Nyheter i 2005

MartinL

ScanFlyer Dusty
Stille og lite nytt fra luftfarten i Norge. Noen som tørr å bruke disse stille dager på å gjette litt om hvilke oppstart av nye ruter (som enda ikke er gitt) vi kanskje kan vente oss inn i det nye året!
 
får vell begynne å drømme da:

Mulig jeg tar i her, men det ville ikke overraske meg om Orient Thai eller Thai Airways dukker opp innen året er omme eller innen de nermeste årene om de gjennomfører sin flåte økelse. Litt store maskiner til Bangkok er velkommen og burde snart bli en reallitet. (tatt katastrofen i betraktning). Tror ikke de ville hatt store problemer med å fylle opp ett par fly i uken både med tanke på turister til thailand og som en Gateway to Asia

SK: Hva med Trondheim - London? Norwegian er jo blitt en suksess og tror nok ikke SK lar de få tappe ut hele dette potensiale her allene.
SK: Hva med en rute fra Oslo til Glasgow? RyanAir klarer jo å fylle opp fra torp.

Vell ingen grunlag til å utale meg, men morro å prøve seg. Noen som har noen meninger eller andre trolige ruter?
 
Synes selv det er ekstremt vanskelig å gjette på nye ruter...men Orient Thai er allerede i Danmark, så muligheten er vel absolutt til stede for at de kan droppe innom Norge/Oslo også. Men de flyr vel til Danmark i samarbeide med en turoperatør?
Angående Thai så har det jo gått rykter om at de skal fly til Oslo via Køben en stund, var vel rimelig nært en slik rute i fjor?

En annen ting jeg undres litt over er det totale fraværet av UAE-selskaper i Skandinavia, kan det komme noe her? Neppe fra Oslo, men kanskje Køben eller Stockholm?

Forøvrig så hadde det jo vært artig med ytterligere en langrute eller to fra Oslo i det nye året. :hi2
 
Jeg håper også på langruter her, en rute til Østen kan komme, turismen har fått seg en knekk i mange land men ikke så alvorlig som man kanskje kan tro og Thailand kommer nok snart på fote igjen og skandinaver liker Thailand og vi liker eksotiske reisemål. Bangkok med Thai fra i høst er derfor et håp.

i Europa håper jeg på Istanbul og St. Petersburg.
 
Kunne jo håpe på at UA starter ORD--OSL med 763.
Enormt mange destinasjoner i hele Amerika med bare en mellomlanding. Dessuten er 767 passe til en by som Oslo
 
En annen ting jeg undres litt over er det totale fraværet av UAE-selskaper i Skandinavia, kan det komme noe her? Neppe fra Oslo, men kanskje Køben eller Stockholm?

Hva er et UAE selskap?


Hva med en rute til Dubai?
Emirates eller kanskje SAS med en 321.

Ellers kan jeg ikke fatte at det ikke skulle gå økonomisk med flere langruter fra Osl når Arlanda med knappe to mill flere reisende enn oss har flere.

Hva med BA til Bergen fra London? Tror denne kunne blitt noe.

Personlig har jeg ikke skjont hvorfor ingen kjører sommerruter fra Statene til Bergen i sommer sessongen, eller å la Continental til Osl gå ned via Bergen på vei til og fra. Ville tatt mange pax fra KLM og åpnet store muligheter for vestlands turismen fra statene!
 
Originally posted by MartinLangaas
Personlig har jeg ikke skjont hvorfor ingen kjører sommerruter fra Statene til Bergen i sommer sessongen, eller å la Continental til Osl gå ned via Bergen på vei til og fra. Ville tatt mange pax fra KLM og åpnet store muligheter for vestlands turismen fra statene!

Nedslagsfeltet til Flesland er kanskje 20% av Gardermoen i antall folk. Dessuten ville mye av CO's rutes forse forsvinne dersom den har en mellomlanding. Da kan man like gjerne fly via en annen by med et annet selskap, med widebody og PTV
 
Takker

Men har noen av disse noen gang snuset på Oslo da?
finnene har jo minst to ukentlige direkte fra Helsinki med Finnair tror jeg.
Dubai og området rundt øker jo bare i etterspørsel.
 
Originally posted by Blubird
Originally posted by MartinLangaas

Hva er et UAE selskap?

UAE = United Arabic Emirates...Gulf Air, Emirates, Qatar etc hører hjemme i den regionen.

Trodde egentlig at Quatar hørte hjemme i Doha, dvs Quatar. Gulf Air i Abu Dabi, Bahrain og Muscat.

UAE = Et land med hovedstand Dubai, ikke en region

Pirk pirk:thumbup
 
Originally posted by Dag Viking

Trodde egentlig at Quatar hørte hjemme i Doha, dvs Quatar. Gulf Air i Abu Dabi, Bahrain og Muscat.

UAE = Et land med hovedstand Dubai, ikke en region

Pirk pirk:thumbup


Pirk pirk: Man skriver Qatar uten U :thumbup
 
Originally posted by Blubird
Originally posted by Dag Viking

Trodde egentlig at Quatar hørte hjemme i Doha, dvs Quatar. Gulf Air i Abu Dabi, Bahrain og Muscat.

UAE = Et land med hovedstand Dubai, ikke en region

Pirk pirk:thumbup


Pirk pirk: Man skriver Qatar uten U :thumbup

Hmm, har de lært av Quantas?
 
"U"'en i Q'en er jo innebygget...smør på flesk med en ekstra U der...akkurat som det ville blitt med en "E" i nicket mitt.... :spin:
 
Kanskje det trengs en liten oppklaring her:

United Arab Emirates (UAE) er ett land som består av syv Emirater:

Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah og Umm al-Quwain

Hovedstad og største by er Abu Dhabi City.

Qatar er ett eget land hvor hovedstaden heter Doha.

Bahrain og Oman er også egne land.

Emirates er ett flyselskap som hører hjemme i UAE (Dubai). Hovedbase er Dubai International Airport.

Etihad er ett nytt selskap som også er basert i UAE (Abu Dhabi).

Gulf Air er nasjonalt selskap for Bahraein, Oman og Abu Dhabi. Qatar var også med, men de trakk seg ut og startet Qatar Airways..

Kan bli forvirret av mindre :sarc
 
En rute til Gulfområdet hadde vært topp. Men hvis SAS skulle begynne å fly ville det vel ha blitt fra København og forbindelse til OSL, TRF, KRS, SVG, BGO og TRD.

A321 er en liten maskin i forhold til hva andre selskap benytter på f.eks Dubai - hvordan er rekkevidden?
 
Hadde for meg at SAS A321 ble benyttet til å fly Danske soldater til Kuwait, og at den gikk uten mellomlandinger.

/Geir
 
Nye ruter er vel ihvertfall (....men disse er gitt!):
Oslo-Aberdeen, City Star Airlines
Oslo-Montpellier, Norwegian/Sterling
Oslo-Paris, Norwegian/Sterling
Oslo-Budapest, Malev

I tillegg har det jo lenge vært rykter om:
Oslo-Istanbul, Turkish
Oslo-Bangkok, Thai

Økning i antall avganger på:
Oslo-Tallinn, Estonian
Oslo-Praha, CSA
Oslo-Køln, Germanwings
 
jeg tror nok også at vi kan komme til å se easyJet på OSL - enten fra Newcastle eller Bristol (eller kanskje også GVA når SK legger ned OSL-GVA)
 
Originally posted by CK
jeg tror nok også at vi kan komme til å se easyJet på OSL - enten fra Newcastle eller Bristol (eller kanskje også GVA når SK legger ned OSL-GVA)

Neppe NCL-OSL. Hvorfor skulle de det når de har lagt ned NCL-CPH. Tror ikke pax grunnlaget er bedre på OSL enn CPH. Det som selvfølgelig kan åpne for OSL er at OSL er "snillere" med avgifter enn CPH.

Ole B
 
Originally posted by vadheim
Nye ruter er vel ihvertfall (....men disse er gitt!):
Oslo-Aberdeen, City Star Airlines
Oslo-Montpellier, Norwegian/Sterling
Oslo-Paris, Norwegian/Sterling
Oslo-Budapest, Malev

I tillegg har det jo lenge vært rykter om:
Oslo-Istanbul, Turkish
Oslo-Bangkok, Thai

Økning i antall avganger på:
Oslo-Tallinn, Estonian
Oslo-Praha, CSA
Oslo-Køln, Germanwings

Skal Malév gjenåpne Oslo-Budapest, artig, det visste jeg ikke, skal den begynne med sommerprogrammet. Da får Norwegian konkurranse, Malév satser vel på litt transferpax også.
 
Back
Top