Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

230 seter er mye. BU hadde vel blandet suksess med Boeing 767 på innenriksnettet i sin tid.

230 seter er mye. BU hadde vel blandet suksess med Boeing 767 på innenriksnettet i sin tid.

Er ikke ideen til Wizz å produsere setene billigst mulig. Så kan man selge de billig og fylle flyet.

Er ikke ideen til Wizz å produsere setene billigst mulig. Så kan man selge de billig og fylle flyet.

Sikkert... Samtidig utelukker de potensielle kunder over 1,80. Har hatt den tvilsomme gleden av å fly med Wizz. Trangt!

Sikkert... Samtidig utelukker de potensielle kunder over 1,80. Har hatt den tvilsomme gleden av å fly med Wizz. Trangt!

Tipper det er flere studenter som vil fly billig hjem, enn folk ove 1,80 som betaler for plass :-)

Yeah, men du må fylle alle disse seter dag-in dag-ut, hver eneste flight. Her ligger problemet. Ser på loadfactors av DY og SK som de har idag eller før Corona med 180 seters.

Enten bygger Wizzair sin business case på low-frequency eller de estimerer en baby-boom som vil gi dem tilstrekkelig nok passagerer å fylle alle disse seter.

Yeah, men du må fylle alle disse seter dag-in dag-ut, hver eneste flight. Her ligger problemet. Ser på loadfactors av DY og SK som de har idag eller før Corona med 180 seters.

Enten bygger Wizzair sin business case på low-frequency eller de estimerer en baby-boom som vil gi dem tilstrekkelig nok passagerer å fylle alle disse seter.

Du har absolutt et poeng, men så er spørsmålet om Wizz gjør dette basert på dagens marked, eller om dette er en investering for å være tilstede om et år. Da vil trolig trafikken her ha tatt seg ytterligere opp, selv om den fremdeles trolig er langt unna 2019 nivåer, så virker det som Wizz bygger sitt base case på enten at de er hakket mer optimistiske enn Lufthansa eller de tror noen forsvinner innen da

Wizzair får vel også levert A321neo fortløpende, det bidrar vel også til å redusere kostnadene per sete. Samtidig så tror jeg nok at de ønsker å få en tilstedeværelse frem til markedet tar seg opp, uten at jeg har satt meg så mye inn i det så har jeg forståelsen av at de har godt med cash.

Jeg tipper at Wizz posisjonerer seg for fremtiden. og forutsatt at rutene som er lekket stemmer så lukter det skumming av markedet. De skal ikke ta forretnings menneskene, men alle andre. Da er en frekvens på 2-3 om dagen plutselig lønnsomt.

Wizzair får vel også levert A321neo fortløpende, det bidrar vel også til å redusere kostnadene per sete. Samtidig så tror jeg nok at de ønsker å få en tilstedeværelse frem til markedet tar seg opp, uten at jeg har satt meg så mye inn i det så har jeg forståelsen av at de har godt med cash.

Ja, de har bra med cash. Dog i akkurat disse dager er trip cost viktigere enn setekostnaden

OSL-TRD 2x daglig fra 5 november A321
OSL-TOS 1x daglig fra 5 november A321
OSL-BGO 2x daglig fra 5 november A321

Og Wizzair kalte det tidenes Norske nyhet. Bare boring news. Hadde de åpnet til 6-7 destinasjoner i Norge ville det ha vært annerledes. Men ikke dette.

Og Wizzair kalte det tidenes Norske nyhet. Bare boring news. Hadde de åpnet til 6-7 destinasjoner i Norge ville det ha vært annerledes. Men ikke dette.

Tsja, med priser ned mot 100-lappen mellom OSL og BGO er dette en stor nyhet for studerende og prisbevisste kunder, og det er vel dem Wizz i stor grad retter seg mot?

Og man klarer seg med ett fly.

Code:
OSL 0640 TRD 0735
TRD 0810 OSL 0905
OSL 0940 BGO 1035
BGO 1110 OSL 1205
OSL 1240 TRD 1335
TRD 1410 OSL 1505
OSL 1550 BGO 1645
BGO 1720 OSL 1815
OSL 1850 TOS 2045