Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Det er riktig. Men ser for meg at halvparten av flåten må parkeres i Jan/Feb. Da må flere ned i stilling eller i full permisjon.

Det er ansatte i restaurant, hoteller og reiseliv som må ta "dugnaden" nok en gang. Burde blitt kompansert 100% for myndighetenes pålagte restriksjoner.

Dersom en land stenger mer eller mindre ned, så finnes det bare tapere. Den ene taper mer, den andre mindre. Men til slutt taper alle. Ingen vits a rope etter like-kjøring eller kryss-subsidering av enkelte bedrifter. Hver bølge koster massiv og jo hurtigere folk merker det i eget lomme, jo snarere vil Pandemie ende, fordi folk vil forholde seg litt mer ansvarlig. Noen ting som å vaske sine hender eller å holde avstand til en som er helt åoenbart syk ble jo presentert som nobelpris-verdige oppfinnelser i de siste 2 årene, men la oss være ærlig, det er egentlig bare god folkeskikk.

Reiselivsbransjen har en tradisjonelt høy seasonality. I OKT / NOV opplevde man en del reiser som ble forskyved fra var/sommer, noko som kan forklare disse sterke tall. Men kommer du fra en meget god høst og faller i en mager vinter, så er fall-høyden ekstremt. Eksakt dette skjer nå.

Man må passe litt på at man ikke etablerer en form av "Pandenomics", hvor bedrifter med høy seasonality eller darlig planleggning utnytter de støtteordninger som finnes. Fordi det er direkte vei inn i grøfta. Tyske bilprodusenter glemte å bestille IT Chips i god tid og bruker nå Corona-Ordninger å redusere lønnskostnader, i en tid hvor etterspørelsen etter biler er høy og ventetida på en bil er historisk lenge.

Man kan - med alt hva man har lært fra de siste 2 årene - alrede forutse at vi vil ha nye mutanter i høst/vinter 2022 som kommer fra Afrika/Asia/Sør-Amerika. Rett og slett fordi disse landene er så langt bak i vaksinerings-prosess og reisefolk som reiser der bringer som en liten eksta også disse upene gjester med seg.

Ergo kan bedrifter som hoteller og flyselskaper alrede begynne å fraktuere dette inn i regningen. Dette vil gi konsekvenser på kostnadssiden og personalbehov, helt klart. Men dette re den nye virkeligheten. Peaks get stronger og low-seasons gets even lower. Folk som jobber i disse bransjer må - dessverre passe seg til dette eller finne seg nye utfordringer i bransjer som ikke ser denne ekstremt seasonality.

<mod>
Tilbake til "Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen " - generelle diskusjoer og frusting rundt COVID finnes det egne tråder for
</mod>

Er visst ikke alle som har fått meg seg dette. Sist jeg reiste fra KRK med DY annonserte de avgang med Norwegian Air International.
De er vel begravet for lenge siden:(

Er visst ikke alle som har fått meg seg dette. Sist jeg reiste fra KRK med DY annonserte de avgang med Norwegian Air International.
Norwegian har redusert fra 5 til 2 driftstillatelser. Litt usikker på om det gir grunn til å henge med geipen

Hvis det var i gaten m/automatisk annonsering(Aviavox), så er det pga at D8-koden ikke har blitt oppdatert til Norwegian Air Sweden (AOC), men fortsatt henger igjen som Norwegian Air International.

Hvis du f.eks sjekker Avinor.no ligger D8-flighter OSL-CPH inne med IBK, og ikke NSW som nå har D8-koden.

Norwegian har redusert fra 5 til 2 driftstillatelser. Litt usikker på om det gir grunn til å henge med geipen

Var kun p.g.a at L/H forsvant geipen henger.

Hvis det var i gaten m/automatisk annonsering(Aviavox), så er det pga at D8-koden ikke har blitt oppdatert til Norwegian Air Sweden (AOC), men fortsatt henger igjen som Norwegian Air International.

Hvis du f.eks sjekker Avinor.no ligger D8-flighter OSL-CPH inne med IBK, og ikke NSW som nå har D8-koden.

Mulig det var automatisk opprop.

Har ikke mange av de svenske pilotene allerede blitt gjenansatt men jobbet under OSL-basen og så eventuelt utstasjonert på ARN igjen? Jeg har i hvert fall hørt en svensk fra cockpit flere ganger det siste året.

Hadde vært interessant å vite hvor stor andel av de tidligere ansatte som nå får jobbene sine tilbake, men jeg går ut ifra at de uansett stiller først i køen.

Airbus fikk plutselig 50 ledige slotter etter de bestemte seg for å gi Qatar avskjed.

Jeg tror det blir vanskelig å få Norwegian over til Airbus, men er tilbudet godt nok så kanskje :)

møter med airbus på bytte av fly. (litt for kjapp der og merke)
https://e24.no/boers-og-finans/i/rE32ml/norwegian-ledelsen-i-moeter-med-airbus

Eller er dette møtet også for å få pressa enda mer ut av Boeing?

Men spenstig om DY går fra Boeing til Airbus, da blir jo Norge et Airbus-land etter å ha vært et Boeing-land i ''alle'' år (om man ser bort fra Flyr).

Hvis de går for Airbus vil det ikke overaske meg om de også ser på A220. Å bare operere 190-setere blir ofte litt drøyt for de tynne rutene, og er jo noen ruter og frekvenser som forsvant når 737-300-maskinene forlot flåten for noen år tilbake. A220 vil jo være ypperlig å basere på SVG, BGO og TRD for tynne ruter derfra. Tørr vi å gjette på 30 A220-300 og 60-70 A320/321neo? Det har jo vært rykter om A220-500 og, kanskje vi ser DY som lanseringskunde på denne med en flåte på 30 -300 og ca 60 -500 maskiner?

Men jeg tror fortsatt MAX er mest naturlig og sannsynlig, tipper på at det blir en enighet på 70 -8 og 20 -10 maskiner, noe som passer bra med intensjonene om ca 90 fly på sikt.

Ingen grunn til å legge noe særlig vekt på dette. Slike samtaler foregår hele tiden.

Enig , men jeg senser at et bytte kan skje om ikke lenge når forholdene har normalisert seg i bransjen. Bestiller de mange nok er enhetsprisen attraktiv sammenlignet med Boeing.

Ingen grunn til å legge noe særlig vekt på dette. Slike samtaler foregår hele tiden.

Hele tiden eller ikke, nå har jo ikke DY bestemt seg for fremtidig flåte, og en utskifting av -800-maskinene vil vi nok se innen ikke så alt for mange år, så de må jobba et valg snart. Det er noe annet hvis Boeing var på besøk hos SK for å reklamere for MAX nå som de har bestemt seg, og mottatt et stort antall neste generasjons fly.

Hele tiden eller ikke, nå har jo ikke DY bestemt seg for fremtidig flåte, og en utskifting av -800-maskinene vil vi nok se innen ikke så alt for mange år, så de må jobba et valg snart. Det er noe annet hvis Boeing var på besøk hos SK for å reklamere for MAX nå som de har bestemt seg, og mottatt et stort antall neste generasjons fly.

SAS får sikkert like ofte besøk av Boeing, ;)

Norwegian Air Sweden AOC har forøvrig 5 MAX'er på vei inn i flåten.

Back