Ny rute fra OSL til høsten?

Status
Not open for further replies.
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Og så sitter det nok to passkontrollører oppe og venter... OSL tilbød seg å betale for bedre bemanning i passkontrollen, men fikk til svar at politiet ikke kan kjøpes - eller motta penger fra andre...

Ja, det opplegget der er noe av det mest provinsielle på OSL. Ankom sammen med en engelskmann for et par år siden, og han hadde aldri sett maken!

Det er vel egentlig ikke plass til større bemanning i passkontrollen på non-Schengen??

med -1- maskin , skulle man få snag på den 3-4 dager så får de vel en backlog de må kjøpe seg ut av ved å sende pax med andre operatører ? , har de noen avtaler på plass ?

Det er vel egentlig ikke plass til større bemanning i passkontrollen på non-Schengen??
Når de bemanner to av seks luker så er det definitvat ikke plass det står på. Sist jeg kom hjem fra London så ble de siste passasjerene stående å tråkke baklengs på toppen av rulletrappa pga at hele området var pakket med folk - helt håpløst! Mulig de sater på at man skal få litt "US-Immigration"-følelse når man kommer til OSL.

med -1- maskin , skulle man få snag på den 3-4 dager så får de vel en backlog de må kjøpe seg ut av ved å sende pax med andre operatører ? , har de noen avtaler på plass ?

ja ikke minst. og ville det ikke vært gunstig å samarbeide med et selskap (feks DY? SK kunne jo gjort det den dagen unger kaster snøball i helvete) om feed fra innenriksmarkedet slik at man fanger opp mange passasjerer som i dag ville reist via LON eller AMS fra BGO, TRD, SVG el KRS?

Når de bemanner to av seks luker så er det definitvat ikke plass det står på. Sist jeg kom hjem fra London så ble de siste passasjerene stående å tråkke baklengs på toppen av rulletrappa pga at hele området var pakket med folk - helt håpløst! Mulig de sater på at man skal få litt "US-Immigration"-følelse når man kommer til OSL.

eller flyttet de bare Berlinmuren til Norge? :lol:

haff... jeg får litt vondt i vilja noen ganger av kongeriket Noreg.

ja ikke minst. og ville det ikke vært gunstig å samarbeide med et selskap (feks DY? SK kunne jo gjort det den dagen unger kaster snøball i helvete) om feed fra innenriksmarkedet slik at man fanger opp mange passasjerer som i dag ville reist via LON eller AMS fra BGO, TRD, SVG el KRS?

Hm, det er vel PAX Finnair (i tilfelle DY som feed) gjerne vil ha...

eller flyttet de bare Berlinmuren til Norge? :lol:

haff... jeg får litt vondt i vilja noen ganger av kongeriket Noreg.

Greit nok at det er grensekontroll når man kommer Non-Schengen og at det kan ta tid. MEN det blir for pinglete når folk blir stående i kø i trappa fordi det kommer tre fly samtidig - alle andre fornuftige land har jo plass til gjestene i et eller annet køområde. Her er det ikke bare kongeriket som har skylden - hadde hjulpet hvis OSL hadde fått gjort noe med plassen/logistikken, men det er vel som vanlig en eller annen arkitekt som har fått bestemme at utseende går foran funksjonelle løsninger.

Attachments

• 13082008339.jpg
    13082008339.jpg
    69.6 KB · Views: 307

- hadde hjulpet hvis OSL hadde fått gjort noe med plassen/logistikken, men det er vel som vanlig en eller annen arkitekt som har fått bestemme at utseende går foran funksjonelle løsninger.

....tror også noe av skylden også skyldes min med-økonomer. Akurat der kan vi ta litt selvkritikk:rolleyes:

Greit nok at det er grensekontroll når man kommer Non-Schengen og at det kan ta tid. MEN det blir for pinglete når folk blir stående i kø i trappa fordi det kommer tre fly samtidig - alle andre fornuftige land har jo plass til gjestene i et eller annet køområde. Her er det ikke bare kongeriket som har skylden - hadde hjulpet hvis OSL hadde fått gjort noe med plassen/logistikken, men det er vel som vanlig en eller annen arkitekt som har fått bestemme at utseende går foran funksjonelle løsninger.

Jeg er ikke arkitekt, men blir for dumt å skylde på arkitekter hele tiden. Arkitekter kan faktisk mye om logistikk osv... Og hvordan få et bygg til å fungere. Problemet oppstår når eieren(staten) melder seg inn i schengen, da må man finne på noen løsninger inne på flyplassen som allerede står der. Og når de samme eierne har vegring for å bygge ut noe som er dimensjonert for 17 millioner passasjerer så er det ikke arkitekten sin feil. Da heller jeg heller mot somone og hans like.

Snakket med SAS-kaptein på Flytoget på fredag som ikke hadde mye tro på Kair og denne ruten. Han mente at grunnlaget fra Norge var alt for lite. Siden tråden handler om nye ruter, kan jeg nevne at han også sa at SAS ikke har noen planer om å åpne IC fra OSL. Det er for dyrt. :(

Last edited:

For et sjokk at det kommer fra noen i SAS. Og han tar nok feil. Se bare hvor mye de har latt Norwegian vokse. Ifølge SAS så er det ikke grunnlag for en New York rute engang :nor

Snakket med SAS-kaptein på Flytoget på fredag som ikke hadde mye tro på Kair og denne ruten. Han mente at grunnlaget fra Norge var alt for lite. Siden tråden handler om nye ruter, kan jeg nevne at han også sa at SAS ikke har noen planer om å åpne IC fra OSL. Det er for dyrt. :(
Nja, med ca 120-130000 reisende til Thailand årlig, og med en økning på ca 10-15% årlig, vil jeg absolutt si at det er grunnlag for en direkterute mellom Oslo og Krabi- Bangkok.
Malaysian startet vel opp fra Stockholm med et langt dårligere trafikkgrunnlag enn Norge- Thailand, og de flyr jo enda..

Det er vel bare SAS.ic som ikke har tro på å plasser 2 maskiner i Norge :(
Feederområdet vestover burde i alle fall være på plass med både Blue1, og baltiske stater , utover overflow fra .se og .dk) , de blir vel ikke helt sikkre før K-Air er på plass og CO har en større maskin hver dag...

Feederområdet vestover burde i alle fall være på plass med både Blue1, og baltiske stater , utover overflow fra .se og .dk) , de blir vel ikke helt sikkre før K-Air er på plass og CO har en større maskin hver dag...

Du har et poeng P.A VIKING ved at SAS stort sett trenger å se at andre har suksess med en rute før de selv starter opp. Jeg er skråsikker på SAS fort kommer på banen fra Osl dersom konkurrerende selskaper åpner direkteruter til Osl og som viser seg å gå godt!

Det er svært synd, fordi det er svært kostbart å tiltrekke seg eksisterende kunder fra et allerede etablert produkt!

Last edited:

Jeg er skråsikker på SAS fort kommer på banen fra Osl dersom konkurrerende selskaper åpner direkteruter til Osl og som viser seg å gå godt!

CO sin rute har vel gått godt en fire års tid nå.. Hvor er SAS?

...snart en code-share partner på new York ruten med CO!!!

Nå har vel også SAS mangel på større fly, og leasingkostnadene for disse nye flyene beløper seg vel til 100 000 pluss NOK i måneden. SAS har vel ikke i dag råd til anskaffelse av flere fly?

Status
Not open for further replies.
Back