Ny SAS-livery 2019

F. eks A350 SE-RSG, Fnate Viking?
Flott den, men Vikingship tror jeg hadde sett bedre ut og mer historisk riktig.
Tenkt å "invadere" USA eller Canada igjen med et SAS A350 Vikingship.

Forresten, hvor fikk du tak i den modellen?

Tenkt å "invadere" USA eller Canada igjen med et SAS A350 Vikingship.

Forresten, hvor fikk du tak i den modellen?

Det er godt nok 10 år gammelt, så meget kan være sket siden, men SAS har faktisk teaset for en A350 i longship bemaling. Så hvem ved hvad der sker? Vi skal heller ikke glemme, at SAS fylder 80 år til næste år, det er ikke utænkeligt, at vi kan se et fly hver af de fem bemalinger, de har haft igennem tiderne.
https://www.instagram.com/p/om-nEuzf00/?igsh=eDA3ZTdqd2xmM2li

Det er godt nok 10 år gammelt, så meget kan være sket siden, men SAS har faktisk teaset for en A350 i longship bemaling. Så hvem ved hvad der sker? Vi skal heller ikke glemme, at SAS fylder 80 år til næste år, det er ikke utænkeligt, at vi kan se et fly hver af de fem bemalinger, de har haft igennem tiderne.
https://www.instagram.com/p/om-nEuzf00/?igsh=eDA3ZTdqd2xmM2li
Det hadde vært flott om de tok å malte 5 fly i de forskjellige fargene SAS har hatt.
Har alltid likt hva American Airlines har gjort.
Synes det er en fin gest til selskapets historie.

Det hadde vært flott om de tok å malte 5 fly i de forskjellige fargene SAS har hatt.
Har alltid likt hva American Airlines har gjort.
Synes det er en fin gest til selskapets historie.

SAS har jo prestert å smøre tre(!) forskjellige fargeskjema sammen til ett på A319 OY-KBO, så ikke sett dem på idéen om å kombinere alle fem på én og samme maskin..!

A350’en med stripene lagde jeg selv, den er 1:200 skala. Det var første del av et prosjekt der jeg tenkte å bygge to til i 1960-jet skjema (Caravelle / DC-8-30 / CV-990) og 1966-skjemaet (Super DC-8) Ble aldri ferdig med de to siste, de ligger ennå halvferdige i esken…

SAS har jo prestert å smøre tre(!) forskjellige fargeskjema sammen til ett på A319 OY-KBO, så ikke sett dem på idéen om å kombinere alle fem på én og samme maskin..!

A350’en med stripene lagde jeg selv, den er 1:200 skala. Det var første del av et prosjekt der jeg tenkte å bygge to til i 1960-jet skjema (Caravelle / DC-8-30 / CV-990) og 1966-skjemaet (Super DC-8) Ble aldri ferdig med de to siste, de ligger ennå halvferdige i esken…

Jeg tenkte selvfølgelig hvert sitt fly med hvert sitt fargeskjema ala hva American Airlines har gjort.

Den A350 synes jeg du har gjort en veldig god jobb med hvis den var selvlaget.
Og kan nok se like bra ut i virkeligheten også.

Tenkt å "invadere" USA eller Canada igjen med et SAS A350

Det jobbes med saken.

Testing, testing… Stand by!

Attachments

• IMG_4492.jpg
    IMG_4492.jpg
    77.8 KB · Views: 1,350
  • IMG_4493.jpg
    IMG_4493.jpg
    81.8 KB · Views: 1,341
Last edited:
Det jobbes med saken.

Testing, testing… Stand by!

Plutselig kom det en og snek i køen: Et potpurri av SAS anno 1950, før de fikk «SAS» på halen og hvitt tak.

I bakgrunnen står de to neste retro’ene som blir hhv. 1960 og 1967 skjemaene.

Attachments

• IMG_5279.jpg
    IMG_5279.jpg
    96 KB · Views: 1,088
Last edited:
I dagens "mainline" flåte er det vel kun de tre A319 som er omlakkert etter den nye dekoren ble introdusert, attpåtil i en annen dekor (STAR - nå hybrider).

Blir interessant å se om de røde og blå noen gang blir sponset på ny drakt, eller ender opp med å fly rundt i den dekoren i hele sin tid med SAS. Det ser uansett vesentlig bedre ut enn de etter hvert mange falmede og avflassede rødsnutene.

I dagens "mainline" flåte er det vel kun de tre A319 som er omlakkert etter den nye dekoren ble introdusert, attpåtil i en annen dekor (STAR - nå hybrider).

Ironisk så er de 3 eneste maskinene som ble malet, en A320, en A321 og en 737-700, faset ut.

Underleverandørene med ATR og CRJ er derimot flinkere.

Blir interessant å se om de røde og blå noen gang blir sponset på ny drakt, eller ender opp med å fly rundt i den dekoren i hele sin tid med SAS.

Hvis vi antar at A320neo skal være arbeidshesten til SAS frem til det nye narrowbody-programmet til Airbus er klart rundt 2040 blir det nok en omlakkeringsrunde, den malingen holder vel neppe 25 år på de eldste (hvertfall hvis de bryr seg om at det skal se noenlunde ålreit ut.)

Plutselig kom det en og snek i køen: Et potpurri av SAS anno 1950, før de fikk «SAS» på halen og hvitt tak.

I bakgrunnen står de to neste retro’ene som blir hhv. 1960 og 1967 skjemaene.

Dette var flotte greier Knut, kribler i fotofiklefingeren nå :)

Dette var saaabla pent, Knut!

Tusen takk! Da jeg startet med den var jeg sant og si skeptisk til om sølvfargen kom til å funke ordentlig, eller om det bare ville se rart ut. Men jeg synes den ble jækla stilig!

Jeg brukte hele fem(!) forskjellige dekaler for å få alle detaljene på plass, de finnes kun i 1:72 og 1:144 skala. Det gir selvsagt noen begrensninger når modellen er 1:200, men totalt sett er jeg godt fornøyd.

Last edited:
Da er neste A350-retro ferdig, anno 1960. Naturlig nok sterkt inspirert av Caravelle (neseparti og motorer) og DC-8 (hvite haleflater).

Den historieinteresserte og observante leser vil lure på om ikke nesen heller skulle vært sort? Det er egentlig riktig, men litt fin-googling avslørte at de aller første Caravelle ikke hadde sort nese. Derav buen på rød-stripen ned foran. Se bilde.

Reidar Viking var det første flyet som fløy regulær rute over Nordpolen i februar 1957. Den gangen var det en DC-7C.

Attachments

• IMG_4657.jpeg
    IMG_4657.jpeg
    167.2 KB · Views: 119
  • IMG_5368.jpeg
    IMG_5368.jpeg
    85.6 KB · Views: 131
  • IMG_5373.jpg
    IMG_5373.jpg
    56.3 KB · Views: 161
  • IMG_5374.jpg
    IMG_5374.jpg
    61.2 KB · Views: 187
Last edited:
Da er neste A350-retro ferdig, anno 1960. Naturlig nok sterkt inspirert av Caravelle (neseparti og motorer) og DC-8 (hvite haleflater).

Den historieinteresserte og observante leser vil lure på om ikke nesen heller skulle vært sort? Det er egentlig riktig, men litt fin-googling avslørte at de aller første Caravelle ikke hadde sort nese. Derav buen på rød-stripen ned foran. Se bilde.

Reidar Viking var det første flyet som fløy regulær rute over Nordpolen i februar 1957. Den gangen var det en DC-7C.
SQ 777 ……………

Jaggu ble man til slutt ferdig med prosjektet, her er femte og siste SAS-retro A350. Registreringen er ikke tilfeldig valgt:cool:

Dette er fargeskjemaet SAS introduserte i 1967 på DC-8-62 og de innleide DC-9-30 fra Swissair.

Familieportrett sammen med resten av gjengen kommer ganske snart.

Attachments

• IMG_5403.jpg
    IMG_5403.jpg
    37.6 KB · Views: 75
  • IMG_5404.jpg
    IMG_5404.jpg
    47 KB · Views: 79
  • IMG_5405.jpg
    IMG_5405.jpg
    39.3 KB · Views: 69
Back