I yrker med lavere lønn hadde vel alle av oss kalt dette sosial dumping, og da er det vel det nå også? Eller ser folk seg helt blinde på lønnsnivå?)
Det har du forsåvidt rett i, men det finnes DRØSSEVIS av multinasjonale
selskaper med base i Norge og andre land. Tror du ikke disse samarbeider og gjør arbeidsoppgaver for hverandre
internt over landegrensene selv om de har ulik lønn og vilkår? Skal vi dermed anklage disse for sosial dumping?
Det blir rett og slett for dumt og usmakelig å kalle dette sosial dumping på dette nivået når vi snakker
om lønninger i milionklassen.
W
Det har du forsåvidt rett i, men det finnes DRØSSEVIS av multinasjonale
selskaper med base i Norge og andre land. Tror du ikke disse samarbeider og gjør arbeidsoppgaver for hverandre
internt over landegrensene selv om de har ulik lønn og vilkår? Skal vi dermed anklage disse for sosial dumping?
Det blir rett og slett for dumt og usmakelig å kalle dette sosial dumping på dette nivået når vi snakker
om lønninger i milionklassen.
W
Men da jobber de i samme land som det firmaet de er ansatt i er. Med lønn og utgiftsnivå deretter.Du vil vel ikke jobbe og bo i Norge med estisk lønn du heller
Det stemmer ikke, det finnes massevis av f.eks ingeniører i oljebransjen som er ansatt i ett land og arbeidsplassen deres er i ett annet.
Banksektoren, finans, shipping, byggebransjen, diplomater etc er andre eksempler.
Bare for å friske opp historien og fakta litt.
(Ikke for å henge ut SAS, for noe har vel skjedd de siste par årene der også)
http://e24.no/makro-og-politikk/dette-tjener-sas-pilotene/3217207
"Jansson har selv sagt at SAS vurderer å bytte ut norske ansatte med svensker siden den svenske arbeidskraften er billigere."
http://www.boarding.no/art.asp?id=31304
"SAS-pilotenes snittalder skal ligge på rundt 50 år og de fleste har en lønn på mellom 900.000 og 1.2 millioner. De mest erfarne pilotene tjener mer enn dette."
http://www.business.dk/transport/sas-piloter-arbejder-mindst
"Piloterne i de tre nationale SAS’er, SAS Danmark, SAS Sverige og SAS Norge samt SAS Intercontinental havde i 2007 kun 570 flyvetimer, hvilket er væsentligt under gennemsnittet i luftfartsindustrien,"
"Men kilder med et godt kendskab til SAS siger, at en pilot gennemsnitlig koster SAS 1,6 mio. kr. årligt inklusive pension og bonus. Finnair oplyser til Berlingske, at selskabets årlige udgift til piloter er 1,2 mio. kr. pr. mand. Finnairs piloter leverer 14 pct. flere flyvetimer end SAS’."
Uten at jeg har kjennskap til Norwegian eller deres satsing i Finland, har jeg tillatt meg å gjøre meg noen tanker rundt hva de tenker her (og det at de nå etablerer seg i et marked andre lavkostoperatører flykter fra underbygger disse): Jeg tror Norwegians ledelse er såpass usikker på om dette blir en suksess at de ikke tør å pådra selskapet langsiktige faste kostnader i oppstarten.
Herrejesus, har du innsett at du har sluppet opp for argumenter og må "hente" inn SAS for å spore av tråden helt?
Det er faktisk nesten på grensen til løgn slik du bruker tall her
4.SAS ansatte blir lønnet ut fra det landet de er ansatt i. At crew jobber over landegrensene er et meget dårlig forsøk/bevis på å få frem at SAS driver "sosial dumping".
Huske da spesielt polske snekrere begynte å jobbe her til lands, til polske lønninger.Da gikk LO hardt ut og forlangte norsk tarifflønn så lenge de jobbet for et norsk selskap i Norge. Kan ikke huske at det var så mange som var uenig i at dette var sosial dumping. Prinsipielt er dette det samme NAS forsøker seg på nå.
2.Ja, lønnsnivået i Finland er lavere. Det er også levekostnadene. Nok en gang, hvorfor skal noen jobbe for et norsk selskap i Finland, men være ansatt i Estland? Og slutt med å dra frem 660', det er det bare kapteinen som har, er en pilot til også. Som har mye lavere lønn. (Vet ikke hvor mye)
---
4.SAS ansatte blir lønnet ut fra det landet de er ansatt i. At crew jobber over landegrensene er et meget dårlig forsøk/bevis på å få frem at SAS driver "sosial dumping".
At man nå kjører med kontraktsansatte piloter, er vel sannsynligvis DY den eneste aktøren av en viss størrelse i Skandinavia som gjør?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.