DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base

Jeg hørte det samme av noen som jobber i DY. Sosial dumping hello!

Hvis en pilot som er bosatt i Estland blir ansatt i Norwegian tjener mer enn han ville gjort i Estland, men mindre enn om han ville gjort om han bodde i Finland, forøvrig en kort fergetur fra Estland, tjener alle på det.

Dog med ett unntak; den finske piloten som eventuelt ikke fikk jobben, og det er han som skriker om sosial dumping. Noe å tenke på kanskje?

Skal dette blien debatt om sosial dumping, eller lokalisering av DYs baser?

Når det er sagt. Hvorfor skal ikke Norwegian betale det tjenesten koster i skandinaviske land, når den faktisk utføres her? Skal vi at mål av oss å kopiere Saudi-Arabia? Der tjenester utføres av slavearbeidere fra østen til slavelønn, som i praksis hverken har rettigheter eller lover på sin side?

Men, jeg regner med at pressen er på beina straks, og skaffer DY masse negativ publisitet samt passasjernedgang, dersom de faktisk begår sosial dumping ved å opprette "stråselskap/rekrutteringsselskap" i Estland.....

Hva skjedde med de Polsk ansatte når de la ned/nedgraderte WAW?
Fikk de jobb med utgangspunkt i NO/SE/DK basene, og hva var/er deres lønnsgrunnlag? Polsk/Skandinavisk?

Hva skjedde med de Polsk ansatte når de la ned/nedgraderte WAW?
Fikk de jobb med utgangspunkt i NO/SE/DK basene, og hva var/er deres lønnsgrunnlag? Polsk/Skandinavisk?

De tjener det samme som oss. så de er fornøyde de. Norske lønninger mens man bor i Polen. det er jo ikke så hakkende gale det? :)

Det eneste som gir mening i lys av DY's satsinger de siste par årene slik jeg ser det er GOT, og det tror jeg de kan gjøre det bra også. Operasjonene på TRF kan jo på et eller annet tidspunkt selvsagt bli en base (som RYG var), men ser ikke det for meg helt umiddelbart.

Det eneste som gir mening i lys av DY's satsinger de siste par årene slik jeg ser det er GOT, og det tror jeg de kan gjøre det bra også. Operasjonene på TRF kan jo på et eller annet tidspunkt selvsagt bli en base (som RYG var), men ser ikke det for meg helt umiddelbart.

Operasjon på TRF planlegges med V slinger fra base OSL.

Operasjon på TRF planlegges med V slinger fra base OSL.

Det er jeg klar over, derfor jeg skriver som jeg gjør også - jeg ser p.t. ikke at TRF blir noen base med det første. Men går operasjonene bra (TRF har jo et stort eget lokalmarked), så kan det komme - men det er neppe den flyplassen Kjos sikter til i sin uttalelse.

Det er vel heller fly fra Bergen som skal ta en W innom Torp?

Det er nytt for meg iallefall. Det er mye enklere logistikk med OSL basert crew ettersom en da bytter kjapt og effektivt på TRF. Crew busses til og fra TRF fra OSL.

Men godt mulig det har blitt noen endringer.

Lørdagsavgangene til Torp passer slett ikke med fly fra OSL.

Men en typisk lørdag i mai (7. til 14.) passer det bra at flyet fra Bergen tar jobben:

06:30 Bergen 10:10 Alicante

11:00 Alicante 14:40 Oslo-Torp

15:25 Oslo-Torp 19:05 Alicante

Edit: Passer visst ikke dette heller, fordi flyet tilbake til Bergen (og Stavanger) går omtrent samtidig:

Last edited:

Hvorfor skal ikke Norwegian betale det tjenesten koster i skandinaviske land, når den faktisk utføres her?

Uten at jeg har noe ønske om å spore debatten fullstendig av, vil jeg gjerne likevel tillate meg å si at dersom en estlender utfører en tjeneste i Finland (forøvrig ikke en del av Skandinavia), koster den tjenesten det estlenderen tar, selv om det måtte være mindre enn det en finne ville ha tatt for å gjøre det samme. Spørsmålet her er egentlig: Hvorfor bør Norwegian betale mer enn de må? (Jeg innser at det kan finnes gode grunner for å gøre det.)

Det er nytt for meg iallefall. Det er mye enklere logistikk med OSL basert crew ettersom en da bytter kjapt og effektivt på TRF. Crew busses til og fra TRF fra OSL.

Om det er noe enklere vet jeg ikke altså. Å kjøre buss mellom OSL og TRF/RYG er hverken kjapt eller effektivt :p

Om det er noe enklere vet jeg ikke altså. Å kjøre buss mellom OSL og TRF/RYG er hverken kjapt eller effektivt :p

Det er så men det er mye enklere enn og bytte BGO basert crew på TRF. Det er iallefall ikke effektivt.

Jaha, og hvor har du lest dette L-1011? Du slenger ut mange påstander om DYs bemanning for tiden, hvor har du disse opplysningene fra?

Hva krever du egentlig av bekreftelse for slike påstander?

Uansett, L-1011 sine påstander stemmer godt. Du finner det imidlertid ikke i noen aviser, men det er ikke vanskelig å få bekreftet om man kjenner bransjen og yrkesgruppen.

Jag har läst att piloterna som DY anställer med bas HEL. anställs via ett bemaningsföretag i östeuropa landet Estland.
.

Plukket akkurat opp dette fra en pilotvenn på Facebook ...

Contract governed under Estonian law, taxes to be paid in Estonia. Sick for more than 2 days in the year, they stop your basic salary. Sick for more than 5 days, they can fire you. Yes, that's what is written in the contract.

Det er da til få en dårlig smag i munden af... :(

Med sådanne vilkår er der nok en del der kommer til at møde syge på job selvom de burde melde sig unfit. Så altså en potentiel trussel mod både flysikkerhed og ordentlige arbejdsvilkår. Måske fagforeningen burde udvide deres FR-boycot til at omfatte flere selskaber.

Sørgeligt at virksomheder i denne del af verden er med til denne udvikling.

Jeg vil ikke føle meg trygg dersom jeg fly med en pilot, som jeg vet vil få sparken dersom han får sykdom som varer mer enn 5 dager.

Et slikt system vil jo umistenkelig føre til at de som utfører arbeidet, i det lengste vil unngå å sykmelde seg. At man fører flyet, selv om man egentlig er uskikket til å fly!

Hva er forretningstanken til DY med dette? At de skal bli utsatt for massiv boikott og presseoppslag, straks disse flyvernes avtaler blir kjent? Skal Finlandsavdelingen, være DYs svar på Addecos Norgesavdeling?

Håper Kjos og resten av toppledelsen kan gå ut og bevise at det ikke er tilfelle at deres flyvere med base i Finland, går på arbeidskontrakter som ikke følger nordiske krav til HMS og andre faktorer.

Trodde dette var metoder som hovedsakelig Ryanair brukte. Men, dette virker jo nesten til og med verre enn kontraktørvirksomhet a´la Ryanair.

Vi som reiser med fly. Må kunne være forsikret om at de som fører flyet og jobber ombord, har en arbidskontrakt som gjør at de kan utføre arbeidet sitt på en tilfredsstillende måte, uten å skape unødig risiko.

En rekke storkunder og brukergrupper vil jo boikotte Norwegian med en gang pressen kaster seg over dette...?

Jeg vil ikke føle meg trygg dersom jeg fly med en pilot, som jeg vet vil få sparken dersom han får sykdom som varer mer enn 5 dager.

Nu stog det vell att de "can fire you"

Men håller med om att detta lät ju inget vidare...

Viser det seg at dette stemmer får jeg MYE mindre lyst å fly DY. Får håpe virkelig ikke dette stemmer for DY og deres kunder sin del.

Dette høres skremmende ut, man får håpe dette
ikke er hele sannheten - og at en del ting har
blitt satt på spissen; eller fordreid.

Back