Re: Ny rute fra OSL til høsten?
Come on drenge - i hidser jo hinanden op for pokker!
Tag en dyb indåning og se så på fakta og det forretningsmæssige perspektiv - så tror jeg godt i dybest set kan se rationalet, men i vælger tilsyneladende i stedet at fokusere på det følelsesladede perspektiv gennem usaglige indlæg om min person.
Hele diskussionen handler om hvor mange der rejse til bestemte destinationer fra Norge/OSL. Det er del af forudsætningen for IC ruter, men der burde i denne diskussion i lige så stor grad være fokus på yield. Det er lidt ærgeligt at der blandt de herrer ikke er større forståelse for dette, i stedet for at tro at jeg tilsyneladende er ude på at nedgøre OSL uden grund.
Dette er en udfordring for alle de store lufthavne i Skandinavien og ikke kun OSL - men når der kigges på det overordnede billede må vi konstaterer at OSL, i forhold til business cases for nye IC ruter ud af Slandinavien, ofte kommer dårligst ud i sammenligning med CPH of ARN. Dette har naturligvis en årsag og det er sådan set blot dette jeg prøver at påpege.
Ja denne kom ihvertfall fra Frosundavik, via CPH ihvertfall...
Det er vel ikke akkurat konspirasjonsteorier som MartinL kommer med, men heller veloverveide refleksjoner jeg stiller meg bak. Naar det gjelder SAS og business caser, tror jeg SAS International hadde blitt styrt bedre av bikkja mi som ligger og snorker paa sofaen 70% av dagen og sover 10 timer hver natt. SAS har diktert markedet og har presset sine Star partnere til aa holde seg unna Oslo i alle aar. Om markedet er der er det vel ingen tvil om, eller, PP??
Facts
- KLM flyr 22 daglige flygninger fra Norge til Amsterdam, det er fler flighter enn fra Sverige og Danmark tilsammen. Tror du nordmenn er super glade i aa reise til Amsterdam og roeyke hamp?? Nei, de reiser faktisk med KLM videre ut i verden. Dersom man sier at 75% av passasjerene skal videre ut i verden, er det 2000 passasjerer DAGLIG som connecter i AMS. Er en del folk det...
- Det samme kan man si om Lufthansa som ogsaa har mange fler seter til Norge enn det de har til Sverige og Danmark
- Saa var det SAS da.. Vet ikke hvor mange passasjerer fra Norge som connecter til SAS sine flighter, men det blir nok en del hver eneste dag.
Og MartinL trenger ikke aa vente med aa sette PP paa plass. Mens SAS la ned SK 907/908 til EWR fra Oslo fordi passasjergrunnlaget var for lite (pisspreik) er vel kanskje grunnen at prisene var feil, kostnadene for hoeye og connectionmulighetene elendige?
Business casen til Continental Airlines kjenner vi ihvertfall meget godt til. Oslo er den mest loennsomme destinasjonen i Europa og vi vet at Oslo blir en av de aller foerste 787 destinasjonen naar maskinen blir tilgjengelig, mens CPH og ARN fortsatt vil vaere 757 destinasjon. Og SAS? Vel, de har forregnet seg og plutselig er det Continental som er stoerst fra skandinavia til NYC, ikke SAS. Hadde CO hatt annet materiell tilgjengelig hadde de hatt 787 allerede til OSL, man snakker ogsaa om aa oeke til TO daglige mens SAS kuttet en avgang fra CPH.
Du kan banne paa at Delta Airlines blir aa finne til OSL neste aar til ATL og ruten kommer til aa bli mer loennsom enn CPH ruten som vurderes aa kuttes.
La oss haape at SAS sjekker egoet ved doeren naar de skal snakke med CO om intercont og samarbeide. Da ser vi nok flere daglige til EWR med CO og i tillegg IAH
Saa aa henvise til SAS som smart business strategi blir patetisk. Snakk om mislykket strategi skal man lete lenge etter. Fra aa styre markedet og ha en GYLDEN mulighet til aa doble intercont flaaten til et nivaa de kan tjene penger paa (ikke med mikroflaaten de har naa), har de blitt lilleputt til NYC og latt kundene gaa via Amsterdam, direkte med konkurrenter istedetfor aa ekspandere. De har da planer om aa ekspandere og sender ut pressemeldinger om at vi aapner ditt og datt, mens man plutselig finner ut, nei, det toer vi ikke saa sorry, glem det. Vanskelig aa ta slikt serioes. Snakk om taperstrategi som folk ler av