Problemet er at noen tror Block Hours er end all - be all.
Man kan ikke fly 480-500 sektorer pr år OG ha max lovlige timer på block.
Men dessverre så er man påvei tilbake til en tid hvor skilsmisser rår og crewmoralen går i dørken. Det blir ikke billig i lengden, når alt det ansatte har bidratt med «off the books» for å få ting til å fungere, når sitt endelikt.
Plutselig holder ikke rutetabellen i det hele tatt, når man ikke lenger flyr for å ta igjen tid.
Mannskap flyr det programmet de blir gitt, så da sier det seg selv at problemet ligger i planleggingen.
TRD-/SVG- og til dels BGO-basene produserer mange korte flyvninger, men flytter mange pax på TRD/SVG/BGO-OSL, mens OSL har flere lengre flyvninger og mindre pax. BGO har til dels en del flere direkteruter utenriks, så det er nok noe av grunnen til at basen der er fredet.
Skal OSL-basen overta f.eks TRD-produksjonen .. så jeg vil tro at DY ikke er interessert i å gi fra seg markedsandeler eller kutte avganger på f.eks TRD-OSL - så kommer stor ekstraregning på hotell blant annet, samt så vil de bli en del kanselleringer pga mangel på crew (sett opp mot i dag) siden det ikke er en crew-base på TRD lengre og ikke så enkelt å hente inn crew fra planlagt standby, men må ty til fridagskjøp som er ganske så mye dyrere (tenker mest på morrasavgangene).