Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Og om prisen er 11, 12, 13 eller 14 kroner literen så har ikke det så mye å si, den største kostanden ved bil i Norge (med mindre du har en gammel haug, og det er ikke helt min stil) er innkjøp av bilen, og itillegg kommer mange andre kostnader som gjør at drivstoffutgiftene bare utgjør en liten del av kostnadene ved bilhold

Dette er faktisk vesentlig. Kostnadene ved økt drivstoffpris er mye mindre enn folk tror.
La oss anta 0,7l/mil, 12 000km.
0,7*1200*11kr=9240kr
0,7*1200*14kr=11760kr

Dette utgjør den nette sum av 210kr pr mnd, eller 3 halvlitere....
Forsikring, parkering, oljeskift, vedlikehold og avskriving kan lett bli 4-5 ganger så mye som drivstoffkostnaden pr år.

....nå kommer jeg uansett til å bli billøs når jeg finner meg en leilighet så da kommer jeg til å bruke like mye på drivstoff som nå når jeg snylter på "de gamle". Og om prisen er 11, 12, 13 eller 14 kroner literen så har ikke det så mye å si, den største kostanden ved bil i Norge (med mindre du har en gammel haug, og det er ikke helt min stil) er innkjøp av bilen, og itillegg kommer mange andre kostnader som gjør at drivstoffutgiftene bare utgjør en liten del av kostnadene ved bilhold

Kjempepoeng, du skal kjøre ganske mye før drivstoffet utgjør noen vesentlige kroner så lenge man vurderer rimelig normale biler, og ikke fullsize US-biler, opp mot hverandre.
Men om man ønsker å kjøre rundt med bedre miljøsamvittighet og velger en bil med lavere utslipp ut ifra det, så har jeg i grunnen mye respekt for akkurat det.

Dette er faktisk vesentlig. Kostnadene ved økt drivstoffpris er mye mindre enn folk tror.
La oss anta 0,7l/mil, 12 000km.
0,7*1200*11kr=9240kr
0,7*1200*14kr=11760kr

Dette utgjør den nette sum av 210kr pr mnd, eller 3 halvlitere....
Forsikring, parkering, oljeskift, vedlikehold og avskriving kan lett bli 4-5 ganger så mye som drivstoffkostnaden pr år.

Hvilken bil er det som bruker 0,7 paa mila?? Hoeres ganske saa pinglete ut :p

Hos oss er den stoerste kostnaden avskrivning. Den nest stoerste kostnaden er bensin, deretter forsikring og til slutt vedlikehold.

Prisen på et fat nordsjøolje falt tirsdag til under 100 dollar fatet.
Prisen for nordsjøolje (brent) krysset den symboltunge hundredollargrensen i handelen på oljebørsen i London tirsdag kveld. Grensen ble for første gang sprengt i motsatt retning i januar, og sist gang oljeprisen lå under 100 dollar fatet, var 2. april i år.

Amerikansk lettolje lå fortsatt over 100 dollar fatet på oljebørsen i New York tirsdag kveld norsk tid, men også her er prisen på vei nedover.
http://e24.no/olje/article2644476.ece

Og så har herrene i OPEC dratt igjen litt på kranene og redusert flowen i håp om å bremse prisfallet iflg. NRK Nyheter

Det er ikke dratt igjen paa kranene, men presidenten i opec ytret oenske om det paa moetet i gaar, men ble nedstemt. Saa kraneskruing utsatt.

Oljeprisen var VEEELDIG naert 100 dollar merket her i dag, naa 101,9

Ja ha - da er det litt sprikende info, eller kanskje noen nyanseforskjeller ute å går. NRK sa hvertfall at det var vedtatt kutt i dag.

Opec-landene har bestemt seg for å redusere oljeproduksjonen som følge av sterke fall i prisene den siste tiden. I går falt prisen på nordsjøolje under 100 dollar fatet.
http://e24.no/olje/article2644642.ece

Oil prices have risen to more than $103 a barrel, reversing earlier losses, after OPEC agreed to return to its late 2007 production levels.

After talks in Vienna, Opec president Chakib Khelil said the measures to curb over-production amounted to a cut of 520,000 barrels a day within 40 days.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7607508.stm

Du maa lese artikkelen du linket til. Indonesia har meldt seg ut av OPEC og er derfor ekskludert i den samlede produksjonen. Saa produksjonen for de resterende medlemslandene forblir den samme, minus det Irak og Indonesia produserer, 520K barrels pr. dag.

Indonesia og Irak wil fortsatt produsere olje, MINST like mye som naa, Indonesia vil garantert produsere mer.

Derfor er prisene ned ogsaa i dag

Fra BBC linken: After the late-night talks in Vienna, the group announced it had decided to "strictly" comply to the production ceilings agreed in September last year, which amount to 28.8m barrels a day excluding Indonesia and Iraq.

Artikkelen tror jeg oppdateres løpende, nå sist 18:09 GMT (endret etter at jeg siterte den), og der finner jeg ikke sitatet ditt, bare at de skal kutte 520K/dag. Men hvis det er fordi noen forlater skuta, så blir jo OPEC-mengden mindre, men totalen det samme. Hvis kuttet er for å komme tilbake til et tidligere avtalt volum, som jeg kan lese mellom linjene andre steder, så gikk jo ikke det helt klart frem i deler av pressen. Detaljer, detaljer, oljeprisen som markedet bestemmer vil være fasiten!

Gratulerer! Ser vel for meg at den har littegranne høyere forbruk enn Priusen, men er ganske stilig da!

Thanks! 297 gamp bruker selvsagt mer, men jeg bruker vel omtrent det samme som Dag med sitt monster, Toyota Highlander med mindre motor, men den veier ganske mye mer. Porschen min fikk maks 13 mpg, etter rundt 1000 miles med EXn bruker den naa ca. 21-22 mpg.

0-100 paa 5,8 sec, saa like kjapp som Cayennen jeg hadde, men mye mer zippy.

Postet bilder tidligere, her er dem igjen

Picture017.jpg

Picture016.jpg

Picture013.jpg

Og spørsmålet blir da dersom oljen vil henge rundt $ 100 en tid framover. Hvilket av de store selskap tør å redusere tillegget for olje først ?? Tror vel LH har over EUR 100 (?) longhaul. Slik at de andre må følge etter ??

AF har nå vel over NOK 3.000 i taxes charges til Australia ( joda, de flyr IKKE dit, men med partner ). Sjekket i går....

Back