Nye innstillinger

Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by LN-BRK
Noe av grunnen til at man kan presse pilotlønninger ned på lavnivå/lavmål nå for tiden, er at det fortsatt er overskudd av piloter. Mange nyutdannede gjør hva som helst for å få muligheten til å fly og bygge erfaring, for deretter å komme seg inn på markedet. Det har nesten blitt vanlig at man kjøper seg type rating for egne penger, og mange tilbyr seg å fly gratis, eller til og med betale for å få lov til å fly. Derfor kan selskaper som Blue1, Air Baltic etc operere med lave lønninger, fordi dem vet at det alltid vil være piloter som er villige til å fly for en slikk og ingenting. Det er først og fremst er piloter fra Vest-Europa som tar seg jobb i selskaper med dårlige lønninger, nettopp fordi de har råd til å gjøre det. Mange velger å se på det som en investering i fremtiden, og når de har nok erfaring flytter de raskt på seg til andre selskaper.

Viktig poeng. I følge en (latvisk) bekjent som jobber i kabinen i Air Baltic, har de relativt mange skandinaviske piloter. Kanskje ikke så rart, neppe så mange latviere som har råd til å skaffe seg pilotutdannelse.

Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Originally posted by Dag Viking

Isbamse, kjenner du noen "slaver" på Wallmart?
De tjener bedre enn en fersk FO på CRJ, ERJ ol.

Nei, jeg har aldri vært i junaiten, så det var mer en generell beskrivelse av en samfunnstrend enn av et bestemt selskap (ikke forvirr meg med økt kunnskap!) Det du skriver her viser jo egentlig bare poenget mitt...

Back