Ny SAS-livery 2019

Ser veldig bra ut. Endelig, SAS! Lenge siden sist. Den forrige var forferdelig kjedelig.

Nyanser i grått. Vil muligens virke litt datert etterhvert, da grått var en stor hit i allmennheten fra 2005 til 2015 kanskje. Men likevel, mye bedre enn beige, og stilig designmessig.

Blå stripe på motorene? Kult! Helblå ville blitt veldig 90-talls. Mulig de kunne lekt seg litt med linjer og border og sånt isteden, men det kunne blitt veldig 2000.

Fine flagg. Disse kunne de gjort mer ut av uten å gå helt Janne. Men det kunne sikkert fort blitt litt rotete.

Så, ikke veldig innovativt, men tydelig og stilig. Gratulerer! (Med et lite forbehold om at det funker i friluft.)
 
Helt fantastisk :up: Vil ikke pirke på noe. Og det sier en som knapt flyr SK... Ønsker dem vel...
 
De unngår fella som endel andre, utsjellte norske selskaper har gjort i det siste, med fullstendig bytte av både navn og visuel profil til det ugjennkjennelige. Dette er friskere enn de gamle fargene, men det er fremdeles veldig lett gjennkjennelig. Og som mange andre er også jeg glad for at de oransje motorene er historie. Selv om den blå stripen helt klart tar seg mye bedre ut på A320 enn hva som er tilfellet på A350...

"Teaseren" med oransje farge var muligens myntet på den stripen som går rundt undersiden av motoren for å markere sikkerhetssone?
 
Dærschken! Her tror jeg jaggu SAS har klart seg bra. Hittil har vi hatt over 60 poster i tråden og bare to-tre er direkte negative.

Litt uenighet i gruppen om designet på motorene, men ellers er forumfolket tilsynelatende ganske samstemte i at dette er bra. Og hvis SAS klarer det kunststykket å komme seg helskinnet gjennom den mest sære besserwissergruppen (for det er vi vel..?) som alltid har rett og mener det meste om ting det skal menes noe om, må jeg si de har gjort det bra!

Er det noen som vet hva våre svenske og danske kollegaer mener om det nye designet?
 
Nyanser i grått. Vil muligens virke litt datert etterhvert, da grått var en stor hit i allmennheten fra 2005 til 2015 kanskje. Men likevel, mye bedre enn beige, og stilig designmessig.

Ikke ment direkte til RWY 24, men quoter for tema-relevans:

Er det sølvfarge, eller er det grått?
 
Dærschken! Her tror jeg jaggu SAS har klart seg bra. Hittil har vi hatt over 60 poster i tråden og bare to-tre er direkte negative.

Det kan stemme ganske bra det. Godt over 90% av forumet går tross alt rundt med SAS-tatovering på brystet.
 
Synes det ble veldig pent og rent designmessig, slik Skandinavia fremstår for verdenen. Men vil savne de røde motorene da jeg synes de gav en veldig fin kontrast til den mørke blå halen. Men jeg forstår at det er ut i 2019. Alt skal være rent og minimalistisk idag. Synes flyet ser råflott ut i sølv/stålfarge på A350. Spent på hvordan det blir seende ut på resten av flåten.

Det som er litt morsomt er at "lphlivery" (på instagram) designet et forslag til SAS new livery back in 2018 (nederste bildet). Bilde er midten er en update han la ut igår. Er ganske likt! Har SAS fått inspirasjon fra han tro?
 

Attachments

  • SAS Concept LPHLIVERY.png
    SAS Concept LPHLIVERY.png
    383.6 KB · Views: 829
Last edited:
Næææ... ikke noe banebrytende, for det de har gjort er jo noe alle gjør. Dra halen ned, logo på buken, en stor logo i front, og farge på motorene. Gustavson snakker om at det er skandinavisk, men er sølv egentlig skandinavisk? Når jeg ser sølv, gull og glitter får jeg mer assosiasjoner til Midtøsten, øst-Europa og USA. Føler det er litt glorete, så Finnair vil alltid være det mest minnemalistiske og nordiske.

Synes at dette egentlig bidrar til å gjøre sas mindre skandinavisk. Reklamer som vises på norsk TV er på engelsk, det meste de legger ut på Facebook er på engelsk, det meste av all markedsføring er på engelsk, og presentasjonen var på engelsk til tross for at det garantert var flest skandinaviere der.
 
Last edited:
Næææ... ikke noe banebrytende, for det de har gjort er jo noe alle gjør. Dra halen ned, logo på buken, en stor logo i front, og farge på motorene. Gustavson snakker om at det er skandinavisk, men er sølv egentlig skandinavisk? Når jeg ser sølv, gull og glitter får jeg mer assosiasjoner til Midtøsten, øst-Europa og USA. Føler det er litt glorete, så Finnair vil alltid være det mest minnemalistiske og nordiske.

Synes at dette egentlig bidrar til å gjøre sas mindre skandinavisk. Reklamer som vises på norsk TV er på engelsk, det meste de legger ut på Facebook er på engelsk, det meste av all markedsføring er på engelsk, og presentasjonen var på engelsk til tross for at det garantert var flest skandinaviere der.

Det er nok bare den eldre garde / de veldig interesserte som er klar over det, men SAS har da en historikk med sølv-fargede fly :)
Forøvrig ser jeg ikke problemet med at de bruker reklame på engelsk: verden globaliseres og ca. alle nordmenn født etter 1970 snakker engelsk. For å tjene penger må de tilpasse seg markedet, det er bare i Tyskland og Frankrike man må oversette alt til lokalspråk for å være sær og rar. Takk og lov er vi ikke slik i Norge...

Douglas_DC-3%2C_SE-CFP.jpg


2560px-Douglas_DC_6_%2C_SAS_%2C_SE-BDC_%2C_Kodachrome_by_Chalmers_Butterfield.jpg
 
Er det noen som vet hva våre svenske og danske kollegaer mener om det nye designet?

Min umiddelbare reaktion var, at SAS lidt fantasiløst havde kopieret Lufthansa, men: ved nærmere eftersyn synes jeg, at
SAS' nye bemaling er mere elegant end Lufthansas og selvfølgelig mere skandinavisk i sit udtryk.
Jeg havde egentlig håbet på et blåt mega-logo på kroppen, men jeg
må sige, at sølv udgaven ser flot ud, i hvert fald på billeder!
 
Den derre blå ringen på cowlingen må vokse litt på meg ei stund til, men ellers ser det jo bra ut.

Blir spennende å se hva de gjøre i tillegg til selve liveryet, om noe i heletatt.
 
Ikke ment direkte til RWY 24, men quoter for tema-relevans:



Er det sølvfarge, eller er det grått?



Kroppen er visstnok grålakkert, i følge SAS. Og så ser det ut til å være sølvmalte bokstaver og sølv metallic motorer bak den blå streken og gråmaling eller sølvmaling foran streken. Navnet under er vel i mørkegrått. Kan gi assosiasjoner tilbake de sølvpolerte flyene i gamledager – enig i det. Ikke dumt.
 
Forøvrig ser jeg ikke problemet med at de bruker reklame på engelsk: verden globaliseres og ca. alle nordmenn født etter 1970 snakker engelsk. For å tjene penger må de tilpasse seg markedet, det er bare i Tyskland og Frankrike man må oversette alt til lokalspråk for å være sær og rar. Takk og lov er vi ikke slik i Norge...

Ok, så kjenner jeg deg rett er det altså greit at neste gang du skal nordpå til TOS så blir sikkerhetsdemostrasjonen bare gjennomført på engelsk, og de ansatte snakker engelsk til alle selvom både de ansatte og passasjerene er norske?
Det er der vi ender hvis vi skal tillate oss at norske/skandinaviske selskaper skal gradvis på lov til å englifisere oss. De aller fleste norske selskaper, også med et stort avtrykk utenfor Norge klarer seg fint ved å benytte norsk her hjemme. Det gjør at vi skaper eierskap til selskapet, og fortsetter sas slik er det bare navnet som blir skandinavisk i fremtiden.
 
Synes motorene ble enda finere på A320...smalere blå stripe virket mere elegant. Uansett så er det digg at den rødoransje fargen er historie.

E9, selv om megalogoen ser litt krøkkete plassert ut, hvis det blir akkurat sånn som på bildet fra SAS.

7B581196-1AF3-48B7-B16B-0D92B582AD93.jpeg
 
Det er vel ok.
Der ikke noget nytænkende i det - og det "sustainable" har jeg svært ved at se.

Det er enkelt - og det er godt
meeeen:
- sildesalten er noget rod (specielt på den lille airbus er det for dominerende) - hvem udenfor skandinavien, kan genkende den sildesalat som flag? Drop det - eller gør dem til flag igen!
- SAS på kroppen og halen, burde vende "omvendt" på højre side af kroppen, - så det "blæser bagud" som det gør på venstre side. Får associationer til Finnair hvor deres logo også ser forkert ud på højre side.
- SAS på forkroppen på den lille airbus er for stort - det bliver "krøllet" ved vingeroden, det er en skam.
- Den blå stribe på motoren er en dårlig ide. Det ligner at man har "lånt" en del fra et andet selskab - det virker ufærdigt. Vil man have blå på motoren kunne man havde valgt et skråbånd som på halen, så havde der været sammenhæng.


Fair nok, at de har "lavet en Emirates" og malet navn på bugen

Renderinger er tålmodige, den virkelige lakmustest bliver at se det i virkeligheden, og se om det virker også på små fly (ATR, CRJ).

Men godt at de har lavet et livery der gør integrationen ind i LH nem :-)

Det ku' ha' været værre - men også bedre.
 
Last edited:
Er lakkeringen av RSA blitt forsinket der nede? Antar man heller hadde vist frem en ny-lakkert maskin fremfor digitale illustrasjoner om man hadde hatt muligheten.
 
Ok, så kjenner jeg deg rett er det altså greit at neste gang du skal nordpå til TOS så blir sikkerhetsdemostrasjonen bare gjennomført på engelsk, og de ansatte snakker engelsk til alle selvom både de ansatte og passasjerene er norske?
Det er der vi ender hvis vi skal tillate oss at norske/skandinaviske selskaper skal gradvis på lov til å englifisere oss. De aller fleste norske selskaper, også med et stort avtrykk utenfor Norge klarer seg fint ved å benytte norsk her hjemme. Det gjør at vi skaper eierskap til selskapet, og fortsetter sas slik er det bare navnet som blir skandinavisk i fremtiden.

Det er en ganske lang distanse mellom å reklamere med engelske ord, vs. å bare ha engelsktalende crew ombord. Det har ingen ting med hverandre å gjøre, så dette kan jeg ikke svare på seriøst.
 
De unngår fella som endel andre, utsjellte norske selskaper har gjort i det siste, med fullstendig bytte av både navn og visuel profil til det ugjennkjennelige.

JA! Det er jeg 200% enig i.
Uten å nevne navn :)
 
Ryktes følgene maskinene skal males i november:

OY-KBR A319
OY-KBK A321
OY-KBE A321
OY-KAW A320
 
Back
Top