Nye ruter fra SAS (2012/2013)

Re: Nye ruter fra SAS

Interessant å se at SAS begynner å komme inn på Syden-ruter også fra CPH og ARN. Kan utvilsomt bli en suksess. Er egentlig overrasket over at det ikke er gjort før mtp suksessen fra OSL.

FI blir utfordret også fra ARN nå, men hvorfor starter man ikke CPH-KEF?

Ellers følger man jo tydeligvis strategien til DY i Norge, og lanserer "trygge" ruter fra andre steder enn Oslo. Konkurransen blir klart hardere for DY på flere ruter fra BGO f eks. Men BGO-MAN har jeg liten tro på. Der må man i tilfelle kjøre mindre fly enn 737 dersom de skal få det til. Tror jeg.:)

Interessant å se at SAS begynner å komme inn på Syden-ruter også fra CPH og ARN. Kan utvilsomt bli en suksess. Er egentlig overrasket over at det ikke er gjort før mtp suksessen fra OSL.

FI blir utfordret også fra ARN nå, men hvorfor starter man ikke CPH-KEF?

Ellers følger man jo tydeligvis strategien til DY i Norge, og lanserer "trygge" ruter fra andre steder enn Oslo. Konkurransen blir klart hardere for DY på flere ruter fra BGO f eks. Men BGO-MAN har jeg liten tro på. Der må man i tilfelle kjøre mindre fly enn 737 dersom de skal få det til. Tror jeg.:)

Du skal ikke undervurdere fotballinteressen til nordmenn.
Gå en tur rundt i gatene i Manchester og Liverpool og du vil høre tusenvis av nordmenn.

Jeg så virkelig ikke BGO-MAN komme, men forutsatt at reisedagene (og rutetidene) er lagt opp fornuftig ift. Premier League-kamper, tror jeg den ruten kan gå godt. Burde f. eks. være en smal sak å selge relativt mange seter til alle operatørene for fotball- og sportsreiser.

Med tre daglige avganger til CPH og 14 til OSL bør det være mulig å komme seg ut i verden fra TRD med SAS også.

Mulig er det selvfølgelig, men SAS nedprioriterer nok engang TRD når det gjelder direkteruter til utlandet.

Dette virker litt merkelig siden Norwegian klarer å starte og etablere flere utenlandsruter fra TRD. I tillegg øker Icelandair til 4 ukentlige til KEF til sommeren, og Estonian flyr 4 ukentlige til Tallin. Lufthansa flyr også sommerrute FRA-TRD-FRA.

Men hvor er SAS???

Men jeg hadde forvented flere FRA rundturer og en re-entry inn til OSL-BER (hvor AB klarer a öke til 3x daglige).

Er ikke forretningsmarkedet fra BER veldig begrenset? Om SAS skulle kaste seg ut i konkurransen når AB flyr 3x dagelig, DY 2x dagelig og Ryanair 1x dagelig (til sammen 6 dagelige) kan jeg tenke meg det ville blitt blodig. Særlig mtp. at SKs kostnadsnivå ikke er det laveste.

For min del hadde jeg håper på en rute til BOJ eller VAR, SAS har allerede charterfly til de destinasjonene.

Dette virker litt merkelig siden Norwegian klarer å starte og etablere flere utenlandsruter fra TRD. I tillegg øker Icelandair til 4 ukentlige til KEF til sommeren, og Estonian flyr 4 ukentlige til Tallin. Lufthansa flyr også sommerrute FRA-TRD-FRA.

Men hvor er SAS???

SAS har jo flere dagelige avganger til huben i CPH...

Last edited:

Klippet fra SA

Fra Sola blir flygingene ukentlige i ferietiden med start 24. juni. De siste avgangene blir rundt skoleferiens slutt i andre halvdel av august. Til Nice blir det avgang hver søndag, til Split hver mandag, til Barcelona hver torsdag og til Palma de Mallorca hver fredag.

Eneste malurten synes jeg er BCN, den burde gått en t/r på søndag og, helgeturister, da kunne man gravt i lomma til KLM, nå kan det kanskje bli litt mindre attraktivt

Jøsses. De skal virkelig pushe inn på fritidsmarkedet igjen nå altså. Jeg trodde det var en av tingene de hadde kuttet for å gå i pluss.

Overraskende mye ferieruter i "forlængelse af SAS nye strategi 4 Excellence."
Men var ikke nettopp dette et av leddene i 4 Excellence?
Altså å kapre de fritidsreisende sånn at de flyr SAS i jobben?

(Og å fjerne stemplet "fritidsreisende")

I følge Bergensavisen legger SAS ned BGO-LGW så det ikke bare ekspansjon som er på gang.

I følge Bergensavisen legger SAS ned BGO-LGW så det ikke bare ekspansjon som er på gang.

Ikke akkurat overraskende. Er vel ikke så lett å konkurrere med Norwegians 2x dagelige på BGO-LGW og BMIs dagelige avganger til LHR.

SAS trenger i det minste et intensivkurs i å skrive pressemeldinger ... Ellers er det forundelig at folk ikke oppfatter at et flyselskap på størrelse som SAS både må rette seg inn mot fritidstreisende og forretningsreisende.

Det positive med denne satsingen er at den er forsiktig og retter seg inn mot sommermånedene, at rutene tilbys fra andre byer enn Oslo (her har SAS større uutnyttet potensiale) og at destinasjonene er svært tradisjonelle sammenliknet med de mer eller mindre sære rutene de startet i 2008.

Ikke akkurat overraskende. Er vel ikke så lett å konkurrere med Norwegians 2x dagelige på BGO-LGW og BMIs dagelige avganger til LHR.

Hvis de går over til (eller har?) codeshare på BMI og bruker flyet å MAN el.l. så har man jo en win-win-situasjon.

og ikke minst håpløse avgangstider

Isolert sett har det da vært helt greie avgangstider, tidlig kveld fra Bergen og kveld fra London, med avgang på de viktigste dagene (man, tors, fre og søn) for fritidstreisende. Problemet er at alle flyene Bergen-London har hatt avgang nesten samtidig.

Skal man bare ha en daglig avgang på en rute, vil jeg påstå at avgang sen ettermiddag ut og kveld tilbake er det absolutt beste. Har man morgenavgang den ene veien får du en dårlig avgangstid tilbake. Og å fly midt på dagen er ikke attraktivt for verken fritids- eller forretningsreisende.

Last edited:

ARN-KEF är intressant, en växande marknad. Icelandair kommer visst flyga KEF-ARN-KEF upp till 3ggr/dag sommaren 2012. SAS flight innebär 4 avgångar ARN-KEF vissa dagar.

Fotball fans kan nok holde liv i en rute mellom BGO og MAN men SAS gjør kanskje lurt i å gi ruten en sommerferie i perioden mai-august når det ikke spilles fotball i England?

Markedet for business og jobbreisende er nok begrenset på denne strekningen men de gangene jeg har reist med SAS mellom OSL og MAN har nå det vært en god andel slike reisende så potensialet er nok der for slike reisende til de nordlige deler av England men så vil vel avgangstider spille inn og de vil vel neppe bli de samme som i fra OSL og så er vel selvfølgelig markedet for dette også mindre i fra vestlandet.

Synd at ruten BGO - LGW legges ned og litt merkelig med tanke på at SAS nå ønsker å satse på fritidsreisende.
Jeg føler det som regel har vært ganske så bra belegg på disse flygningene de gangene jeg har brukt dem, men som det nevnes så flyr man jo rett bak DY. Jeg er ingen kostnads ekspert men hvor lønnsomt er det å operere kun en rute i fra LGW? Dersom man hadde flydd til LHR hadde den kanskje hatt en fremtid men så var det dette med slots da. Tenkte kanskje en overflytning var på gang når jeg så ryktene om at Blue1 skulle legge ned HEL - LHR men det viste seg vel ikke å stemme?

Nå flyr jo BMI en gang daglig mellom LHR og BGO så kanskje det er en codeshare på gang? Det at SAS legger ned betyr nok i hvert fall at BMI har tenkt å fortsette noe som jo er bra.

Snakker om kapitulasjon. Da jeg fløy denne ruta i Juli var den overbooket. BMI hadde 40 pax. Jeg ser ikke helt hvordan bergenserne kommer til å fly via OSL/SVG/CPH..
De skulle heller hatt en daglig til LHR og tynet vekk bmi. bmi sliter jo nok som det er!
(har brukt ruta mye og synes det er trist)

Det BGO-LGW ruta trengte var to daglige rundturer for å fange opp business trafikken, en om morgenen og en om kvelden. Da kunne de i samarbeid med BMI hatt tre rundturer spredd utover dagen. Men SAS valgte å satse på andre ruter, så da kan de like gjerne gi opp...:rolleyes:

Er avgangene lagt ut i Amadeus eller ? Noen som har oversikt over hvilke dager de nye rutene til Bergen vil gå :) ? Spesielt interessert i BGO - MAN, mistenker denne tar over slyngen til flyet som tidligere betjente BGO - LGW..

Back