Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Hvor mye har hackingen av Colonial pipeline å si for dette? Det har jo vært rapportert om drivstoffmangel flere steder i USA den siste uka

$2.75 på pumpa på Costco nå, omtrent som før 'krisa'. Alt er normalt igjen nå, men hadde folk oppført seg normalt ville ikke dette blitt noe problem. Takk til sensasjonsmedia ...

Tilbake over $70 nå, og USD ligger ganske stabilt rundt 8,30, så nå kommer det brukbart inn med cash

. Nå var for det første oljeprisen så høy i veldig kort tid, men selvsagt så svir det for de som da fløy rundt med gamle fly og ikke hadde hedget

Sikkert og visst, et flyselskap jeg jobbet for fra 2005 til 2007 gikk på trynet når oljen var oppe i over $140: De hadde gamle jumboer og gamle A-300 B4, Tradewinds Airlines, også kalt Wrangler Aviation for de fløy rundt med gamle CL-44 fulle av dongeri bukser før i tiden.:rolleyes:

Sinnsykt dyrt drivstoff i Tyskland for tiden. Folk hylte og skreik at en grønn regjering ville gjøre det umulig å kjøpe drivstoff, uten grønn regjering har drivstoffet nå gått opp med nesten 2-3kr / literen. Diesel har gått fra ca 13kr/liter til 16kr/literen. Bensin ligger på nesten 20kr/literen. Når man tar høyde for at mange tjener ca 18,000 i mnd og at det er en helt gjennomsnittlig inntekt i mange områder, spørs det hva billandet Tyskland skal gjøre nå.

Litt på siden av tråden, men hvor mye koster kilowatten i Tyskland nå?

Godt spm, med permisjon og lite digitalisering har jeg for å være ærlig no idea. Kjapp googlerunde gir meg mellom 25-35 eurocent pr kWh. Altså 2,5-3,5kr/kWh. Men det er voldsomt med variasjoner i Tyskland, du kan ha ökostrøm-tariff, du kan ha "styggeste brunkullhelvetesstrøm"-tariff, du kan ha fastpris, flytende, det er tusen tilbydere og du betaler alltid helt insanely "i forveien" fasttrekk også får du enten tilbake peng eller blir krevd for mer peng avhengig om du bruker mer eller mindre strøm enn forventet. Veldig rart opplegg, holder enda på å venne meg til det. Synes sånn sett det er lettere å forstå prissettingen av å produsere strøm, enn å forbruke den :spin

Men nå går det mot full panikk og nedstenging igjen. Just what we needed …. not.

På den positive siden har vi her i Georgia billig bensin. Såvidt over 3 daler per gallon.

Back