grindstein
ScanFlyer Silver
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.
Som en stakars maskinfører kan jeg bare se langt etter å pasere 350000 i året brutto, og da skal man jaggu hatt lovlig overtid pluss litt mere. Dog er ikke utdannelsen som maskinfører så avskrekkende dyr (2år på vidregående) Men man sitter å betjner maskiner som koster ifra 600000 til et par milijoner, samtidig som man må ha full oversikt på alle som driver å springer rundt i maskinens nærområde, og ta hensyn til kabler i bakke/luft, rør, annen trafikk og bebyggelse. Og dette kan til tider være en meget krevende oppgave sammtidig som sikerheta til meg og maskinen jeg styrer skal ivaretas.
Jeg ser ikke problemet med lønnsnivået til disse pilotene, men mere i noen av betingelsene som at sykdom utover x antal dager kan resultere i sparken osv. Og jeg mener at det er disse tingene som må fram i lyset og ikke det intense fokuset på at dem tjener mindre en sine kolegaer ansatt i DY og SK.
iflg Subpar Q. er MAX antall Duty timer pr år ca 2.280
Med 1 mill i snittlønn blir det kr 439,- pr time i WORST case.
Som en stakars maskinfører kan jeg bare se langt etter å pasere 350000 i året brutto, og da skal man jaggu hatt lovlig overtid pluss litt mere. Dog er ikke utdannelsen som maskinfører så avskrekkende dyr (2år på vidregående) Men man sitter å betjner maskiner som koster ifra 600000 til et par milijoner, samtidig som man må ha full oversikt på alle som driver å springer rundt i maskinens nærområde, og ta hensyn til kabler i bakke/luft, rør, annen trafikk og bebyggelse. Og dette kan til tider være en meget krevende oppgave sammtidig som sikerheta til meg og maskinen jeg styrer skal ivaretas.
Jeg ser ikke problemet med lønnsnivået til disse pilotene, men mere i noen av betingelsene som at sykdom utover x antal dager kan resultere i sparken osv. Og jeg mener at det er disse tingene som må fram i lyset og ikke det intense fokuset på at dem tjener mindre en sine kolegaer ansatt i DY og SK.