Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

petter380

Powder hound
Medlem
Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Ola whiner på TV2 nyhetskanalen om anbudskrav. Skjønner det godt når et krav vistnok er at man må ha flydd minst én vinter i nord Norge...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Ola whiner på TV2 nyhetskanalen om anbudskrav. Skjønner det godt når et krav vistnok er at man må ha flydd minst én vinter i nord Norge...

Jeg så innslaget, og om dette medfører riktighet så har Ola Giæver et meget godt poeng.

Dette har vært oppe til diskusjon i SD, og jeg fant blant annet denne saken: http://luftfart.media/2016/08/08/he...ye-flyselskap-pa-en-rekke-regionale-flyruter/

Der er det lenke til et brev med spørsmål sendt av advokaten til FlyViking til SD. Det kan se ut som om det er et krav et minimumsantall timer + en vintersesong, men jeg har ikke anbudsutlysningen tilgjengelig så jeg vet ikke om det er tatt ut fra en spesiell sammenheng (står under pkt knyttet til treningsprogram og under headingen LIFUS - så jeg vet ikke hva som egentlig er implikasjonene av dette, annet enn at jeg forstår hva LIFUS står for).

Det departementet bl.a. svarer er følgende:
"Hva med eksempelvis SAS og Norwegian flygere med erfaring på B-737 under vinteroperasjoner?
Svar:
For disse opprettholdes kravet om restriksjoner

Hva med flygere som har operert på Island/Grønland på kortbane, hvilke restriksjoner gjelder disse?
Svar:
Også for disse opprettholdes kravet om restriksjoner ettersom dette også omfatter lokal kjennskap til de ulike flyplasser."

Hvis det er et krav om erfaring fra ikke bare vinteroperasjoner, men vinteroperasjoner på kortbanenettet i Norge, så tror jeg Samferdselsdepartementet har en dårlig sak vis a vis ESA. Jeg kan riktignok ikke helt tro at dette ligger som et krav for å få anbudet, men hvem vet. Hvis dette rent faktisk er et krav kan nok Widerøe nok en gang få stemplet sine anbudspapirer.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Anbudskrav er vel anbudskrav? Ellers bliver det vel som at tillade .........

http://www.banett.no/nyheter/article6914337.ece
Joda, men når man stiller krav som kun ett firma i verden kan oppfylle, så blir det jo noe feil å kalle det anbud. Da er det monopol. Husk, det er ingen andre som får tillatelse til å fly regulære flyginger på mange av disse flyplassene, og dermed ikke kan tilordne seg denne kunnskapen.

De kan i hvert fall ikke klage på liten konkurranse i neste omgang.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

At det stilles mange strenge og detaljerte krav skal alle være glade for. Ingen er tjent med at en ikke kompetent aktør vinner med lavest anbud og ikke kan levere en god og sikker tjeneste. Å sirkle inn vinterstid til en kort bane på finnmarkskysten i dårlig vær er faktisk ikke for hvem som helst.

Ola Giæver har vel sagt at han ønsker konkurranse på like vilkår. Han kan jo starte med å kontakte NF, de kan sikkert tipse om noen punkter han bør ta med for å tiltrekke seg kompetente piloter på normale vilkår. Det i motsetning til å tilby arbeidsledige en kapteinsstilling de ville være mange år unna i alle sammenlignbare selskaper, og det på en skammelig lav betaling basert på flytimer, ingenting fast.

Etter fadesen der DAT først ble tildelt en rekke ruter basert på lavest anbud, for deretter å bli underkjent på 6 minimumskrav (1 av 6 var veldig diskutert her) vil SD forhåpentligvis gjøre en grundigere sjekk før tildeling.

Selv om de har kjøpt opp en mann med to Navajo'er (!) kan jeg ikke fatte hvordan noen kan få et flyselskap på vingene så fort.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Ingen, bortsett fra Widerøe, er tjent med anbudskrav som ingen andre enn Widerøe kan oppfylle (hvis det er implikasjonen av dette kravet).

Hvis forståelsen av dette kravet er riktig fremstilt så er dette i samme kategori som krav som SCAT-1. Ingen, bortsett fra WF kan oppfylle dette. At DAT feilet i en rekke dimensjoner er noe ganske annet, og ingen unnskyldning for å lage et anbud ingen andre enn WF kan vinne - annet enn at man ikke trenger å vurdere andre søknader, så sjansen for å velge feil blir minimert.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Det er jo ikke snakk om krav 'ingen' kan oppfylle. Det er snakk om krav krav 'ingen' kan oppfylle NÅ. Stor forskjell. Luftfart og hastverk er ingen god combo.....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Det er jo ikke snakk om krav 'ingen' kan oppfylle. Det er snakk om krav krav 'ingen' kan oppfylle NÅ. Stor forskjell. Luftfart og hastverk er ingen god combo.....

Hvordan får man vintererfaring fra norske kortbaner på sikt?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hvordan får man vintererfaring fra norske kortbaner på sikt?

Ansette piloter som har denne erfaringen ? Muligens betyr dette at man må tilby vilkår som gjør dette attraktivt for piloter med en slik erfaring. En naturlig del av å være med I konkuransen om piloter (eller virker ikke konkuranse den veien ?)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hvordan får man vintererfaring fra norske kortbaner på sikt?


Man kan opparbeide erfaring på 'åpne' ruter.

For å fly militærchartre her borte kreves det at minst 40% av virksomheten skal være annen trafikk. Dette for at man ikke skal binde seg fullstendig til ett forretningsområde. Tanken bak det er vel litt den samme, både at man skal ha operatørerfaring og at man ikke skal være avhengige av det 'offentlige' som eneste forretningsområde.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Man skulle nesten tro det var Widerøe som hadde skrevet anbudsreglene.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Burde også være et krav om fast ansettelse i selskapet som har AOC. Vet ikke om det er beskrevet noe om dette?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Ansette piloter som har denne erfaringen ? Muligens betyr dette at man må tilby vilkår som gjør dette attraktivt for piloter med en slik erfaring. En naturlig del av å være med I konkuransen om piloter (eller virker ikke konkuranse den veien ?)

Da kan man lure på hvor reell denne muligheten er. Ser du for deg mange kapteiner i WF (for det er kun i WF de kan inneha denne kompetansen) som vil slutte der og begynne i et selskap som per i dag ikke har noen kommersiell aktivitet?

Ja, konkurranse om piloter fungerer jo - det har vi jo sett mange ganger. Noen ganger går det slik (ikke relatert til konkurranse, men man er tydeligvis under oppsikt...):
http://mobil.nordlys.no/wideroe/fly...postkassa-helt-klart-en-trussel/s/5-34-470773

Nå er jeg brukbart god skolert til å vite hva man skal se etter for å finne ut om det er mulig å få til reell konkurranse, og hvis forståelsen av kravet er riktig så er vi ikke i nærheten av dette her.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Man kan opparbeide erfaring på 'åpne' ruter.

For å fly militærchartre her borte kreves det at minst 40% av virksomheten skal være annen trafikk. Dette for at man ikke skal binde seg fullstendig til ett forretningsområde. Tanken bak det er vel litt den samme, både at man skal ha operatørerfaring og at man ikke skal være avhengige av det 'offentlige' som eneste forretningsområde.

Nå kjenner jeg kortbanenettet for dårlig, men hvilke kortbaneruter ser du for deg at Flyviking kan operere i tilstrekkelig omfang til å oppfylle kravene uten å tape alt for mye på dette?

Eksempelet ditt er forsåvidt greit nok, men ikke akkurat sammenliknbart. Operatørerfaring og annen type kommersiell virksomhet kan mange aktører inneha. I denne saken er det snakk om helt spesifikk vintererfaring på norske kortbaneflyplasser. Det er et noe mindre nåløye å komme gjennom.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hvordan får man vintererfaring fra norske kortbaner på sikt?

På ruter han allerede har sagt han ønsker å trafikkere .. f.eks. fra flyplasser i Lofoten/Nordland til OSL. Tromsø-Hammerfest står også på ønskelisten hans. Så da kan man starte opp med et par fly og øke i neste anbudsrunde. Det er da ikke noe krav å få sugerør inn i Statskassen fra første dag?

Eksempelet ditt er forsåvidt greit nok, men ikke akkurat sammenliknbart.

Nei, men tankegangen er at man ikke skal være så avhengig av offentlige midler at man går under hvis kontrakten forsvinner eller reduseres. Det er relevant. Og FlyViking må ikke ha så dårlig tid med å starte opp at det går på akkord med sikkerheten. Her snakker man om å tilby kotrakt til et selskap som ikke har en eneste flytime. Man bør imho trekke pusten og innse at dette kommer for tidlig.

Disclaimer: Mine personlige betraktninger etter å ha vært igjennom noen konkurser og sett en del elendighet når skiten treffer vifta.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Da kan man lure på hvor reell denne muligheten er. Ser du for deg mange kapteiner i WF (for det er kun i WF de kan inneha denne kompetansen) som vil slutte der og begynne i et selskap som per i dag ikke har noen kommersiell aktivitet?

Ja, konkurranse om piloter fungerer jo - det har vi jo sett mange ganger. Noen ganger går det slik (ikke relatert til konkurranse, men man er tydeligvis under oppsikt...):
http://mobil.nordlys.no/wideroe/fly...postkassa-helt-klart-en-trussel/s/5-34-470773

Nå er jeg brukbart god skolert til å vite hva man skal se etter for å finne ut om det er mulig å få til reell konkurranse, og hvis forståelsen av kravet er riktig så er vi ikke i nærheten av dette her.

Igjen som andre antyder er det vel for tidlig å sette konkuranse behovet foran, Flyviking har ennå ikke flydd en eneste time med revenue, flyet er ennå ikke på plass I Norge. Noen økonomer stiller spørsmål om den finasielle situasjonen (ikke jeg fordi jeg ikke vet)

Kanskje det er for tidlig å starte med å redusere kravene (sikkerhetsbaserte) for å tilpasse seg en aktør som er på planleggingsstadiet. En kan vel også stille spørsmål om disse rutene egner seg til å bygge opp ny Fly Operativ Standard, opplæring etc.

Og kanskje er ikke alle ruter egnet til konkuranse, ser vi på en annen vær utsatt kyststrekning, opp langs kysten av Alaska, hvor også et Flyselskap har utviklet dedikert sikkerhets utstyr for landinger, så har dette markedet og byene langs kysten utviklet seg solid uten konkuranse.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Er det noen som har sjekket hvilke av disse kravene dere diskuterer som er spesifikke for anbudet (dvs. kommer fra SD), vs. hva som kommer fra Luftfatstilsynet?
 
Back
Top