Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Hvorfor skal man kutte lønninger i en bransje som tjener penger?:lol:

I foelge tidligere poster, tjener ikke bransjen penger naa oljeprisen er saapass lavt som naa. Eller?? Aapenbart har kostnadene gallopert ut av kontroll de siste aarene og det kan man jo lett justere med loenninger, noe som gavner allmenheten som faktisk eier majoriteten av industrien i Norge

I foelge tidligere poster, tjener ikke bransjen penger naa oljeprisen er saapass lavt som naa. Eller?? Aapenbart har kostnadene gallopert ut av kontroll de siste aarene og det kan man jo lett justere med loenninger, noe som gavner allmenheten som faktisk eier majoriteten av industrien i Norge

Hmm, jeg kan ikke huske å ha skrevet at oljebransjen ikke tjener penger selv med dagens oljepris. Hvilket innlegg er dette?
I en bransje som tjener penger, der det er kamp om kompetent personell som kan føre til økt utvinning til en lavere kostnad, er løsningen altså å kutte lønninger fordi det gavner majoriteten av industrien i Norge? Eller er oljebransjen markedsstyrt, slik at kvalifisert personell som regel er til salgs til høystbydende aktør?;)

Hmm, jeg kan ikke huske å ha skrevet at oljebransjen ikke tjener penger selv med dagens oljepris. Hvilket innlegg er dette?
I en bransje som tjener penger, der det er kamp om kompetent personell som kan føre til økt utvinning til en lavere kostnad, er løsningen altså å kutte lønninger fordi det gavner majoriteten av industrien i Norge? Eller er oljebransjen markedsstyrt, slik at kvalifisert personell som regel er til salgs til høystbydende aktør?;)

Ikke du, men se diverse suspekte analyser paa forrige side. Saa skjoenner du ironien min i svaret jeg ga deg ;)

Ikke du, men se diverse suspekte analyser paa forrige side. Saa skjoenner du ironien min i svaret jeg ga deg ;)

Da er jeg med. Sent på natt ute på Gullfaks tydeligvis.
Lav oljepris hemmer nye anlegg, og kanskje noe leteboring. De fleste installasjonene i Norge er nedbetalt for lenge siden, og skufler penger i kassa selv med veldig lav oljepris.
En typisk stor plattform koster 1-2 mill å drive pr dag, og selv med dagens oljepris så produserer den for 30-40 mill.

Edit:
Ser av kommentaren til artikkelen i økonomisk rapport at noen ikke har fått helt frem budskapet sitt:
Den store fluktuasjonen i oljeprisen er en utfordring for mange, men en viss edruelighet i all dramatikken kunne vært ønskelig. For det første - 50 dollar er ikke en lav oljepris. Det er faktisk en pris som bare for 3-4 år siden ble ansett som svært høy og produksjon fra eksisterende felter er meget lønnsom med denne prisen. StatoilHydro har f eks en produksjonskostnad på 46 KRONER - ikke dollar - per fat i 2. kvartal 2008 (jfr kvartalsrapporten).

Altså har STHY en produksjonskostnad på litt over $6 pr fat. Ikke helt det samme som 60-80 som artikkelforfatteren mener ;)

Last edited:
Tenkte meg det, ja.. Dersom oljebransjen ikke tjener penger, ser jeg rimelig moerkt paa resten av verdensoekonomien.

Klart naar det blir mer komplisert aa lete etter olje, vil prisen gaa opp, men det vil jo igjen komme an paa etterspoersel og etterspoerselen naa er jo rimelig lav og tilgjengeligheten god. Men om noen aar vil jo selvsagt det endre seg

Tenkte meg det, ja.. Dersom oljebransjen ikke tjener penger, ser jeg rimelig moerkt paa resten av verdensoekonomien.

Klart naar det blir mer komplisert aa lete etter olje, vil prisen gaa opp, men det vil jo igjen komme an paa etterspoersel og etterspoerselen naa er jo rimelig lav og tilgjengeligheten god. Men om noen aar vil jo selvsagt det endre seg

Ja, dette er egentlig helt naturlig. Tidligere kunne man sette ned et rør på 50 meters dyp og oljen sprutet opp. Det blir rimelig mye dyrere når oljen finnes på stadig større havdyp i mer ugjestmilde farvann. Riggratene har vel stupt de siste månedene, men mange borerigger er i lange kontrakter med operatørene. Jeg ser overhodet ikke mørkt på fremtiden, det er bare kontrasten mellom 150 dollar og 50 dollar pr fat som skremmer mange. Finanskrise eller ikke, det blir mangel på olje etter hvert, og den oljen som er igjen blir dyrere og dyrere å vinne ut.

Ja, dette er egentlig helt naturlig. Tidligere kunne man sette ned et rør på 50 meters dyp og oljen sprutet opp. Det blir rimelig mye dyrere når oljen finnes på stadig større havdyp i mer ugjestmilde farvann. Riggratene har vel stupt de siste månedene, men mange borerigger er i lange kontrakter med operatørene. Jeg ser overhodet ikke mørkt på fremtiden, det er bare kontrasten mellom 150 dollar og 50 dollar pr fat som skremmer mange. Finanskrise eller ikke, det blir mangel på olje etter hvert, og den oljen som er igjen blir dyrere og dyrere å vinne ut.

Nettop. Ihvertfall blir det dyrere og dyrere å utvinne oljen utenfor kysten av Norge. I Saudi Arabia, Irak osv. har de fordelen at oljen ligger på land. Det blir derfor langt mindre komplisert å pumpe den opp. Men enig i at oljen blir en mangelvare etter som tiden går, og det vil presse prisen opp.

Beklager, jeg har (hadde) et prinsipp å ikke kaste meg på noen forum-besserwisser bølge, men;) Jeg blir litt overrasket over hvor mye informasjon som blir lagt frem som fakta "her inne" og ikke som meninger eller antagelser, det virker som det er allerede et par tre stykker som vet hva oljeproduksjon koster basta bom, uten å referere til en faktiks kilde. Jeg er ikke helt på villspor nå? (Har ikke spist frokost ennå)

Edit: DnB NOR Markets går ut i sin siste rapport ut med ca 35 dollar per fat i kost og derfor stusser jeg.

Last edited:
Edit: DnB NOR Markets går ut i sin siste rapport ut med ca 35 dollar per fat i kost og derfor stusser jeg.

Uten at jeg har lest den rapporten så har jeg en mistanke om at $35 fatet er marginal kostnaden på nye felt og ikke faktisk kostnad på dagens felt.

Dessuten finnes det like mange kostnadsestimater som det finnes analytikere

Beklager, jeg har (hadde) et prinsipp å ikke kaste meg på noen forum-besserwisser bølge, men;) Jeg blir litt overrasket over hvor mye informasjon som blir lagt frem som fakta "her inne" og ikke som meninger eller antagelser, det virker som det er allerede et par tre stykker som vet hva oljeproduksjon koster basta bom, uten å referere til en faktiks kilde. Jeg er ikke helt på villspor nå? (Har ikke spist frokost ennå)

Jeg vet ikke om det er meg du sikter til som besserwisser, men siden jeg er ute på en STHY-rigg kan jeg gjøre meg bryet med å finne en kilde til deg.
I kvartalsrapporten for 2.kvartal 2008 står det følgende:
Produksjonskostnader for bokførte volumer: 46,01kr pr fat i løpet av siste 12 mnd
Dette er en økning på 47% fra forrige år.
Kostnader for egne volumer er på 32,10kr pr fat, eksklusive injeksjons- og restruktureringskostnader. Dette var en økning på 18%

Så kan du gjøre som du vil, høre på Statoil eller en bank sitt anslag om produksjonskostnader....
Sannsynligheten for at de ikke sammenligner samme tall er rimelig stor;)

Selv om oljeprisen er lav nå, så har dollaren gått opp nesten 50% fra det laveste, så forskjellen i kroner pr fat er ikke like stor.

Da er vi nesten paa ett punkt der oljeselskapene taper penger :rolleyes

40,8 USD for ett fat naa and falling

Da har jammen oljeprisen passert 40 dollar, nedadgående.
Det er ganske utrolig hvor fort ting skjer for tiden.

Ifølge hegnar.no er det flere som har bommet godt på spådommer om oljeprisen. Både Spetalen og politikerne. Her er en link om nettop det:
http://www.hegnar.no/bors/article348111.ece

Det er på høy tid flyselskapene tar bort fueltilleggene sine. Det hører ingen sted hjemme med de priser som er nå.

Oh yeah baby ... 1.46 and falling .... hvor skal dette ende??? :musikk

Kunne bare dollarkursen satt snuta litt nedover ...

Henholdsvis 9.40 og 9.29 på Statoil og Jet på OSL nå i kveld... Gjett hvem som måtte fylle for 10.85 for to dager siden..:rolleyes:

Januarsalg på bensin og diesel i dag. Lenge siden sist jeg fylte bilen til denne prisen i Oslo

Attachments

• Cheap.jpg
    Cheap.jpg
    15.7 KB · Views: 93
Back