Ny rute fra Seattle til Europa starter 07 Juni 2008

Og da var katta ute av sekken.

Det blir Northwest som åpner SEA-LHR

Den som vel vil merke mest til dette blir vel BA som idag har 2 daglige avganger på samme strekning

Northwest Airlines, in cooperation with its joint venture partner, KLM Royal Dutch Airlines, is pleased to announce three new daily non stop flights from London Heathrow Airport to Detroit, Minneapolis/St. Paul and Seattle.

Beginning in the spring of 2008 and operating from London Heathrow Terminal 4, KLM Northwest's new non stop services will conveniently connect London Heathrow with more than 250 destinations throughout the United States for customers travelling via Northwest's Detroit and Minneapolis/St. Paul hubs, and Seattle gateway.

World Business Class travellers can enjoy an array of features including 60 inches of space between seats, 110-volt personal laptop power port, cycling lumbar support, a six-way adjustable headrest and four seat-back storage pockets. An on demand in-flight entertainment (IFE) system is available in both cabins, offering travellers a choice of 40 movies, four short-subject video programs, 56 different audio selections, six games, shopping and in-flight information.

Effective 30 March (first inbound flight commences 29 March):
Minneapolis/St Paul
NW 103 London Heathrow/Minneapolis 1425/1725
NW 104 Minneapolis/London Heathrow 2145/1215 +1

Effective 2 May (first inbound flight commences 1 May):
Detroit
NW 101 London Heathrow/Detroit 0850/1230
NW 102 Detorit/ London Heathrow 1750/0705 +1

Effective 2 June (first inbound flight commences 1 June):
Seattle
NW 105 London Heathrow/Seattle 1830/2055
NW 106 Seattle/London Heathrow 2220/1615 +1

In addition to the London Heathrow services, Northwest will also continue to operate daily round-trip flights between London Gatwick and Detroit, giving customers two great options from the South East. All flights are now on sale.

Itillegg vil NW begynne å fly på LHR fra Detroit og Minneapolis

Jeg er litt forbauset over at DC-8-63 er forbauset ... hadde egentlig ventet noe annet basert paa det. Regner med at det dermed ikke blir noe av AF .. de var sikkert med paa prosessen.

Skyteam er i ferd med aa bygge opp en saftig tilstedevaerelse paa LHR ..

Tidene er jo interessante .....

Effective 2 June (first inbound flight commences 1 June):
Seattle
NW 105 London Heathrow/Seattle 1830/2055
NW 106 Seattle/London Heathrow 2220/1615 +1

..

Jeg er ogsaa litt forbauset over at DC8ern er forbauset. Man vet jo at UA ikke har et eneste langdistansefly til overs, NW er store paa SEA, saa denne var vel rimelig enkel??

SAS skal faa slite litt i 2008 med baade LH og NW paa banen..

Dette var vel et av de mest sannsynlige alternativene - lot meg nok også lure av storebror når jeg gjette på alt og alle som ikke er store i Seattle. Tja - SAS klarer seg nok - de har jo hauger av konkurrenter på alle andre amerikanske destinasjoner...

SAS skal faa slite litt i 2008 med baade LH og NW paa banen..

LH vil nok merkes litt, men BA har jo floeyet til LHR i mange aar og NW har heller ingen Skyteam feed inn til LHR, saa den virkningen her blir nok minimal ..
Tror nok AF til Paris svir mer .. baade Microsoft og Amazon har sine europeiske hovedkvarterer i Paris og var flittige brukere av SAS.

Last edited:
Tror du ikke KLM vil ha codeshare på NW flightene fra LHR? De har vel en joint revenue agreement over Atlantern om jeg ikke husker feil. Klart, det er bare AMS (og evt CDG) som kan feede LHR flights som one-stop. Skal være riimelig gode priser for å lokke folk over dammen den veien med to flybytter (AMS og LHR) tror jeg. Det er sikkert ikke tanken en gang, det som frister NW og KL er nok det enormt betalingsvillige LHR markedet til USA.

Naa er det vel AF som flyr til Paris....i tillegg til Amazon og Microsoft har ogsaa Boeing eurpeisk Hovedkontor i Paris, SAS klarte aa holde paa mye av trafikken naar NW aapnet AMS (hvor Microsoft Hardware holder til)....selv tror jeg LH er den som kommer til aa paavirke SAS mest...fordi er en Star Alliance konkurrent.....Star har hatt en trofast gruppe her i Seattle, men med Untied's performance de siste aarene minker denne...og det er der Skyteam setter inn mere...om jeg ikke var forbauset saa var jeg litt overrasket over NW...hadde trodd paa Virgin faktisk (og de lurte i kulissene med svaert mye moete aktivitet)...jeg er enig med MOW at tidene er svaert gode...og interessante....men jeg er ikke enig i at Skytem ikke har feed inntil LHR....Air France, KLM, CSA, Aeroflot, Alitalia er da noe mere enn "ingen"

Naa er det vel AF som flyr til Paris...

Fingertroebbel ... ;)

Joda, Skyteam har feed til LHR (selv om den minsker i takt med slots'en de trenger for aa fly longhaul) .. men fra SAS-hovedmarkeder er feeden svaert lite konkurransedyktig ...

Dette var vel et av de mest sannsynlige alternativene - lot meg nok også lure av storebror når jeg gjette på alt og alle som ikke er store i Seattle. Tja - SAS klarer seg nok - de har jo hauger av konkurrenter på alle andre amerikanske destinasjoner...

De klarer seg nok, men jeg tviler paa at de klarer aa holde samme prisnivaaet som naa. Sammenlignet med Chicago, ligger de billigste prisene til SAS paa rundt 4000, NW/KL noen hundrelapper under. Til Seattle ligger prisene konstant 2000 hoyere. Dette har vel med at SAS crewet camper i SEA over en lengre periode. Dette vil jo NW unngaa.

BTW er det noen som vet hvor lenge BA (og evt andre) har sine piloter liggende paa vestkysten?

Tar i mot billigere billetter vi...selv om vi nok neste gang reiser med LH over dammen.

Tror ikke BA skjelver i buksene av dette.
BA flyr jo to daglige avganger til SEA med smekkfulle premium-kabiner. De bruker sine 744 med 70 biz-seter på denne ruten. I tillegg har de 14 FIRST-seter.
NW har ikke first og kun 32 eller 34 biz seter på sine A333?
Ser ikke for meg at NW er istand til å stjele så mange premium-kunder fra BA på denne ruten. Tror heller ikke produktet
deres er godt nok til å matche BA.

Ja, de fløy den SEA-AMS før den ble byttet med 332. 333 er ikke helt optimalt, den går nok ikke full med cargo begge veier...

Men skal vi snu saken litt på hodet er det utrolig hvor lang tid det tok før noen tok oppkonkurransen med SAS og BA...

Vi har fløyet CPH-SEA-CPH med A333 noen ganger. Det går, men det står igjen en kasse eller to med kirsebær, ja!

Back