Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Hos AB blir vel tildels det gjort som DY pilotene har uttrykt frykt for. HG flyr på AB ruter med AB callsign og dårligere vilkår.

AB har en haug av delvis innleide piloter som flyr under deres egne tarifer:

LGW-piloter som flyr Q400
ST-piloter som bemanner de 5 stykk 73G som AB wetleier fra ST
HF-piloter som bemanner de 12 stykk 737NG som AB wetleier fra HF

Pluss at det brukes piloter og materiell fra bade Niki og Belair til a fly under AB callsign...

Dette kan man kalle proffessionelt outsourcing. Det stiller ogsa FR sine metoder i skyggen...

Bjørn Kjos møter seg selv i døren med et øredøvende smell.

Han har over vinteren prediket på basemøter og annet at han vil slå ring rundt egne ansatte og fyrer av den ene regla etter den andre om hvor mye Norwegian familien betyr for ham. Jeg går i krigen for mine ansatte osv.

Nå har sannheten kommet for dagen.

Så mye var det verdt.

:naughty:

Uten tvil er det en kjempe-oppgave a ro og fred tilbake i den rödnese-båten. Det kan være en ide å be en meggler å formiddle litt mellom begge parter. En langvarig konflikt vil bare koste alle sider...

Bjørn Kjos møter seg selv i døren med et øredøvende smell.

Han har over vinteren prediket på basemøter og annet at han vil slå ring rundt egne ansatte og fyrer av den ene regla etter den andre om hvor mye Norwegian familien betyr for ham. Jeg går i krigen for mine ansatte osv.

Nå har sannheten kommet for dagen.

Så mye var det verdt.

:naughty:

Jeg forstår ikke helt resonementet ditt.
Hvor møter Kjos seg selv i døren?
Jeg tviler ikke et øyeblikk på det Kjos orienterer om på basemøter om drift og fremtid for selskapet.
Det er da ingen motsetning i dette og hva saken om piloter fra Baltikum til å betjene Helsinki operasjonene?
Jeg tror fortsatt at han vil gå i "krigen" for ansatte i "øst-Europa" også.
Det er jo nettopp det han holder på med når han vil skape bedrift i et marked hvor kundene ikke betaler mer enn det som skal til for å få butikk ut av det.
Det er jo nettopp markeds og konkuranse forhold som bestemmer hva som er mulig å få til.
Det er jo du og meg og de fleste andre her inne på forumet som er opptatt av best mulig pris på de flybillettene vi kjøper som setter rammebetingelsene for Kjos & Co. Eller?

Jeg tviler ikke et øyeblikk på det Kjos orienterer om på basemøter om drift og fremtid for selskapet.
Det er da ingen motsetning i dette og hva saken om piloter fra Baltikum til å betjene Helsinki operasjonene?

Kjos oppildner til dugnadsånd, ståpåvilje og kamp for at alle i "familien" skal dra i samme retning mot samme mål. Med det får man bedre inntjening, ekspansjon og alt snadderet som følger med. Problemet er bare at dagens ansatte i lufta ikke får være med på moroa de har skapt når fremtiden selges ut av landet til billigere "kolleger" som Kjos i praksis setter opp mot sine egne ansatte hva gjelder lønn og vilkår. Det er motsetningen slik jeg ser den i hvertfall.

Bjørn Kjos møter seg selv i døra? Javisst gjør han det! Hadde han klart å passere seg selv uten problemer, så hadde han vært et perfekt politikeremne. Men han har jo uttalt ved noen anledninger vedrørende pilotene: "Keep 'em fat an' happy!" Og DET rimer veldig mye på dagens Kjos? My foot!

Problemet er bare at dagens ansatte i lufta ikke får være med på moroa de har skapt når fremtiden selges ut av landet til billigere "kolleger" som Kjos i praksis setter opp mot sine egne ansatte hva gjelder lønn og vilkår. Det er motsetningen slik jeg ser den i hvertfall.

Pilotene ønsker en garanti at dagens antall piloter i Norge opprettholdes i fremtiden, og at utenlandske piloter ikke etter hvert skal kunne ta over flere og flere stillinger på norske baser (på bekostning av norske piloter i Norge) hvis de utenlandske basene legges ned. Et helt fornuftig krav etter min mening, og på sin plass dersom ikke Norwegian (og resten av flyindustrien) etter hvert skal bemannes av personer fra det landet som til enhver tid har lavest lønnsnivå.
Et annet "problem" er at en typisk estisk pilot vil være en nordmann med fersk rating, som er villig til å jobbe for knapper og glansbilder i håp om at han etter hvert vil komme inn under det norske Norwegian med deres betingelser. Mange piloter ser kun på sin egen fremtid, og kjører pilotyrket i grøfta med begge hendene på rattet.

Kjos sine utspill (internt, i mail eller på intranett) håper jeg skaper sympati i andre ansatt-grupper for pilotenes kamp, ikke intern strid i selskapet.

Last edited:

Kjos sine utspill håper jeg skaper sympati for pilotenes kamp, ikke intern strid i selskapet.

Det triste i så måte er jo at avisene bare peker på lønnsgodtgjørelsen. Og at det som blir referert er kapteinslønninger. At de nye kapteinene "bare" tjener kr. 600.000 mens de norske tjener en million tror jeg ikke i seg selv skaper mye sympati.

Det hadde kanskje skapt sympati om man fremhevet startlønn eller, enda bedre, de andre arbeidsbetingelsene. Oppsigelse ved litt sykefravær o.l., det er ikke slik det norske folk vil at norske selskaper skal operere. Pilotene har en jobb å gjøre her og kan lett komme seirende ut av denne moralsk sett, bare de spiller kortene sine rett.

Vet någon om DYs Skandinaviska kabinpersonal också känner sig hotade?
Jag menar om de är oroliga för att DY kan komma att bemanna flygningar till och inom Skandinavien med kabinpersonal anställda i Östeuropa med kanske 1000Euro i månadslön.
Har DY precis som SAS en gemensam senioritetslista för piloter anställda i Sverige, Norge & Danmark?

Det triste i så måte er jo at avisene bare peker på lønnsgodtgjørelsen. Og at det som blir referert er kapteinslønninger. At de nye kapteinene "bare" tjener kr. 600.000 mens de norske tjener en million tror jeg ikke i seg selv skaper mye sympati.

Nettopp, men hvem var det som ga informasjon til mediene om lønningene? Jo, det var DY, og dermed klarte de å vri saken over til først og fremst dreie seg om lønn. Samtidig drepte de alle muligheter for sympati, for hvem gidder å ha sympati når det snakkes om lønning på 600.000 - 1.000.000?

Yrkesgruppen piloter vil nok aldri få sympati ute i den gjennomsnittlige befolkningen...

Nettopp, men hvem var det som ga informasjon til mediene om lønningene? Jo, det var DY, og dermed klarte de å vri saken over til først og fremst dreie seg om lønn. Samtidig drepte de alle muligheter for sympati, for hvem gidder å ha sympati når det snakkes om lønning på 600.000 - 1.000.000?

Yrkesgruppen piloter vil nok aldri få sympati ute i den gjennomsnittlige befolkningen...

Å det er ene og alene fordi flyselskaper, media, og diskusjonsfora som dette fokuserer KUN på lønn.
Hadde du, andre interiserte begynt å se litt på bakrunnen for hav det er snakk om så ville pipen fått en helt annen lyd.
Nå skal ikke jeg si at du er uinterisert, men med ordlyden i ditt inlegg legger du deg (etter min mening) på nivå med media, og andre som ønsker å krisemaksimere.

Hehe, nå har du nok misforstått mitt innlegg. Hva er det jeg krisemaksimerer? Hvilken ordlyd sikter du til? :) Jeg sier jo at DY gikk ut med informasjon om lønn for dermed å drepe all sympati, for ingen vil føle sympati når det er snakk om slike lønninger. Dessuten kjenner jeg konflikten godt og jeg er selv pilot :)

Hehe, nå har du nok misforstått mitt innlegg. Hva er det jeg krisemaksimerer? Hvilken ordlyd sikter du til? :) Jeg sier jo at DY gikk ut med informasjon om lønn for dermed å drepe all sympati, for ingen vil føle sympati når det er snakk om slike lønninger. Dessuten kjenner jeg konflikten godt og jeg er selv pilot :)

Jepp, ser den. STOR missfårståelse. Skylder på at det var sent ;-)
My bad, og beklager.

Jeg mener pilotene skyter seg selv i foten her.

Kort oppsummert er begrunnelsen for bråket etter det jeg forstår pilotenes frykt for egne betingelser
og arbeidsplasser på sikt. Derfor vil man gi bedre betingelser til innleid arbeidskraft på tidsbegrensede kontrakter.

Dette er i mine øyne en selvmotsigelse.
1. Dette svekker DY's muligheter til å etablere seg i nye markeder og øker risikoen betraktelig.
Dette vil på sikt bety en betydlig risiko for eksisterende arbeidsplasser i DY med tanke på stordriftsfordeler
noe som alle konkurrentene gjennomfører i disse dager. For å overleve er DY nødt til å
vokse - fort! Å hindre dette er å sette egen arbeidsplass og vilkår i fare.
2. Som nevnt tidligere i tråden gjør mange av DY's konkurrenter det samme
noe som betyr at de vil ha en direkte kunkurransefordel over DY dersom de allikevel skulle etablere seg i nye markeder.
3. Lønnen og vilkårene de på (HEL) kontrakt får kommer selvsagt fra samme lønnskasse som de skandinaviske
pilotene. Økes denne lønnen vil det bli mindre igjen i kassen til å betale skandinaviske lønnsnivåer.
Driftsmarginene vil gå ned og selskapet svekkes. Deretter vil vilkårene til pilotene måtte svekkes for å overleve
4. Å sammenlikne kortidskontrakter med fast ansettelsesvilkår blir også helt feil. De skal selvsagt
ikke ha like vilkår, da faller hele poenget med disse bort.

I mine øyne ser dette derfor ut som ett gufs fra fortiden da piloter/ansatte ikke klarer å seg egen situasjon
i sammenheng med selskapets beste (ref SAS). Man er mer opptatt av å kortsiktig sikkre seg selv.
Det er også fryktelig naivt å tro at man er sikret jobb og gode vilkår gjennom "gode kontrakter".
Går det dårlig for DY vil det komme oppsigelser eller nedskjæringer - det kan ingen hindre uansett hva som står i
kontrakten din! :hi2

Det er selvsagt greit å mislike det som skjer, men måten dette gjøres på her er idiotisk.
Skal man beskytte seg selv uten at det går utover selskapets konkurranseevne, dynamikk og
tilpassningsevne må man gjøre det i sine EGNE avtaler her hjemme, ikke stikke kjepper i hjulene for
nødvendig vekst ute. Det er å grave sin egen grav. Kjos kan uansett når som helst flagge selskapet
ut av Norge hvis han ønsker å kvitte seg med "dyr" og "kranglete" norsk arbeidskraft. Dette bråket fra pilotene her
minsker vel heller ikke lysten til å tenke mer i den rettning.

Så ett lite tankekors til slutt. Mange piloter og andre missliker LCC. Man kan si mye om det men en
ting er ihvertfall sikkert, hadde vi ikke hatt LCC ville det vært LANGT FLERE ARBEIDSLEDIGE
piloter. De lave prisene og konkurransen gjør at folk flest flyr mye mer -> behovet for piloter øker!

W

Last edited:

Så kan man jo stille seg spørsmålet , hvor langt borte er HEL ? , ikke lenger en at FD/CC lett kan slinges inn på en dagstur
HEL-OSL OSL-BGO BGO-OSL OSL-HEL

Ikke langt borte det gitt.

Jeg mener pilotene skyter seg selv i foten her.

Kort oppsummert er begrunnelsen for bråket etter det jeg forstår pilotenes frykt for egne betingelser og arbeidsplasser på sikt. Derfor vil man gi bedre betingelser til innleid arbeidskraft på tidsbegrensede kontrakter.

......

Din korte oppsummering er delvis feil. Dette er årsaken til konflikten rundt etableringen i HEL (min utheving), ref http://www.paratluftfart.com/List.aspx?m=159&amid=9099 :

NPF/Parat mener selskapets håndtering av ny base i Helsinki bryter med grunnleggende prinsipper og avtaler i arbeidslivet. NPFs medlemmer beordres av NAS til å reise til Finland for å trene opp pilotene som skal fly for Norwegian på Helsinkibasen. Dette er brudd på avtalen mellom NPF og NAS fra oktober 2010, der partene var enige om at behov for produksjon fra andre land, skal basere seg på vilkår og lovgivning i landet produksjonen skjer fra.

Ved å leie inn piloter fra Estland på estiske vilkår og lovgivning for å fly i Finland, mener NPF og Parat at denne avtalen er brutt. Dette er det nå opp til arbeidsretten å avklare.

Det har altså ingenting med betingelser eller lønn å gjøre. Pilotene har ikke satt krav til at HEL-basen skal lønnes på samme nivå som i Norge/Sverige/Danmark. Det har heller ingenting å gjøre med at pilotene IKKE vil vil at selskapet skal fortsette å ekspandere og vokse videre for å sikre deres egne arbeidsplasser. De stikker ikke kjepper i hjulene, de vil bare at ekspansjonen skal skje på riktige premisser og i henhold til inngåtte avtaler. Man kan jo spørre seg hvorfor ikke DY kan tilby finske betingelser når de skal etablere seg i HEL?

Kjos kan uansett når som helst flagge selskapet ut av Norge hvis han ønsker å kvitte seg med "dyr" og "kranglete" norsk arbeidskraft. Dette bråket fra pilotene her minsker vel heller ikke lysten til å tenke mer i den rettning.

Ja, og det er akkurat det de er redde for! En annen voksende konflikt er nemlig at Kjos vil ha mulighet til å sparke en stor del av de fast ansatte før kontraktsansatte. Dermed kan man kutte hvis det er nødvendig f.eks. i Norge, for deretter å sette inn kontraktsansatte. Ville du godtatt det i din bedrift?

Last edited:

Så kan man jo stille seg spørsmålet , hvor langt borte er HEL ? , ikke lenger en at FD/CC lett kan slinges inn på en dagstur
HEL-OSL OSL-BGO BGO-OSL OSL-HEL

Ikke langt borte det gitt.

Forstår fortsatt ikke poenget ditt. Hva er problemet med at en med DÅRLIGERE og TIDsbegrenset kontrakt
enn deg flyr sammen med deg? Du vil jo stå mye sterkere enn denne personen dersom det en dag skulle bli
snakk om nedskjæringer/oppsigelser.
Du vil jo det motsatte - du vil gi denne personen kontrakt med LIKE BRA betingelser som deg.
Det vil jo nettopp sette DEG i større fare den dagen det er problemer i DY :sarc
Dette er jo hele poenget, at man lett skal kunne bli kvitt de på kontrakt til fordel for dem som
er fast ansatt.

En annen vesentlig ting her. Det gis intrykk av at disse pilotene koster DY kr 600.000,- pr år.
Dette er ikke riktig. "Vikarbyrået" skal ha en BETYDLIG sum også. I norge kunne man vel dobblet
denne summen som arbeidsgiver må ut med. Nå vet ikke jeg hvilke honorarer som gjelder i flybransjen,
men det kan godt hende att en av disse pilotene faktisk koster DY mer enn 1 mill iåret totalt...!
For ikke å snakke om kostnader for opplæring av disse.

Din korte oppsummering er feil. Dette er årsaken til konflikten rundt etableringen i HEL (min utheving):

Dette er brudd på avtalen mellom NPF og NAS fra oktober 2010, der partene var enige om at behov for produksjon fra andre land, skal basere seg på vilkår og lovgivning i landet produksjonen skjer fra.

Det har altså ingenting med betingelser eller lønn å gjøre

Uhh.. så du mener seriøst at "vilkår og lovgivning i landet" ikke har noe
"betingelser eller lønn" å gjøre - interessant.

Nå har vel ingen her sett denne avtalen, bare hvordan NPF tolker den.
Avtaler skal selvsagt holdes, uansett hva som står i den, så hvis NAS
har brutt den så støtter jeg selvsagt NPF. Men jeg regner nå
med at det er flere tolkningsmuligheter av denne avtalen, og at NAS
ledelsen gjorde leksen sin før de gikk til dette skrittet.

Ja, og det er akkurat det de er redde for! En annen voksende konflikt er nemlig at Kjos vil ha mulighet til å sparke fast ansatte før kontraktsansatte. Dermed kan man kutte hvis det er nødvendig f.eks. i Norge, for deretter å sette inn kontraktsansatte. Ville du godtatt det i din bedrift?

Nei, og hvorfor vil dere da gi de kontraktsansatte bedre vilkår - merkelig..

Uhh.. så du mener seriøst at "vilkår og lovgivning i landet" ikke har noe "betingelser eller lønn" å gjøre - interessant.

Nei, mulig jeg var uklar eller at du ikke skjønner koblingen :) Det foreningen mener er at produksjon i Finland skal driftes med finske vilkår og lovgivning og ikke via et estisk vikarbyrå med estiske betingelser og lovgivning slik det nå gjøres. Sånn sett har det selvfølgelig med betingelser og lønn å gjøre, men IKKE sett i forhold til betingelser og lønn i Norge slik DY-ledelsen får det til å se ut som. Stor forkskjell.

Nei, og hvorfor vil dere da gi de kontraktsansatte bedre vilkår - merkelig..

Den skjønte jeg ikke helt...

Back