Ny rute fra OSL til høsten?

Status
Not open for further replies.
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

MartinL, MartinL, MartinL.... Hvis du nå tenker i retning direkterute fra OSL må du lytte til ekspertisen i SAS som tross alt vet best og som har laaaang fartstid i bransjen. SAS kan fortelle deg at Norge er et meget lite og unikt land med særdeles begrenset passasjergrunnlag som nesten utelukkende reiser innenlands. Og uavhengig av hvor mange nordmenn som reiser til Thailand daglig så vil det mest trolig aldri være grunnlag for en slik rute fra Norge. Dessuten foretrekker vi nordmenn å reise via flere flyplasser når vi skal ut på tur, ja kanskje både via Rygge, Gøteborg, København og Amsterdam på samme runde. I tillegg er økonomien blant folk flest i Norge ganske skrall vettu så betale ekstra for direkterute, nei det gjør de bare i årntli' og særdeles folkerike land som Finland, Sverige og Danmark...

Nei nå må du slutte med disse urelalistiske tankene dine og se å komme deg ned på jorda igjen MartinL. :nor



hehe hentet fra Frøsundavik eller?

Nei like greit hele greia så slipper jeg å sykle "commando" til Gardermoen :lol:
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Hentet fra Frøsundavik, the capital of Scandinavia, men via CPH selvfølgelig...
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Hvor jeg dog elsker de norske konspirationsteorier...

Men hvor er det lige alle de andre selskaber, der står i kø for at starte IC operationer fra OSL, er henne? Nå ja der er jo luftkastellet Krabi Airline...
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Hvor jeg dog elsker de norske konspirationsteorier...

Men hvor er det lige alle de andre selskaber, der står i kø for at starte IC operationer fra OSL, er henne? Nå ja der er jo luftkastellet Krabi Airline...

Det har vel aldri vært påstått fra noen hold at passasjergrunnlaet tilsier at det skulle vært kø for å starte IC fra OSL, men det er liten tvil om at en rute til BKK og kanskje ORD og PEK på sikt, hadde fungert med riktig materiell. Derfor harselerer noen av oss med Thomas Midteide når han kommer med slike utspill som kan oppfattes som sentralstyrt fra Frøsundavik.

Men alle som leser forumet her vet hva de ulike mener om dette temaet så same old same old... Mitt poeng var kun å skape litt humor rundt "oppkast" om IC fra OSL.
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

I tillegg ønsker jeg en gang for alle å fastslå at mitt ønske om IC fra OSL utelukkende handler om akkurat DET ønsket, og IKKE om å se MartinL sykle naken på E6:D:colgate::D:colgate::D:colgate:
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

... og i dagens Dagbladet. De kan ikke ha brukt mange minuttene på den annonsen gitt, men de har vært desto flinkere til å samle samarbeidspartnere. Veldig bra!!
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Hvor jeg dog elsker de norske konspirationsteorier...

Men hvor er det lige alle de andre selskaber, der står i kø for at starte IC operationer fra OSL, er henne? Nå ja der er jo luftkastellet Krabi Airline...
Og PP fornekter seg ikke når det gjelder drittslenging om OSL og noen få ønskelige IC ruter..
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

hehe. Egentlig så liker jeg leppa til PP, men jeg må inndrømme at det skal bli godt å få stoppet kjeften hans en dag;)
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Luftkastellet her kan jo være tilsvarende som nye sjefen for NB, milliardærer som forsøker å brenne mest mulig penger før udugelige krapyl/barn overtar alt og så brenne det på high life, fest i St. Tropez, privatfly, herlige båter etc.

Mer moro å være sjef for flyselskap og ha gøy med millionene..:lol: en stund, særlig hvis ikke arvingene fortjener en dritt. ( Jfr. Norge i dag hvor alle gamle låner over pipa og koser seg med pengene:nor mens de fortsatt lever :cool:)
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Selv om det betyr en sykkeltur langs E6 på deg??:lol:

Airbus 330.

E6? Spinnvill du? Nei med ræva blank på sadelen skal det da gå til Gardermoen fra Oslo, men jeg er redd for at det blir på riksvei 120!

Står for den! Første etablerte selskap som etablerer ny langrute til Osl og jeg stiller!

Så skal PP heller få et signert bilde av hendelsen:lol:
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

hehe. Egentlig så liker jeg leppa til PP, men jeg må inndrømme at det skal bli godt å få stoppet kjeften hans en dag;)
Jada, skal være enig i at PP ofte har gode sarkastiske meldinger å komme med .:DEN. Men noen ganger drar han OSL "hatet" sitt litt for langt..;)
 
Last edited:
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

E6? Spinnvill du? Nei med ræva blank på sadelen skal det da gå til Gardermoen fra Oslo, men jeg er redd for at det blir på riksvei 120!

Står for den! Første etablerte selskap som etablerer ny langrute til Osl og jeg stiller!

Så skal PP heller få et signert bilde av hendelsen:lol:
Og selvfølgelig med signeringen på rompeballene!!:mol
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Come on drenge - i hidser jo hinanden op for pokker!

Tag en dyb indåning og se så på fakta og det forretningsmæssige perspektiv - så tror jeg godt i dybest set kan se rationalet, men i vælger tilsyneladende i stedet at fokusere på det følelsesladede perspektiv gennem usaglige indlæg om min person.

Hele diskussionen handler om hvor mange der rejse til bestemte destinationer fra Norge/OSL. Det er del af forudsætningen for IC ruter, men der burde i denne diskussion i lige så stor grad være fokus på yield. Det er lidt ærgeligt at der blandt de herrer ikke er større forståelse for dette, i stedet for at tro at jeg tilsyneladende er ude på at nedgøre OSL uden grund.

Dette er en udfordring for alle de store lufthavne i Skandinavien og ikke kun OSL - men når der kigges på det overordnede billede må vi konstaterer at OSL, i forhold til business cases for nye IC ruter ud af Slandinavien, ofte kommer dårligst ud i sammenligning med CPH of ARN. Dette har naturligvis en årsag og det er sådan set blot dette jeg prøver at påpege.
 
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Come on drenge - i hidser jo hinanden op for pokker!

Tag en dyb indåning og se så på fakta og det forretningsmæssige perspektiv - så tror jeg godt i dybest set kan se rationalet, men i vælger tilsyneladende i stedet at fokusere på det følelsesladede perspektiv gennem usaglige indlæg om min person.

Hele diskussionen handler om hvor mange der rejse til bestemte destinationer fra Norge/OSL. Det er del af forudsætningen for IC ruter, men der burde i denne diskussion i lige så stor grad være fokus på yield. Det er lidt ærgeligt at der blandt de herrer ikke er større forståelse for dette, i stedet for at tro at jeg tilsyneladende er ude på at nedgøre OSL uden grund.

Dette er en udfordring for alle de store lufthavne i Skandinavien og ikke kun OSL - men når der kigges på det overordnede billede må vi konstaterer at OSL, i forhold til business cases for nye IC ruter ud af Slandinavien, ofte kommer dårligst ud i sammenligning med CPH of ARN. Dette har naturligvis en årsag og det er sådan set blot dette jeg prøver at påpege.

Ja denne kom ihvertfall fra Frosundavik, via CPH ihvertfall...

Det er vel ikke akkurat konspirasjonsteorier som MartinL kommer med, men heller veloverveide refleksjoner jeg stiller meg bak. Naar det gjelder SAS og business caser, tror jeg SAS International hadde blitt styrt bedre av bikkja mi som ligger og snorker paa sofaen 70% av dagen og sover 10 timer hver natt. SAS har diktert markedet og har presset sine Star partnere til aa holde seg unna Oslo i alle aar. Om markedet er der er det vel ingen tvil om, eller, PP??

Facts

- KLM flyr 22 daglige flygninger fra Norge til Amsterdam, det er fler flighter enn fra Sverige og Danmark tilsammen. Tror du nordmenn er super glade i aa reise til Amsterdam og roeyke hamp?? Nei, de reiser faktisk med KLM videre ut i verden. Dersom man sier at 75% av passasjerene skal videre ut i verden, er det 2000 passasjerer DAGLIG som connecter i AMS. Er en del folk det...

- Det samme kan man si om Lufthansa som ogsaa har mange fler seter til Norge enn det de har til Sverige og Danmark

- Saa var det SAS da.. Vet ikke hvor mange passasjerer fra Norge som connecter til SAS sine flighter, men det blir nok en del hver eneste dag.

Og MartinL trenger ikke aa vente med aa sette PP paa plass. Mens SAS la ned SK 907/908 til EWR fra Oslo fordi passasjergrunnlaget var for lite (pisspreik) er vel kanskje grunnen at prisene var feil, kostnadene for hoeye og connectionmulighetene elendige?

Business casen til Continental Airlines kjenner vi ihvertfall meget godt til. Oslo er den mest loennsomme destinasjonen i Europa og vi vet at Oslo blir en av de aller foerste 787 destinasjonen naar maskinen blir tilgjengelig, mens CPH og ARN fortsatt vil vaere 757 destinasjon. Og SAS? Vel, de har forregnet seg og plutselig er det Continental som er stoerst fra skandinavia til NYC, ikke SAS. Hadde CO hatt annet materiell tilgjengelig hadde de hatt 787 allerede til OSL, man snakker ogsaa om aa oeke til TO daglige mens SAS kuttet en avgang fra CPH.

Du kan banne paa at Delta Airlines blir aa finne til OSL neste aar til ATL og ruten kommer til aa bli mer loennsom enn CPH ruten som vurderes aa kuttes.

La oss haape at SAS sjekker egoet ved doeren naar de skal snakke med CO om intercont og samarbeide. Da ser vi nok flere daglige til EWR med CO og i tillegg IAH

Saa aa henvise til SAS som smart business strategi blir patetisk. Snakk om mislykket strategi skal man lete lenge etter. Fra aa styre markedet og ha en GYLDEN mulighet til aa doble intercont flaaten til et nivaa de kan tjene penger paa (ikke med mikroflaaten de har naa), har de blitt lilleputt til NYC og latt kundene gaa via Amsterdam, direkte med konkurrenter istedetfor aa ekspandere. De har da planer om aa ekspandere og sender ut pressemeldinger om at vi aapner ditt og datt, mens man plutselig finner ut, nei, det toer vi ikke saa sorry, glem det. Vanskelig aa ta slikt serioes. Snakk om taperstrategi som folk ler av
 
Last edited:
Re: Ny rute fra OSL til høsten?

Årets kommentar Tommy777, ÅRETS :73::devot:
Er så enig så enig.

Airbus 330.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top