Nå hadde jo KSU en daglig rundtur til ABZ en ganske god stund med godt belegg, ruta forsvant da CityStar måtte legge inn årene.
I så fall burde det kanskje være mulig å dra en daglig fra Molde med noenlunde suksess. Og før jeg blir bombardert; husk nå for all del på at situasjonen her er at det faktisk står et fly uvirksomt i Molde hele dagen. Det gjør det tross alt litt lettere enn om en må drive innslynging.
Klart, men poenget her er at kundemassen som ville gjort ei slik mute mulig kommer fra Kristiansund. Hvorfor ikke da legge ruta om Kristiansund for å nå flere potensielle kunder?
Nært nok er det vel strengt tatt ikke. Hele poenget med å starte en direkterute fra regionen til ABZ ville være at det er mer effektivt for næringslivet i Kristiansund (hvor godt og vel 90% av industrien som kunne finne på å benytte seg av et slikt tilbud ligger) enn å fly via Bergen eller Stavanger. Å kjøre til Molde først er på ingen måte effektivt.
Ja. men hadde det vært mer effektivt enn å tilby ruta fra KSU, der næringslivet som har behov for ruta faktisk ligger? Nei.hadde det vært effektivt tro?
Ja. men hadde det vært mer effektivt enn å tilby ruta fra KSU, der næringslivet som har behov for ruta faktisk ligger? Nei.
Av alle 3 byer i Möre og Romsdal har AES det störste potensialet a tiltrekke seg utenlandske tourister. Rett og slett fordi byen selv er en sjönnhet. Det er ikke noe mot MOL eller KSU, men arkitekturen av AES er kjent over store deler av Europa. Men selv med dette bakgrunn vil jeg for min del tvile at man far til lönnsomheten til Europa-flygninger til/fra AES. Rett og slett fordi de perioder hvor tourister strömmer til Norge i stor stil er begrenset til 2-3 maneder.
Ja. men hadde det vært mer effektivt enn å tilby ruta fra KSU, der næringslivet som har behov for ruta faktisk ligger? Nei.
Problemet er at flyet har base i MOL, som ligg ca 1,5 time (?) frå KSU. Dermed må ein flyge flyet tomt MOL-KSU, for å flyge KSU-ABZ-KSU, og så flyge tomt tilbake til MOL. Kostnadane med denne "tomflygninga" er så store at ein mest truleg kan sette opp eigen buss til KSU for å hente dei folka som skal nytte seg av denne ruta, og bringe dei tilbake til ksu etter ankomst molde.
Ein må tenkje ØKONOMI, ikkje "dette hadde vore kjekt å ha i KSU"
Man flyr vel neppe dette flyet tomt om det blir MOL-KSU-ABZ..
Kommer jo pax inn fra TRD til MOL.....
air-Baltic gjør det meget bra på AES-RIX om dagen, med opptil 3 ukentlige avganger. Kanskje du har rett i at det er begrenset marked på Europa flygninger, men når BT greier det, hvorfor skulle ikke for eks DY? Har god tro på AES-LGW selv, og tror den er bankers til S11 programmet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.