Nye ruter fra MOL (AES/KSU)?

Nå hadde jo KSU en daglig rundtur til ABZ en ganske god stund med godt belegg, ruta forsvant da CityStar måtte legge inn årene.

I så fall burde det kanskje være mulig å dra en daglig fra Molde med noenlunde suksess. Og før jeg blir bombardert; husk nå for all del på at situasjonen her er at det faktisk står et fly uvirksomt i Molde hele dagen. Det gjør det tross alt litt lettere enn om en må drive innslynging.
 
siste åtvaring, hald dykk til tema, eller så låser vi tråden. skitslenging kan de ta på pm!
 
I så fall burde det kanskje være mulig å dra en daglig fra Molde med noenlunde suksess. Og før jeg blir bombardert; husk nå for all del på at situasjonen her er at det faktisk står et fly uvirksomt i Molde hele dagen. Det gjør det tross alt litt lettere enn om en må drive innslynging.

Klart, men poenget her er at kundemassen som ville gjort ei slik mute mulig kommer fra Kristiansund. Hvorfor ikke da legge ruta om Kristiansund for å nå flere potensielle kunder?
 
Klart, men poenget her er at kundemassen som ville gjort ei slik mute mulig kommer fra Kristiansund. Hvorfor ikke da legge ruta om Kristiansund for å nå flere potensielle kunder?

Det er en antagelse som kanskje stemmer. Men sett at man likevel greier å fylle flyet uten å sende det om Kristiansund, om det så er med kristiansundere -- hvorfor skulle en ville gjøre det? Men det (altså om markedet er der) vil jo være en vurdering Krohn Air evt må gjøre.

Personlig tror jeg dog egentlig sjansen er større for at de åpner en tredje frekvens til Trondheim dersom den ruta går bra for dem.

Bare for å gjøre det helt klart. Jeg aner ikke hva slags planer Krohn Air har, om noen. Men de har nå et fly stående parkert på Årø 20 timer i døgnet. Det må være lov å drømme om noen nisjeruter. :)
 
Last edited:
Re: Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air)

Nært nok er det vel strengt tatt ikke. Hele poenget med å starte en direkterute fra regionen til ABZ ville være at det er mer effektivt for næringslivet i Kristiansund (hvor godt og vel 90% av industrien som kunne finne på å benytte seg av et slikt tilbud ligger) enn å fly via Bergen eller Stavanger. Å kjøre til Molde først er på ingen måte effektivt.

ja men det er vel på alle måter mer effektivt å fly til bergen/stavanger/gardermoen først for så og fly videre til Aberdeen en å stikke til molde og fly dit.

Som et tenkt eksempel -la oss si det hadde gått et fly fra molde til aberdeen klokka 8 som var fremme rundt 9-9.30 og du skulle i et møte klokka 12 og dermed rukket det, alternativet hadde vært å reist til gardermoen kvelden i forveien, overnatta, reis fram og tilbake og så reist tilbake til ksu. hadde det vært effektivt tro?
 
Re: Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air)

Ja. men hadde det vært mer effektivt enn å tilby ruta fra KSU, der næringslivet som har behov for ruta faktisk ligger? Nei.

Men dersom en er konkurransedyktig fra MOL, er det da ingen grunn til å bruke spenn på å flytte flyet til KSU...
 
Jeg har troa på at en rute til Torp kunne ha hatt noe for seg fra MOL. Flyr man ut direkte etter landing fra TRD kl 0900 så er ikke det så ille tidspunkt. En umiddelbar retur og en kveldsrunde ville gjort dette til et alternativ til de som har dagserend ved begge destinasjoner.

Alternativt kunne kanskje ABZ vært noe om man hadde avgang fra MOL rett etter ankomst fra TRD. Det hadde nok lokket trøndere og folk enda lengere nordfra til også å benytte seg av en slik rute. En slik rute vill da hatt retur med ankomst MOL ca kl 1500, noe som ikke hadde gjort det avskrekkende for trøndere og nordlendinger å vente på 1620 avgangen til TRD.
 
Last edited by a moderator:
Av alle 3 byer i Möre og Romsdal har AES det störste potensialet a tiltrekke seg utenlandske tourister. Rett og slett fordi byen selv er en sjönnhet. Det er ikke noe mot MOL eller KSU, men arkitekturen av AES er kjent over store deler av Europa. Men selv med dette bakgrunn vil jeg for min del tvile at man far til lönnsomheten til Europa-flygninger til/fra AES. Rett og slett fordi de perioder hvor tourister strömmer til Norge i stor stil er begrenset til 2-3 maneder.

air-Baltic gjør det meget bra på AES-RIX om dagen, med opptil 3 ukentlige avganger. Kanskje du har rett i at det er begrenset marked på Europa flygninger, men når BT greier det, hvorfor skulle ikke for eks DY? Har god tro på AES-LGW selv, og tror den er bankers til S11 programmet.
 
Re: Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air)

Ja. men hadde det vært mer effektivt enn å tilby ruta fra KSU, der næringslivet som har behov for ruta faktisk ligger? Nei.

Problemet er at flyet har base i MOL, som ligg ca 1,5 time (?) frå KSU. Dermed må ein flyge flyet tomt MOL-KSU, for å flyge KSU-ABZ-KSU, og så flyge tomt tilbake til MOL. Kostnadane med denne "tomflygninga" er så store at ein mest truleg kan sette opp eigen buss til KSU for å hente dei folka som skal nytte seg av denne ruta, og bringe dei tilbake til ksu etter ankomst molde.

Ein må tenkje ØKONOMI, ikkje "dette hadde vore kjekt å ha i KSU"
 
Re: Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air)

Problemet er at flyet har base i MOL, som ligg ca 1,5 time (?) frå KSU. Dermed må ein flyge flyet tomt MOL-KSU, for å flyge KSU-ABZ-KSU, og så flyge tomt tilbake til MOL. Kostnadane med denne "tomflygninga" er så store at ein mest truleg kan sette opp eigen buss til KSU for å hente dei folka som skal nytte seg av denne ruta, og bringe dei tilbake til ksu etter ankomst molde.

Ein må tenkje ØKONOMI, ikkje "dette hadde vore kjekt å ha i KSU"

Man flyr vel neppe dette flyet tomt om det blir MOL-KSU-ABZ..
Kommer jo pax inn fra TRD til MOL.....
 
Re: Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air)

Man flyr vel neppe dette flyet tomt om det blir MOL-KSU-ABZ..
Kommer jo pax inn fra TRD til MOL.....

Se hva jeg skriver 3 poster lengere opp pilot94 og som wf145 er inne på. Det blir for dyrt å legge en slynge om KSU så lenge dette flyet er stasjonert i Molde.

Men, ja, vil anta at det blir en del pax fra TRD området som ville benyttet seg av dette tilbudet om flyet hadde avgang fra MOL til ABZ rett etter at det hadde landet i MOL etter ankomst fra TRD. Så kunne jo Kristiansundere selv valgt om de ville bruke bil i 50 minutter for å benytte seg av tilbudet...
 
air-Baltic gjør det meget bra på AES-RIX om dagen, med opptil 3 ukentlige avganger. Kanskje du har rett i at det er begrenset marked på Europa flygninger, men når BT greier det, hvorfor skulle ikke for eks DY? Har god tro på AES-LGW selv, og tror den er bankers til S11 programmet.

Da var det offisiellt, AES-LGW starter opp april 2011!
 
Avganger tirsdag og lørdager.

Det blir vanskelig å få med seg weekendturister fra Sunnmøre med disse avgangene. Samme gjelder nok også for forretningsreisende.
 
Enig med avgangstidene, dette er egentlig ganske skuffende..
Mon tro hvor lenge ruten overlever denne gangen?
 
Back
Top