Bjørn Kjos møter seg selv i døren med et øredøvende smell.
Han har over vinteren prediket på basemøter og annet at han vil slå ring rundt egne ansatte og fyrer av den ene regla etter den andre om hvor mye Norwegian familien betyr for ham. Jeg går i krigen for mine ansatte osv.
Nå har sannheten kommet for dagen.
Så mye var det verdt.
:naughty:
Jeg tviler ikke et øyeblikk på det Kjos orienterer om på basemøter om drift og fremtid for selskapet.
Det er da ingen motsetning i dette og hva saken om piloter fra Baltikum til å betjene Helsinki operasjonene?
Problemet er bare at dagens ansatte i lufta ikke får være med på moroa de har skapt når fremtiden selges ut av landet til billigere "kolleger" som Kjos i praksis setter opp mot sine egne ansatte hva gjelder lønn og vilkår. Det er motsetningen slik jeg ser den i hvertfall.
Kjos sine utspill håper jeg skaper sympati for pilotenes kamp, ikke intern strid i selskapet.
Det triste i så måte er jo at avisene bare peker på lønnsgodtgjørelsen. Og at det som blir referert er kapteinslønninger. At de nye kapteinene "bare" tjener kr. 600.000 mens de norske tjener en million tror jeg ikke i seg selv skaper mye sympati.
Nettopp, men hvem var det som ga informasjon til mediene om lønningene? Jo, det var DY, og dermed klarte de å vri saken over til først og fremst dreie seg om lønn. Samtidig drepte de alle muligheter for sympati, for hvem gidder å ha sympati når det snakkes om lønning på 600.000 - 1.000.000?
Yrkesgruppen piloter vil nok aldri få sympati ute i den gjennomsnittlige befolkningen...
Hehe, nå har du nok misforstått mitt innlegg. Hva er det jeg krisemaksimerer? Hvilken ordlyd sikter du til?Jeg sier jo at DY gikk ut med informasjon om lønn for dermed å drepe all sympati, for ingen vil føle sympati når det er snakk om slike lønninger. Dessuten kjenner jeg konflikten godt og jeg er selv pilot
![]()
Jeg mener pilotene skyter seg selv i foten her.
Kort oppsummert er begrunnelsen for bråket etter det jeg forstår pilotenes frykt for egne betingelser og arbeidsplasser på sikt. Derfor vil man gi bedre betingelser til innleid arbeidskraft på tidsbegrensede kontrakter.
......
NPF/Parat mener selskapets håndtering av ny base i Helsinki bryter med grunnleggende prinsipper og avtaler i arbeidslivet. NPFs medlemmer beordres av NAS til å reise til Finland for å trene opp pilotene som skal fly for Norwegian på Helsinkibasen. Dette er brudd på avtalen mellom NPF og NAS fra oktober 2010, der partene var enige om at behov for produksjon fra andre land, skal basere seg på vilkår og lovgivning i landet produksjonen skjer fra.
Ved å leie inn piloter fra Estland på estiske vilkår og lovgivning for å fly i Finland, mener NPF og Parat at denne avtalen er brutt. Dette er det nå opp til arbeidsretten å avklare.
Kjos kan uansett når som helst flagge selskapet ut av Norge hvis han ønsker å kvitte seg med "dyr" og "kranglete" norsk arbeidskraft. Dette bråket fra pilotene her minsker vel heller ikke lysten til å tenke mer i den rettning.
Så kan man jo stille seg spørsmålet , hvor langt borte er HEL ? , ikke lenger en at FD/CC lett kan slinges inn på en dagstur
HEL-OSL OSL-BGO BGO-OSL OSL-HEL
Ikke langt borte det gitt.
Din korte oppsummering er feil. Dette er årsaken til konflikten rundt etableringen i HEL (min utheving):
Dette er brudd på avtalen mellom NPF og NAS fra oktober 2010, der partene var enige om at behov for produksjon fra andre land, skal basere seg på vilkår og lovgivning i landet produksjonen skjer fra.
Det har altså ingenting med betingelser eller lønn å gjøre
Ja, og det er akkurat det de er redde for! En annen voksende konflikt er nemlig at Kjos vil ha mulighet til å sparke fast ansatte før kontraktsansatte. Dermed kan man kutte hvis det er nødvendig f.eks. i Norge, for deretter å sette inn kontraktsansatte. Ville du godtatt det i din bedrift?
Uhh.. så du mener seriøst at "vilkår og lovgivning i landet" ikke har noe "betingelser eller lønn" å gjøre - interessant.
Nei, og hvorfor vil dere da gi de kontraktsansatte bedre vilkår - merkelig..
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.