Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Problemet er at noen tror Block Hours er end all - be all.
Man kan ikke fly 480-500 sektorer pr år OG ha max lovlige timer på block.
Men dessverre så er man påvei tilbake til en tid hvor skilsmisser rår og crewmoralen går i dørken. Det blir ikke billig i lengden, når alt det ansatte har bidratt med «off the books» for å få ting til å fungere, når sitt endelikt.
Plutselig holder ikke rutetabellen i det hele tatt, når man ikke lenger flyr for å ta igjen tid.
Mannskap flyr det programmet de blir gitt, så da sier det seg selv at problemet ligger i planleggingen.

TRD-/SVG- og til dels BGO-basene produserer mange korte flyvninger, men flytter mange pax på TRD/SVG/BGO-OSL, mens OSL har flere lengre flyvninger og mindre pax. BGO har til dels en del flere direkteruter utenriks, så det er nok noe av grunnen til at basen der er fredet.

Skal OSL-basen overta f.eks TRD-produksjonen .. så jeg vil tro at DY ikke er interessert i å gi fra seg markedsandeler eller kutte avganger på f.eks TRD-OSL - så kommer stor ekstraregning på hotell blant annet, samt så vil de bli en del kanselleringer pga mangel på crew (sett opp mot i dag) siden det ikke er en crew-base på TRD lengre og ikke så enkelt å hente inn crew fra planlagt standby, men må ty til fridagskjøp som er ganske så mye dyrere (tenker mest på morrasavgangene).

TRD-/SVG- og til dels BGO-basene produserer mange korte flyvninger, men flytter mange pax på TRD/SVG/BGO-OSL, mens OSL har flere lengre flyvninger og mindre pax. BGO har til dels en del flere direkteruter utenriks, så det er nok noe av grunnen til at basen der er fredet.

Skal OSL-basen overta f.eks TRD-produksjonen .. så jeg vil tro at DY ikke er interessert i å gi fra seg markedsandeler eller kutte avganger på f.eks TRD-OSL - så kommer stor ekstraregning på hotell blant annet, samt så vil de bli en del kanselleringer pga mangel på crew (sett opp mot i dag) siden det ikke er en crew-base på TRD lengre og ikke så enkelt å hente inn crew fra planlagt standby, men må ty til fridagskjøp som er ganske så mye dyrere (tenker mest på morrasavgangene).

Spørsmålet her, som jo egentlig er umulig få svar på men mindre man sitter på innsiden av regnearket til Norwegian, er jo hva disse basene koster ekstra. Hvor mye ekstra koster det drive dem og hva koster denne ekstra fleksibiliteten med å ha disse små regionale basene?

Ja, hotell for +-3 sett crew koster, men skulle likt se totalen her.

Men jeg er litt usikker på argumentet om regulariteten? Har konkurrenten, som i natt vel hadde 4 sett crew (?) på hotell i TRD noe dårligere regularitet, en Norwegian som har crew hjemme?

Det sagt, så virker det jo litt som Norwegian her benytter seg av dette som en brekkstang for å redusere kostnadene for et dyrt lønnsoppgjør med pilotene. På bekostning av kabin. :stir

Men jeg er litt usikker på argumentet om regulariteten? Har konkurrenten, som i natt vel hadde 4 sett crew (?) på hotell i TRD noe dårligere regularitet, en Norwegian som har crew hjemme?

Han tenker nok på at hvis noe skulle skje med crewet som skal fly morgenavgangene, er det langt mer komplisert å hente inn ekstracrew som sitter i Oslo enn om de har base på TRD. Hadde feks en morgenflyvning fra BGO tidligere i år med SAS, og da ble avgang utsatt fra 07.40 til 08.40 fordi ene crewet våknet syk på morgenen, så da måtte et nytt crew komme med maskinen som gikk fra OSL 07.00. Resultatet ble at 105 pax mistet forbindelsen sin videre, med de kostnadene som følger med det. Så helt enig i at det hadde vært morsomt å sett regnearkene, for selv om en liten base koster kan det bli dyrt å ikke ha det også.

Det sagt, så virker det jo litt som Norwegian her benytter seg av dette som en brekkstang for å redusere kostnadene for et dyrt lønnsoppgjør med pilotene. På bekostning av kabin. :stir

Veldig synd for kabinen, som må svelge store kameler på grunn av svak ledelse og en gruppe i selskapet som mangler gangsyn og solidariske evner. Spørsmålet er om denne gruppen nå får en litt flau smak i munnen. Jeg tviler.

Ser man på memoet fra kabinforeningen så gjelder kravene fra ledelsen både kabin og piloter.
Var ikke disse temaene om arbeidstid endel av avtalen de nettopp inngikk med pilotene eller var det kun lønnen de forhandlet om?
Hvis det var hele pakken med lønn, arbeidstid og goder, er det da ikke avtalebrudd med pilotene og er det da ikke veldig uproffenselt av Norwegian?

Spørsmålet her, som jo egentlig er umulig få svar på men mindre man sitter på innsiden av regnearket til Norwegian, er jo hva disse basene koster ekstra. Hvor mye ekstra koster det drive dem og hva koster denne ekstra fleksibiliteten med å ha disse små regionale basene?

Ja, hotell for +-3 sett crew koster, men skulle likt se totalen her.
...

Kostnadene kommer vel fra forskjellige budsjett og sorterer under forskjellige avdelinger :rolleyes:
Du må også ta høyde for effektiviteten til de som er på disse basene, og det er som regel det største problemet med små baser, de blir ofte "livsstilbaser". Siden det er få folk må de som er der begynne og slutte hjemme, ellers mister du jo fordelen med standby og den slags (hvis det er det som menes med fleksibilitet). Dermed får du et sett med mannskap som kun flyr fram og tilbake mellom TRD/SVG og OSL og siden, som det sies lenger oppe her, effektiviteten måles i timer, vil slike baser dessverre som regel komme dårlig ut. En kan jobbe 365 dager i året og fortsatt ikke være i nærheten av gjennomsnittlige arbeidstimer som tilsvarende ansatte får i f.eks. OSL.

Hotell, transport til og fra, dietter osv. koster jo nok av penger det også, men jeg tror administrasjonen (den er jo alltid hjertelig tilstede, også på små baser), leie av lokaler, parkering for ansatte, mangel på effektivitet osv. osv. koster mer og gjør at timeprisen for de ansatte på basen blir veldig høy. Dette er basert på argumentasjon jeg har blitt fortalt for tilsvarende situasjoner.

...
...

Man har jo noen triks man kan bruke ved operasjoner borte fra hjemmebasen og flyginger "hjem" (om selskapet benytter seg av den muligheten). Det er mulig å redusere antall kabinbesetning med én og dermed få flyet "hjem" samt at inntil 150 passasjerer (f.eks.) får være med. Når det er sagt, kan jeg telle på et par fingre de gangene jeg har opplevd at noen som er på overnatting av en eller annen grunn ikke kan arbeide neste dag.

Ser man på memoet fra kabinforeningen så gjelder kravene fra ledelsen både kabin og piloter.
Var ikke disse temaene om arbeidstid endel av avtalen de nettopp inngikk med pilotene eller var det kun lønnen de forhandlet om?
Hvis det var hele pakken med lønn, arbeidstid og goder, er det da ikke avtalebrudd med pilotene og er det da ikke veldig uproffenselt av Norwegian?

Skal jeg gjette, er giljotinen gjort klar og valget er at du kan ha avtalen, men da er du i OSL (eller en annen gjenlevende base), ellers kan du fortsette å være hjemme, men da med revidert avtale. Tviler på at selskapet kan tvinges til å holde en base åpen ved å henvise til en slik avtale... Dette er selvfølgelig en brutal problemstilling for de ansatte det gjelder.

Det ser ut til at det kan bli en røff vinter på tross av en travel og positiv (eller, var den nå egentlig så veldig positiv?) sommer...

Kostnadene kommer vel fra forskjellige budsjett og sorterer under forskjellige avdelinger :rolleyes:
Du må også ta høyde for effektiviteten til de som er på disse basene, og det er som regel det største problemet med små baser, de blir ofte "livsstilbaser". Siden det er få folk må de som er der begynne og slutte hjemme, ellers mister du jo fordelen med standby og den slags (hvis det er det som menes med fleksibilitet). Dermed får du et sett med mannskap som kun flyr fram og tilbake mellom TRD/SVG og OSL og siden, som det sies lenger oppe her, effektiviteten måles i timer, vil slike baser dessverre som regel komme dårlig ut. En kan jobbe 365 dager i året og fortsatt ikke være i nærheten av gjennomsnittlige arbeidstimer som tilsvarende ansatte får i f.eks. OSL.

Hotell, transport til og fra, dietter osv. koster jo nok av penger det også, men jeg tror administrasjonen (den er jo alltid hjertelig tilstede, også på små baser), leie av lokaler, parkering for ansatte, mangel på effektivitet osv. osv. koster mer og gjør at timeprisen for de ansatte på basen blir veldig høy. Dette er basert på argumentasjon jeg har blitt fortalt for tilsvarende situasjoner.

Man har jo noen triks man kan bruke ved operasjoner borte fra hjemmebasen og flyginger "hjem" (om selskapet benytter seg av den muligheten). Det er mulig å redusere antall kabinbesetning med én og dermed få flyet "hjem" samt at inntil 150 passasjerer (f.eks.) får være med. Når det er sagt, kan jeg telle på et par fingre de gangene jeg har opplevd at noen som er på overnatting av en eller annen grunn ikke kan arbeide neste dag.

Skal jeg gjette, er giljotinen gjort klar og valget er at du kan ha avtalen, men da er du i OSL (eller en annen gjenlevende base), ellers kan du fortsette å være hjemme, men da med revidert avtale. Tviler på at selskapet kan tvinges til å holde en base åpen ved å henvise til en slik avtale... Dette er selvfølgelig en brutal problemstilling for de ansatte det gjelder.

Det ser ut til at det kan bli en røff vinter på tross av en travel og positiv (eller, var den nå egentlig så veldig positiv?) sommer...
Men gjelder ikke de nye kravene alle piloter og kabinansatte i samme "tariffavtale" (dvs alle med base i Norge)?
Greit nok OSL og CPH har ulike krav og ordninger når det gjelder lønn, pensjon og arbeidsordninger da man har ulike lover og offentlige ordninger å forholde seg til, men at det er ulike ordninger internt i et land basert på hvilke baser (OSL vs SVG/ TRD) man er på høres rart ut, da de har samme lover og vel tariffavtaler.

Slik jeg ser det virker det uprofesjonelt, rart og muligens ulovelig at de nå kommer med nye og strengere krav til arbeidsforhold til pilotene så kort etter å ha inngått en flere årig avtale med dem. Hadde forstått det bedre om dette kom om f.eks 2 år, men NÅ 2 måneder inn i en nylig inngått fremforhandlet og akseptert avtale. Dette må nå oppfattes av pilotene som en svindel og at dem har blitt løyet for bare for at ledelsen kunne kjøpe seg tid og slik at dem unngikk en streik midt i sommerferien.

Last edited:
En god gammeldags hevn..

Det sier jo litt om ledelseskultur i luftfarten egentlig. I hvilke andre bransjer hadde dette gått? I de fleste bransjer hadde de ansatte bare gått videre, og en slik arbeidstaker hadde til slutt sittet uten ansatte. Det er noe av det som er veldig spesielt i luftfartsbransjen, og det er vel derfor vi ser mye streiker rundt omkring. Hardt mot hard.

Trist, for det kastes nok mye penger ut av vinduet med den dynamikken som nå er i de fleste selskaper.

Last edited:
Folketrygdfondet fortsetter å kjøpe aksjer i Norwegian og har 5,48 prosent av alle aksjene i selskapet, etter ukens kjøp i selskapet.

Og ifølge Q3-rapporten (per 30.september) har de nå 8,6%, så det har vært noen handler i sommer.

Flyene som skal bemannes av spansk personell på ruter til og fra Kanariøyene (i forbindelse med ny base på Gran Canaria), vil flyene som brukes i slik trafikk være registrert i Skandinavia?

Flyene som skal bemannes av spansk personell på ruter til og fra Kanariøyene (i forbindelse med ny base på Gran Canaria), vil flyene som brukes i slik trafikk være registrert i Skandinavia?

Ja, ingen endring der, det er ikke snakk om noen nye AOC

Mer og mer svenske og spanske crew i kabin synes jeg. Hvor mye regner norwegian å spare på å få inn crew fra «lavkostland»?

I 2022 kom det ca 200 spanjoler til OSL basen og av disse er det ca 170 tilbake i dag. De jobber på norske vilkår. Svensker har det vært lenge i norsk arbeidsliv og i den norske delen av Norwegian jobber det et betydelig antall svensker også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

I 2022 kom det ca 200 spanjoler til OSL basen og av disse er det ca 170 tilbake i dag. De jobber på norske vilkår. Svensker har det vært lenge i norsk arbeidsliv og i den norske delen av Norwegian jobber det et betydelig antall svensker også.

Er det problemer med å rekrutere norsk besetning ?

Ja
De spanske ansatte fikk tilbud om basebytte da det var nedbemanning i Spania. Mange valgte OSL

Last edited:
Norwegian tapte en voldgiftssak om gjenansettelser av piloter som mistet jobben under Covid-19 -pandemien.

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...millionerstatning?publisherId=3693025&lang=no

"Flere piloter mistet jobben under pandemien på grunn av konkurs i den danske- og svenske delen av Norwegian-konsernet. Parats medlemmer har imidlertid en «Master Seniority Principle» avtale (prinsipperklæring red. anm.) i form av vedlegg til tariffavtalen som sikrer rett til gjenansettelser etter konsernansiennitet for piloter i hele selskapet, uavhengig av hvor de jobber eller jobbet før pandemien".

Norwegian broet denne avtalen og har naa tapt saken avgjort av en voldgiftsrett. Saken ble foert av Parat paa vegne av 58 piloter. Erstatningen lyder paa 3,3 millioner danske kroner.

Back