Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Hvis dette bliver en realitet, bliver der ikke mange der får råd til en flybillet, ej heller bil.:cry:

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/133897/

Virker som det har gått sport i å spå den høyeste oljeprisen blant forståsegpå'ere! I går uttalte oljeeksperten Matthew R. Simmons i DN at en oljepris på $600 fatet ikke var urealistisk.

Så, for å toppe både ham og Mærsk-fyren spår jeg herved en oljepris på $1000 fatet ;-)

1100! ;)

Det er faktisik ikke så lenge siden at disse folkene sa at oljeprisen kunne komme helt opp i 50 dollar fatet!

Den globale oljeproduksjonen sank med 0.2% i 2007. Hittil i år har etterspørselen eksplodert blandt annet i Kina.
Selv om forbruket enkelte steder nå går ned som følge av at oljeprisen er høy, er det fortsatt etterspørselen etter olje globalt sett økende.

Jeg tror at man må forvente at oljeprisen ikke vil gå ned med det første. (om den noen gang går ned)

Oljeprisen kan nok gå litt opp og ned men den langsiktige trenden er opp.

Etterspørselen fra Kina, India og andre tigre vil øke. Samtidig klarer vi ikke erstatte det som produseres, det oppdages mindre olje i stadig vanskeligere områder og reservoarer. (Norges produksjon er fx ned en firedel siden toppen i 2001, men vi reddes av høye priser.) Resten er enkelt: Tilbud<<<etterspørsel=priser opp. Siden oljen er en geologisk begrenset ressurs vil prisen fortsette oppover, helt til det dukker opp alternative energikilder som kan konkurrere med olje.

Den gode nyheten er at det vil føre til en voldsom satsing på atomkraftm hydrogen, sol, vind, fusjon etc, som vil gjøre at slike teknologier kommer. Det hundre digre FN-klimapratekonferanser ikke klarer fikser oljeprisen greit.

Og i går fyllte jeg for 11,95kr pr liter for 95 oktan. Ikke noe å si på det i alle fall

...
Fra dn.no:
Den nye prisrekorden for Nordsjø-olje lyder nå på 143,91 dollar fatet - én dollar over rekorden fra forrige uke. August-kontraktene har senere falt noe tilbake men handles fortsatt opp 2,89 dollar til 143,13 dollar fatet.

Last edited:
Oljen ligger fortsatt rundt 140 dollar fatet i dag. Ser ikke ut som at det spiller noen som helst rolle at man oeker produksjonen eller at det kommer gode nyheter...

Så faktisk i dag en bensin/diesel-pris (så ikke helt hvem det var) på over 14 kroner, og da kommer vi veldig tett på den spådde brytingen av 15-kroners grensa. Lurer på om vi noen gang kommer til å se oljepris under 100 dollar fatet igjen.

Jeg kan ikke annet å fri meg fra tanken her om at OPEC skyter seg i foten akkurat nå, hvor høy oljepris vil verdensøkonomien tåle før det skaper større problemer?

Skal i følge ekspertene opp i 170 USD fatet...svært skremmende utvikling fremover:o

Med de kraftige økningene vi har sett med opptil flere dollar per dag friskt i minne, hvor lang tid tar det før oljen er under 100 igjen? Som med alt annet det spekuleres like heftig i vil det før eller siden komme en sprekk i boblen.

Back