Nye innstillinger

Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by MD11



Det nye crew programmeringsverktøyet Carmen har skylden!
Jeg kjenner så altfor godt til denne hissige damen........dette har ikke kommet ut i media enda...heldigvis...

Nye ?

Schedulen for Februar har ligget der siden 15.Januar, så man har hatt god tid til å justere .....
Nytt for BU crew
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Men er det crewene som programmerer selv?
Skulle vel ikke ha noe å si om en programmerer Turid, Line og Anders fra SAS, og Pål, Tone og Stine fra BU...
Det er vel ikke crewene i BU som ikke klarer å lese programmeringen, men dem som programmerer?
Om den/de som programmerer BU ikke får det til (har jo hatt minst 1 mnd på å rette det opp), så burde hun/han kanskje ringe en i SAS som kan dette.

...bare en tanke.
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Camen = http://www.carmen.se/ ....

Ja "noen" på trafikkvakten/disponering el.l har vel ikke sett dette, ikke vet jeg...
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Oppsumering:

SAS har en stund hatt programmeringsverktøyet Carmen. Nå skal også BU crew inn i dette systemet. Braathens hadde i sin tid så vidt jeg vet systemet Crewlink.
WF har også Carmen. Det er vedtatt at hele konsernet skal bruke et og samme
vektøy for dette formålet, altså programmering av crew.

Carmen jobber på en helt annen måte enn det andre systemer, slik som crewlink og RM.

Hovepoenget til Carmen er å oppnå max tillatte dagsproduksjon for crew innenfor kollektivavtalene. Vi kan produsere max 90 poeng pr. dag. Carmen gir oss 90 poeng men gir "blanke" i om det er passive overføringer eller lange pauser på flyplasser rundt omkring som gir oss 90 poeng. Problemet er å få utnyttet crew skikkelig i løpet av en dag. Altså holde oss i luften!

Grovt sett, vi jobber max hver dag, men flyr for lite, forstå det den som kan!:spin:
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by MD11


Oppsumering:


Grovt sett, vi jobber max hver dag, men flyr for lite, forstå det den som kan!:spin:

Snakk for deg selv ...
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by MD11


Oppsumering:


Grovt sett, vi jobber max hver dag, men flyr for lite, forstå det den som kan!:spin:

Snakk for deg selv ...

Denne synes jeg du kan forklare nærmere:naughty:
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Hihi.. Har hørt mye om dette fantastiske programmet som sender WF's CA'er land og strand rundt passivt for å fly ett aktivt leg... Alt for å svi av 90 poeng... :up:
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by MD11


Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by MD11


Oppsumering:


Grovt sett, vi jobber max hver dag, men flyr for lite, forstå det den som kan!:spin:

Snakk for deg selv ...

Denne synes jeg du kan forklare nærmere:naughty:

Det er vel noen (I SKBU) som syntes de har fått harde nok scheduler.., har ingen ide' om hva dere måtte bedrive.
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by MD11


Oppsumering:


Grovt sett, vi jobber max hver dag, men flyr for lite, forstå det den som kan!:spin:

Snakk for deg selv ...

Jeg lurer også på hva du mener her.... Snakker du på vegne av fruen, eller har du selv førstehånds kjennskap til Carmen?

Som ex-BU har jeg nå fått føle på kroppen hvilket elendig verktøy Carmen er. Det er heeelt vanvittig at SKBU kastet ut Netline/Crewlink (som BU jobbet etter), som fanget opp alle løse tråder, og som fungerte utmerket til alles tilfredsstillelse.

:pissed
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by MD11


Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by MD11


Oppsumering:


Grovt sett, vi jobber max hver dag, men flyr for lite, forstå det den som kan!:spin:

Snakk for deg selv ...

Denne synes jeg du kan forklare nærmere:naughty:

Det er vel noen (I SKBU) som syntes de har fått harde nok scheduler.., har ingen ide' om hva dere måtte bedrive.

Årsaken til crewmanko er ikke for lite folk ( som SK's kabinforening sier og).
Saken er at crew blir utnyttet for lite innenfor 90 prikker!! Ser du sammenhengen???
For lite utnytting = kansellering pga lite crew. Crewene er der men de jobber 90 prikker på en slik måte at det allikevel gir for lite produksjon.....huff, blir vanskelig å forklare:spin:

Har man da for lite folk på besetningskontoret for å kvalitetssikre programmeringen har man et komplett kaos på gang.....noe som rammer SK i dette øyeblikk.....
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Og jeg som trodde en skulle bruke det beste fra begge selskapene SAS og Braathens når man slo dem sammen til SAS Braathens. Man har altså valgt den dårligste løsningen altså. Masse jobbing for crewene uten å produsere mye, som nok gjør at en vanskelig kan kaste seg rundt å bruke dem mer effektivt om noen blir syk altså (sett fra en som er på "utsiden")
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Er det på grunn av slike ting at selskapet nå går ut og skal ansette/knytte til seg 200 kabinpersonale til ei "superreserveliste"? I teksten (sto annonse i Tønsbergs Blad rett før helgen) kunne man tolke det som om disse 200 skulle bidra til å ta unna topper og stort sykdomsfrafall.
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Nå kan en også legge til at Netline ikke var et optimalt verktøy for SASBraathens, da de som flyr langruter blir programmert i Carmen. Det ville ha medført 2 systemer.. da SAS Sverige og SAS Danmark bruker Carmen, og de hadde ikke gått over til Netline.

Ved overføring fra Netline til Carmen ble en god del data tapt (over 30% av all data) , og siden har en jobbet på etterskudd og vel så det. En klarer ikke å kvalitetsikre, det er "brannslukking" fra dag til dag. Skolering av Netline programmerere i denne perioden har ikke hjulpet på situasjonen, det har ført til for få programmerere i en periode.
Ei heller de "aksjoner" være seg i Avinorsystemet eller internt har gjort situasjonen noe bedre. Dette har gjort at crew ikke har kunnet holde følge omskoleringsprogrammet fra Braathens og SAS til SASBraathens, og det er da misforhold i antall overførte crew ... og antall overførte fly.

MD11, du har rett i masse av det du sier, men det er ikke så sort /hvitt som jeg leser det.

Og igjen.... å skylde på ferieavvikling, det medfører ikke riktighet. :naughty:



:spin:
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Vil anta at det er stor kompetanse på selve programmeringsverktøyet siden en kan lese:

With agreements with 22 airlines including five of the world’s ten largest airlines, Carmen Software is currently used to plan over 23 per cent of the world’s airline crews.

problemet må vel derfor være som det også sies dårlig arbeid i å få programmet implementert. Med andre ord - dårlig planlegging.
Det er altså ikke crew og sykdom som er problemet, men planlegging fra SAS Braathens-ledelsen?!
Denne begrunnelsen har vel ikke SAS Braathens brukt så mye av idag...
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by Hurum
Og jeg som trodde en skulle bruke det beste fra begge selskapene SAS og Braathens når man slo dem sammen til SAS Braathens. Man har altså valgt den dårligste løsningen altså. Masse jobbing for crewene uten å produsere mye, som nok gjør at en vanskelig kan kaste seg rundt å bruke dem mer effektivt om noen blir syk altså (sett fra en som er på "utsiden")

Helt rätt. Känns mönstret igen från 1993? I princip drog SAS ur kontakten ur alla Linjeflygs datasystem som säkert var 10 år före SAS-systemen. Det var tillbaka till manuell avprickning i långa papperslistor som gällde! Fred Flintstone World var i jämförelse med SAS-systemen ett högteknologiskt samhälle. Har just (10 minuter sedan) tittat på crewschedule för min granne (C/A). Hon har nu 16 legs inrikes i Sverige (alltså endast c:a tre 40-minuters flygningar/dag) men är borta hemifrån 5 dagar/4 nätter på hotell i rad! Helt otrolig crew-planning.
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by Hurum


Vil anta at det er stor kompetanse på selve programmeringsverktøyet siden en kan lese:

With agreements with 22 airlines including five of the world’s ten largest airlines, Carmen Software is currently used to plan over 23 per cent of the world’s airline crews.

problemet må vel derfor være som det også sies dårlig arbeid i å få programmet implementert. Med andre ord - dårlig planlegging.
Det er altså ikke crew og sykdom som er problemet, men planlegging fra SAS Braathens-ledelsen?!
Denne begrunnelsen har vel ikke SAS Braathens brukt så mye av idag...

Der sa du det: ELENDIG PLANLEGGING OG DÅRLIG UTNYTTING AV DE RESSURSER SOM ALLEREDE FINNES. Men denne problemstillingen kommer ( håper jeg ) ikke ut i media!
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by RolfL


Originally posted by Hurum
Og jeg som trodde en skulle bruke det beste fra begge selskapene SAS og Braathens når man slo dem sammen til SAS Braathens. Man har altså valgt den dårligste løsningen altså. Masse jobbing for crewene uten å produsere mye, som nok gjør at en vanskelig kan kaste seg rundt å bruke dem mer effektivt om noen blir syk altså (sett fra en som er på "utsiden")

Helt rätt. Känns mönstret igen från 1993? I princip drog SAS ur kontakten ur alla Linjeflygs datasystem som säkert var 10 år före SAS-systemen. Det var tillbaka till manuell avprickning i långa papperslistor som gällde! Fred Flintstone World var i jämförelse med SAS-systemen ett högteknologiskt samhälle. Har just (10 minuter sedan) tittat på crewschedule för min granne (C/A). Hon har nu 16 legs inrikes i Sverige (alltså endast c:a tre 40-minuters flygningar/dag) men är borta hemifrån 5 dagar/4 nätter på hotell i rad! Helt otrolig crew-planning.

Hei RolfL:)

Det er så sant så sant, utrolig crew planning. OG DETTE KOSTER PENGER DELUXE!!!!
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Det er en vanlig problem fra alle bransjer at IT systemer ofte ikke virker som de skal fra starten av
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by MD11


Originally posted by Hurum


Vil anta at det er stor kompetanse på selve programmeringsverktøyet siden en kan lese:

With agreements with 22 airlines including five of the world’s ten largest airlines, Carmen Software is currently used to plan over 23 per cent of the world’s airline crews.

problemet må vel derfor være som det også sies dårlig arbeid i å få programmet implementert. Med andre ord - dårlig planlegging.
Det er altså ikke crew og sykdom som er problemet, men planlegging fra SAS Braathens-ledelsen?!
Denne begrunnelsen har vel ikke SAS Braathens brukt så mye av idag...

Der sa du det: ELENDIG PLANLEGGING OG DÅRLIG UTNYTTING AV DE RESSURSER SOM ALLEREDE FINNES. Men denne problemstillingen kommer ( håper jeg ) ikke ut i media!
Hvorfor er en (les: MD11) så opptatt av at sannheten ikke kommer ut i media?
Må jo være utrolig lite motiverende for dem som jobber i SAS Braathens og er på jobb lange dager/netter, uten å bli brukt mye, og så lese i media at masse flighter er innstilt pga crewmangel etc, når sannheten er at det er programmeringen som er riv ruskende galt.
Dette føyer seg jo bare inn i rekken av dårlig planlegging av SAS Braathens.
 
Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Netline ble valgt til SASBraathens i utgangspunktet. Men det viste seg at dette systemet hadde en god del begrensninger når det ble såpass mye mere info som skulle integreres. Så å si at en ikke har vurdert Netline medfører ikke riktighet.

Kan også tillegge at når kabinen har forskjellige avtaler, så hjelper ikke dette på planleggingen heller. Feks x-bu crew jobber 5/4 x-sk jobber 5/3. X-bu har ingen begrensing i blanke dager(dager som er jobbe dag, men ikke fått produksjon ved release av program), x-sk har en slik begrensning. X-bu har begrensing på antall timer en kan programmeres standby, det har ikke x-sk..... og listen med slike forskjeller er lang...som gjør dette mye mye mere kompleks enn nødvendig.


Rekruteringen av "super crew", deltid/ekstrahjelp er ment å skulle avhjelpe på peak perioder og samtidig kunne gi ansatte ferie. En har jo krav på ferie innen visse perioder ihht ferieloven.
Enda mere kompleks blir det når Braathens sin fagforening mener at dette er en dårlig ide.. og derfor har sagt opp avtalen om salg av fridager pga rekruttering av "super crew".

Noen som sa: å for en herlig suppe dette er !?! :jumpin
 
Back
Top