DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base

Jeg lar meg av og til forundre over kamper fagforeninger fører der utfallet hvis de får gjennomslag er gitt negativt. Alternativet her ville ha vært at de ble sagt opp av et konkursbo og stod på bar bakke. Også fagforeninger burde være i stand til å skjønne hva som er utfallet dersom avtalen med Posten ikke er verd nok til å dekke lønnsutgiftene.

Hvis kontrakten med Posten var så dårlig at "normale" arbeidsvilkår for de som skal utføre jobben gjør at selskapet går konkurs, så har selskapet "jukset" til seg anbudet.
De har basert driften på å gi de ansatte luselønn, og da vippet andre aktører ut på sidelinjen.

Selskapet fortjener å gå konkurs da!
Posten skal likevel fraktes. Da til en litt større kostnad for Posten, men med levelige vilkår for de som utfører jobben.

Vi kan IKKE akseptere at det sakte med sikkert innføres arbeidergrupper som baseres på at de skal bo i et lavkostland, men jobbe i et høykostland.

Det er kanskje lett å akseptere at yrker som tradisjonellt har høy lønn blir "flagget" ut.

Hva blir det neste?
Sykepleiere som bor i campingvogn utenfor Rikshopitalet i 14 dager mens de jobber. For så å pendle hjem til Estland for 14 dager fri.

Hvordan skal norske sykepleiere som har norske kostnader og huspriser, konkurrere med det?
En "God Lønn" i Estland kan ikke Norske sykepleiere leve av i Norge.

Hade det varit SAS som försökt anställa piloter på dessa arbetsvillkor så hade det garanterat varit stora rubriker i de flesta skandinaviska tidningar och en stor nyhet i nyhetsprogrammen på tv.
Jag undrar om Kjol vill att piloterna som ska spaka 787 i det framtida interkontbolaget ska arbeta under liknande villkor?

Hvis kontrakten med Posten var så dårlig at "normale" arbeidsvilkår for de som skal utføre jobben gjør at selskapet går konkurs, så har selskapet "jukset" til seg anbudet.
De har basert driften på å gi de ansatte luselønn, og da vippet andre aktører ut på sidelinjen.

Jeg skal innrømme at jeg verken kjenner vilkårene de hadde i detalj eller hva det var de ville oppnå, men jeg ville i alle fall tenkt sånn:

1. Beholde jobben.
2. Beholde jobben.
3. Beholde jobben.

Og hvis det er så forbanna jævlig å sitte i jobben at jeg for at det skal være levelig må forlange vilkår som jeg vet vil medføre at jobben går ad undas, hadde jeg heller beholdt jobben mens jeg så meg om etter noe annet. Det er sånn et arbeidsmarked er ment å skulle fungere. Har du ikke konkurransedyktige betingelser, får du ikke tak i folk. Men det er selvsagt mulig det finnes for mange piloter i verden. Synd for dem, i så fall. Andre yrkesgrupper har opplevd det samme før.

Vi kan IKKE akseptere at det sakte med sikkert innføres arbeidergrupper som baseres på at de skal bo i et lavkostland, men jobbe i et høykostland.

Hvis jeg skal ta den virkelig kyniske hatten på, er dette helt uproblematisk av de grunner at Norge per i dag har for lav arbeidsledighet og for høye kostnader. Det er ikke lenge siden vi hadde flere registrerte ledige stillinger enn registrerte arbeidssøkende, og det skulle ikke forundre meg om det er slik fremdeles. Dette er en håpløs situasjon for næringslivet og det gir et stort lønnspress, hvilket ikke er bærekraftig på lang sikt. Men nå handlet akkurat dette tilfellet om Finland, der forutsetningene sikkert ikke er de samme, og det er det ikke gitt at forholdet til landegrenser er, heller.

Det er kanskje lett å akseptere at yrker som tradisjonellt har høy lønn blir "flagget" ut.

Jeg er i en relativt høytlønnet bransje selv, og en bransje det er både populært og tilsynelatende lett for folk som ikke egentlig vet hva de driver med å flagge ut arbeidsplasser; mye lettere enn det er å flagge ut piloter. Samtidig er det veldig lav andel organiserte blant oss og grunnen til det er at organisering ikke gir oss noe annet enn et potensiale for ødeleggende arbeidskonflikter.

Sykepleiere som bor i campingvogn utenfor Rikshopitalet i 14 dager mens de jobber. For så å pendle hjem til Estland for 14 dager fri.

Med mulig unntak for parkeringsetaten, er det overhodet ingen som kan hindre estiske sjukepleiere å operere slik om de ønsker det. Og det ville ikke gjort noe heller, for vi greier neppe å produsere nok sjukepleiere for fremtiden selv.

Hvordan skal norske sykepleiere som har norske kostnader og huspriser, konkurrere med det?
En "God Lønn" i Estland kan ikke Norske sykepleiere leve av i Norge.

Nei, men bortsett fra at eksemplet ikke er relevant siden sjukepleiere kommer til å være mangelvare i fremtiden uansett, så er den gode effekten av slikt redusert (eller sakterevoksende) kostnadsnivå, og for et land som tross alt lever hovedsaklig av eksport er det en god ting.

Med alle forbehold om at noen av de påståtte forhold her ikke stemmer med faktum - dette er en veldig betenkelig historie, og ut fra mine vurderinger går man her lengre enn noen annet sammenlignbart flyselskap tidligere i regionen, i retning av sosial dumping.

Sosial dumping er et begrep som er tøyelig, og man vil leve utmerket på 350.000 + tillegg i Estland. Det er ikke det som er saken. Saken må vurderes ut fra det forhold at et norsk selskap her tilbyr betingelser som ligger så langt under konkurrerende selskaper, at det danner en ny retning og kanskje en ny trend. Det blir som om når skispfarten her hjemme byttet ut de norske offiserene med filippinere. Jeg skal ikke påstå at filippinerne (eller estlenderne) er mindre egnet, men norske/skandinaviske arbeidsplasser forvinner, for at kapitalen skal tjene mer penger. Norske arbeidstakere kan ikke kjempe mot betingelser der man blir arbeidsledig etter fem dager jobbfravær (p.g.a. sykdom?)

I tillegg tar DY her etter Ryanair, og forlanger (om jeg har skjønt det rett) at pilotene selv dekker utgifter med sertifikat, uniform, myndighetspålagt sim.trening/nødtrening etc..

Jeg vet ikke om denne saken er riktig fremstilt her, men jeg synes på prinsippiell bakgrunn at saken er viktig å få belyst i media og tatt under debatt her hjemme. Så langt har det vært veldig stille omkring saken.

Hvordan stiller DY-pilotene seg selv til denne saken? Er de komfortable med denne løsningen, selv om de her hjemme har bedre avtaler?

Tally-Ho

Om dette faktisk viser seg å være fakta setter ikke jeg mine ben frivillig på et Norwegian fly igjen.

Uten at jeg for øvrig sier noe om saken, klarer jeg ikke å få 350.000 pluss tillegg til å bli umenneskelig lønn, heller ikke i Norge. Mange masterutdannede lønnsmottakere i Norge tjener mindre enn dette.

Lønnen i seg selv er kanskje ikke lavmål, men det kommer an på hva man sammenlikner med. Bransjemessig sett, som er det man bør sammenlikne seg med, er det veldig dårlig. I tillegg er det pilotens eget ansvar å betale for å holde sertifikater vedlike, noe som er en ikke ubetydelig utgiftspost.

Om dette faktisk viser seg å være fakta setter ikke jeg mine ben frivillig på et Norwegian fly igjen.

Da slipper du å sette dine ben der hvis det stemmer. Hvis det ikke stemmer slipper du også, Ryanair kommer inn på det som er å oppdrive av flyplasser fremover og vil skvise ut det som er der med en latterlig lav kostnadsbase pga. Østblokk crew

Hi gents!
Dette må da være en av de mer interessante trådene her. Debatt etterlyses, gjerne med litt temperatur...

Tally-Ho

Skal man følge den linjen når det gjelder alt man kjøper tror jeg fort man kan gå rundt ganske sulten og naken :)

Hi gents!
Dette må da være en av de mer interessante trådene her. Debatt etterlyses, gjerne med litt temperatur...

Tally-Ho

Tja, som alltid når Ryanair/Norwegian eller SAS diskuteres her inne så er det ganske forutsigbart hvem som mener hva.

Uten at jeg for øvrig sier noe om saken, klarer jeg ikke å få 350.000 pluss tillegg til å bli umenneskelig lønn, heller ikke i Norge. Mange masterutdannede lønnsmottakere i Norge tjener mindre enn dette.

Jeg vet IKKE hvem som har brukt ordet "umenneskelig" om lønnen.
Jeg gidder heller ikke å lete gjennom for å se om det finnes i tråden.

Dette handler om å beholde nivået på lønnen der den skal være for jobben som Kaptein på Boeing 737.

At mange ikke-piloter i misunnelsens navn synes nivået er for høyt er totalt uinterressant for de som jobber med å beholde nivået.

Masterutdanning kan du få i mange ulike yrkesgrupper, og mangler TOTALT sammenligninggrunnlag med jobben som pilot.

Jeg vet IKKE hvem som har brukt ordet "umenneskelig" om lønnen.
Jeg gidder heller ikke å lete gjennom for å se om det finnes i tråden.

Dette handler om å beholde nivået på lønnen der den skal være for jobben som Kaptein på Boeing 737.

At mange ikke-piloter i misunnelsens navn synes nivået er for høyt er totalt uinterressant for de som jobber med å beholde nivået.

Masterutdanning kan du få i mange ulike yrkesgrupper, og mangler TOTALT sammenligninggrunnlag med jobben som pilot.

Haha, dagens mest subjektive!

"Der den skal være" - bestemt av en guddommelig makt, i så fall?

For all del, ingen har lyst til å miste goder man har, men å tro at yrket er så spesielt at det slett ikke kan sammenlignes med noen andre yrker - det blir for dumt.

Undrer mig over at denne sag endnu ikke er taget op af medierne og ikke mindst at alle de der normalt forsvarer DY i alle sager er meget tavse i denne tråd. Men som set før, så er DY jo åbenbart norsk mediedarling der skal have særbehandling. Det skulle lige have været et andet skandinavisk flyselskab der gjorde det samme, så havde vi talt 1000 poster i denne tråd og forsider på samtlige medier.

"Desværre" er det med sådanne ting, at de ikke forsvinder hvis man blot lukker øjnene for dem.

At arbejde så aktivt for social dumping er en yderst alvorlig sag og noget der kan have stor indvirkning på branchens fremtid - derfor burde sagen også få stor fokus fra medierne og fagbevægelsen.

Det kan dog undre at fagbevæglsen arbejder meget effektivt med blokader m.v. så snart en håndværkere har ansat et par polakker, men når en hel branche trues af at udflage jobs lavtlønsområder og med ansættelsesvilkår, der minder om noget vi ikke har set i denne del af verden i årtier, så er der tavshed.

Men så længe folk kan flyve til under kostpris, så ved vi jo af erfaring at arbejdsvilkår, løn, sikkerhed m.v. ikke er interessant.

Alene den ting at man er truet af fyring hvis man er korttidssyg er jo en alvorlig og direkte trussel mod flysikkerheden.

Hvor er det kedeligt at nogle seriøst bakker op om at vi i denne del af verden skal underminere en hel branche og have dårligere vilkår end hovedparten af andre brancher. Det gør mig flov over at være skandinav :(

Både lønn og arbeidsforhold er lavmål i europeisk sammenheng, ikke bare skandinavisk. Styrmannslønna er på snaut 200.000 NOK.

Desverre tror jeg det er vanskelig å få til en debatt av særlig verdi (opphetet kan den nok bli dog) på et forum for dette. Til dét har vi for mange "special interest groups" som:

1. FR pax.
2. Publikum som liker å kjempe mot det/de etablerte (SK etc) uansett sak.
3. Økonomer og andre som liker å assosiere seg med management i diverse selskap og som finner det mest interessant hvor lavt man klarer å presse CASK.
4. Sjeler i nærheten av RYG og TRF (og ansatte der) som i beste lokalpatriotiske ånd prøver å verne om egen flyplass/arbeidsplass ved å forsvare alt som kan opprette holde flytilbudet ved hjelp av kunstige lave flypriser. (I disse tilfeller FR/DY)
5. Enkelte NAS-sjeler med aksjer i selskapet. Lavere kostnader = større utbytte.
6. Mange misunnelige "pilot-wannabes".

Haha, dagens mest subjektive!

"Der den skal være" - bestemt av en guddommelig makt, i så fall?

For all del, ingen har lyst til å miste goder man har, men å tro at yrket er så spesielt at det slett ikke kan sammenlignes med noen andre yrker - det blir for dumt.

Selvfølgelig er jeg subjektiv :fly
Jeg er jo interessert i MIN arbeidsplass, min evne til å fortsette livet jeg har med min familie.
Ingen har noen gang fått noe gratis. Aller minst med å sammenligne seg med andre ikke-sammenlignbare grupper.

Jeg sa ikke at yrket IKKE kan sammenlignes med NOEN yrker :headbang
Det å blande mastergrad inn i diskusjonen omkring vilkår for piloter blir "DUMT" fra din side!

7. Ansatte/assosierte i det etablerte (SK etc) som motsetter seg enhver forrandring
og anser nye konkurrenter/kolleger som enten umoralske, uforsvarlige, faglig udyktige eller underbetalte.

W

Kommentar til regel 7. Her bør vel DY' FD+CC på basene i NO/SE/DK melde seg inn fort som XXX ( ikke lov i hht annen tråd) før de kan ta med studielånet sitt til køen på www.nav.no

Du maa huske at det kommer til en del ikke ubetydlige utgifter her, som normalt dekkes av arbeidgiver. Nettoloenna er langt, langt under dette ....

Back