Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Den skjønte jeg ikke helt...

Ja, og det er akkurat det de er redde for! En annen voksende konflikt er nemlig at Kjos vil ha mulighet til å sparke fast ansatte før kontraktsansatte. Dermed kan man kutte hvis det er nødvendig f.eks. i Norge, for deretter å sette inn kontraktsansatte. Ville du godtatt det i din bedrift?

Jeg antar at NPF mener vilkårene og lovgivningen i Finland er bedre
enn i Estland (derav bråket, ellers hadde jo dette vært en akademisk debatt)
Det vil å såfall bety at NPF ønsker en styrkning av vilkårene til disse pilotene fra estisk til finsk standard.
Altså vil NPF at de estiske pilotene skal få bedre/sterkere kontrakter hvilket
betyr at de i en gitt situasjon blir vanskeligere/dyrere å bli kvitt, og dermed er de en større
trussel for de faste skandinaviske ansatte og selskapet som helhet den dagen det blir problemer.

Altså henger ikke logikken sammen her..

W

Det kan synes som det er en del forumister som har som en våt drøm at flest mulige skal være på vikarkontrakter, selv om det tilsynelatene i følge ett innlegg er rimelig store gebyrer til vikarbyrået. Min egen erfaring tilsier at dette gebyret går rett i lommene på vikarbyrået, og ikke til å sikre vikarens pensjon, forsikringer eller andre utgifter forbundet med jobben.

Men - for argumentets skyld; Jeg har ingenting imot å jobbe for et vikarbyrå. Jeg kan faktisk tenke meg å starte opp mitt eget, for deretter å få samtlige piloter i Europa over på dette. Jepp, alle sammen. Da vil "prisen" pr pilot bli lik pr flytype uansett hvilket land eller kundemarked man betjener. Kundene vil få vite hvilke arbeidstidsregler det skal flys under, hvordan pendlerordninger skal fungere, hvilken hotellstandard det kreves ifht brannsikkerhet, støy, mat og beliggenhet, og ikke minst hvilke innskudd som gjelder ifht lønn, forsikringer, diett o.l.

Da vil man en gang for alle unngå at personellet i forskjellige selskaper på rundgang må betale for eiernes kostnadskriger mot hverandre. Any takers?

og at utenlandske piloter ikke etter hvert skal kunne ta over flere og flere stillinger på norske baser (på bekostning av norske piloter i Norge) hvis de utenlandske basene legges ned. Et helt fornuftig krav etter min mening

Er det da et meningsfylt virkemiddel å kjempe for at ansatte på disse utenlandske basene skal ha et så sterkt stillingsvern som mulig?

Jeg kan faktisk tenke meg å starte opp mitt eget, for deretter å få samtlige piloter i Europa over på dette. Jepp, alle sammen.

Lukter en anti-thrust-sak fra EU lang vei... Om ikke annet hadde du nok raskt fått en litt billigere konkurrent, og så er hele greia i gang igjen.

Det er et poeng, som det ble nevnt her, at innleid arbeidskraft ikke nødvendigvis er billigere enn fast ansatt arbeidskraft, selv om lønna er dårligere. For en bedrift har den imidlertid én klar fordel: Den er lettere å bli kvitt.

Uten at jeg har kjennskap til Norwegian eller deres satsing i Finland, har jeg tillatt meg å gjøre meg noen tanker rundt hva de tenker her (og det at de nå etablerer seg i et marked andre lavkostoperatører flykter fra underbygger disse): Jeg tror Norwegians ledelse er såpass usikker på om dette blir en suksess at de ikke tør å pådra selskapet langsiktige faste kostnader i oppstarten.

Jeg antar at NPF mener vilkårene og lovgivningen i Finland er bedre
enn i Estland (derav bråket, ellers hadde jo dette vært en akademisk debatt)
Det vil å såfall bety at NPF ønsker en styrkning av vilkårene til disse pilotene fra estisk til finsk standard.
betyr at de i en gitt situasjon blir vanskeligere/dyrere å bli kvitt, og dermed er de en større
trussel for de faste skandinaviske ansatte og selskapet som helhet den dagen det blir problemer.

W

Jo logikken henger helt klart sammen.

Base i Finland = Finske lover og regler. Kan ikke forstå at det er så vanskelig å skjønne?

Skal man følge logikken fullt ut fra Wahoo og andre her bør vel Kjos ta med seg hele organisasjonen sin (adm, tech, etc.) til Estland (eller et annet lavkostland i Europa) - de som ikke vil relokalisere seg til Estland og jobbe på estiske vilkår og kontrakter kan finne seg annet å gjøre. Det vil jo helt klart øke lønnsomheten til DY og sikre fremtiden og gi økt vekst. Det er vel ikke bare piloter som er dyrest i Norge?

Last edited by a moderator:

Hvorfor relokalisere til Estland?
De kan jo gjerne bli i Norge men ansatt gjennom virkarbyrå i Estland på deres vilkår.

Hvorfor relokalisere til Estland?
De kan jo gjerne bli i Norge men ansatt gjennom virkarbyrå i Estland på deres vilkår.

Det er vel lettere å opprettholde levestandard med estiske vilkår i Estland enn i Norge, men om det er noen som vil fortsette å bo i Norge med estiske vilkår bør jo ikke det være noe problem. :)

Det regner jeg med at pilotene som skal jobbe i Finland til estiske vilkår vil merke og ;)

men om det er noen som vil fortsette å bo i Norge med estiske vilkår bør jo ikke det være noe problem. :)

Det er det helt sikkert mange som vil, med dyr rating i lomma er det bedre å fly for knapper og glansbilder enn å kjøre taxi.

Det er det helt sikkert mange som vil, med dyr rating i lomma er det bedre å fly for knapper og glansbilder enn å kjøre taxi.

Ahh.. kr 660.000,- er knapper og glansbilder....

Og noen lurer på hvorfor piloter får lite sympati i media...:up:

W

Ahh.. kr 660.000,- er knapper og glansbilder....

Og noen lurer på hvorfor piloter får lite sympati i media...:up:

W

Du har tydeligvis ikke skjønt hva dette handler om. Du kan jo lese tråden en gang til, så kanskje du får litt mer innsikt.

betyr at de i en gitt situasjon blir vanskeligere/dyrere å bli kvitt, og dermed er de en større trussel for de faste skandinaviske ansatte og selskapet som helhet den dagen det blir problemer.

Man ser nødvendigvis ikke konsekvensene av DY sin fremferd i dag. Konsekvensene kan komme om noen år når det kommer et tilsvarende selskap til Norge som etablerer seg på samme måte som det DY gjør i Finland (og i andre kommende land). Dette er jo en norm som DY er med på å bygge opp under, så det vil skje en dag. Og hva gjør DY da? Er arbeidsplassene som Kjos mente han skulle sikre da like sikre når de får samme type konkurranse på hjemmebane? Dette er ikke bare noe som bekymrer NPF og deres medlemmer, men også foreninger og piloter i andre selskaper i både Norge og mange andre land. Så det er viktig at man ikke bare ser seg blind på at "vi sikrer våre egne arbeidsplasser". Det blir som å pisse i buksa.

Saken er prinsipiell veldig viktig for bransjen, ikke bare for pilotene i DY!

TCAS, her har du sikkert rett.

Problemet er likevel at vi har fatt fritt flytt av de ansatte pga av europeisk lovgiving.

Det hva ingen i Brussels har en gang tenkt seg om er hva det faktisk betyr for de sosial-systemer og de lönnsniveaer i de dyre landene, spesielt om man snakker om denne delen av arbeid, som ikke krever spesial-utdanning og er enkelt flyttbar. Pilotene er - selv om de har en relativ dyr og spesielt utdanning - enkelt flyttbar.

De som klager na pa Kjos, skulle bedre ga direkte til Brussels og be de Damers og Herrer Politikere a gjöre det de har begynt riktig, slik at vi fa ogsa minimums-krav av sosiale standards. Vi ha jo EU-standards for all mulig ting, men for sann en essensielt ting har vi det ikke. Dette skriker egentlig til himmels.:old

Så vidt jeg har skjønt har DY-pilotene på et punkt gått i mot sjefen; De ønsker ikke å pålegges å utdanne kontrakstpiloter på en B-tabell, og som på sikt vil kunne bli en fare også for deres egen arbeidsplass. Saken skal opp i Arbeidsretten, om jeg har skjønt det rett.
Jeg vil ikke bli overrasket om DY's ledelse har det juridiske i orden her..., men dette handler ikke bare om juss.

Luftfarten her hjemme kan fort bli som norsk sjøfart, med stort sett utenlandske arbeidtakere ombord.

Vi i de skandinavisker selskaper som enda har opparbeidede og "gammeldagse" rettigheter vil jo stritte i mot denne utviklingen. Både for oss selv, men også for de som kommer bak oss.

Thomas Cook Scandinavia opprettet for kort tid siden en HEL-base, med hovedsaklig finske kolleger på flight deck. Det var aldri et tema fra ledelsen at disser skulle inn på en B-avtale, og jeg tror firmaets norske, svenske og danske kolleger aldri hadde akseptert en slik løsning heller. Firmaet får dermed litt dyrere personell, men der lojalitet og korpsfølelse er upåklagelig over hele linjen. Trist at ikke DY kan ta seg råd til en slik ordning.

Og ansetter man folk på estiske kontrakter, så er det vel rimelig sikkert at disse også vil slinges rundt på det øvrige rutenettet deres. Mon tro hvordan arbeidsmiljøet blir der på sikt. Å ha to piloter på forskjellige avtaler i cockpit kan aldri bli noen suksess.

Tally-Ho

TCAS, her har du sikkert rett.

Problemet er likevel at vi har fatt fritt flytt av de ansatte pga av europeisk lovgiving.

Det hva ingen i Brussels har en gang tenkt seg om er hva det faktisk betyr for de sosial-systemer og de lönnsniveaer i de dyre landene, spesielt om man snakker om denne delen av arbeid, som ikke krever spesial-utdanning og er enkelt flyttbar. Pilotene er - selv om de har en relativ dyr og spesielt utdanning - enkelt flyttbar.

De som klager na pa Kjos, skulle bedre ga direkte til Brussels og be de Damers og Herrer Politikere a gjöre det de har begynt riktig, slik at vi fa ogsa minimums-krav av sosiale standards. Vi ha jo EU-standards for all mulig ting, men for sann en essensielt ting har vi det ikke. Dette skriker egentlig til himmels.:old

Reflektert innlegg Richard, her er vi ved sakens kjerne.:up:

Vad är problemet?
DY bas i HEL, Finland. Då ska DY anställda ha löner och arbetsvillkor som gäller i Finland.

Inom 10 år kanske hela DY består av personal från östeuropa...kanske läge att byta namn från "Norwegian Air shuttle" till "Eastern Europe" Air Shuttle.

Vad är problemet?
DY bas i HEL, Finland. Då ska DY anställda ha löner och arbetsvillkor som gäller i Finland.
Shuttle.

Det er vel nettopp det som sannsynligvis er problemet her.
Pilotene anser personer på middlertidige kontrakter ansatt gjennom
ett vikarbyrå som "fast ansatte i NAS". Det gjør nok ikke NAS ledelsen.

Uten å ha riktig ordlyd og sammenheng i denne avtalen mellom NAS og NPF
så er dette advokatmat.

Fagforeninger i flybransjen har jo utallige ganger vist at de stort sett er opptatt
av ansattes kortsiktige kår og ikke selskapenes langsiktige beste, så dette forbauser
meg ikke. Fagforeninger generelt i samfunnet er jo også stort sett imot alt som finnes
av flesible abeidskontrakter, deltidsstillinger, vikarbyråer osv som gjør arbeidsgiver
istand til å ta moderat risko ved utvidelser. God gammeldags sosialistisk LO tankegang.

Last edited:

Det er vel nettopp det som sannsynligvis er problemet her.
Pilotene anser personer på middlertidige kontrakter ansatt gjennom
ett vikarbyrå som "fast ansatte i NAS". Det gjør nok ikke NAS ledelsen.

Uten å ha riktig ordlyd og sammenheng i denne avtalen mellom NAS og NPF
så er dette advokatmat.

Fagforeninger i flybransjen har jo utallige ganger vist at de stort sett er opptatt
av ansattes kortsiktige kår og ikke selskapenes langsiktige beste, så dette forbauser
meg ikke. Fagforeninger generelt i samfunnet er jo også stort sett imot alt som finnes
av flesible abeidskontrakter, deltidsstillinger, vikarbyråer osv som gjør arbeidsgiver
istand til å ta moderat risko ved utvidelser. God gammeldags sosialistisk LO tankegang.

Det pilotene reagerer på er at disse folkene blir ansatt i Estland, men skal jobbe i Finland. Dette har ingenting med fleksible arbeidskontrakter, deltidsstillinger osv å gjøre.

Men når du og andre først er så opphengt i lønn! I yrker med lavere lønn hadde vel alle av oss kalt dette sosial dumping, og da er det vel det nå også? Eller ser folk seg helt blinde på lønnsnivå? Og glem ikke de andre betingelsene som har kommet frem her, ingen nordmenn hadde godtatt å bli ansatt på de. I tillegg til at de fleste av dem er ulovlige i Norge også. Men alt skal vel godtas for billige flybilletter. Dette vil tilslutt gå ut over sikkerheten, noe det alt har gjort i endel andre land, trøtte og/eller syke piloter/crew (eks. usa)

Har ikke fått det bekreftet eller sett et beskrevet noe sted, men har blitt fortalt at DY har startet opp i HEL med et eget selskap, på samme måte som de vil starte opp IC, og at de på den måten juridisk sett kan komme seg unna konflikten og kan vinne i arbeidsretten.

Back