Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Nei, kunne man velge så er vel gjerne 50-60 ideelt. Oljeprisen bygger vel for mye på saueflokk og spekulasjon i stedet for tilbud/etterspørsel og reelle utsikter.

Gjennomsnittlig oljepris i 2019 var ca $64 fatet, og da gjorde de fleste flyselskaper det svært godt. Men noen kjente unntak, men ingen kunne skylde på oljeprisen
 
Jeg fløy gamle tørste jetter når oljeprisen var $140, og det gikk ikke så bra. Mye mindre drivstoff per sete i dag, men når setene er tomme er vi like langt.
 
Tja, hvis man ser hvor stor del av trafikken i Norge som er oljerelatert så er kanskje regnestykket et annet.
Hvor stor del av wf sin trafikk er direkte olje-ansatte på ruter til Bergen, Stavanger, Florø, Kristiansund, Brønnøysund og Hammerfest?
Oljepris på 50+ er en garantist for fortsatt høy aktivitet i Norges største næring og inntektskilde.

Hvis du jobber i f eks WF, så spiller det liten rolle om flere vil fly til SVG hvis drivstoff pris gir tap på turen. Et bedre eksempel blir SAS med Oslo til Houston.
 
Hvis du jobber i f eks WF, så spiller det liten rolle om flere vil fly til SVG hvis drivstoff pris gir tap på turen. Et bedre eksempel blir SAS med Oslo til Houston.

Du kan jo gjette på hvilke wf ruter det er høyest yield.

Hvor stor andel er forresten drivstoff av totalkostnad hos Widerøe ved feks oljeprisen som i 2019?
 
Jeg fløy gamle tørste jetter når oljeprisen var $140, og det gikk ikke så bra. Mye mindre drivstoff per sete i dag, men når setene er tomme er vi like langt.


Nå er det også forskjell på 140 og 70 [emoji6]

Problemet når den gikk til 140 var at den da gikk relativt raskt oppover. Da klarer ikke flyselskapenes prising å holde tritt og de dermed ender fort med store tap

$140 fatet var jo også et unntak og uansett en problematisk pris, men sånn generelt er det ikke noe problem med «litt høy» oljepris så lenge den er stabil. I 2018 og 2019 var jo oljeprisen ganske høy og lå rundt $60-70 i snitt. Men den var stabil og flyselskapene klare prise den inn i billettene og dette var år hvor flyselskapene totalt gjorde det svært godt og mange selskaper tjente rekordmye.
 
Vi hadde DC9 og MD80 med $140 olje. Fuel var den største utgiften vi hadde. Og hvordan tror du at prisøkning funker med Wizz, Nax, Ryan og de andre som dreper profitt.
 
Vi hadde DC9 og MD80 med $140 olje. Fuel var den største utgiften vi hadde. Og hvordan tror du at prisøkning funker med Wizz, Nax, Ryan og de andre som dreper profitt.


Nå var for det første oljeprisen så høy i veldig kort tid, men selvsagt så svir det for de som da fløy rundt med gamle fly og ikke hadde hedget

Ellers ser man at «alle» selskapene klarte å øke inntektene de siste årene for mer enn dekke inn oljeprisen de siste årene, dette gjelder lavprisselskapene også
 
Nå var for det første oljeprisen så høy i veldig kort tid, men selvsagt så svir det for de som da fløy rundt med gamle fly og ikke hadde hedget

Ellers ser man at «alle» selskapene klarte å øke inntektene de siste årene for mer enn dekke inn oljeprisen de siste årene, dette gjelder lavprisselskapene også
Hedget aldri 100%. Og altfor mange seter ble kastet inn i markedet. I fjor var billett prisene høye og vi har tjent mye de siste 10 år, men med inntektene redusert med 70-80%, så skader høyere oljepris mye og gjør ruter som vi startet vanskeligere og satse på.
 
Ikke viktig, men at litt artig barometer å følge med på - Nå er SEK på bare 100,15 mot NOK og snart er vår krone mere verdt igjen.. skal vi gjette tirsdag?
 
Oljeprisen begynner vel å bli et lite problem for flyselskapene etter hvert kan begynne å gjenåpne. Det skal ikke være enkelt å tjene penger på å fly folk rundt, det er helt sikkert.
 
Oljeprisen begynner vel å bli et lite problem for flyselskapene etter hvert kan begynne å gjenåpne. Det skal ikke være enkelt å tjene penger på å fly folk rundt, det er helt sikkert.

For selskaper med inntekter i NOK har har jo dette delvis blitt motvirket at styrket krone. 8,49 mot USD, og bare såvidt over 10 (10,09) mot EUR nå
 
Hvor mye har hackingen av Colonial pipeline å si for dette? Det har jo vært rapportert om drivstoffmangel flere steder i USA den siste uka

Trolig lite, og det påvirket nok mer bensinprisen.

Den er jo uansett oppe å går nå. Men ser at de trekker frem økninger i flytrafikken som en av årsakene. Og ikke umulig den også drives frem av litt geopolitisk "morro" her og der
 
Back
Top