Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Høres ut som det er flere som surrer her. Kanskje noen har tatt utgangspunkt i kartet til Wizz [emoji23]
 
Jes. Jeg kan heller ikke finne noe hos Avinor. Så trur det er avisen Fremover som er litt for ivrig her
 
Måtte teste bookingdialogen her, av både akademisk og profesjonell interesse ;-)
99 kr for OSLTRD i November er jo rent tap for Wizz, ettersom flyplassavgiftene alene er på kr 119 nå ...
Bookingdialogen er lang, og med ikke mindre enn et 20-talls "valg" man kan velge eller velge bort.
Etter å ha valgt bort absolutt alt som de forsøker seg på av "Upsell", gikk det faktisk greit å booke en enveisbillett til kun kr 99, som ble betalt med Mastercard.
Dette ser ut til å bli min lille donasjon til Wizz her, ettersom det ikke er 24 t angrefrist slik SAS og Widerøe har.
Kvitteringen kom på mail etter ca 15 min, men denne er etter det jeg kan se ikke noe som kan brukes i regnskap for reiseregning, ettersom mva ikke er spesifisert noe sted.

Det blir spennende å se om norske konsumenter velger å bruke selskapet innenriks, med alle negative oppslag om sosial dumping med mer.
I et samfunnsmessig Norsk perspektiv er det jo ikke helt gangbart dette her, all den tid det ikke gir verken skatteinntekter eller arbeidsplasser i Norge slik det ser ut pr nå i alle fall.
 
Det blir spennende å se om norske konsumenter velger å bruke selskapet innenriks, med alle negative oppslag om sosial dumping med mer.
I et samfunnsmessig Norsk perspektiv er det jo ikke helt gangbart dette her, all den tid det ikke gir verken skatteinntekter eller arbeidsplasser i Norge slik det ser ut pr nå i alle fall.

Enig, er jo en noe spesiell situasjon at vi skattebetalere nå betaler ørten-milliarder i permitterings-kostnader og "lån" til DY/SK/WF etc for å sikre norsk langsiktig infrastruktur, arbeidsplasser, skatteinntekter, og så velger noen av de samme skattebetalerne å undergrave det hele ved å bestille billetter fra tvilsomme utenlandske selskaper på norsk innenriks :old
 
Måtte teste bookingdialogen her, av både akademisk og profesjonell interesse ;-)
99 kr for OSLTRD i November er jo rent tap for Wizz, ettersom flyplassavgiftene alene er på kr 119 nå ...

Nei det er 80kr i avgifter, så kun 19kr i inntekt til Wizz Air.
 
Nei det er 80kr i avgifter, så kun 19kr i inntekt til Wizz Air.

Nei det er feil Trdfly.
Akkurat nå er ZN-tax(terminalavgift) på 112 kr og mva er på kr 7, Totalt kr 119 pr passasjer som boarder flyet.
Dette må alle flyselskap betale til Avinor pr passasjer.
 
Enig, er jo en noe spesiell situasjon at vi skattebetalere nå betaler ørten-milliarder i permitterings-kostnader og "lån" til DY/SK/WF etc for å sikre norsk langsiktig infrastruktur, arbeidsplasser, skatteinntekter, og så velger noen av de samme skattebetalerne å undergrave det hele ved å bestille billetter fra tvilsomme utenlandske selskaper på norsk innenriks :old

Naja, staten kan ikke sikre skatte-inntekter og muligheten å sikre arbeidsplasser er også minimalt. Selv dersom staten har gitt hjelp til de etablerte selskaper, så finnes det seg ingen automatisme eller tvang at folk må velge bort andre aktører. Det er forøvrig også en komisk argumentasjon. Dersom DY starter ruter innen Spania, fra Tysklang til Kanari-Holmene eller fra UK til Europa så er det kul, selv om de har på like måte undergraved kollektiv-avtaler med bruk av OSM i Spania.

Nøktern betrakted er marked så små nå at det blir ikke mulig å overleve for 2 aktører. Rett og slett for få volumn. Wizzair har lave relative kostnader, men det er ikke immun mot konkurranse. Aktører med lavere totale kostnader per flygning (selvsag også mindre gauge-size) vil ha muligheten å utkonkurrere Wizz.

Folk vil velge sin neste reise med tanke på sitt eget lommeboka. Dersom de velger å booke en reise i det heile tatt ...
 
Kvitteringen kom på mail etter ca 15 min, men denne er etter det jeg kan se ikke noe som kan brukes i regnskap for reiseregning, ettersom mva ikke er spesifisert noe sted.

Tror du får et PDF-dokument med veldig offisielt preg noen dager etter bookingen. Der er alt av detaljer og avgifter spesifisert, sikkert iht. krav til salgsdokument i ungarsk lovgivning.
 
Last edited:
Hmm... Dersom Wizz taper penger på hver reise, dersom jeg ikke kjøper noe som helst, annet enn billetten til 99kr, kanskje jeg skulle ta noen turer....
Er jeg heldig, blir det en 4timer+ forsinkelse også, så jeg får en $olid kompensasjon
 
Tror du får et PDF-dokument med veldig offisielt preg noen dager etter bookingen. Der er alt av detaljer og avgifter spesifisert, sikkert iht. krav til salgsdokument i ungarsk lovgivning.
Stämmer bra det. Min resa NYO-BUD för ett år sedan gav två e-mail. En bekräftelse och en faktura i form av PDF.
 
Naja, staten kan ikke sikre skatte-inntekter og muligheten å sikre arbeidsplasser er også minimalt. Selv dersom staten har gitt hjelp til de etablerte selskaper, så finnes det seg ingen automatisme eller tvang at folk må velge bort andre aktører. Det er forøvrig også en komisk argumentasjon.

Vel, denne komiske argumentasjonen brukes jo av et stort flertall på stortinget - ikke bare i Norge men i det meste av verden som gir støtte til sine flyselskaper. Dessuten er det du sier feil - sikrer du norske arbeidsplasser sikrer du også skatteinntekter (personskatt) istedenfor utgifter på NAV budsjettet.
Det er en grunn til at man velger å gjøre dette.

Ingen har sagt at det er noen tvang. Konkurranse er lov, men man har fortsatt et valg (så lenge det varer)

Dersom DY starter ruter innen Spania, fra Tysklang til Kanari-Holmene eller fra UK til Europa så er det kul, selv om de har på like måte undergraved kollektiv-avtaler med bruk av OSM i Spania.

Vi befinner oss i en Korona-pandemi hvor 90% bransjen ligger med brukket rygg og klarer seg ikke uten betydlig statsstøtte (våre skattepenger). Du kan ikke sammenlikne situasjonen da og nå.

IATA regner med at pengene vil fortsette å renne ut av selskapene t.o.m 2022, altså to år til med blodrøde tall og behov for statsstøtte. Dess mer folk støtter Wizz, dess mer skattekroner trenger SK/DY for å overleve.

Folk vil velge sin neste reise med tanke på sitt eget lommeboka. Dersom de velger å booke en reise i det heile tatt ...

Mange vil nok det, men det er som sagt lov å ha 2 tanker i hodet samtidig når man booker i disse dager. Skjønner at det er vanskelig..
 
Montro hvordan de nye innreisereglene vil påvirke satsingen til Wizz. Alle arbeidere som kommer fra f.eks Polen MÅ i 10 dagers karantene, ingen unntak. Blir vel fort vanskelig å serve Norge innenriks da uten at de holdes i 10 dagers karantene før de begynner å jobbe i Norge :)
 
Montro hvordan de nye innreisereglene vil påvirke satsingen til Wizz. Alle arbeidere som kommer fra f.eks Polen MÅ i 10 dagers karantene, ingen unntak. Blir vel fort vanskelig å serve Norge innenriks da uten at de holdes i 10 dagers karantene før de begynner å jobbe i Norge :)

Innreiseregler har vel i utgangspunktet lite å si for innenriks trafikk.
 
Montro hvordan de nye innreisereglene vil påvirke satsingen til Wizz. Alle arbeidere som kommer fra f.eks Polen MÅ i 10 dagers karantene, ingen unntak. Blir vel fort vanskelig å serve Norge innenriks da uten at de holdes i 10 dagers karantene før de begynner å jobbe i Norge :)

Men hvis crewet skal flys inn fra Polen?

Luftfartscrew er vel unntatt fra dette. De har i hvertfall vært det til nå. Det samme gjelder jo norske crew som jobber ute og har stopp
 
Luftfartscrew er vel unntatt fra dette. De har i hvertfall vært det til nå. Det samme gjelder jo norske crew som jobber ute og har stopp
Nå strammet de jo inn idag, så mulig det også vil gjelde luffartscrew. Spesielt fra Polen.
 
Nja, uten at jeg husker nøyaktig, var ikke det unntaket for crew som fløy til utlandet, HVIS de ikke gikk i «land» under turnaround.

Flypersonell som har vært i land og områder med karanteneplikt må i dag i innreisekarantene. Dette endres ved at det gis ett nytt unntak fra innreisekarantene for flypersonell. For flypersonell som forlater flyet på jobb i røde land, stilles det krav om testing minst hver syvende dag for å få unntak fra innreisekarantene.

https://www.regjeringen.no/no/aktue...g-oppbygging-av-kommuneberedskapen/id2741481/
 
Back
Top