Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Og jappe på PA er kanskje populært blandt de som har interesse for luftbåren rørforflytting, men de som reiser mye vil ha fred. Alt er tilgjengelip på nett for de som vil ha det.

HA-LYP (A320ceo) lander ikveld som W61724 fra TOS - Noe som markerer slutten for Wizz Air sine innlands-ops i Norge.
Flyet går til WAW i morgen som W6801 (Pos).

Skal nevnes at Wizz Air sine fly de iste dagen faktisk har vært ganske fulle/ok belegg. En av grunnene er nok at det er mangel på setekapasitet på Norsk innenriks nå om dagen, på en del strekninger OG at mange Wizz Air-pax som har fått sin flight kansellert pga at de trekker seg ut - har fått sin billett flyttet til de siste avgangene denne uka.

Belegg er èn ting. Men hva er inntjeningen?
Kanskje er det mer å tjene i andre land?

Inntjening har vært elendig. Så et anslag fra RDC, og spesielt på rutene innen Sør Norge har det vært krise, og omtrent den lavest RASKen i hele Wizz' rutenettverk.

Kom audit fra Luftfartstilsynet inn som en faktor for å trekke seg ut av Norge, eller er det bare inntjeningen som var dårlig? Eller en faktor av begge to?

LN-DYA

Ja, innenriks er det en annen historie. Men innenriks i Norge er det få motforestillinger mot de titusenvis polsk-baltiske gjestearbeiderne som daglig sliter og strever her i landet, ikke fordi de er bedre kvalifisert enn nordmennene, men fordi de jobber mer til en billigere penge.

Godt poeng; hva er egentlig forskjellen på å "importere" billige snekkere og jordbærplukkere og fly-crew?

Kom audit fra Luftfartstilsynet inn som en faktor for å trekke seg ut av Norge, eller er det bare inntjeningen som var dårlig? Eller en faktor av begge to?

LN-DYA
Her hadde Wizz en glimrende mulighet til å vise at de følger alle lover og regler slik de hele tiden har hevdet.

At de stikker med halen mellom beina rett før tilsynet sier vel egentlig alt.

-Eggs

Godt poeng; hva er egentlig forskjellen på å "importere" billige snekkere og jordbærplukkere og fly-crew?

En vesentlig forskjell er jo at snekkere og jordbærplukkere faktisk får lønn her i landet, og gjort etter boken vel da skal skatte av dette, kontra "Wizzair" modellen hvor de formelt sett ikke jobbet her?

At lønnsnivået ikke er norsk er en annen sak, og egentlig helt greit for meg hvis de selv ikke klarer forhandle seg til bedre vilkår. Men jeg tror de fleste er litt som meg at de er glade for at de som plukker grønnsakene våre ikke har norske lønninger. Da ville det blitt dyrt

En vesentlig forskjell er jo at snekkere og jordbærplukkere faktisk får lønn her i landet, og gjort etter boken vel da skal skatte av dette, kontra "Wizzair" modellen hvor de formelt sett ikke jobbet her?

At lønnsnivået ikke er norsk er en annen sak, og egentlig helt greit for meg hvis de selv ikke klarer forhandle seg til bedre vilkår. Men jeg tror de fleste er litt som meg at de er glade for at de som plukker grønnsakene våre ikke har norske lønninger. Da ville det blitt dyrt
Tror du de som var med det innleide Norwegian flyet i Stavanger for noen år siden var glad for at det ikke var norske crew? Passasjerer visste ingenting, det sto DY på billetten.
Jeg synes det er forkastelig at dette skjer. Var i Lofoten for mange år siden. Hadde ikke vært der på noen år, og var sjokkert at ingen av de som jobbet i restauranter var norsk. Stort sett svensk og etter det mye polsk. Jeg ble fortalt at ingen norske ville ta de jobbene noe jeg har vanskelig for og tro.

Tror du de som var med det innleide Norwegian flyet i Stavanger for noen år siden var glad for at det ikke var norske crew? Passasjerer visste ingenting, det sto DY på billetten.
Jeg synes det er forkastelig at dette skjer. Var i Lofoten for mange år siden. Hadde ikke vært der på noen år, og var sjokkert at ingen av de som jobbet i restauranter var norsk. Stort sett svensk og etter det mye polsk. Jeg ble fortalt at ingen norske ville ta de jobbene noe jeg har vanskelig for og tro.

Gå på pub i London .. omtrent bare polakker og litauere som skjenker ..

Hvilken episode var dette? Noe som (også der) glapp unna pressen?

Vil tro at det var Go2Sky på KRS han mente..(?)

Ja, det er jo berikelsen av det å være med EU/EØS-samarbeidet det .. ;)

LN-DYA

Var nok begge deler. Timingen var iallefall fortreffelig.

Vil tro at det var Go2Sky på KRS han mente..(?)

Ja, der var flygerne innleid fra noe "øst-greier" og kabinbesetningen norske, men norskregistrert fly. (LN-NII) Totalt sammenbrudd i kommunikasjonen, de fløy uten trykk i 14.000 fot. Kabinbesetningen nektet å bli med videre etter landing på Gardermoen.

Ja, der var flygerne innleid fra noe "øst-greier" og kabinbesetningen norske, men norskregistrert fly. (LN-NII) Totalt sammenbrudd i kommunikasjonen, de fløy uten trykk i 14.000 fot. Kabinbesetningen nektet å bli med videre etter landing på Gardermoen.
Ja, det var den jeg mente. Unnskyld for misinformasjon.

LN-DYA

Wizzair har flydd til og fra Norge i mange år.
Og har garantert hatt flere audits fra LT i løpet av de åra. Akkurat som hos alle andre flyselskap.

Og har garantert hatt flere audits fra LT i løpet av de åra. Akkurat som hos alle andre flyselskap.

Men de har ikke flydd innenriks i Norge. Det er en forskjell.

Det er en vesentlig forskjell med baseinspeksjon og en helt regulær SAFA inspeksjon. SAFA inspeksjon er stikkprøver for å sikre at elementære regler og prosedyrer blir fulgt, nødvendig dokumentasjon medbrakt og at flyet er i teknisk flyvedyktig tilstand. Baseinspeksjonen sjekker blant annet en del andre grunnleggende forhold rundt det å drive en base. Herunder blant annet HMS, verneombud og lokal ledelse. Dette er forhold en SAFA ikke har som mål å gjennomgå. Her har ikke Wizz (verken nå eller tidligere) det som skal til for å kalle OSL en base. Det samme var tilfellet for TRD.

Det er en vesentlig forskjell med baseinspeksjon og en helt regulær SAFA inspeksjon. SAFA inspeksjon er stikkprøver for å sikre at elementære regler og prosedyrer blir fulgt, nødvendig dokumentasjon medbrakt og at flyet er i teknisk flyvedyktig tilstand. Baseinspeksjonen sjekker blant annet en del andre grunnleggende forhold rundt det å drive en base. Herunder blant annet HMS, verneombud og lokal ledelse. Dette er forhold en SAFA ikke har som mål å gjennomgå. Her har ikke Wizz (verken nå eller tidligere) det som skal til for å kalle OSL en base. Det samme var tilfellet for TRD.

Har noen egentlig vært i kontakt med de som var lokalisert i Oslo og sjekket det med verneombud eller lokal ledelse? Hvis ikke, så er der rene spekulasjoner…
Alternativt er jo å spørre tilsynet - de er jo underlagt offentlighetsloven som alle de andre…

Back