Nye rykter LH-SK

C-klasse

ScanFlyer Blue
http://di.se/

Lufthansa planerar ta över SASUppdaterad 2010-12-23 09:02

Lufthansa för samtal med regeringarna i Sverige, Danmark och Norge, som tillsammans äger hälften SAS, och kan komma att tillkännage övertagandeplaner för det skandinaviska flygbolaget redan under första halvåret 2011.
 
Time will tell...
Det vore nog bra för SAS tror jag.


Jag kan föreställa mig att både Finnair och Norwegian kommer protestera kraftfullt OM Lufthansa försöker köpa SAS.
Möjligen kommer SAS tvingas sälja av Blue 1 Widero OM Lufthansa köper SAS...som en eftergift till EUs konkurrensmyndighet.
 
Leste i ABC nyheter om det... og der står noe om at de med kjøp av SAS vil kunne tilby kortere reise til canada og nordre delen av USA... hva tror dere ? kan det betyr nye ruter fra CPH/OSL/ARN til USA/Canada ?
 
Det diskuteres også om Lufthansa istedet for å kjøpe SAS, satser globalt og kjøper opp den søramerikanske Lan-TAM gruppen.

http://www.bloomberg.com/news/2010-12-22/lufthansa-s-new-chief-faces-strategy-test-over-europe-led-m-a-expansion.html

Det skal bli spennende og se hva LH velger. Dersom Lufthansa gjør alvor ut av sine oppkjøpsplaner av SAS, og integrerer SAS i Lufthansasystemet har de jo luftet at de ønsker å gjøre endringer i SAS-hubbene CPH/ARN/OSL. Dersom SAS kommer inn under Lufthansaparaplyen har jo LH tidligere luftet at CPH kan bli overflødig. Større satsing på IC ut fra ARN og OSL har jo vært nevnt tidligere fra LHs lepper i tilfelle oppkjøp da de på sikt antar at danskene vil ha god tilgang til IC flyvninger fra CPH via FRA og på sikt den nye storflyplassen i Berlin.

Rettelse: Danskene frykter at CPH blir overflødig og nedprioriterer dersom evnt oppkjøp.

Sammarbeidet mellom LAN og TAM, LATAM, er jo på tvers av alliansene OneWorld og Star Alliance. Det store spm er jo hvilken allianse det nye LATAM vil bli en del av? Det er så vidt meg bekjent ikke bestemt ennå? Jeg antar LH ser på det som en stor trussel om valget skulle falle på Oneworld. Med TAMs nåværende medlemsskap i Star har LH pax på flyvninger til feks GRU gode forbindelser til resten av Brasil og store deler av Sør Amerika når de kan reise videre med alliansepartner TAM. Skulle det nye LATAM bli ett OneWorld selskap vil de jo bli den ubestridelige giganten innen luftfart på det Sør Amerikanske kontinent. Dette vil jo komme i tillegg til BAs samarbeid med Iberia som vil sikre OneWorld store markedsandeler mellom Europa og Sør Amerika.

Det skal blir spennende å se hva framtiden bringer...
 
Last edited:
Større satsing på IC ut fra ARN og OSL har jo vært nevnt tidligere fra LHs lepper i tilfelle oppkjøp
Når har LH sagt noe slikt?
De har jo hele tiden benektet at det har vært aktuelt å kjøpe SAS.
 
LH har da aldri sagt noe om hva de ønsker å gjøre skulle de hypotetisk kjøpe SAS? At diverse forumfolk og sofa-CEO har kommet med spådommer er da noe helt annet
 
Så da også gerne en kildeangivelse på disse påstande.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt, men tanken har slått meg også. Noe av argumentet for CPH synes å ha vært at det er endel europeere som reiser IC med SK via CPH (selv om det selvsagt også er lokale pax). Om nå SK ble innlemmet i LH-systemet så vil jeg tro at både MUC og FRA har minst like bra feeder trafikk fra rundt om i Europa som til CPH. Da kan man jo se for seg at det er mer fornuftig å flytte knappe ressurser nordover for å dekke et annet markedssegment. Men med en slik diskusjon i emning så er det vel ikke lenge før "the shi* hits the fan"....
 
Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt, men tanken har slått meg også. Noe av argumentet for CPH synes å ha vært at det er endel europeere som reiser IC med SK via CPH (selv om det selvsagt også er lokale pax). Om nå SK ble innlemmet i LH-systemet så vil jeg tro at både MUC og FRA har minst like bra feeder trafikk fra rundt om i Europa som til CPH. Da kan man jo se for seg at det er mer fornuftig å flytte knappe ressurser nordover for å dekke et annet markedssegment. Men med en slik diskusjon i emning så er det vel ikke lenge før "the shi* hits the fan"....

Med de argumentene burde vel egentlig ZRH og VIE sett en reduksjon i IC ruter når LH tok over Swiss og Austrian, hvilket helt tydelig ikke har skjedd.....
 
Det som er sagt om SK/LH og hva de eventuelt ville satse på er vel mere ønsketenkning og synsing fra endel, mer en bekreftet fakta.
Når det er sagt, så ville et eierskap fra Lufthansa gagne SAS, og det Nordiske flymarkedet etter min mening.
Jeg er også av ansatte som øsnker et tysk eierskap velkommen.
Men tror det ikke før jeg får se det.
 
Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt, men tanken har slått meg også. Noe av argumentet for CPH synes å ha vært at det er endel europeere som reiser IC med SK via CPH (selv om det selvsagt også er lokale pax). Om nå SK ble innlemmet i LH-systemet så vil jeg tro at både MUC og FRA har minst like bra feeder trafikk fra rundt om i Europa som til CPH. Da kan man jo se for seg at det er mer fornuftig å flytte knappe ressurser nordover for å dekke et annet markedssegment. Men med en slik diskusjon i emning så er det vel ikke lenge før "the shi* hits the fan"....

Det kan vi jo alle gisne om, hvilket i virkeligheden er formålsløst p.t.

Jeg synes dog stadig det ville være på sin plads med kildeangivelse når det bliver fremstillet som LH's planer. Jeg tvivler stærkt på at LH har udtalt dette om et selskab, som de ellers nægter at kommentere opkøbsrygterne om.

Lad os holde os enten til facts eller ønsketænkning her og undlade at blande de to ting.
 
Jag säger följande: Time will tell! Ett rykte är ett rykte tills att man får det bekräftat :)
 
Med de argumentene burde vel egentlig ZRH og VIE sett en reduksjon i IC ruter når LH tok over Swiss og Austrian, hvilket helt tydelig ikke har skjedd.....

Nå kan det selvsagt være mange forklaringer på trafikkutviklingen, men det har kanskje iallefall noe med volum å gjøre? Ikke vet jeg, men det finnes vel knapt et europeisk selskap med IC trafikk som er mindre enn SAS i så måte. Å flytte litt trafikk til FRA og MUC er sikkert uproblematisk, men å flytte mye trafikk kan kanskje by på noen problemer. Nå vet jeg ikke hvor stor Swiss var på IC ved overtakelse, men Swiss har vel per i dag rundt 25 IC-maskiner. Austrian er vel mer sammenliknbar med SAS på IC, så der har jeg ikke noen god story...;)

NB! Jeg sier ikke at det blir slik, men at det iallefall kan synes å være noen argumenter som trekker denne retningen. CPH er i dag hub hos SAS, bl.a. av historiske årsaker, og det er slett ikke sikkert at det er en løsning som ville blitt valgt om man startet fra scratch og/eller gjorde signifikante strukturendringer. MEn jeg tror ikke denne tråden er egnet til å ta opp denne diskusjonen for n-te gang.
 
Last edited:
Grunngi gjerne dette..

LH er en eier som ( hvis de skulle bestemme seg for å kjøpe SAS ) kan og vil drive flyselskap, ikke politikk.
Jeg tror ( uten å vite ) at det vil bli satset på mer direkte ruter til og fra Tyske huber fra flere steder i Norge.
Om dette vil skje, vil jo tiden vise.
Men bare det å få eiere som kan flybransjen vil være en god start. Slik det er i dag er mye styrt av politikere som forandrer rammebetingelser i henhold hvordan vinden blåser å hva medie intreserer seg for, det tror jeg ikke er bra for noen.
 
Back
Top