Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Nja, de tjener fortsatt ikke penger og det er fremdeles "for billig" å fly synes nå jeg

Billig å fly, ja det er det. Men det har jo ingen ting å gjøre med drivstofftillegg.

Drivstofftillegg er jo innført for å kompansere for en midlertidig unormalt høy pris på drivstoff. Nå er den ikke unormalt høy lengre, og det prisleie fuel koster nå, kan man sansynligvis forvente også i fremtiden. Derfor bør tillegget bort, og så kan man justere prisen på billetter istede.
 
Vel.. Har bestilt en tur/retur billett Evenes-Bodø til den nette sum av 3 317 NOK. Vil vel ikke akkurat si at dette er "for billig."

Nå snakker jeg generelt sett, og ikke på WF sitt kortbane nett og alltid har vært dyrt og alltid vil være dyrt.
 
Stort sett kan man få en enveis for samme dag eller neste dag for ca 500kr innen Sør-Norge. Det er for billig, spesielt når man ser hvor mye som er skatter og avgifter. Ikke rart at flyselskapene sliter når de selger varene sine for billig.
 
Stort sett kan man få en enveis for samme dag eller neste dag for ca 500kr innen Sør-Norge. Det er for billig, spesielt når man ser hvor mye som er skatter og avgifter. Ikke rart at flyselskapene sliter når de selger varene sine for billig.

Og tar man bussen f.eks oslo-trondheim eller oslo bergen må man ut med henholdsvis 495 og 610 kr. i tillegg til at man bruker mye lenger tid. Så et prisløft kunne gjort endel for bransjen. Den reduserte reisetiden gjør at betalingsviljen for å fly er større enn for buss så å si at antall reisende blir mindre da er bare delvis sant. For med økt pris og et noe redusert antall kan fortsatt gi økt inntjening.
 
Tja, dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Med en økt pris, så vil en del "unødvendige" flyturer forsvinne. Dermed blir det mer en prioritering om en virkelig trenger å dra. For mange er det kun fly som er alternativet. Spørsmålet er mer om en skal ta 8 eller 5 turer i året. Stiger prisen, så forsvinner fort de siste tre "unødvendige" turene.
 
Ja, men da er vi tilbake til mitt regnestykke. Koster en tur 1000 kroner, tjener man 5000 kroner på 5 turer, tar man 8 turer til 500 kroner er inntjeningen 4000 kroner. Taperen oppi dette er kabinfaktoren.
 
Hvis en dobler prisen, så blir fort regnestykket at tog(buss) plutselig blir et fullgodt alternativ, og en sitter igjen med 0 kroner i stedet for 4000kr...
 
Dette var et eksempelregnestykke, man kan øke med 300 kr, og ha samme(lik) inntjening. Og er man avhengig av så lav pris som du hevder for å få folk til å fly, er det kanskje best å la være?
 
Hvis en dobler prisen, så blir fort regnestykket at tog(buss) plutselig blir et fullgodt alternativ, og en sitter igjen med 0 kroner i stedet for 4000kr...

For helgeturer, dagsturer ol. er hverken buss eller tog et alternativ. Det er kun et brukbart alternativ i forbindelse med ukesturer, ferier og laaanghelger.
 
For helgeturer er alternativet å la hver å reise. Dette blir veldig fort det som skjer. For andre turer er for de fleste tog et alternativ.
 
For helgeturer er alternativet å la hver å reise. Dette blir veldig fort det som skjer. For andre turer er for de fleste tog et alternativ.

Tog, i Norge? Det er jo begrenset hvor de går. Dessuten nå fokuserer du på privatmarkedet. I Norge så ligger de store pengene i forretningsmarkedet og der er ikke tog eller buss et brukbart alternativ, itillegg til at forretningsreisende er mindre prisensitive
 
Back
Top