Nye tog fra Spania til Flytoget

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg ser at Flytoget skal anskaffe nye flytog fra Spania, 8 togsett, + opsjon på 6 til.
Det skal bli spennende å se hvor lenge de holder, og hvordan det blir med vedlikehold og tilgang på reservedeler etc. Det er vel en del eksempler på at anskaffelser til den laveste prisen i lengden blir et stort problem.
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

Nå produseres det vel ikke togmateriell i Norge lengre.

NSBs fraktdivisjon CargoNet har noen dieselokomotiver i bruk på Nordlandsbanen.
Så erfaringer med Spanskbygd materiell finnes.
Og i Spania har jo jernbanen omtrent utkonkurrert flyet på strekningen Barcelona-Madrid.

Vi må ikke bli for sjåvinistiske. :)
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

Det står en kunngjøring på Doffin i dag. Der står prisen også. Og at det økonomisk mest fordelaktige tilbudet ble valgt. De mottok kun 2 tilbud.
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

Det var da godt de ikke valgte tog fra AnsaldoBreda fra Italien...Det gjorde Danske Statsbaner, da de valgt IC4...
De bestilte omkring 85 togsæt, og ikke en gang 25 % procent af dem er køreklare...De blev leveret 10-15 år forsent..og resten af sættene kommer nok slet ikke ud ad køre...
Der og bliver en stor skandale....
Hilsen Ole
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

Hurtige tog....se hvordan Tyskerne og Japanerne gør....
Hilsen Ole
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

Jeg ser at det i anbudsdokumentene er satt en minimums makshastighet på 210 km/t. Det er altså ingen store planer om at Flytoget i fremtiden noen gang skal gå fortere enn 19 minutter Oslo S - OSL.
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

Hurtige tog....se hvordan Tyskerne og Japanerne gør....
Hilsen Ole

Jeg ser at det i anbudsdokumentene er satt en minimums makshastighet på 210 km/t. Det er altså ingen store planer om at Flytoget i fremtiden noen gang skal gå fortere enn 19 minutter Oslo S - OSL.

Togene kan ikke gå fortere enn de skinnene de er bygget på. Flytoget har ikke ansvaret for skinnene/infrastrukturen, på samme måte som at flyselskapene ikke har ansvar for rullebanen/lufthavnen.

Mao., begrensingen på et tog sin hurtighet (dermed også tog-type) ligger hos det vi i Norge kaller Jernbaneverket. 95% av alle feil på togtransport ligger hos dem, men det går utover de som jobber med passasjerene, altså NSB/Flytoget og da vinkles det deretter (media lever ironisk nok av våre click).
 
Last edited:
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

8 togsett er vel også litt snaut for og erstatte alle dagens Flytog?
Uansett så er jo ikke akkurat dagens materiell det nyeste på markedet. Selv om de virker som passasjer være bra vedlikeholdt er de jo nå snart 18 år gamle og er jo over 20 innen noe nytt kommer på plass


Jeg ser at det i anbudsdokumentene er satt en minimums makshastighet på 210 km/t. Det er altså ingen store planer om at Flytoget i fremtiden noen gang skal gå fortere enn 19 minutter Oslo S - OSL.


Nå svarer vel Petter380 på spørsmålet ditt, men selv enten det er snakk om og kunne øke hastigheten til enten 250, 300 eller mer, så vil jo det kreve veldig store investeringer med tanke på hvor få minutter man vil spare på dagens 19.
Dessuten, Flytoget deler jo skinnegangen med NSB sitt materiell og da antar jeg det er mest hensiktsmessig at togene går i ca samme hastighet. Hvis ikke blir man jo liggende i kø, og de ymse Flirt modellene har vel omtrent samme hastighet som Flytoget?
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

8 togsett er vel også litt snaut for og erstatte alle dagens Flytog?
Uansett så er jo ikke akkurat dagens materiell det nyeste på markedet. Selv om de virker som passasjer være bra vedlikeholdt er de jo nå snart 18 år gamle og er jo over 20 innen noe nytt kommer på plass


Disse nye settene er ment for å ta unna forventet mertrafikk til OSL etter utvidelsen i 2017. De eksisterende 16 flytogssettene av type 71 ble levert i 1997-98, opphavlig som trevognssett, men fikk koblet inn en fjerde vogn for noen år siden. Settene har også nylig gjennomgått en oppgradering og levetidsforlengelse.

Steller man pent med jernbanemateriell holder det gjerne i 40 år og vel så det, og blir som regel umoderne før det blir oppslitt
 
Spanske tog i Norsk klima, hmmmm skeptisk.

Vi burde kjøpe slike ting fra folk som kan produsere ting som virker i sub zero klima, og da tror jeg Bombardier er en klar kandidat!
 
Franske fly norsk klima. Hmm... Skeptisk.

Spot on, mate!

Men det er vel en del som blander Spania og Italia her?

Det er Italia som har levert alle disse fregatthelikopterne og trikkene og alle tingene som fungerer så "flott".

Spania har Larios og det funker som bare juling. Så hvorfor ikke et flytog.
 
NSB's Type 72 er et produkt fra Ansaldobreda. Disse togene har vært en stor suksess.
Dog er også "Italia-trikkene" produsert av samme leverandør, så man får håpe at de er dyktigere på togsett enn trikker.

EDIT: Flytoget hadde valgt spanjolene ja. Jeg leste litt fort her. Hver gang Ansaldobreda kommer opp får jeg alltid mixed feelings, for du vet aldri hva du får fra dem
Dessuten, Flytoget deler jo skinnegangen med NSB sitt materiell og da antar jeg det er mest hensiktsmessig at togene går i ca samme hastighet. Hvis ikke blir man jo liggende i kø, og de ymse Flirt modellene har vel omtrent samme hastighet som Flytoget?
Type 74 og 75 (også kjent som FLIRT) har en topphastighet på 200, mens flytogets BM71 kan nå 210.

Nå har jo flytoget kjørt strekningen i 210km/t siden 2003, og før FLIRT så var det jo kun 160 km/t NSB klarte å oppnå med sine tog. Så det er nok muligheter for flytoget å oppjustere hastigheten enda mer på disse nye togene. Det blir vel heller et spørsmål om infrastrukturen klarer noe særlig høyere.
 
Last edited:
Teknisk Ukeblad har lagt ut en foreløpig sak om denne anskaffelsen, men Flytoget ønsker ikke å komme med noen uttalelse ifm innkjøpet.
 
Back
Top