Nye ruter fra MOL (AES/KSU)?

Nå er dette noen år siden. Jeg mener fortsatt ruten gikk på lørdager, men mulig den gikk på søndager. Iallefall gikk den i en av dagene i helgen. Husker godt at distriktsjefen i Braathens, Odd Anker Hammerø ofte var i RB og stolt kunne fortelle om nye tall og ruter.. Litt merkelig å blande charter inn i dette, man finner faktisk bedre enn 99% belegg fra flyplasser lenger nord i landet enn Molde. Jeg jobbet en kort stund på Årø, og fulgte litt med den tiden jeg jobbet der.

Last edited:
Re: Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air)

SAS har vel aldri solgt bare t/r billetter vel??

Ganske ung, skjønner jeg. Hvis du insisterte, kunne du nok få enveisbilletter før også, men de ville typisk koste mer enn tur-retur.

Det er veldig mange der som flys inn til ksu, eller bgo. Disse ønsker neppe å reise til Molde for å reise videre.

KSU er ikke langt unna. Du skal ikke se vekk ifra at det er et par selskap som har ærender i Aberdeen også i Molde, forresten. Men jeg skal ikke påstå at jeg vet at det er et marked. Men det er noe Krohn burde kunne sjekke ut om de ønsker å bruke flyet sitt midt på dagen.

Tilbud skaper etterspørsel, du har helt rett. Men dessverre, Molde er rett og slett for liten til å skape denne etterspørselen.

Som nevnt er dette flyet så lite at det er mange rare destinasjoner man kanskje vil kunne fly lønnsomt til, selv fra Molde.

Mulig jeg tar fullstendig feil med t/r billetter, men dette er isåfall nytt for meg.

Med andre ord er du for ung og for lite orientert om norsk ruteflyvning generelt til at det forrige innlegget ditt kan tillegges noe som helst tyngde. Inntil noen som vet hva de snakker om bekrefter det du har sagt, blir jeg stående hardt på mine påstander.

Det var forøvrig mye sunnmøringen på de barcelona-flightene, om du lurer på hvor marked kan hentes fra.

Lite edru påstander du kommer med. Mulig jeg er ung i forhold til deg, siden jeg er 45 år og har jobbet på div flyplasser i 12 år. Så noe må jeg ha fått med meg.

Last edited:
Lite edru påstander du kommer med. Mulig jeg er ung i forhold til deg, siden jeg er 45 år.

I så fall burde du husket dette, om du i det hele tatt noengang nærmet deg en flybillett før de siste par-tre årene.

Man får stole på sine kilder. De sier at ruten gikk bra. Og kontrollert opp mot Avinor sine trafikkstatistikker for sommeren 2004, er det ingen grunn til å tro noe annet.

Nå synes jeg dette begynner å bli ufint av deg rett og slett. Har du mer dritt å sende får du sende meg en p.m.

Nå synes jeg dette begynner å bli ufint av deg rett og slett. Har du mer dritt å sende får du sende meg en p.m.

Mulig du mener jeg er ufin, men jeg har så langt bare konstatert det som er åpenbare fakta utifra tilgjengelig informasjon om ditt kunnskapsnivå, hvis kilde er deg. Det er både udokumenterte og uriktige påstander du kommer med. Noe dritt har jeg ikke å gi deg, men jeg kan fortelle deg at du tar feil på en måte som kanskje får deg til å føle deg bedre:

Wiggo har naturligvis rett når han sier BCN gikk søndager. Det var, så vidt jeg husker, samme fly som gikk lørdager til Kreta, og dette var det Årø hadde av regulære utenriksruter det året. Begge ruter altså flydd med B737-700. Som vi sikkert alle husker, hadde Braathens 737-700 134 seter.

Det var fire søndager og fem lørdager i juli 2004. Det burde gi 18 flybevegelser på disse rutene, eller en kapasitet på 2412 seter. Når jeg bruker juli, er det fordi jeg ikke husker start- og slutt-datoene for disse to rutene, men vet at begge gikk i hele juli. Det er med andre ord vanskeligere å vite hvor mange relevante utlandsbevegelser det var i juni og august.

Når jeg ikke bruker Avinor sin oversikt over flybevegelser, er det fordi det alltid er noen utenlandsslengere uten registrerte passasjerer - eller med svært få passasjerer (og særlig i Molde i juli) - og disse vil gi stort utslag når trafikken ellers er så liten. Det var 4 slike i Molde i juli det året (typisk vil man se mellom 0 og 10 passasjerer på den mengden flygninger).

Avinor sier at det var 2329 utlandspassasjerer på Årø denne måneden. Med andre ord var belegget på de to rutene tilsammen 97%. Hver flygning hadde i gjennomsnitt 129 passasjerer.

Dine påstander om at BCN fra Molde ikke gikk bra, kan med andre ord umulig stemme.

Litt merkelig å blande charter inn i dette, man finner faktisk bedre enn 99% belegg fra flyplasser lenger nord i landet enn Molde.

Merkelig å blande charter inn i dette? Nå var det da du som som skrev at tilbud skaper etterspørsel. Etter hva jeg kjenner til er charterturer et tilbud og så lenge du ikke skriver noe annet enn at Molde lufthavn rett og slett er for liten til å skape etterspørsel så var det på sin plass å fremskaffe fakta om etterspørsel og nye tilbud på Molde lufthavn.

Du skulle ikke tilfeldigvis være fra nordmøre rampen?

Nå er dette noen år siden. Jeg mener fortsatt ruten gikk på lørdager, men mulig den gikk på søndager. Iallefall gikk den i en av dagene i helgen.

Du husker altså ikke hvilken dag den gikk på, men du husker nøyaktig antall pax på en rute som aldri har eksistert... merkelig må jeg si.

Jeg tror vi ikke kommer a se flere ruter fra MOL med det förste.

Regne-stykke er litt mere komplex enn bare a se pa MOL-BCN-MOL. Du ma se at denne maskine kunne brukes ogsa til andre ruter og at man ma slinge den först inn til MOL og deretter ut av MOL.

Dermed blir dette en regne-stykke OSL-MOL-BCN-MOL-OSL som ma vaere lönnsommere enn andre routings OSL-***-OSL-***-OSL.

Av alle 3 byer i Möre og Romsdal har AES det störste potensialet a tiltrekke seg utenlandske tourister. Rett og slett fordi byen selv er en sjönnhet. Det er ikke noe mot MOL eller KSU, men arkitekturen av AES er kjent over store deler av Europa. Men selv med dette bakgrunn vil jeg for min del tvile at man far til lönnsomheten til Europa-flygninger til/fra AES. Rett og slett fordi de perioder hvor tourister strömmer til Norge i stor stil er begrenset til 2-3 maneder.

Her tar du mye feil. For det første; Braathens(SAS) har skjelden skapt ruter pga ledig materiell, og spesielt Ruten Molde-Barcelona ble skapt etter sterkt ønske fra Bennet i Molde. Ruten gikk på lørdager den gang, og gikk skjelden med fulle fly. Når flyet kom tilbake til Molde lørdag ettermiddag, gikk den i rute fra Molde til Oslo, med gjennomsnitt 45 pax. Ruten ble flydd fast med 737-700. Det ble forsøkt samme flyvning året etter, men da ble det NEI. SAS har vel aldri solgt bare t/r billetter vel?? Isåfall bare til Molde. Mulig kundestrømmen kan komme fra Sunnmøre eller Nordmøre hvis en rute starter til nye destinasjoner. Men.. Aberdeen er spesielt for de som er på Norsk sokkel. Det er veldig mange der som flys inn til ksu, eller bgo. Disse ønsker neppe å reise til Molde for å reise videre. Derfor har oljeselskapene leid inn egne fly, de gidder rett og slett ikke vente på noen selskaper skal starte opp ruter. Leier man fly, da kan man fly når de ønsker. Ikke med et selskap som er ledig i visse perioder i døgnet. Tilbud skaper etterspørsel, du har helt rett. Men dessverre, Molde er rett og slett for liten til å skape denne etterspørselen.

Bare en liten korreksjon her rampen. Her farer du med tullprat. MOL-BCN gikk på søndager fra MOL kl 07:00 og landet igjen kl 15:10. Flyene som gikk var så godt som fullbookede. Ruten kom i stand fordi BU hadde ledig matriell denne sommeren. Dagen før gikk samme fly MOL-CHQ-MOL. Etter ank fra BCN gikk flyet som rutefly til OSL.

Jeg tror vi ikke kommer a se flere ruter fra MOL med det förste.
Godt mulig at du har rett i dine antakelser.

Regne-stykke er litt mere komplex enn bare a se pa MOL-BCN-MOL. Du ma se at denne maskine kunne brukes ogsa til andre ruter og at man ma slinge den först inn til MOL og deretter ut av MOL.

Dermed blir dette en regne-stykke OSL-MOL-BCN-MOL-OSL som ma vaere lönnsommere enn andre routings OSL-***-OSL-***-OSL.
Klart det er mer kompleks enn som så. Om du leser Boeing sitt svar under din post så ser du at nettop dette var det tatt høyde for.

Av alle 3 byer i Möre og Romsdal har AES det störste potensialet a tiltrekke seg utenlandske tourister. Rett og slett fordi byen selv er en sjönnhet. Det er ikke noe mot MOL eller KSU, men arkitekturen av AES er kjent over store deler av Europa.
Det er her du og mange meg deg tar feil. Ikke fordi Ålesund i seg selv ikke er en vakker by, for det er den med tanke på beliggenhet og sin spesielle arkitektur. Nei, du bommer fordi du tenker så snevert.

Det er nemlig ikke slik at man må tenke enten Ålesund eller Kristiansund, eller Molde for den saks skyld. Det er lov å utvide horisonten BU662 og skal du ha noen sjanse på å drifte en rute der grunnlaget ditt skal være utenlandske turister inn så MÅ du tenke mer enn bare én av byene. Da må du for eksempel ta med dette:

foto2_edited-2.jpg

Og dette:
sight1.jpg

Og dette:
sight2.jpg

I tillegg må du ta med Geiranger, Trollstigen, Trollveggen, Kristiansund, Grip osv osv. Du kan ikke bare selge ett gatehjørne i Ålesund selv det står en vakker bygning der. Du må selge en totalpakke.

Av alle 3 byer i Möre og Romsdal har AES det störste potensialet a tiltrekke seg utenlandske tourister.

Kanskje, kanskje ikke. Ålesund som turistattraksjon er egentlig ganske nytt. Molde derimot... Ellers er det egentlig et spørsmål om hva slags turisme man satser på og hvor man ønsker å trekke turistene hen. Skal de til Ålesund, vel så er AES stedet. Skal du spre dem over hele Møre og Romsdal fordi turister er forskjellige og har forskjellige ønsker for sine opplevelser, finnes det et bedre egnet sted.

Uansett har man så langt slitt med å få til charterturer inn til Møre og Romsdal.

Hva slags routing man må ha for å få til MOL-BCN er egentlig uinteressant, all den tid ruten faktisk opererte i 2004, og gikk bra den gangen.

Kjør ruten AES - LHR / LGW / STN :)
Ryanair snuser allerede på denne ruten etter at SAS la den ned for en tid tilbake..

Det som er tydelig i dagens marked at SAS har ikke ökonomisk grunnlag a starte slike ruter til/fra Möre&Romsdal og Norwegian har andre prioriteter...

Da kan man hape pa Ryanair, men jeg har fölelse at de vil heller satse med 4-5 fly til CPH enn med en tur til en av de tre byene. Rett og slett fordi man gar etter penger og ikke etter tap...

KSU er ikke langt unna. Du skal ikke se vekk ifra at det er et par selskap som har ærender i Aberdeen også i Molde, forresten. Men jeg skal ikke påstå at jeg vet at det er et marked. Men det er noe Krohn burde kunne sjekke ut om de ønsker å bruke flyet sitt midt på dagen.

Bare et kjapt spørsmål:

Hvilken av de to byene Molde/Kristiansund mener du i utgangspunktet har det største markedet for flyvninger til ABZ?

Bare et kjapt spørsmål:

Hvilken av de to byene Molde/Kristiansund mener du i utgangspunktet har det største markedet for flyvninger til ABZ?

Jeg vil nok tro at KSU har det største markedet, da det er svært mye helikopter som går i shutteltrafikk til oljeriggene utenfor Kristiansund.

Jeg vil nok tro at KSU har det største markedet, da det er svært mye helikopter som går i shutteltrafikk til oljeriggene utenfor Kristiansund.

+ Kristiansund har blant annet driftsorganisasjonen til norske Shell. Molde har ei bensinpumpe på Reknes.

Krohn bør heller satse på destinasjoner det kan være marked for dersom han utelukkende skal fly fra Molde, ikke destinasjoner som overlever på næringslivet i Kristiansund, som faktisk har en egen lufthavn rett utenfor stuedøra.

Last edited:
Kjør ruten AES - LHR / LGW / STN :)
Ryanair snuser allerede på denne ruten etter at SAS la den ned for en tid tilbake..

Ryanair snuste i sin tid på Molde-London, før Ålesund-London var aktuelt for deres del. Utifra slik de da hevdet at de regnet passasjergrunnlag, er også det første markedet størst.

Back