Nyt dansk selskab

Det er hamrende vigtigt at vi har et stærkt indenrigsrutenet i DK. Kun på den måde fungerer det jydske erhvervsliv optimalt! Der foretages dagligt ekstremt mange rejser til CPH fra jylland - både for at holde møder i København og for at rejse videre fra CPH.
Husk derudover at vi bor i et lille land, vi må derfor alle have en interesse i at bevare CPH´s position som nordeuropas vigtigste "trafikknudepunkt" om ikke andet så p.g.a. samfundsøkonomien (ekstemt mange arbejdspladser, statens ejerandel i SAS, statens ejerandel i CPH).

Og for mit vedkommende er det altså noget mere attraktivt at flyve via CPH til en "seriøs" destination end det er at flyve med Ryanair fra BLL til Zadar, Krakow, Carcassonne eller et andet mærkeligt sted....
 
Nu tror jeg også umiddelbart Ryanair er forbeholdt fritidsrejsende, og der er de altså rigtig gode. Carcassonne ligger med nem connection til Andorra, Toulouse, og den sydfranske kyst.
Kraków er en storby, som bliver mere og mere populær. Zadar er en super god destination, hvis man vil besøge Kroatiens kyststrækning og dens øer.
 
Hvordan kan en manglende rute være en fordel? De fleste lufthavne forsøger at få så mange ruter som muligt, og om du kan lide det eller ej, så er CPH vel et af de vigtigere knudepunkter i Nordeuropa. Men måske man er så antikøbenhavnsk derovre endnu (husker tendensen fra da jeg boede i Sydvestjylland), at man vil flyve store omveje for at undgå byen?

At hæve passagerafgiften til det dobbelte ville nok vække politisk opsigt, måske var der et par politiker, der snart fik øjnene op at normal konkurrence egentlig er sundt og det hele ikke skal serveres på et sølvfad for CPH.
En fordel kunne være at det var nemmere at sparke liv i en rute til Helsinki Tronhiem Bergen Gøteborg Warzawa flere afgange til Riga Oslo Stockholm. Prøv og bruge din fantasi lidt eller er du blevet for antijysk? Men hvis du gerne vil vide det, Ja jeg undgår CPH og SAS men mest af politiske grunde.
Og skal vi så komme videre med en gang nørdet flyprat/snak og bare være enig om at vi sakkens kan tåle at være uenig?
 
At hæve passagerafgiften til det dobbelte ville nok vække politisk opsigt, måske var der et par politiker, der snart fik øjnene op at normal konkurrence egentlig er sundt og det hele ikke skal serveres på et sølvfad for CPH.
En fordel kunne være at det var nemmere at sparke liv i en rute til Helsinki Tronhiem Bergen Gøteborg Warzawa flere afgange til Riga Oslo Stockholm. Prøv og bruge din fantasi lidt eller er du blevet for antijysk? Men hvis du gerne vil vide det, Ja jeg undgår CPH og SAS men mest af politiske grunde.
Og skal vi så komme videre med en gang nørdet flyprat/snak og bare være enig om at vi sakkens kan tåle at være uenig?

Dig om at du vil undgå det, men ok, lad os være uenige. Har intet imod Billund som sådan, fløjet derfra mange gange. Er heller ikke mere antijysk end at jeg skam meget gerne under jyderne en velfungerende lufthavn med et attraktivt rutenetværk til så mange hub og storbyer i Europa som muligt. Dette er grunden til, at jeg siden jeg boede i Jylland og stadig den dag i dag er glødende tilhænger af en midtjysk lufthavn, f.eks. omkring Galten. Den tror jeg langt bedre ville kunne servicere Jylland, og jeg har flere gange beklaget at politikerne ikke på landsplan har en lufthavnspolitik for andet end København. Den slags skal ikke styres på lokalt niveau, det giver for mange lokallufthavn.

Danmarks geografi gør det godt med en stor lufthavn i hovedstaden/København og en i vest, tilføjet lidt i de yderste områder som f.eks. Aalborg og Bornholm.

Men forstår ikke lige den der med passagerafgiften og konkurrence og København der får alt på et sølvfad? Mig bekendt får hverken København eller Billund tilskud fra staten, hverken direkte eller indirekte i form af en flyvestation (som i Aalborg).
 
Husk derudover at vi bor i et lille land, vi må derfor alle have en interesse i at bevare CPH´s position som nordeuropas vigtigste "trafikknudepunkt" om ikke andet så p.g.a. samfundsøkonomien (ekstemt mange arbejdspladser, statens ejerandel i SAS, statens ejerandel i CPH).
Og vi siger tak for den bedrevidedende nedladende belæring!

At staten har ejerandele i SAS og CPH er da en af største fejlanbringelser af penge i DK, på samme måde som kommunernes ejerandele i BLL! Offentlige penge skal ikke være hvor private penge passer bedre ind. Politiske hensyn er virkeligt noget rod i kommercielle selskaber. SAS er et glimrende eksempel på dette.
 
Det er jo en politisk diskussion om staten og det offentlige skal investere i infrastruktur. Personligt går jeg ind for et statsligt ejerskab af vital infrastruktur, som f.eks. jernbanerne, men også vigtige lufthavne. Jeg mener også, at staten burde eje mindst en større lufthavn i Jylland, og jf. mit ovenstående indlæg, gerne omkring Aarhus.

Jeg synes ikke de private i Kastrup har gjort det alt for godt, alt for meget fokus på butikker! Det er dog blevet bedre på det seneste.
 
Men forstår ikke lige den der med passagerafgiften og konkurrence og København der får alt på et sølvfad? Mig bekendt får hverken København eller Billund tilskud fra staten, hverken direkte eller indirekte i form af en flyvestation (som i Aalborg).

København har vel lige fået en stor pulje på over 200 mill. som du måske har glemt.
http://www.swiflet.com/vb/firstmover/3/1/

side 16 til 18

Hvem tror du der har fordel af at der findes 5 af 7 lufthavne i vest der får offentlig støtte. Det er ikke til Billunds fordel vel, tværtimod. Det kan kun være en fordel for CPH at der feedes fra så mange jyske lufthavne som mulig. Det er vel heller ikke nogen hemmelighed at CPH har fået en motorvej og Metro lige til døren og jernbane i kælderen. Du må nok heller ikke glemme, at det ikke er mere end 25 år siden at monopolet blev ophævet hvor alt uderigstrafik var forbeholdt SAS og CPH. Det er vel at få det serveret på et sølvfad.
At politikerne på borgen så bliver ved med at råbe op om hvor vigtig det er for det jyske erhvervsliv at vi har et stærkt indenrigsrutenet til og fra København for at komme ud i verden er ikke andet end en omgang bullshit. For lytte til erhverslivet gør man åbenbart ikke, de vil gerne undgå omvejen.
det er der vist rigelig dokumentation for her.
http://www.cotra.dk/cms.cfm?nPageNo=15971


En lufthavn i Aalborg og Billund så er der ikke ret mange i vest der har mere end max 120km til nærmeste lufthavn ren luksus i forhold til hvad der er i andre lande. En ny i Århus tja byg løs, hvis det er private investor der vil, men den vil aldrig blive rentabel uden at lukke i Billund og Ålborg plus at det både vil få syd vest og sønderjyder og det halve af Fyn til at vende snuden mod Hamborg . At kører en time eller mere mod nord for at flyve syd på virke ikke logisk. Så jeg mener nu ikke at Billund ligger helt fejlplaceret. Men du har helt ret der er brug for at løse det politisk. Men jeg tvivler på det bliver løst for det vil koste passager i Kastrup, derfor er jeg sikker på det ikke kommer på tale.





Førhen undrede jeg mig egentlig tit over at der ikke kunne findes penge til de sølle 13 km jernbane der mangler for at binde lufthavnen i billund på det østjyske banesystem, der er selvfølgelig et spørgsmål om økonomi, men derudover er det min personlige tese, at politikkerne ikke ønsker at gøre det for nemt at komme til Billund og det vil ikke gavne deres interesse i CPH eller for den sag i det skrantende SAS. Det vil nok også modarbejde det, der står skrevet i regeringsgrundlaget på side 31. for den nuværende regering.

Så når staten ikke vil sørge og ensartet og fair konkurrence så vil jeg sgu heller ikke støtte deres egne selskaber.
 
Kender udemærket til Cotra, og er absolut ikke uenige med dem. Hvad angår at CPH har fået i tidligere tider afviser jeg heller og er bekendt med. Men tænkte på i dag!

Hvad angår jernbanen og motorvejen, så kom i de forbindelse med Øresundsbroen (ja, ok, der var en lille stump motorvej før, men den hang ikke sammen med noget andet). En motorvej og jernbane der nok var blevet bygget uden lufthavnen, og at lade tog køre forbi der uden stop ville være dumt.

Men hvad for såvidt angår CPH isoleret set: Jeg synes netop politikerne her har gjort det de bør gøre omkring infrastrukturen, monopolet på udenrigsruter er ligeledes godt det er ophævet.

Mit håb er bare, at politikerne stadig ville kunne vælge en lufthavn i Jylland og lave samme eller tilsvarende investeringer, det vil i praksis nok sige motorvej og jernbane. Det bør man næppe gøre til alle, dertil for mange, og maks to Jylland, måske kun én. Men der er jeg tilbage til hvad jeg skrev for lang tid siden i en anden tråd: Der mangler en landsdækkende trafikpolitik for Jylland, Christiansborg har berøringsangst.

Personligt tror jeg stadig Aarhus ville være bedste placering, men ikke helt principsag for mig. Men støtter helt åbent at man laver en national satsning på én lufthavn i Jylland med tilhørende infrastruktur. Og har en sideinteresse for jernbaner, og derfor jeg hælder til Aarhus. Min interesse og venner der arbejder i Banedanmark siger, at det trafikalt vil være nemmere at forbinde en lufthavn i ved en ny bane fra Aarhus via Galten til Silkeborg med flest jyske byer uden for meget omkørsel. Men hvis en bane til Billund kan trafikeres på en gode måde, er jeg nok også på det :)

Ifølge dem er det at bygge banen kun halvdelen af udfordringen, der skal også være plads på skinnerne for enden til at køre de rigtige steder hen på en god måde.
 
Er det ikke bedre at styke Billund lufthavn end at bruge mange penge på at bygge en ny lufthavn ved Århus? Billund ligger centralt i Danmark. Om man bor på Fyn, på øerne, I Midt - og Sønderjylland. Og hvis rutenetter der ikke er godt nok, så kører vi gladeligt til Hamburg lufthavn - priserne er mange gange langt lavere end fra f.eks. CPH.

Jeg synes tilgengæld man har fejlplaceret end lufthavn på Ebeltoft - totalt endeløst sted. 1 time fra Aarhus. Hvis man kommer fra Aarhus, er det potato potato, om man vælger Tirstrup eller BLL. 1 times kørsel uanset. Jeg synes man skulle lukke Aarhus-lufthavn, eller dele af det. Og flytte aktiviteterne til BLL. Det vil gavne helle Jylland langt mere. Og nu kommer jeg lige med mit Ryanair-halløj igen: Men efter at Ryanair kom til BLL, øgede KLM de daglige frekvenser, Lufthansa tilmed, Air France kom til BLL osv osv osv.

Jeg synes man burde styrke BLL, evt. lukke AAR og beholde Sønderborg i syd, Esbjerg ved vestkysten, BLL i midten og Aalborg i norden. Og bygge bedre infrastruktur til BLL, i stedet for at bygge tax-free butikker i CPH. Det skal dog siges at de er igang med at bygge en motortrafikvej dertil, hvor folketinget har bevilliget antal kroner til. Det skal de da også skilte et par gange på vej dertil, så vi kan kysse dem i røven over det.. Eller hvad man nu kan? Hmm...
 
Har læst mange rapporten om udvikling af infrastruktur. Hvis valget står mellem at udvikle det man har, eller bygge det man helst vil have, plejer de økonomiske tal at ende op med, at det er bedst på den lange bane at lave det man vil have, frem for at udvikle på det man har.

Men hvordan det ser ud i dette tilfælde vil jeg ikke sige. Omvendt mener jeg at der er erhvervsfolk omkring Aarhus, hvis de må, der vil smide penge i en sådan lufthavn.
 
Men hvorfor oprette en lufthavn ved Aarhus, når du en time væk har to lufthavne - en forholdsvis international stor? Er det ikke bedre at styrke en lufthavn med flere ruter, destinationer, og flyselskaber. Altså aktiviteter i lufthavnen.
 
Det bedste sted at placere en lufthavn er vel der, hvor man få fleste mulige potentielle kunder indenfor kortest mulige gennemsnitlig afstand, og der skulle lidt vest for Aarhus være det bedste sted, ifølge de rapporter jeg har læst.
 
Du foreslog tidligere at en lufthavn skulle ligge ved Galten. Fra Aarhus C -> Galten = 27 min. kørsel. Aarhus C -> BLL = 1 time 10 min.

Hvad gør egentlig den store forskel, og jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor man har valgt at placerer en lufthavn ved Tirstrup.
 
Tirstrup er håbløs. Forklaringen er nem: Der lå en flyvestation, så dermed kunne man lave en midlertidig!!! lufthavn her. Dengang var der planer om en storlufthavn på en mere hensigtsmæssig placering, blev bare ikke realiseret.

Der bor ca. 2,6 mio. i Jylland, dertil lidt mindre øer og Fyn, men i runde tal ca. hveranden dansker. Derfor burde en lufthavn med ækvivalent infrastruktur som CPH være passende. Man kommer her dog ikke uden om, at CPH har fordel af at nogle svenskere også bor tæt på denne, men lad dem nu have den fordel. Det skal jyderne dog ikke lide under :)

Jeg skriver ækvivalent infrastruktur, da en metro næppe vil være relevant, derimod bør man sikre, at alle større jyske/fynske byer har en nem og hurtig adgang via både bil og kollektiv trafik, absolut helst tog.
 
Der kommer aldrig til at blive bygget en ny lufthavn ved Århus. Dels har der ikke været politisk vilje i mange år, og dels så vil det i praksis være umuligt at træffe en upopulær beslutning for en befolkning, der i et givent nærmiljø vil blive stærkt generet af støjgener. Tænk bare på hvor stort ståhej, der er når der skal bygges en vindmølle, som mange gerne vil have, bare ikke i nærheden af deres egen bopæl. Danmarks Naturfredningsforening (der i praksis i en forening med politisk bredside) vil næppe heller uden protester kunne acceptere de kvadratkilometer, der skal beslaglægges.

Og mht. ejerskab af centrale dele af infrastrukturen, så kan jeg ikke se at det går i en retning mere statsligt ejerskab, på trods af den delvist socialistiske regering, vi pt har i Danmark.

Endvidere er det et faktum, at der i forbindelse med valget var tæt på at blive genindført en lufthavnsafgift, der ville have hæmmet særligt indenrigstrafikken til gene for provinsen. Særligt Socialistisk Folkeparti (og støttepartiet Enhedslisten) er decideret imod indenrigsluftfarten af miljøhensyn.
 
Litt OT her, men det undret meg at pilotene er fra SAS. Jeg forstår det dithen at typerating på CRJ900 og -200 må være den samme. Har SAS så mye ekstra kapasitet med folk at de kan ta 4 "nye" fly uten å ta noen fra ex. Cimber Sterling piloter? Jeg la merket til dette da jeg for 3 dager siden fløy cimber, og det foregikk linetrening ombord.
 
Last edited:
Disse flyene er ikke "nye" i SAS. SAS hadde også avtale med Cimber Sterling om leie av disse flyene, og da var det også SAS-piloter.
 
En del af den "gamle" aftale mellem SK og QI gik på at Commander var SK pilot og 2.pilot fra QI...
Det blev ændret tidligere iår til at det kun ER SK piloter der flyver, men det så er QI cabin crew...
Mig bekendt er detomkring 30+ piloter der er udstationeret hos QI
Hilsen Ole
 
Der kommer aldrig til at blive bygget en ny lufthavn ved Århus. Dels har der ikke været politisk vilje i mange år, og dels så vil det i praksis være umuligt at træffe en upopulær beslutning for en befolkning, der i et givent nærmiljø vil blive stærkt generet af støjgener. Tænk bare på hvor stort ståhej, der er når der skal bygges en vindmølle, som mange gerne vil have, bare ikke i nærheden af deres egen bopæl. Danmarks Naturfredningsforening (der i praksis i en forening med politisk bredside) vil næppe heller uden protester kunne acceptere de kvadratkilometer, der skal beslaglægges.

Og mht. ejerskab af centrale dele af infrastrukturen, så kan jeg ikke se at det går i en retning mere statsligt ejerskab, på trods af den delvist socialistiske regering, vi pt har i Danmark.

Endvidere er det et faktum, at der i forbindelse med valget var tæt på at blive genindført en lufthavnsafgift, der ville have hæmmet særligt indenrigstrafikken til gene for provinsen. Særligt Socialistisk Folkeparti (og støttepartiet Enhedslisten) er decideret imod indenrigsluftfarten af miljøhensyn.
Stort set samtlige lufthavne i Jylland er tidligere flyvestationer..nogle helt tilbage fra krigens tid...Der er ganske få som ikke er fra den generation...BLL er en af dem...Den blev anlagt af LEGO i midten af 1960èrne
Hilsen Ole
 
Back
Top