TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.
Jeg er enig med deg et godt stykke på vei...
Jeg har nevnt flere ganger at jeg synes aspektet rundt sykdom er svært betenkelig. En viktig grunn til at det er betenkelig er nettopp at man straffes økonomisk for å melde seg syk (gitt at ikke estisk sykelovgivning sørger for en erstatning - det har vært hevdet noen steder at man får kompensasjon gjennom dette, men jeg kjenner ikke detaljene i det). For å få en god lønn så må man fly sine tilmålte timer. Mitt poeng med å trekke inn lønnsnivået er at med en god basisavlønning så er behovet for å fly for å få en god lønn i mindre grad tilstede. Fortsatt så straffes man riktignok økonomisk, men om man likevel lever fint på basislønnen så er problemet a la Buffalo mye mindre tistede.
Ikke nødvendigvis, en høyere lønn kan nøytralisere noen av de mest betenkelige aspektene av disse kontraktene (om ikke annet tror jeg at "støyen" rundt dette har sørget for et endret kontratsforslag). En høyere lønn kan redusere behovet for å fly mens en er syk (not fit for flight - det er vel ingen som tviler på at den kvinnelige annen piloten i Buffalo var allt for syk til å fly, men økonomisk ikke hadde noen mulighet til å sykmelde seg) så jeg tror at helheten er viktigere enn å karakterisere dette som ren lønnskamp
Jeg er enig med deg et godt stykke på vei...

Jeg har nevnt flere ganger at jeg synes aspektet rundt sykdom er svært betenkelig. En viktig grunn til at det er betenkelig er nettopp at man straffes økonomisk for å melde seg syk (gitt at ikke estisk sykelovgivning sørger for en erstatning - det har vært hevdet noen steder at man får kompensasjon gjennom dette, men jeg kjenner ikke detaljene i det). For å få en god lønn så må man fly sine tilmålte timer. Mitt poeng med å trekke inn lønnsnivået er at med en god basisavlønning så er behovet for å fly for å få en god lønn i mindre grad tilstede. Fortsatt så straffes man riktignok økonomisk, men om man likevel lever fint på basislønnen så er problemet a la Buffalo mye mindre tistede.