Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Fra Twitter, kan det være noe i dette?

Attachments

• 188509453_312275407204402_1541217498145588831_n.jpg
    188509453_312275407204402_1541217498145588831_n.jpg
    87.8 KB · Views: 1,400
I såfall en seier for den norske og nordiske modellen!

Med tanke på at det kommer frem idag er det vel også et tegn på at de venta til de var 100% sikre på at norwegian overlevde.

To gode nyheter på en uke, hva mer kan man be om?:D

Kan nesten virke som det har en sammenheng med at CCA Norway skal ha en audit 16. Juni ;) :P

Attachments

• 186452176_146098157505241_1759943452267842932_n.jpg
    186452176_146098157505241_1759943452267842932_n.jpg
    106.8 KB · Views: 1,347
Last edited:
Bookingfingeren hovra over bekreft-knappen hos Wizz for noen uker siden. Men åpenbart like greit at jeg lot det være.

Men ingen av artiklene bekrefter noe mer enn hva vi leser her. Det er fortsatt tyst fra selskapet selv

I såfall en seier for den norske og nordiske modellen!

Med tanke på at det kommer frem idag er det vel også et tegn på at de venta til de var 100% sikre på at norwegian overlevde.

To gode nyheter på en uke, hva mer kan man be om?:D

Vi har vel vært gjennom dette før, da med et annet selskap:o

Norwegian åpner baser i London og Alicante
Og i følge "press-release" skal flyene bemannes av lokalt ansatte UK'ere....- sannsynligvis på kontrakter. Kjos følger oppskriften til MOL...
Er det fortsatt noen her på forumet som tror at DY's ekspansjon vil øke antall norske / skandinavisk ansatte totalt sett i markedet?

Vi har vel vært gjennom dette før, da med et annet selskap:o

Med en ikke uvesentlig nyanse; Norwegian har ikke basert crew i det billigste billige for å operere med lønnskostnader som eneste konkurransefortrinn ut fra et annet land. Det er en relativt vesentlig forskjell uansett hvor mye du gjerne vil at det skal ligne på casen Wizz...

Med en ikke uvesentlig nyanse; Norwegian har ikke basert crew i det billigste billige for å operere med lønnskostnader som eneste konkurransefortrinn ut fra et annet land. Det er en relativt vesentlig forskjell uansett hvor mye du gjerne vil at det skal ligne på casen Wizz...

Men SAS gjør dette nå i København. De opprette en SAIL base der med dårligere vilkår enn de andre ved basen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Innenlands i Norge er det riktig å ivareta norske arbeidsvilkår inkl. rett til fagforening, transparent org. kultur, pensjon, sykepenger etc. Kjøpekraft på etterspørsselsiden må komme produserende arbeidsfolk, som er avhengig i "tilsvarende" kjøpekraft for å leve et godt liv i Norge, til gode. I tillegg ønsker man norsk produksjon i forbindelse med beredskap. Om lønna er over eller under 1 Mnok for en kaptein er i så måte ikke viktig. Det fine med at Wizz gir seg er at det er en indikasjon på mange ikke kun bryr seg om pris. Det er bra for landet. Og bra for Flyr som har en dash større mulighet til å overleve ett år. Ut av Norge blir det sikkert ett rotterace når reisingen begynner igjen, da er stor innenlandsproduksjon viktig, stordriftsfordeler, effektiv drift og utenlandske baser. Det tror jeg blir tøft for Flyr.

– Jeg kan bekrefte at Wizz Air vil stanse flyreiser i innenlandsmarkedet i Norge fra og med 14. juni, skriver kommunikasjonsdirektør Andras Rado i en e-post til E24 lørdag morgen.

– Beslutningen baserer seg på finansielle og kommersielle vurderinger. Selskapet flytter kapasitet til andre markeder, skriver Rado.

– De siste syv månedene har vist at det ikke er finansielt bærekraftig å flytte kapasitet til Norge på en kommersiell basis når alle andre flyselskaper får hjelp og derfor ikke opererer på markedsbetingelser. Derfor har Wizz Air besluttet å flytte kapasiteten til markeder hvor betingelsene ikke blir forvridd av proteksjonistiske interessenter og hvor reisende kan oppleve ekte konkurranse og lave billettpriser, fortsetter Rado.

Det ungarske flyselskapet beholder imidlertid den norske basen, og vil fortsette å fly passasjerer inn og ut av Norge.
https://e24.no/naeringsliv/i/aPmdl4/wizz-air-skroter-innenrikssatsingen-i-norge?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Det ungarske flyselskapet beholder imidlertid den norske basen, og vil fortsette å fly passasjerer inn og ut av Norge.

For å beholde en base må de i første omgang ha en base. De verken har eller har hatt OSL base. Det blir ikke noe riktigere av å fortsette å hevde det. BCC og basemanager er visst eksisterende - den eneste lille catchen er at de er basert i GDN.... klovner!

Sorry, mulig jeg ikke ser "forskjellen"

– Dette er en ren papirøvelse for å omgå lovverket, slik at man kan fortsette med sosial dumping og bruk av thailandsk crew om bord i flyene, sier Jack Netskar i Norsk Flygerforbund.

Innenlands i Norge er det riktig å ivareta norske arbeidsvilkår inkl. rett til fagforening, transparent org. kultur, pensjon, sykepenger etc. Kjøpekraft på etterspørsselsiden må komme produserende arbeidsfolk, som er avhengig i "tilsvarende" kjøpekraft for å leve et godt liv i Norge, til gode.

Etter '02 så må jeg titte på krona, nå er det ikke så spennende hva vi som ikke flyr tjener, men, i likhet med resten av bransjen så har vi måtte tåle en nedskalering i kjøpekraften. Utviklingen beskrives vel i SSB's oversikt over gjennomsnitts inntekt i de forskjellige kommuner, Røst som vel lå lavest hadde fortsatt en snitt inntekt pr. innbygger som ligger over min lønn:8:

Røst som vel lå lavest hadde fortsatt en snitt inntekt pr. innbygger som ligger over min lønn:8:

PS: Røst ligger nokså høyt på formue. På et sted med relativt ensidig næring, der utbytte utgjør mye av den reelle inntekta, sier ikke nødvendigvis gjennomsnittslønn så mye. Spesielt ikke når det kombineres med mange pensjonister.

Sorry, mulig jeg ikke ser "forskjellen"

Hadde crewet på BKK basen flydd innenriks I Norge på BKK vilkår så hadde det ikke vært greit. Vi klarer å håndtere hva som opererer intranasjonalt, men enten det var DY BKK eller Thai Airways som fløy TIL Norge så kan vi ikke kreve at de skal følge norske vilkår. Opererer de I Norge kan man faktisk stille litt større krav.

Wizz fløy I Norge og seilte under falsk flagg med påstått base OSL for å kjøpe goodwill. I realiteten var flyene på nattstopp med operasjonelt crew ansatt i Polen og Ungarn.

Wizz er hatet av mange i Norge etter innenlands stuntet deres. Akkurat samme som NAI var i USA og sikkert mange europeiske land. Men fortsatt er det mange som mener at det skal være en menneskerett og fly hele Norges land, eller Norge til Granca for 199NOK. Og koster det 600 da er det for dyrt og vi blir flådd. Så da må en utenlandsk aktør inn og sikre billig billetter.
På 80-90 tallet kostet det faktisk nesten 4000 og fly fra sør til nord, minipris var 1700. Grunnen var lite konkurranse. Det var med DC9 og gamle 737. I dag koster en ny Airbus bortimot en milliard. Den skal crewes og fueles og skal flys i den norske skatte og avgifts jungelen. Og folk forventer fortsatt at det skal koste 199. Forsikring rundt i verden firedoblet seg etter 9/11. Ikke mitt problem, jeg vil bare til Spania for 199 der jeg kan finne brunost for samme pris. Hva koster røyk og tobakk i Norge? Bensin? Men det skal være dyrt og det har vi råd til. 3-4 ganger dyrere for parkering i en grøft enn det billetten koster for et milliard fly til og fly meg til varmete strøk i utilnærmet sikkerhet og komfort. Det er greit.

Back