Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det er helt feil.

Norwegian har startet opp i HEL med samme selskap, samme AOC, samme flygesjef, samme treningsavdeling - samme alt.

De har fortalt at de "har tenkt å" starte opp eget, noe som sikkert kan skje hvis de virkelig vil ha krig - men det får tiden vise.

I yrker med lavere lønn hadde vel alle av oss kalt dette sosial dumping, og da er det vel det nå også? Eller ser folk seg helt blinde på lønnsnivå?)

Det har du forsåvidt rett i, men det finnes DRØSSEVIS av multinasjonale
selskaper med base i Norge og andre land. Tror du ikke disse samarbeider og gjør arbeidsoppgaver for hverandre
internt over landegrensene selv om de har ulik lønn og vilkår? Skal vi dermed anklage disse for sosial dumping?
Det blir rett og slett for dumt og usmakelig å kalle dette sosial dumping på dette nivået når vi snakker
om lønninger i milionklassen.

W

Last edited:

selskaper med base i Norge og andre land. Tror du ikke disse samarbeider og gjør arbeidsoppgaver for hverandre
internt over landegrensene selv om de har ulik lønn og vilkår? Skal vi dermed anklage disse for sosial dumping?
Det blir rett og slett for dumt og usmakelig å kalle dette sosial dumping på dette nivået når vi snakker

W

Det interessante er at naar loennen trekkes frem og beloepene diskuteres er alle Kapteiner ! Er det ikke ca. 50% som ikke er Kapteiner ? og er det ikke en noksaa betydelig forskjell mellom disse loenningene ?

W

Men da jobber de i samme land som det firmaet de er ansatt i er. Med lønn og utgiftsnivå deretter. En meget stor forskjell spør du meg. Du vil vel ikke jobbe og bo i Norge med estisk lønn du heller?

Men da jobber de i samme land som det firmaet de er ansatt i er. Med lønn og utgiftsnivå deretter.Du vil vel ikke jobbe og bo i Norge med estisk lønn du heller

Det stemmer ikke, det finnes massevis av f.eks ingeniører i oljebransjen som er ansatt i ett land og arbeidsplassen deres er i ett annet.
Banksektoren, finans, shipping, byggebransjen, diplomater etc er andre eksempler.

Hvem skal betale "Enron" selskapet ? (Et Enron selskap er en betegnelse paa selskaper som ikke er noedvendige for produksjon, som kan fjernes uten at det paavirker produksjonen og som kun eksisterer for aa gjoere noen faa svaert rike) her snakker vi om et norsk selskap som skal "formidle" piloter fra Estland, ledelsen i dette selskapet er ikke villige til aa jobbe for Estlandske beteingelser, og noen maa jo betale deres Norske loenninger, noe som sikkert vil komme fra Pilotenes loenninger....

Det stemmer ikke, det finnes massevis av f.eks ingeniører i oljebransjen som er ansatt i ett land og arbeidsplassen deres er i ett annet.
Banksektoren, finans, shipping, byggebransjen, diplomater etc er andre eksempler.

Glemte disse, my bad. Men da har de vel lønn etter det landet selskapet har hovedkontor i?Det hadde iallefall min onkel, jobbet/bodde i Kina, men norsk lønn.

Men kan fortsatt ikke samenlignes direkte. De skal jobbe for et norsk selskap, i ett annet land (Finland) og ansettes i et tredje (Estland)!

Man kan fint bo i Tallinn og jobbe i Helsinki. Veldig mange gjør det allerede.
Det er ikke helt som å jobbe i Oslo og bo i Polen. Dette er som å bo i Sverige og jobbe i Norge. Så er det sosial dumping å ansette svensker? Det går hurtibåt rett over t/r Helsinki-Tallinn hele tiden.
Synes mange ytringer her er fordomsfulle mot Estland som er en del av det nye Europa og har lagt øst-europeisk og russisk tankegang langt bak seg.

Poenget mitt, og mange andres er å jobbe i Finland til estisk lønn! Svensker og andre som jobber i Norge, men bor i et aneet land, har tross alt norsk lønn.

Bare for å friske opp historien og fakta litt.
(Ikke for å henge ut SAS, for noe har vel skjedd de siste par årene der også)

http://e24.no/makro-og-politikk/dette-tjener-sas-pilotene/3217207

"Jansson har selv sagt at SAS vurderer å bytte ut norske ansatte med svensker siden den svenske arbeidskraften er billigere."

http://www.boarding.no/art.asp?id=31304

"SAS-pilotenes snittalder skal ligge på rundt 50 år og de fleste har en lønn på mellom 900.000 og 1.2 millioner. De mest erfarne pilotene tjener mer enn dette."

http://www.business.dk/transport/sas-piloter-arbejder-mindst

"Piloterne i de tre nationale SAS’er, SAS Danmark, SAS Sverige og SAS Norge samt SAS Intercontinental havde i 2007 kun 570 flyvetimer, hvilket er væsentligt under gennemsnittet i luftfartsindustrien,"

"Men kilder med et godt kendskab til SAS siger, at en pilot gennemsnitlig koster SAS 1,6 mio. kr. årligt inklusive pension og bonus. Finnair oplyser til Berlingske, at selskabets årlige udgift til piloter er 1,2 mio. kr. pr. mand. Finnairs piloter leverer 14 pct. flere flyvetimer end SAS’."

Last edited:
Bare for å friske opp historien og fakta litt.
(Ikke for å henge ut SAS, for noe har vel skjedd de siste par årene der også)

http://e24.no/makro-og-politikk/dette-tjener-sas-pilotene/3217207

"Jansson har selv sagt at SAS vurderer å bytte ut norske ansatte med svensker siden den svenske arbeidskraften er billigere."

http://www.boarding.no/art.asp?id=31304

"SAS-pilotenes snittalder skal ligge på rundt 50 år og de fleste har en lønn på mellom 900.000 og 1.2 millioner. De mest erfarne pilotene tjener mer enn dette."

http://www.business.dk/transport/sas-piloter-arbejder-mindst

"Piloterne i de tre nationale SAS’er, SAS Danmark, SAS Sverige og SAS Norge samt SAS Intercontinental havde i 2007 kun 570 flyvetimer, hvilket er væsentligt under gennemsnittet i luftfartsindustrien,"

"Men kilder med et godt kendskab til SAS siger, at en pilot gennemsnitlig koster SAS 1,6 mio. kr. årligt inklusive pension og bonus. Finnair oplyser til Berlingske, at selskabets årlige udgift til piloter er 1,2 mio. kr. pr. mand. Finnairs piloter leverer 14 pct. flere flyvetimer end SAS’."

Herrejesus, har du innsett at du har sluppet opp for argumenter og må "hente" inn SAS for å spore av tråden helt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Uten at jeg har kjennskap til Norwegian eller deres satsing i Finland, har jeg tillatt meg å gjøre meg noen tanker rundt hva de tenker her (og det at de nå etablerer seg i et marked andre lavkostoperatører flykter fra underbygger disse): Jeg tror Norwegians ledelse er såpass usikker på om dette blir en suksess at de ikke tør å pådra selskapet langsiktige faste kostnader i oppstarten.

De samme tankene gjør jeg meg. Finland har vel vist seg å være ett vanskelig marked for LCCr og etablere seg. Vi har jo sett flere eksempler på at andre LCCr har kastet inn håndklet her etter relativt kort tid.

En annen ting som slår meg.... hadde vi ikke en tilsvarende diskusjon som denne når DY etablerte seg i Polen? DYs skandinaviske flighter kom jo garantert til å bli betjent av billigere polsk arbeidskraft

Herrejesus, har du innsett at du har sluppet opp for argumenter og må "hente" inn SAS for å spore av tråden helt?

Det er vel heller DU som forsøker å spore av tråden nå.:whip

Linkene gir en del interessante fakta som er relevante til det som har blitt
diskutert her som f.eks;

1. Lønnsnivået i SAS som ligger over NAS. Dette har vel de fleste av oss
visst, men det er flere her som har hevdet at "millionlønn" ikke er representativt.

2. Lønnsnivået i Finnair som ligger betydlig under SAS og NAS.
Dette ligger ca 25% under SAS og betyr da at de tjener rundt 700'-900'.
Altså er påstanden om at HEL kontraktspilotene tjener "knapper og glansbilder"
i forhold til finsk lønn feil når de tjener 660'. Noe under, ja.

3. Produktiviteten til pilotene i SAS (block hrs) som ligger LANGT under snittet i europa.
Det har vel vært SAS piloter her som har klaget over at de jobber helt på grensen
av det som er tillatt og at det er stor fare for sikkerheten. Mulig dette har forrandret
seg siden denne artikkelen, men piloter med SAS bakgrunn har ihvertfall hatt en
behagelig fortid nylig.

4. Sammenlikning av lønnsnivået mellom de ulike skandinaviske land i SAS.
Noen har trukket fram "sosial dumping" og her er beviset på at SAS gjør dette daglig
da CC jobber over landegrensene og tjener ulikt.

Men Wahoo, mange av de tallenne du nevner er gamle og gjelder ikke lenger. SAS pilotene produserer vesentlig mer idag enn hva de gjorde tidligere. Og hva Janson sa for et par år siden er igrunn irrelevant idag. Skal du argumentere med tall og statistikk så kom ihvertfall med korrekte og oppdaterte tall, istedet for bare komme med gammel info. Det er faktisk nesten på grensen til løgn slik du bruker tall her

1. Dette skyldes bedre ansinitet blant pilotene i SAS, ikke grunnlønnen, som er noenlunde lik. Noe som og blir påpeket i artiklene du henviser til. Mener du at folk skal ha samme lønn uansett hvor lenge de har jobbet i et selskap/bransje? Erfaring skal ikke gi utslag på lønnen?

2.Ja, lønnsnivået i Finland er lavere. Det er også levekostnadene. Nok en gang, hvorfor skal noen jobbe for et norsk selskap i Finland, men være ansatt i Estland? Og slutt med å dra frem 660', det er det bare kapteinen som har, er en pilot til også. Som har mye lavere lønn. (Vet ikke hvor mye)

3.Dette er noe som har blitt jobbet med i SAS systemet, så det er betraktelig "bedre" utnyttelse av pilotene nå. Sågar så mye at noen piloter begynner å reagere. Så her har du tatt fra to "tidsperioder" for å få det til å stemme med din egen virkelighet.

4.SAS ansatte blir lønnet ut fra det landet de er ansatt i. At crew jobber over landegrensene er et meget dårlig forsøk/bevis på å få frem at SAS driver "sosial dumping".

Huske da spesielt polske snekrere begynte å jobbe her til lands, til polske lønninger.Da gikk LO hardt ut og forlangte norsk tarifflønn så lenge de jobbet for et norsk selskap i Norge. Kan ikke huske at det var så mange som var uenig i at dette var sosial dumping. Prinsipielt er dette det samme NAS forsøker seg på nå.

Det er faktisk nesten på grensen til løgn slik du bruker tall her

Den holder ikke, hvis du mener jeg farer med løgn eller vesentlige overdrivelser må DU dokumentere
dette konkret. Poenget her er ikke å gi eksakte tall men å gi en indikasjon på virkeligheten.

4.SAS ansatte blir lønnet ut fra det landet de er ansatt i. At crew jobber over landegrensene er et meget dårlig forsøk/bevis på å få frem at SAS driver "sosial dumping".

Huske da spesielt polske snekrere begynte å jobbe her til lands, til polske lønninger.Da gikk LO hardt ut og forlangte norsk tarifflønn så lenge de jobbet for et norsk selskap i Norge. Kan ikke huske at det var så mange som var uenig i at dette var sosial dumping. Prinsipielt er dette det samme NAS forsøker seg på nå.

Så SAS er i dine øyne ikke ett norsk selskap? Flott, da kan jo NAS bare gjøre det samme
som SAS alltid har gjort og opprette ett finsk eller estisk selskap ==> Problem solved:up:

2.Ja, lønnsnivået i Finland er lavere. Det er også levekostnadene. Nok en gang, hvorfor skal noen jobbe for et norsk selskap i Finland, men være ansatt i Estland? Og slutt med å dra frem 660', det er det bare kapteinen som har, er en pilot til også. Som har mye lavere lønn. (Vet ikke hvor mye)

---

Ad pkt. 2: La oss anta at en F/O tjener halvparten av en kaptein; altså NOK 330'. Gjennomsnittet på flighdeck blir da NOK 495'.

Ad pkt. 4: Sosial dumping er det nok ikke (noe iallefall lønnsnivået på de estiske kontrakten nok heller ikke er, mens andre elementer nok kan karakteriseres som sosial dumping), men uten sammenlikning forøvrig er det nok en kjennsgjerning at SAS i lang tid har brukt riset bak speilet i form av at de deler av SAS-konsernet som produserer billigere kan overta mer av produksjonen (det skjedde bl.a. når SK overtok BU - BU var noe billigere i drift enn SK).

Jeg tror ikke det er noen tvil om at målsettingen med dette stuntet i HEL er å gjøre to ting; sikre tilstrekkelig lave kostnader for å kunne være tilstrekkelig konkurransedyktige, samt å beholde fleksibiliteten dersom det skulle gå dårlig på HEL-basen.

I tillegg har BU662 et meget godt poeng i forhold til EU & fri flyt av arbeidskraft. Det har vært en rekke diskusjoner om felles minimumskrav til sosiale ytelser, men så vidt meg bekjent har man aldri klart å enes om dette (noen land kaller slike krav utilbørlig sosialistisk innblanding i den frie markedsmekanismen). Jeg tror nok de fleste som har litt peiling på internasjonal handel forventet en utjevning av lønnsnivåer og andre ytelser over landegrensene i frihandelsområdet, og det er utopi om man skulle tro at utjevningen kun gikk den ene veien (altså at de med lav lønn/ytelser fikk økt sin lønn, uten at det motsatte skjedde med de som jobber i ikke-skjermede yrker i høytlønnsområdene).

Last edited:

Er dette et forum for/mot SAS eller for/mot DY?
Det finnes da selskaper her i nærområdet der piloter jobber mindre enn i SAS, og tjener mer, og det finnes piloter i selskaper som jobber mer enn DY og tjener dårligere.

SAS er et av mange europeiske selskaper som fortsatt kjører etter gamle spilleregler, og DY tilhører de nye, spennende og "kreative" selskaper. I mine øyne er ikke DY et rendyrket LCC, på linje med Ryanair, Easyjet, Air Berlin etc. Bl.a. har kabinbesetningene i DY vilkår som ligger godt over nevnte selskaper, og arbeidtidssordning for crew (5/4) o.l. ligger etter mine begreper langt foran et selskap som Ryanair.

Jeg tror DY er et fint og ekspansivt selskap å jobbe for. Men det er ikke det som er saken her;

Her går DY i bresjen for en utvikling som oppleves som dramatisk og uoversiktelig for de som allerede er i bransjen. For å skvise konkurrenter, så henter man inn kontraktsansatte på estisk kontrakt. En ting er lønn her, som er langt lavere enn standard i markedet, noe annet er de viktige "passus" i avtaleteksten om at hvis vedkommende er syk eller fraværende fra jobb av andre grunner (unfit?) mer enn et antall dager, så er det fyken, og rett ut. Det er noe med oppsigelsesvernet som er helt fraværende her, og dette kan man karakterisere som SOSIAL DUMPING, uten tvil. Merkelig at ikke LO og andre har sett dette, oig engasjerer seg? Men der er litt som med Røkke, har man LO og media i sin hand, kan mye forsvares.

DY er kreativ, og har allerede innført ordninger som er nye i bransjen, bl.a. der man bruker NAV-betalte lærlinger i kabinen, som en del av min. crew. Ordningen er omdiskutert ute i bransjen. At man nå kjører med kontraktsansatte piloter, er vel sannsynligvis DY den eneste aktøren av en viss størrelse i Skandinavia som gjør?

Igjen - jeg er stor beundrer av Kjos og den vekst som har funnet sted der? De har vært flinke, ingen tvil. Men det skjer altså ved at man har innført "shortcuts" og visse kutymer i luftfarten, som andre aktører og arbeidstakere ikke kan matche, med skandinaviske vilkår.

På sikt kan dette være begynnelsen på slutten for skandinaver i luftfarten, og det hele kan lett bli en spiral. Noen må da kunne matche estlendere?

Jeg tipper at mine skandinaviske kolleger i DY har blandede følelser for det som skjer nå...

Tally-Ho

Last edited:

At man nå kjører med kontraktsansatte piloter, er vel sannsynligvis DY den eneste aktøren av en viss størrelse i Skandinavia som gjør?

Jeg hadde et inntrykk av at man har benyttet seg av kontraktsansatte piloter i DY også tidligere, men det er mulig jeg husker feil?

Back