DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Ikke nødvendigvis, en høyere lønn kan nøytralisere noen av de mest betenkelige aspektene av disse kontraktene (om ikke annet tror jeg at "støyen" rundt dette har sørget for et endret kontratsforslag). En høyere lønn kan redusere behovet for å fly mens en er syk (not fit for flight - det er vel ingen som tviler på at den kvinnelige annen piloten i Buffalo var allt for syk til å fly, men økonomisk ikke hadde noen mulighet til å sykmelde seg) så jeg tror at helheten er viktigere enn å karakterisere dette som ren lønnskamp

Jeg er enig med deg et godt stykke på vei... ;)
Jeg har nevnt flere ganger at jeg synes aspektet rundt sykdom er svært betenkelig. En viktig grunn til at det er betenkelig er nettopp at man straffes økonomisk for å melde seg syk (gitt at ikke estisk sykelovgivning sørger for en erstatning - det har vært hevdet noen steder at man får kompensasjon gjennom dette, men jeg kjenner ikke detaljene i det). For å få en god lønn så må man fly sine tilmålte timer. Mitt poeng med å trekke inn lønnsnivået er at med en god basisavlønning så er behovet for å fly for å få en god lønn i mindre grad tilstede. Fortsatt så straffes man riktignok økonomisk, men om man likevel lever fint på basislønnen så er problemet a la Buffalo mye mindre tistede.

Ellers, mange av de lukrative kontraktene i f.eks. Østen er så godt som bygones. Tvertimot så flokker nå unge vesteuropere til eksempelvis Indonesia for å betale for å jobbe. Er ikke dette urettferdig da? Styrmannsjobber som ellers hadde gått til innbyggerne i disse fattige landene går heller til vest-europeere som tar opp lån for å bygge seg verdifull tid i høyresetet..?

Jeg kjenner ikke dette markedet, men kanskje MOuntainDew kan fortelle oss litt om vilkårene for å jobbe der borte (om jeg nå har forstått det rett så er han kontraktspilot et eller annet sted i Asia). Eggs har vel hatt et lite stunt i Afrika, med noen fantastiske trip reports. Hvordan var det der?

Som en sidenote. De som ikke er bekymret over utviklingen, og synes dette vi nå ser er helt greit, dere kan jo snakke med de etterlatte etter ulykken i Buffalo og høre hva de synes.

Som en sidenote. De som ikke er bekymret over utviklingen, og synes dette vi nå ser er helt greit, dere kan jo snakke med de etterlatte etter ulykken i Buffalo og høre hva de synes.

For det første er det ingen her, så vidt jeg kan se, som ikke har vært skeptisk til en løsning der pilotene straffes økonomisk for å melde seg syke. For det andre er det ei grov overforenkling når du drar ei direkte sammenligning mellom ei konkret ulykke og kontraktene til Norwegian.

Et slikt kontrakselskap er jo et "Enron" selskap - et selskap som ikke nødvendig for driften og på ingen måte tilfører noen verdi. (Definisjonen av "Enron" Selskaper kommer fra det faktum at når Enron kollapset hadde absolutt ingen innvirkning - ikke en lyspære ble slukket - (Enron var et energiselskap) - og dette kontraktselskapet er neppe veldedig.....de kommer til å ta seg godt betalt (Enron seskaper gjør gjerne det)

Operasjonellt for Norwegian for man inn en gruppe piloter på andre vilkår, vilkår som i værste fall ikke vil være kjennt for de i Norwegian som tar operasjonelle avgjørelser.....jeg vet ikke mye om Subpart Q....på samme måte er jeg ikke sikker på at den operasjonelle delen av Norwegian vet mye om Estlandske Sykelovsordninger.....

At det å bruke kontraktørene kan koste Norwegian mer i det lange løp enn å faktisk ansette flygerne på normal måte skulle ikke forundre meg. Jeg har aldri sett en bransje med så kortsiktig og tildels forkvaklet tankegang som flybransjen. Det fokuseres på å spare to teskjeer med fuel per flyging mens millioner sløses bort på de utroligste ting hva ansettelser, politikk, stolthet og bisarre ideer etc. angår.

Manx2 er jo et godt eksempel på et "flyselskap" som ikke eksisterer. Etter ulykken i Cork (EICK/CRK) ble der nå litt fokus på dette men dessverre ser det ut til å ha stilnet igjen. At den ulykken kunne vært unngått er hevet over enhver tvil basert på det jeg har lest til nå... :cry: Kanskje ikke kontraktsflygere, men det var nå et spanskregistrert fly som fløy på noens AOC som opererte for Manx2 som har postboks på Isle of Man, tror jeg.

Hyggelig at du trives med å jobbe 5/2 på minimum rest :) Ironisk nok så slo det meg at selskapet ditt (ut fra det jeg kunne se iallefall) ikke er ukjent med "scabs" og undergravende avtaler (on-topic): http://www.airlinepilotforums.com/major/46241-grey-area-scabs.html

For de som ikke er kjent med historien: United-pilotene var i kontraktsforhanlinger med selskapet. I mellomtiden nyrekrutterer Aer Lingus piloter til A330 for å ta over NAT-ruter fra United. Sounds familiar? :D

Ellers, mange av de lukrative kontraktene i f.eks. Østen er så godt som bygones. Tvertimot så flokker nå unge vesteuropere til eksempelvis Indonesia for å betale for å jobbe. Er ikke dette urettferdig da? Styrmannsjobber som ellers hadde gått til innbyggerne i disse fattige landene går heller til vest-europeere som tar opp lån for å bygge seg verdifull tid i høyresetet..?

5/2 peridoen er over nå så tilbake til mer siviliserte former, takk :)

Dette blir nå off topic i.f.h. Norwegian, men hva Washington stuntet angår ble ingen flygere ansatt som en følge av at en (kun en) A330 nå er der borte. Siste er nok ikke sagt i den saken enda kan det se ut som.

Korrekt, der er en definitiv splitt nå mellom de med erfaring og de uten, hva kontrakter angår. Og du har helt rett i at folk faktisk betaler for å jobbe er helt hinsides! Hvis en skal snakke om noe unikt med flygeryrket er vel kanskje dette det unike, TOS. Jeg vet ikke om noe annen jobb folk faktisk vil betale for å utføre for at andre (eierne) skal tjene penger...

Som jeg sa i min første post, er dette da ikke fly-/kontraktselskapenes feil men at det faktisk er folk som er villige til å gjøre dette. At selskaper faktisk misbruker denne naiviteten bør ikke overraske noen da mye som regel vil ha mer. Når så enkelte av disse rekrutteringsselskapene (og til og med flyselskaper) endog drives av tidligere flygere sier det enda mer... :(

Vel.. Jeg begynte å jobbe i DY like etter oppstart som CC. Hadde det helt top i et par år, var sikker på at jeg hadde funnet rett yrke og arbeidsplass. Det var helt til DY (og bransjen kan man vel si) begynte å dra strikken for langt for å presse kostnadene ned. Alle vil tjene mest mulig penger, det ser jeg også. Men å være unntak fra arbeidsmiljøloven mht arbeidstid og pauser mm, og en arbeidsgiver som tolket reglene slik det passet dem - det ble for hardt i lengden. Heldigvis brukte ikke jeg en mill på utdanningen, og ikke mange år for utdanning/erfaring, men alikevel var det en tung og vond beslutning å forlate arbeidsplassen for å "begynne på nytt" med utdannelse osv. Norwegian tar etter Ryanair (ble alltid fortalt av ledelsen at "I FR bla bla bla, vi har det godt!") og dette sprer seg som ild i tørt gress over hele fjøla. For at selskapene skal overleve må de alle sammen presse kostnadene ned, effektivisere i alle ledd, og dette har etter min mening gått alt for langt. For eksempel - hvordan skal feks. SAS konkurrere med Norwegian som har 1/3 av CC'en sine ansatte som lærlinger? Dette er ikke en debatt om lærlingene men jeg bruker det som et eksempel.. Alle steiner snus, og der det går ann å utnytte noen eller et system gjøres det.

Takk og lov for at jeg ikke har 1 mill i gjeld for å bli pilot, for å se enkelte flyselskaper rasere yrket. Jeg synes synd på dem, det er ikke slik at de bare kan ta seg en annen jobb.

Jeg respekterer pilotene for at de holder ut. Lange dager, ubekvem arbeidstid uten tillegg på røde dager osv, ingen pauser, og de jobber faktisk i en trykkabin, noe man blir mer sliten av enn om man satt på bakken og gjorde samme jobb. Ansvaret de har er ikke noe man skal ta lett på heller, og jeg ser helst at disse pilotene er uthvilte på jobb. Ja, man har "fit for flight" regelen, men i realiteten er dette en finurlig og sleip måte å gjøre ting på. Hvor mange tror du benytter seg av "Not fit for flight" - det er MEGET ubehagelig, og man føler seg presset til å holde ut. Jeg frykter for sikkerheten, piloter (og CC'er) presses til de ytterste. Jeg er glad for at pilotforeningen sier stopp - det går for langt.

Og du har helt rett i at folk faktisk betaler for å jobbe er helt hinsides! Hvis en skal snakke om noe unikt med flygeryrket er vel kanskje dette det unike, TOS. Jeg vet ikke om noe annen jobb folk faktisk vil betale for å utføre for at andre (eierne) skal tjene penger...

Nei, det er nok ikke veldig vanlig. Kanskje det kan ses på som en del av utdanningen (om man skal være veldig kynisk), men det er nok noe litt annet. Om man kan definere dette som utdanning/lærlingtid så er det ikke så unikt.;) Avhengig av i hvor stor utstrekning dette skjer så vil da forskjellene i tapt arbeidsfortjeneste (som jeg har snakket om tidligere i tråden) bli redusert.

Jeg har imidlertid hørt om slike tilfeller i andre bransjer. En profesjonell fotballspiller betalte selv overgangssummen (fra ukrainske Shaktar Donetsk klubb til en engelsk klubb) for å få lov til å spille i Premier League, men det er nok ikke helt standard praksis.:)

Last edited:

Nei, det er nok ikke veldig vanlig. Kanskje det kan ses på som en del av utdanningen (om man skal være veldig kynisk), men det er nok noe litt annet. Om man kan definere dette som utdanning/lærlingtid så er det ikke så unikt.;) Avhengig av i hvor stor utstrekning dette skjer så vil da forskjellene i tapt arbeidsfortjeneste (som jeg har snakket om tidligere i tråden) bli redusert.

Jeg har imidlertid hørt om slike tilfeller i andre bransjer. En profesjonell fotballspiller betalte en engelsk klubb overgangsprisen (fra en ukrainsk klubb til en engelsk klubb) for å få lov til å spille i Premier League, men det er nok ikke helt standard praksis.:)

Snakk om å vifte med den røde duken foran oksene :p

Spøk til side, det var nettopp slik det begynte. Noen utdanningsinstitusjoner (igjen, ofte drevet av flygere (pensjonerte eller aktive)) fant ut at de kunne skolere folket til typerettighet og "spare" flyselskapene for denne jobben. De sa jo takk, og så var det gjort.

Så fikk noen kloke hoder ideen om at de også trenger line training. Line training er et visst antall flyginger med treningskaptein hvor vedkommende eksponeres til dagligdags flyging og blir forberedt på flyging med "menigmann". Dette er gjerne en måneds tid eller så. Siden dette også er "training" tenkte disse kloke hodene, hvorfor ikke bake dette inn i det opprinneligge typerettighetskurset og tilby enda en pakke til flyselskapene. Igjen, de sa takk for det, og da var det gjort igjen.

Så tenkte et par flyselskap at disse som nå har en typerettighet og svært begrenset erfaring vil ha vanskeligheter med å få jobb så hvorfor ikke tilby nok en pakke hvor de kan kjøpe enda mer erfaring, men denne gang med "menig mann" og dermed blir det ordentlig erfaring som andre flyselskap vil se som positivt. Joda, folket hoppet på og så var det gjort for tredje gang...

Hva har dette ført til? Jo, de med penger (foreldre, lån etc.) og ikke nødvendigvis de med interesse/egnede egenskaper er de som kommer gjennom nåløyet. Hvorvidt det er positivt i sikkerhetens tegn kan nok absolutt diskuteres...

Nå begynner det å bli veldig vidt tematisk sett med tanke på Norwegians base i Helsinki (EFHK/HEL), men det viser hva flygere tilsynelatende er villige til å akseptere for å få en jobb.

Last edited:

Hva har dette ført til? Jo, de med penger (foreldre, lån etc.) og ikke nødvendigvis de med interesse/egnede egenskaper er de som kommer gjennom nåløyet. Hvorvidt det er positivt i sikkerhetens tegn kan nok absolutt diskuteres...

Ding ding, dette er spot on. Flygerbransjen er på vei til å bli en bransje for de med god tilgang til kapital og/eller lave krav til lønn de første 3-10 årene av sin karriere. En del selskap ser ikke dette som noe problem, så lenge søkerene har papirene i orden og det fører til billig arbeidskraft.

Dette er litt på siden av hva tråden handler om, men det er et viktig moment i det store bildet når det gjelder hvordan flybransjen utvikler seg, og hvordan fokuset fordeles mellom kostnader og sikkerhet.
Det kommer til å bli færre bragder som cpt Haynes og cpt Sullenberger, og flere hendelser som Colgan 3407.

Snakk om å vifte med den røde duken foran oksene :p

Spøk til side, det var nettopp slik det begynte. Noen utdanningsinstitusjoner (igjen, ofte drevet av flygere (pensjonerte eller aktive)) fant ut at de kunne skolere folket til typerettighet og "spare" flyselskapene for denne jobben. De sa jo takk, og så var det gjort.

Så fikk noen kloke hoder ideen om at de også trenger line training. Line training er et visst antall flyginger med treningskaptein hvor vedkommende eksponeres til dagligdags flyging og blir forberedt på flyging med "menigmann". Dette er gjerne en måneds tid eller så. Siden dette også er "training" tenkte disse kloke hodene, hvorfor ikke bake dette inn i det opprinneligge typerettighetskurset og tilby enda en pakke til flyselskapene. Igjen, de sa takk for det, og da var det gjort igjen.

Så tenkte et par flyselskap at disse som nå har en typerettighet og svært begrenset erfaring vil ha vanskeligheter med å få jobb så hvorfor ikke tilby nok en pakke hvor de kan kjøpe enda mer erfaring, men denne gang med "menig mann" og dermed blir det ordentlig erfaring som andre flyselskap vil se som positivt. Joda, folket hoppet på og så var det gjort for tredje gang...

Takk for flott redegjørelse!

Hva angår line training så virker det som om DY gjør dette selv i forbindelse med opprettelsen av HEL-basen. Det står iallefall noe som indikerer dette her: http://media.norwegian.com/no/Pressemeldinger/?iId=609788

Hva angår line training så virker det som om DY gjør dette selv i forbindelse med opprettelsen av HEL-basen. Det står iallefall noe som indikerer dette her: http://media.norwegian.com/no/Pressemeldinger/?iId=609788

Der har de nok ikke noe valg... Selskapet må selv utføre line training da dette fungerer som konsolidering og en videre inføring i et selskaps SOPs (standard operating procedures) etter simulator-fasen.

Dette kan derfor ikke outsources til andre per se, men, som enkelte operatører gjør, betaler lite/ingenting eller tar betalt for dette da det kategoriseres "training". Der vil uansett være likheter mellom de forskjellige selskapers SOPs og jo mer erfaring en person har med å operere flyet jo mer av en formalitet blir line training da det til slutt blir en innføring i å si de korrekte ordene til rett tid og ikke hvordan operere flyet i tillegg.

Ser at Easy-jet trekker seg ut av bl.a. Helsinki (om jeg har skjønt det rett?), og varsler nedleggelse av flere ruter grunnet bl.a. oljeprisen. Det er vel litt av det tomrommet der som DY forsøker å tette igjen.
Interessant at DY velger å ekspandere der, når andre lavprisselskaper trekker seg ut. De er tøffe, ekspansive og agressive.

Forresten - noen nytt om forholdet omkring innleie av piloter fra Estland / på estlandske kontraktsvilkår?

Tally-Ho

Det er vel bare den "gamle" mail der henvises til og e24 der er lidt langsomme.

Men uanset en barnlig og uprofessionel opførsel af Kjos. Sådanne trusler burde altid kvitteres for med et "ja tak - bare gå"

Ha en GOD PÅSKE !!! :drunk:

E24 følger opp med en ny sak i ettermiddag hvor PR-folk mener Kjos er svekket: http://e24.no/jobb/kjos-er-svekket/20049173

Helliesen peker på at Norwegian ikke lenger kun er et norsk utfordrerselskap, men en internasjonal aktør, noe den pågående konflikten viser.

- Dette er en type sak som gjerne rammer gründerbedrifter, hvor kravene til ledelse og kommunikasjon endrer seg når organisasjonen og utfordringene vokser, sier Helliesen.

Denne saken kan ifølge Helliesen være et tegn på at Norwegian bør begynne å se seg om etter en ny og sterk frontfigur, og at Kjos bør fases ut av denne rollen.

- Det er mulig at Kjos ikke lenger er rett mann for Norwegian, sier Helliesen.

En leder har selv om han er profesjonell lov til å gi utrykk for frustrasjon i gitte situasjoner. Fagforeninger eller deres representanter har ikke eneretten til å uttrykke frustrasjon i diskusjoner/forhandlinger som blant annet i denne saken.
Nå ser jeg at ikke alle fakta er tilgjengelig for media og mye blir derfor synsing om Kjos.
Mannen har tross alt bidratt til vesentlig verdiskapning i fastlands Norge siste årene. En haug med arbeidsplasser er også skapt.
Utfordringen og konskvensen med å ekspandere til en PAN-europeisk lavprisselskap har nok ikke helt seget inn over mange enda.
Hva gjør andre lavsprisselskaper Europa i samme situasjon som DY her får mediaomtale for?
Noen som tør beskrive dette?

Vel, noen selskaper rir på bølger av konkurs, oppretter nye selskaper eller kjøper seg inn i andre når regningsbunkene blir for store, lar være å betale de ansatte i månedene før konkursen, og begynner nye sesonger med å underby de selskapene som prøver å tjene en ærlig shilling.

Dette er ikke nødvendigvis de selskapene DY, SK o.l. trenger å føle at de konkurrerer mot, med mindre man ønsker å tre inn i det noe variable markedet som betjener "uavhengige turoperatører" o.l., der enkeltpersoners investeringsselskaper er de største eierne, og der ønskene om kortsiktig gevinst kan være mer fremtredende en langsiktig vekst.

Om DY og SK i denne sammenheng nøyer seg med å betjene solide skandinaviske og tildels europeiske turoperatører på seriechartermarkedet, skal det ikke være noen grunn til å måtte underby tilsvarende seriøse konkurrenter på lønn og betingelser. Om man sikter ned i den mer "suspekte" delen av bransjen etter nye markedsandeler, er det klart at standard på lønn og vilkår for flygende, teknisk, ledere og støttefunksjoner vil senkes tilsvarende - samt gjennom samtale med sine ledere. Få er tjent med diskusjon gjennom media eller offentlige fora som dette, men når det først skjer er det et tegn på at frustrasjonsnivået og/eller bekymringen har nådd en utløsende grense; med andre ord oppfattes fryten som reell selv om den kanskje ikke trenger å være det.

Det er nok dette som skjer i Finland nå, og en del lurer derfor på hvorfor Norwegian ser seg nødt til å senke seg ned på et slikt nivå, og ikke klarer å konkurrere på sine egne eksisterende meritter som et norsk, skandinavisk eller nordisk lavkostselskap for å få markedsandeler.

I Sør-Europa (Hellas, Spania o.l.) er det i dagens marked ikke uvanlig med € 800 pr mnd i lønn for en 22 år gammel kabinansatt i et charterselskap. Lønn for lokale piloter kjenner jeg ikke til. Dersom det er riktig som ryktene sier at Norwegian etter en eventuell vellykket satsning på Finland, ønsker å åpne en tilsvarende base i Spania, er det interessant å vite hvorvidt det medfører behov for en tilsvarende nedgang i lønn og vilkår fra de "normale" € 800, eksempelvis til € 400, fordi man vet at det er høy arbeidsledighet og mange arbeidsinnvandrere i disse landene, og for å kunne klare å skaffe markedsandeler i forhold til andre selskap i disse områdene.

Vil det ved åpning av en base i Spania medføre at lavkostselskapets base med lokale vilkår der nede vil overta "norske" og "svenske" Norwegian-ruter mellom Skandinavia og Spania, og derved føre til at norske piloter og kabinansatte vil få færre lange ruter å fly; og derved ville måtte produsere adskillig flere arbeidsdager for å nå sine 900 block hours pr år (1000 etter nye forslag til regler)?

SAS har vært gjennom denne prosessen i forhold til Blue 1 og Spanair, og i etterkant vil mange kunne gjøre seg tanker om dette var til fordel for selskapet, eller for de ansatte som gjennom sin produksjon i etterkant har "betalt regningen" for disse selskapene. Blue 1 og Spanair overtok - for de som ikke kjenner historien - en god del av tidligere SAS-produksjon mellom Skandinavia og hhv Finland og Spania, i den hensikt å tjene konsernet ved å fly med "billigere" ansatte.

Eiere og styret i et flyselskap som Norwegian har en ganske vid handlingsrett, men selskapet har også nådd en størrelse der det begynner å bli viktig for de ansatte å følge med på hvilken rolle eierne tenker at de nåværende ansatte kommer til å ha i fremtiden. Det er nok av eksempler både i luftfart og sjøfart på at de som får drive i fremtiden ikke nødvendigvis er de samme som i enthusiasme over vekstkurver og å være på et "winning team" brettet opp ermene og var på med på å bygge selskapet opp. Dette trenger på ingen måte å være tilfelle i Norwegian, men det ville vært skjødeløst i forhold til egen arbeidssituasjon og karriereutvikling å ikke gjøre seg sine tanker om dette - både på egen hånd og gjennom deltakelse i saklig diskusjon innen sin fagforening.

Diskusjoner om frykt for arbeidsplasser eller sosiale vilkår trenger man normalt ikke ta i media eller i åpne diskusjonsfora som dette, men når noen ansatte i det selskapet vi diskuterer nå allikevel gjør det, er det nok et tegn på at situasjonen eller utviklingen føles så reell at en føler at det er på tide at opinionen også drøfter dette. Er det greit for folk flest og det offentlige at lønn og vilkår settes i risiko for å dumpes, vil de fleste ønske å være tidlig ute i forhold til å skifte karriere tidsnok til at det ikke har uoverkommelige konsekvenser for ens egen livskvalitet.

Last edited:

En leder har selv om han er profesjonell lov til å gi utrykk for frustrasjon i gitte situasjoner. Fagforeninger eller deres representanter har ikke eneretten til å uttrykke frustrasjon i diskusjoner/forhandlinger som blant annet i denne saken.
Nå ser jeg at ikke alle fakta er tilgjengelig for media og mye blir derfor synsing om Kjos.
Mannen har tross alt bidratt til vesentlig verdiskapning i fastlands Norge siste årene. En haug med arbeidsplasser er også skapt.
Utfordringen og konskvensen med å ekspandere til en PAN-europeisk lavprisselskap har nok ikke helt seget inn over mange enda.
Hva gjør andre lavsprisselskaper Europa i samme situasjon som DY her får mediaomtale for?
Noen som tør beskrive dette?

Da kan vi kikke litt pa hvordan dette gjöres:

AB: Datterselskaper som leier ut crew til AB. Faktisk er de fleste CC ansatt av CHS Cabin and Handling GmbH. Folk ansettes for 2 ar og deretter - ja mange vil gjette dette - kommer ny folk i mange tilfeller. Internt har det vaert mye krangel mellom exdba, exLTU og "originale" AB piloter. Alle hadde ulike vilkar. Det virker som det har blitt ro der na.

FR: diskutert alrede. Mange piloter driver som selvstendig

EZY: Har forsökt a ansette sine Crews, inkl. piloter til britiske betingelser. Ved SXF har det blitt streik pga dette, siden de arbeidsbetingelser er langt darligere enn de tyske forhold. Resultat er at SXF Crews har na tyske kontrakter, men - ogsa dette tilhörer til sannheten - EZY har ikke vokset i SXF siden dette.

WIZZ: Datterselskaper som ansetter folk til de lokale forhold i de respektive land.

Mere husker jeg ikke uten at jeg matte söke litt.

Back