Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Re: Wizzair med norsk innenriks

Javel, så selger de noen Billetter til kr 199 hvor du bare kan ta med deg en tynn veske under setet . Skal du ha med deg en koffert så kostet det kr 713 . Et raskt søk gir kr 699 for samme type billett hos SAS men DY skal ha kr 879 for en slik billett.
Dette blir litt Ryanair opplegg over disse prisene.

Sjekket du da koffert som i den pakkeprisen de prøver få deg til å kjøpe?
Hvis du velger kun fly og så kjøper bagasje i neste vindu så er det 230kr for 20kg innsjekket bagasje hver vei. Var ihvertfall det på bookingen vi gjorde. Man kan også legge til priority som inkluderer standard håndbagasje til 130kr eller noe slikt.
Så totalt blir det 559,- hvis du har behov for alle de.

Re: Wizzair med norsk innenriks

Sjekket du da koffert som i den pakkeprisen de prøver få deg til å kjøpe?
Hvis du velger kun fly og så kjøper bagasje i neste vindu så er det 230kr for 20kg innsjekket bagasje hver vei. Var ihvertfall det på bookingen vi gjorde. Man kan også legge til priority som inkluderer standard håndbagasje til 130kr eller noe slikt.
Så totalt blir det 559,- hvis du har behov for alle de.

Jeg valgte 5 nov og produktet Wizz Go og der kostet dette kr 713,. Skulle man koste på seg prioritet Og fast track så er prisen over kr 900

Re: Wizz Air med norsk innenriks

Her må man vel tenke at de sonderer litt. De ser hva markedet kjøper og hvordan etterspørselen er, så tilpasser man produktet.

Om det blir mange ledige seter kan man skru ned prisen i etterkant...

De har jo selv sagt at dette bare er starten -- de ser hvordan dette går og så tilpasser de det de gjør videre i forhold til erfaringene de gjør seg de første månedene. Wizz har aldri vært spesielt redde for å prøve noe nytt, og alltid vært raske på å ekspandere/kutte ruter i forhold til etterspørsel.

Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Hvor sannsynelig er det at Wizz samler seg på OSL? Kommer de til å flytte rutene fra Torp?

Ja det er et spennende spørsmål.
En del av de som reiser til Torp skal sikkert videre til andre steder i Norge. Det vil sikkert være en fordel å fly disse til Gardermoen, for å mate egne fly videre. Men hvem vet... Dette blir spennende på mange måter.

Wizzair har gått under radaren for mange. Det er Ryanair som har vært den som får kjeft av alt og alle, mens Wizzair stadig har bygd seg opp.

Resultatene taler for seg. De vet hva de driver med.

Tider forandrer seg og kall meg gjerne gammeldags, men jeg vil virkelig savne SAS hvis de blir utkonkurrert. Håper flest mulig støtter opp om SAS og Norwegian for den del. Ser litt for meg at den kjappe replikken ispedd humor man får fra flight deck noen ganger hos SAS, hvis det er forsinket eller noe skjer, ikke blir det samme med Wizzair... Flyopplevelsen blir nok ikke det samme innenriks. Nå har jeg ikke fløyet Wizzair da, det skal sies.

.

Resultatene taler for seg. De vet hva de driver med.

Gjør de egentlig det?
Det de holder på med for tiden er svært likt det DY gjorde for 2-7 år siden. De etablerte mange nye baser og satset i nye markeder. Mange sier at Wizz har penger til dette og en bunnløs kasse, DY hadde også store overskudd og en god kasse før de ble for stormannsgale og skulle erobre verden. Kassa til wizz er kanskje større en den som DY hadde en gang i tiden, men satsningen til Wizz er minst tredobbel så stor som den DY gjorde i sin tid.

Jeg gjetter at om 5 år så er det nettopp Wizz som ligger med brukket rygg, fordi de har gått kraftig i DY-fella.

Økonomer kan sikkert si at jeg tar kraftig feil, men man behøver ikke å være hverken økonom eller rakettforsker for å skjønne at disse ungarene tar ekstremt høy risiko, kanskje den høyeste risikoen vi noen gang har sett i Europeisk luftfart.

Gjør de egentlig det?
Det de holder på med for tiden er svært likt det DY gjorde for 2-7 år siden. De etablerte mange nye baser og satset i nye markeder. Mange sier at Wizz har penger til dette og en bunnløs kasse, DY hadde også store overskudd og en god kasse før de ble for stormannsgale og skulle erobre verden. Kassa til wizz er kanskje større en den som DY hadde en gang i tiden, men satsningen til Wizz er minst tredobbel så stor som den DY gjorde i sin tid.

Jeg gjetter at om 5 år så er det nettopp Wizz som ligger med brukket rygg, fordi de har gått kraftig i DY-fella.

Økonomer kan sikkert si at jeg tar kraftig feil, men man behøver ikke å være hverken økonom eller rakettforsker for å skjønne at disse ungarene tar ekstremt høy risiko, kanskje den høyeste risikoen vi noen gang har sett i Europeisk luftfart.

Foreløpig holder Wizz seg unna forsøk på lavpris langruter. Da er det en felle mindre enn Norwegian så langt.

Espen

Jeg har 3 flighter med Wizz til og fra Stettin i Polen. Greit nok, men man må betale ekstra for alt, selv håndbagasje, og flyene er trange, spesielt bak i A320ene er det trangt. Informasjonen kommer på polsk eller på så dårlig engelsk at man ikke skjønner noe.
Siste flighten var Torp til Stettin for ca 3 år siden, da klarte jeg å følge flyet helt fra det startet på morgenen, ved å sjekke ankomster og avganger på de forskjellige flyplassene. Med småflyplasser og få Wizz avganger gikk det greit. På andre leg for dagen ble det 2:30 timer forsinket, ca kl 08 på morgenen. Den forsinkelsen fulgte maskinen hele dagen så vår avgang kl 17:30 fra Torp gikk kl 19:45 Da hadde de klart å ta inn 15 min på 9 timer Vi fikk info 1 time før avgang og matbonger ble levert ut, men de kjører tydelig vis ett opplegg der de slynger maskinene uten om alt som er av hubber, så de har problemer med å ta inn seg inn om forsinkelse skulle oppstå. Det var det eneste Wizz flyet med noe forsinkelse den dagen, på alle de større polske flyplassene. Motsatt veg fløy vi Ryanair, som jeg synes er bedre.
De kommer på alle mulige måter til å prøve å bruke ikke-norske ansatte på østeuropeiske betingelser, på norsk innenriks, så dette firma skal jeg holde meg unna, spesielt på norsk innenriks, men mulig det også fører til at jeg helt unngår dem. Greit nok med polsk besetning, på polske betingelser til og fra Polen, men ikke i Norge.

Og der dumper SAS og Norwegian prisene på rutene/avgangene som går samtidig med Wizz...

Tja, er dette den høyeste risikoen i europeisk luftfart? Det nekter jeg å tro. 15 milliarder i tilgjengelig kontanter, flåte som er leaset, solide resultater, bygger sten på sten, går ikke inn i modeller de ikke kjenner til som langdistanse.

Må si alt taler for at de kan ha suksess her.

Er denne typen prisdumping lovlig da? Eller er det i gråsonen?

#spørforenvenn

Tja, er dette den høyeste risikoen i europeisk luftfart? Det nekter jeg å tro. 15 milliarder i tilgjengelig kontanter, flåte som er leaset, solide resultater, bygger sten på sten, går ikke inn i modeller de ikke kjenner til som langdistanse.

Må si alt taler for at de kan ha suksess her.

De har jo også en strålende businessstrategi hvor de får piloter til å betale for å fly med dem (wizzair academy: du trenger ingen erfaring, kun penger, og du får lære å fly hos oss mot cash) - samt at de nylig slashet lønningene på alle seniors i selskapet. Og i coronabølgen gjorde de en «fire and hire» hvor hire etter fire selvsagt var til en mye dårligere deal enn før. Bedre businessplan kan man vel ikke drømme om... :)

Er denne typen prisdumping lovlig da? Eller er det i gråsonen?

#spørforenvenn

Mener Sas ikke fikk lov til å selge billetter lavere en marginalkostnaden for en del år siden, men det var kanskje en begrensning som kom fra eierne?

Last edited:

Mener Sas ikke fikk lov til å selge billetter lavere en marginalkostnaden for en deonår siden, med det var kanskje en begrensning som kom fra eierne?

Saken handlet om misbruk av dominerende stilling og var vesentlig mer kompleks enn at det ikke kunne selge billetter under marginalkostnad.

Her er den opprinnelige saken:
https://konkurransetilsynet.no/wp-content/uploads/2018/08/v2005-9_sas.pdf

Og et par nyhetssaker om rettssaken som fulgte:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vvRlj/sas-braathens-moeter-konkurransetilsynet-i-retten
https://www.dagbladet.no/nyheter/sas-vant-ankesak-om-priskrig/66237058
https://e24.no/naeringsliv/i/y3lvva/konkurransetilsynet-anker-sas-dommen
https://www.nettavisen.no/na24/sas-slipper-milliongebyr/1485449.html

Det endte altså med at SAS vant fram.

Det eneste som er sikkert er at dette blir et blodbad.

Selv tror jeg Wizz skal få slite kraftig med å tjene penger på kort sikt, men som andre har vært inne på er neppe det hensikten heller.

Spennende å se hva de gjør når de har tekniske problemer eller lynnedslag. Holder seg nok unna SVG pga Birdstrike faren der. Ikke mange Flyteknikere med A320 NEO PW i Norge pr nå. Blir nok å rotere flyene fra Ungarn.. Tar nok ikke full desifiksjon før de rutes videre i disse tider.

Spennende å se hva de gjør når de har tekniske problemer eller lynnedslag. Holder seg nok unna SVG pga Birdstrike faren der. Ikke mange Flyteknikere med A320 NEO PW i Norge pr nå. Blir nok å rotere flyene fra Ungarn.. Tar nok ikke full desifiksjon før de rutes videre i disse tider.

Nå flyr Wizz allerede til SVG og har gjort det i mange år

Gjør de egentlig det?

Ja, de vet hva de driver med. Les igjennom de seneste kvartalspresentasjonene, legg merke til netto margin, kostnadsnivå, cash i banken etc og sammenlign for all del med DY for noen år siden, så vil du mest trolig lande på noen helt andre konklusjoner. Apropos risiko - ingenting slår vel DYs satsninger på Argentina og spansk innenriks (for å nevne noe).

https://wizzair.com/nb-no/informasjon-og-tjenester/investor-relations/results-calendar

Ikke helt riktig at Wizz ikke har hatt incidents.
Stod selv i holding på 17 BGO,da Wizz fikk en solid tailstrike under landing.Møkkavær,med vind i fra sørvest,som er tricky på Flesland. Så på lang avstand at denne landingen kom til å ende dårlig. Altfor lav speed til å takle det vanlige wind shearet som oppstår på short final rwy 17,under slike forhold. Kom seg ikke ned igjen,og fløy unpressureated til OSL.Stod vel i 14 dager før den ble ferget til Ungarn.
Dette var nummeret før total crash!

Back