Paa tide aa kutte loenningene i oljebransjen noe KRAFTIG, slik man har gjort i mange bransjer. Glimrende mulighet naa!
Hvorfor skal man kutte lønninger i en bransje som tjener penger?:lol:
I foelge tidligere poster, tjener ikke bransjen penger naa oljeprisen er saapass lavt som naa. Eller?? Aapenbart har kostnadene gallopert ut av kontroll de siste aarene og det kan man jo lett justere med loenninger, noe som gavner allmenheten som faktisk eier majoriteten av industrien i Norge
Hmm, jeg kan ikke huske å ha skrevet at oljebransjen ikke tjener penger selv med dagens oljepris. Hvilket innlegg er dette?
I en bransje som tjener penger, der det er kamp om kompetent personell som kan føre til økt utvinning til en lavere kostnad, er løsningen altså å kutte lønninger fordi det gavner majoriteten av industrien i Norge? Eller er oljebransjen markedsstyrt, slik at kvalifisert personell som regel er til salgs til høystbydende aktør?![]()
Ikke du, men se diverse suspekte analyser paa forrige side. Saa skjoenner du ironien min i svaret jeg ga deg![]()
Den store fluktuasjonen i oljeprisen er en utfordring for mange, men en viss edruelighet i all dramatikken kunne vært ønskelig. For det første - 50 dollar er ikke en lav oljepris. Det er faktisk en pris som bare for 3-4 år siden ble ansett som svært høy og produksjon fra eksisterende felter er meget lønnsom med denne prisen. StatoilHydro har f eks en produksjonskostnad på 46 KRONER - ikke dollar - per fat i 2. kvartal 2008 (jfr kvartalsrapporten).
Tenkte meg det, ja.. Dersom oljebransjen ikke tjener penger, ser jeg rimelig moerkt paa resten av verdensoekonomien.
Klart naar det blir mer komplisert aa lete etter olje, vil prisen gaa opp, men det vil jo igjen komme an paa etterspoersel og etterspoerselen naa er jo rimelig lav og tilgjengeligheten god. Men om noen aar vil jo selvsagt det endre seg
Ja, dette er egentlig helt naturlig. Tidligere kunne man sette ned et rør på 50 meters dyp og oljen sprutet opp. Det blir rimelig mye dyrere når oljen finnes på stadig større havdyp i mer ugjestmilde farvann. Riggratene har vel stupt de siste månedene, men mange borerigger er i lange kontrakter med operatørene. Jeg ser overhodet ikke mørkt på fremtiden, det er bare kontrasten mellom 150 dollar og 50 dollar pr fat som skremmer mange. Finanskrise eller ikke, det blir mangel på olje etter hvert, og den oljen som er igjen blir dyrere og dyrere å vinne ut.
Edit: DnB NOR Markets går ut i sin siste rapport ut med ca 35 dollar per fat i kost og derfor stusser jeg.
Beklager, jeg har (hadde) et prinsipp å ikke kaste meg på noen forum-besserwisser bølge, menJeg blir litt overrasket over hvor mye informasjon som blir lagt frem som fakta "her inne" og ikke som meninger eller antagelser, det virker som det er allerede et par tre stykker som vet hva oljeproduksjon koster basta bom, uten å referere til en faktiks kilde. Jeg er ikke helt på villspor nå? (Har ikke spist frokost ennå)
Edit: DnB NOR Markets går ut i sin siste rapport ut med ca 35 dollar per fat i kost og derfor stusser jeg.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.