Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base

Du maa huske at det kommer til en del ikke ubetydlige utgifter her, som normalt dekkes av arbeidgiver. Nettoloenna er langt, langt under dette ....

Jeg synes dette er en betenkelig utvikling. Ikke lønnsnivået per se, for om en estlender henter inn tilsvarende 350.000,- NOk så er det en usedvanlig god lønn der. Det som er betenkelig er vilkårene knyttet til sykefravær & muligheten til oppsigelse pga dette.

En pilotutdannelse er betraktelig mye kortere enn en mastergradsutdannelse. Selv om studieutgiftene kanskje ikke er så høye her til lands, så er det vel ikke urimelig å hevde at man sitter ca 3 år mer utenfor arbeidslivet om man tar en mastergrad kontra pilotutdanning? Hvis det er en rimelig påstand så har man altså en ekstra "kostnad" på tapt arbeidsfortjeneste, så da snakker vi om tapt arbeidsfortjeneste i størrelsesorden 7-800.000,- med en bruttolønn på 350.000,-. Det er ikke ubetydelig, det heller.

Desverre tror jeg det er vanskelig å få til en debatt av særlig verdi (opphetet kan den nok bli dog) på et forum for dette. Til dét har vi for mange "special interest groups" som:

1. FR pax.
2. Publikum som liker å kjempe mot det/de etablerte (SK etc) uansett sak.
3. Økonomer og andre som liker å assosiere seg med management i diverse selskap og som finner det mest interessant hvor lavt man klarer å presse CASK.
4. Sjeler i nærheten av RYG og TRF (og ansatte der) som i beste lokalpatriotiske ånd prøver å verne om egen flyplass/arbeidsplass ved å forsvare alt som kan opprette holde flytilbudet ved hjelp av kunstige lave flypriser. (I disse tilfeller FR/DY)
5. Enkelte NAS-sjeler med aksjer i selskapet. Lavere kostnader = større utbytte.
6. Mange misunnelige "pilot-wannabes".

Betegnede nok så er en herværende selskap helt borte fra denne listen over special interest groups...:rolleyes: For de er vel bare opptatt av alles ve & vel.

Hva skal man si til f.eks. pkt. 6? Ingen, absolutt ingen, må finne på å si noe negativt om piloters lønnsnivå?
Jeg kunne godt tenke meg å være pilot, men det valget burde jeg nok foretatt for 20 år siden (så kanskje er jeg i kategorien "once wanted-to-be pilot"). Det ble en litt annen karriere på meg, som det vel er rimelig å si at jeg trives godt med. Jeg vil likevel hevde at det ikke er noen naturlov som tilsier at en pilot skal tjene veldig godt (de pilotene jeg kjenner tjener godt over gjennomsnittet for sin generasjon; da snakker jeg om 2-300.000,- ekstra i bruttoinntekt over selv svært godt utdannede som jeg vurderer til å ha normalt gode jobber). Piloter har stort ansvar, har som oftest høyt studielån, og lønnen skal & bør reflektere dette. Men i tillegg er det mange som ønsker å komme inn i dette yrket og som velger å bruke sine egne penger på å ta utdannelsen. Som overalt ellers er det slik at om man ikke sitter på varige konkurransefortrinn og det er fri etablering i bransjen (som piloter), så vil dette isolert sett påvirke lønnsnivået i negativ retning. CC'ene har nok merket dette i enda større grad enn det pilotene har til nå.

Dette er den harde virkelighet. Jeg forstår utmerket godt at ingen ønsker å gi fra seg goder, gå ned i lønn & what-not, men at lønnsnivået historisk sett har vært høyt er ikke det samme som at dette er det riktige lønnsnivået.

Når man snakker om lønnsnivået til piloter må man ta hensyn til at de som har vært i bransjen en stund, ofte er på en helt annen lønnsstige enn de som har blitt ansatt de siste årene og blir ansatt i fremtiden. Tiden med god lønn og mye fri som pilot er på vei ut, og flygere må nok finne seg i å bli sett på som "lavtlønnede" i forhold til kostnad på utdanning, jobbusikkerhet, ugunstig arbeidstid, lange arbeidsdager, tid borte fra hjemmet, mulighet for å bytte karriere osv. Jeg tror pilotyrket kommer til å bli mindre og mindre attraktivt, og mange av de som starter på en utdannelse gjør det litt uvitende om hvilke forhold og muligheter som råder.

Når man snakker om lønnsnivået til piloter må man ta hensyn til at de som har vært i bransjen en stund, ofte er på en helt annen lønnsstige enn de som har blitt ansatt de siste årene og blir ansatt i fremtiden. Tiden med god lønn og mye fri som pilot er på vei ut, og flygere må nok finne seg i å bli sett på som "lavtlønnede" i forhold til kostnad på utdanning, jobbusikkerhet, ugunstig arbeidstid, lange arbeidsdager, tid borte fra hjemmet, mulighet for å bytte karriere osv. Jeg tror pilotyrket kommer til å bli mindre og mindre attraktivt, og mange av de som starter på en utdannelse gjør det litt uvitende om hvilke forhold og muligheter som råder.

Helt korrekt. Regner man timelønn ift duty hours, faller pilotlønn i selv velrenommerte selskaper gjennom, om man sammenligner med andre yrker med lignende arbeidsforhold (turnus, tid hjemmefra, ansvarsnivå etc). Det er nok en ganske annen virkelighet som møter dagens nyutdannede piloter enn hva de venter seg. I denne sammenhengen er DY-kontraktene i Finland et skritt videre i feil retning og en trussel mot arbeidsforholdene i alle flyselskaper i Norden.

FD/CC er og blir noen av de mest r* kjørte skiftarbeider jeg kjenner , prøve det i 10-20-30 år , se hvordan man skal få et familieliv til å gå opp osv .

5-4 høres jo fint ut det , men kutt av 1/2 dag i hver ende for å sove ut/hvile seg så er det ikke mye fritid igjen , og alltid til odde tider/dager.

Rørende å lese hva vi som sitter trygt på bakken, som stikker ut i lunchen, til tannlege , lege. bare svipper hjemm når barnet har blitt syk på skolen. Eller bare skal fixe noe. Fast treningsdag med gutta osv ... har å si om fd/cc sine vilkår.

Er det ikke bedre å sloss for egne vilkår , enn å disse andre' ?

Men alt for en sydentur for NOK1,- vil jeg tro

Som passasjer er jeg MINST like trygg med f.eks estisk som finsk crew, og svensk som norsk crew eller polsk som dansk.

Setter man skyhøye krav til piloter og har ugunstige arbeidstider, lang utdannelse og lave lønninger vil nordmenn skygge unna som i veldig mange andre bransjer i Norge nå.

Man trenger ikke være hjernekirkurg for å være pilot. Kanskje et rikt land som Norge kan bruke vår intulektuelle kapasitet bedre enn å fly 737.

Som passasjer er jeg MINST like trygg med f.eks estisk som finsk crew, og svensk som norsk crew eller polsk som dansk.

Setter man skyhøye krav til piloter og har ugunstige arbeidstider, lang utdannelse og lave lønninger vil nordmenn skygge unna som i veldig mange andre bransjer i Norge nå.

Man trenger ikke være hjernekirkurg for å være pilot. Kanskje et rikt land som Norge kan bruke vår intulektuelle kapasitet bedre enn å fly 737.

Den må du forklare en gang til , kravet til å bli pilot , f.eks i en dy 737 er da det samme , og du kan være sikker på at scheduleringen også blir minst like tøff selv om du bor i Tallin.

Dette må du forklare nærmere. Minst like trygg sier du? Øker kvaliteten på pilotene jo lenger øst man kommer? Jeg er spent på svaret. Her ligger det nok årelang forskning bak.
Hele innlegget ditt oser bare av komplekser. Det er sunt og veldig interessant med debatt rundt dette mildt sagt betente temaet om dagen, men det får da være grenser for usaklige innlegg. Men vi får ta debatten her vi ja. Media er jo som vanlig ikke interessert i å rokke ved anliggender rundt dette selskapet.

Rørende å lese hva vi som sitter trygt på bakken, som stikker ut i lunchen, til tannlege , lege. bare svipper hjemm når barnet har blitt syk på skolen. Eller bare skal fixe noe. Fast treningsdag med gutta osv ... har å si om fd/cc sine vilkår.

Er det ikke bedre å sloss for egne vilkår , enn å disse andre' ?

Men alt for en sydentur for NOK1,- vil jeg tro

Så siden jeg ikke er ansatt i et flyselskap så har jeg ingen rett til å debattere dette? Hva med etterlysningen din i en annen tråd om debatten knyttet til arbeidsvilkårene i luften? Om man setter de direkte involverte til å debattere seg i mellom så vil de nok være skjønt enige om at alt var bedre før, at lønnsnivået er alt for lavt og at krav til effektivisering for å levere billige reiser er noe herk. Be my guest!

Jeg vil også kanskje hevde at de fleste jobber har sine fordeler og ulemper, selv de som har kontorjobber, og det er også litt pussig at alle de jeg har snakket med som jobber i bransjen sier at de ikke kunne tenke seg å bytte ut jobben. Det er riktignok blitt noe tøffere med årene, med mindre fri, men likefullt så er fordelene større enn ulempene. Jeg skjønner imidlertid at dette ikke gjelder for alle.

Jeg er ikke ute etter sydenturer til 1kr. Vær så snill å ikke devaluere verdien av folks innlegg med slike plattheter....

Last edited:

Det man devaluerer ved å begå sosial dumping, er jo verdien av innsatsen, som de impliserte ansatte gjør.

Ser man på visse andre bransjer, så ser man også hva det gjør med kvalitet på arbeidet, og ikke minst statusen til de ansatte som rammes av at deres yrkesgruppe blir erstattet av billige utlendinger.

Man får det man betaler for!

Har lest igjennom hele regla her nå og etter deg jeg forstår så er vel snart DY på samme sted som FR når det gjelder kontrakter i andre land. Og som flere andre skriver , at det er merkelig at dette ikke har kommet i media. Parat er jo på Ryanair og vil ha de vekk fra Rygge. Hva skal de da gjøre med DY?? Kaste de ut fra OSL???

Kan bli morro å se hva som skjer når dette / hvis dette havner hos VG , Dagbla og diverse aviser...
Men legger merke til at tonen er ikke så skarp mot DY som den er mot FR i andre innlegg av en eller annen merkelig grunn.....

FD/CC er og blir noen av de mest r* kjørte skiftarbeider jeg kjenner , prøve det i 10-20-30 år , se hvordan man skal få et familieliv til å gå opp osv .

Groundhandling er mye verre og dessuten dårligere betalt.

Har du lest tråden og sett hva den handler om eller klarer du bare ikke forstå det?

Det er ikke at crewet er estisk eller ikke folk reagere på, få sier også noe på lønnen. Det som er problemet er kontraktene deres, blant annet i forhold til sykdom etc.

Kjos är en "helig ko"i Norge, det ska mycket till innan någon offentligt vågar kritisera honom. Det är däremot enkelt att kritisera SAS, Ryanair etc i norsk media...de heter ju inte Norwegian.

Groundhandling er mye verre og dessuten dårligere betalt.

Dette blir OT, men jobber man på bakken så er man underlagt det "vanlige" arbeidsmiljøloven, sover i sin egen seng i samme TZ hver natt og har ikke 500-600K i gjeld for å ha skaffet deg sertifikater.

Rørende å se slik omtanke for utenlanske arbeideres kontrakter fra
de samme folkene som har så gode kontrakter i SAS at selskapet
har dobbelt såhøye kostnader som de fleste andre og går med dundrende underskudd. :stir

Attachments

• saw_branch_colsmall.jpg
    saw_branch_colsmall.jpg
    94 KB · Views: 348
Last edited:

Det er ikke at crewet er estisk eller ikke folk reagere på, få sier også noe på lønnen. Det som er problemet er kontraktene deres, blant annet i forhold til sykdom etc.

Det er flere som har vært inne på lønnsnivået, og indikert at dette er lavt i norsk og europeisk standard, og jeg tror nok de som jobber i bransjen er spesielt opptatte av nivået på lønnen også.

Jeg er imidlertid enig i at det store problemet her er de andre elementene i kontraktsvilkårene, og som jeg synes er svært betenkelige (om det stemmer det som har kommet frem).

Kjos är en "helig ko"i Norge, det ska mycket till innan någon offentligt vågar kritisera honom. Det är däremot enkelt att kritisera SAS, Ryanair etc i norsk media...de heter ju inte Norwegian.

Bullshit!

Du leser tydeligvis veldig sjelden norske aviser.

Rørende å se slik omtanke for utenlanske arbeideres kontrakter fra
de samme folkene som har så gode kontrakter i SAS at selskapet
har dobbelt såhøye kostnader som de fleste andre og går med dundrende underskudd.

Fullstendig skivebom! Det handler om å verne om rettighetene til en hel yrkesgruppe, ikke forbarme seg over "fremmede" arbeidstakere. Utviklingen de siste årene har vært skremmende. Nå er gjørma altså i ferd med å renne inn over egen dørterskel i et av Skandinavias største selskaper. Så du får bare ha oss unnskyldt for å stritte i mot:rolleyes:

Back