble gitt i lån. Så et tap på -85%
 
Det er en gåte for meg at noen vil funde et selskap som ikke har noen komparative fortrinn for eksistens i bunn. Da hjelper det lite med en ellers så god forretningsplan.
 
Flåteoversikt:
A20N:
TF-NEO - Ukjent, parkert på LJU.

A321:
TF-CAT - Går til Air Canada Rouge.
TF-DOG - Går til Air Canada Rouge.
TF-MOM - Går til Air Canada Rouge.
TF-DAD - Går til Air Canada Rouge.
TF-KID - Går til Air Canada Rouge.
TF-SON - Går til Air Canada Rouge.
TF-GMA - Går til Thomas Cook Airlines (UK).
TF-GPA - Ukjent, parkert på KEF.
TF-PRO - Ukjent, parkert på TLS.
TF-WIN - Ukjent, parkert på YMX.
TF-NOW - Ukjent, parkert på MIA.
TF-JOY - Ukjent, parkert på YUL.

A21N:
TF-SKY - Går til Onur Air.
TF-DTR - Ukjent, parkert på LJU.

A333:
TF-GAY - Ukjent, parkert på LDE.
TF-LUV - Går til Turkish Airlines.
TF-WOW - Går til Turkish Airlines.
 
Flåteoversikt:
A20N:
TF-NEO - Ukjent, parkert på LJU.

A321:
TF-CAT - Går til Air Canada Rouge.
TF-DOG - Går til Air Canada Rouge.
TF-MOM - Går til Air Canada Rouge.
TF-DAD - Går til Air Canada Rouge.
TF-KID - Går til Air Canada Rouge.
TF-SON - Går til Air Canada Rouge.
TF-GMA - Går til Thomas Cook Airlines (UK).
TF-GPA - Ukjent, parkert på KEF.
TF-PRO - Ukjent, parkert på TLS.
TF-WIN - Ukjent, parkert på YMX.
TF-NOW - Ukjent, parkert på MIA.
TF-JOY - Ukjent, parkert på YUL.

A21N:
TF-SKY - Går til Onur Air.
TF-DTR - Ukjent, parkert på LJU.

A333:
TF-GAY - Ukjent, parkert på LDE.
TF-LUV - Går til Turkish Airlines.
TF-WOW - Går til Turkish Airlines.

Oppdatert status:

A320:
TF-BRO - planlagt til Spirit som N697NK, forløpig lagret av Avolon
TF-SIS - planlagt til Spirit som N698NK, forløpig lagret Avolon

A20N:
TF-NEO - Levert Vistara som VT-TNN

A321:
TF-CAT - Planlagt til Air Canada Rouge.
TF-DOG - Planlagt til Air Canada Rouge.
TF-MOM - Levert Air Canada Rouge. C-GHQG
TF-DAD - Levert Air Canada Rouge. C-GHQI
TF-KID - Levert Air Canada Rouge. C-GHPD
TF-SON - Levert til Air Canada Rouge.
TF-GMA - Levert Condor som D-AIAI
TF-GPA - Planlagt til Thomas Cook Uk som G-TCDS
TF-PRO - Ukjent, parkert på TLS. Eiet av Bocomm Leasing
TF-WIN - Uvisst. lagret LCQ av eier ALC.
TF-NOW - Ukjent, parkert på MIA i arrest. Eiet av Bocomm Leasing
TF-JOY - Uvisst. lagret LCQ av eier ALC

A21N:
TF-SKY - TC-OEE hos Onur Air
TF-DTR - Lagret på MLA av eier ALC

A333:
TF-GAY - Ukjent, parkert på LDE. Lagret av ICBC Leasing
TF-LUV - Går til Turkish Airlines.
TF-WOW - Går til Turkish Airlines

Det litt ironiske her er jo at mange av de flyene de fikk levert nye, var fly som var tiltenkt andre selskaper, men som WOW fikk overta fordi de selskapene selv kom i problemer

I tillegg vil A330-900 MSN1903, som ble bygget i TLS med aldri levert WOW gå til Thai Air Asia

https://www.flickr.com/photos/gutierrezeric/47951160893/
 
Last edited:
TF-GPA er sendt på service til LJU før den skal i trafikk for Thomas Cook UK

Airbus A321 -211 7237 TF-GPA Air Lease Corp ferried 19jul19 KEF-LJU, for Thomas Cook Airlines as G-TCDS
 
De to A330-900 maskinene som var bygget for WOW, men aldri levert, og som har stått lagret i TLS siden i fjor skal etter planen leveres til de indonesiske lavprisselskapet Citilink
 
TF-GPA - Planlagt til Thomas Cook Uk som G-TCDS

Denne rakk akkurat å bli malt i Thomas Cooks farger, men kom aldri i trafikk. Eiet av ALC, og i følge Skyliner havner den nå hos Frontier

Airbus A321 -211 7237 N Frontier Airlines delivery 26-27sep19 SNN-YQX-BGR-GNV, OE-reg after paint into Thomas Cook cs (ntu)
 
Back
Top