TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: DY med ny base
Jeg synes dette er en betenkelig utvikling. Ikke lønnsnivået per se, for om en estlender henter inn tilsvarende 350.000,- NOk så er det en usedvanlig god lønn der. Det som er betenkelig er vilkårene knyttet til sykefravær & muligheten til oppsigelse pga dette.
En pilotutdannelse er betraktelig mye kortere enn en mastergradsutdannelse. Selv om studieutgiftene kanskje ikke er så høye her til lands, så er det vel ikke urimelig å hevde at man sitter ca 3 år mer utenfor arbeidslivet om man tar en mastergrad kontra pilotutdanning? Hvis det er en rimelig påstand så har man altså en ekstra "kostnad" på tapt arbeidsfortjeneste, så da snakker vi om tapt arbeidsfortjeneste i størrelsesorden 7-800.000,- med en bruttolønn på 350.000,-. Det er ikke ubetydelig, det heller.
Du maa huske at det kommer til en del ikke ubetydlige utgifter her, som normalt dekkes av arbeidgiver. Nettoloenna er langt, langt under dette ....
Jeg synes dette er en betenkelig utvikling. Ikke lønnsnivået per se, for om en estlender henter inn tilsvarende 350.000,- NOk så er det en usedvanlig god lønn der. Det som er betenkelig er vilkårene knyttet til sykefravær & muligheten til oppsigelse pga dette.
En pilotutdannelse er betraktelig mye kortere enn en mastergradsutdannelse. Selv om studieutgiftene kanskje ikke er så høye her til lands, så er det vel ikke urimelig å hevde at man sitter ca 3 år mer utenfor arbeidslivet om man tar en mastergrad kontra pilotutdanning? Hvis det er en rimelig påstand så har man altså en ekstra "kostnad" på tapt arbeidsfortjeneste, så da snakker vi om tapt arbeidsfortjeneste i størrelsesorden 7-800.000,- med en bruttolønn på 350.000,-. Det er ikke ubetydelig, det heller.