Nye SAS-ruter?

I tillegg til PRG, VIE og BUD syns jeg IST er et av de største hullene i det europeiske rutenettet til SAS i dag. Ser gjerne at den kommer tilbake, fortrinnsvis fra CPH.

Tipper kanskje CPH-PRG kommer ettersom OSL-PRG åpner til høsten.

PRG flys fra OSL og ARN, men ikke fra CPH, for der vil man møte konkurranse fra Czech Airlines som flyr 2x daglig og Cimber, som flyr 3x daglig og Norwegian, som flyr 3x ukentlig. Tror ikke det er noe som helst å tjene på denne ruten for SAS.

Når det gjelder VIE, så flyr Austrian CPH-VIE 4x daglig, og Niki flyr 3x daglig, som om det ikke er overkapasitet på dette markedet fra før, er det iallefall ikke noe for SAS å hente der.

At SAS skal gjenåpne CPH-BUD er kanskje mer sannsynlig nå som Malev er borte.

Turkish Airlines flyr CPH-IST 3x daglig, så jeg tror ikke det er noe å hente for SAS der heller.

Hadde håpet på at SAS hadde tatt opp kampen på ruta SVG - BER (Brandenburg), slik som Norwegian har. Greit å slippe mellomlanding i CPH.

Jo, det er sant. Men som jeg skriver så er det greit med konkurranse. Har sett norwegianbilletter ned i 700,- retur, men da 4-5x dyrere på vei bort.

PRG flys fra OSL og ARN, men ikke fra CPH, for der vil man møte konkurranse fra Czech Airlines som flyr 2x daglig og Cimber, som flyr 3x daglig og Norwegian, som flyr 3x ukentlig. Tror ikke det er noe som helst å tjene på denne ruten for SAS.

Kanskje CPH-PRG kommer nå etter QI konkursen!

Last edited by a moderator:
Spørs om denne Kiruna-ruten ikke er mest beregnet for danske og skånske skiturister.

Siden den er delvis finansieret af virksomheder i Kiruna, tror jeg at den i mindst lige så høj grad er målrettet mod forretningsrejsende. Også selvom to frekvenser om ugen lyder meget tyndt.

Follow up:

Spørs om denne Kiruna-ruten ikke er mest beregnet for danske og skånske skiturister.

"Mens det lokale erhvervsliv ser ruten som en attraktiv mulighed for at komme ud i verden, ser SAS modsat store muligheder i at flyve rejsende ind til Kiruna.

"Formålet med denne nye rute er at trække flere turister til alle Kiruna og Laplands fantastiske turisttilbud, hvor ishotellet, samerkultur og skisportsanlæg er de store attraktioner. Vi satser på stor interesse for denne rute blandt fritidsrejsende fra Øresundsregionen, Tyskland og England som for eksempel gerne vil en forlænget weekend til Lapland," siger Per Møller Jensen, der er vice president for brand, marketing og EuroBonus i SAS.

Kiruna Airport er Sveriges nordligste lufthavn med en beliggenhed langt nord for polarcirklen. I 2011 rejste 164.000 passagerer igennem lufthavnen. Den nye rute til København repræsenterer en årlig udbudt kapacitet på ca. 28.000 sæder, hvilket er op imod 17 procent af den nuværende passagertrafik."
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=62008

Med andre ord den samme modellen som DY kjørte med London-rutene i TOS (og AES hvis jeg husker riktig). Der endte det som kjent dårlig, men SK har riktignok feed i andre enden. Den som lever får se...

Med andre ord den samme modellen som DY kjørte med London-rutene i TOS (og AES hvis jeg husker riktig). Der endte det som kjent dårlig, men SK har riktignok feed i andre enden. Den som lever får se...

Det endte vel ikke bra på TOS, men ruta til AES lever vel ennå? I beste velgående vet jeg ikke, men den er da i det minste satt opp til mars '13.

Back