Ny misvisende reklame fra SAS?

Status
Not open for further replies.

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Man ser det kanskje ikke så lett på dette bildet, men SAS har nå utplassert kopier av virkelige flyvinduer. Det så ut som om man til og med kunne trekke ned rullegardinen. Det er jo en morsom idé.

Problemet er at for tiden så introduseres det flytyper med større og mere firkantede vinduer og dette blir salgsargumenter for de som har investert i slike fly. I reklamen her later SAS som om de kan tilby dette på sommer-rutene og reklamen blir da misvisende.

attachment.php

Attachments

• sas-vindu.jpg
    sas-vindu.jpg
    62.6 KB · Views: 2,825
Last edited:
Det er ikke bare en reklameplakat, det er et faktisk vindu som er montert med en skjerm i bakkant. Ganske så likt et reelt vindu med rullegardin og det hele.

Kanskje mange kommer til å tro at det kommer tekst i vinduet også??? Eller at man må sitte på fortauet fot å fly? Gå å skriv til forbrukerombudet å si at du føler deg snytt for større mer firkantede vinduer, som SAS faktisk ikke har nevnt med ord noe sted. Kanskje alle reklamer må få en obligatorisk tekst for slike som deg "Advarsel! Dette er kun en illustrasjon"... Når SAS hadde papirfly-reklamen, trodde du at du ble sittende i et papirfly?

Problemet er at for tiden så intorduseres det flytyper med større og mere firkantede vinduer og dette blir salgsatgumenter for de som har investert i slike fly.

Dette ligner fælt på 737NG-vinduer .. og de har jo SAS i bøtter og spann ... what's the problem?

Herregud, dette blir for dumt! (Og det blir kanskje enkelte svar inkl. mitt eget også, men "som man sår får man skörda"!)

Dette ligner fælt på 737NG-vinduer .. og de har jo SAS i bøtter og spann ... what's the problem?

Reklameskiltet er mye større et enn normalt 737NG-vindu...

Og det tror jeg ikke så mange tenker på....

Gå å skriv til forbrukerombudet å si at du føler deg snytt for større mer firkantede vinduer, som SAS faktisk ikke har nevnt med ord noe sted.
Med en naturtro illustrasjon trenger man ikke beskrive endringen med tekst.

Når SAS hadde papirfly-reklamen, trodde du at du ble sittende i et papirfly?
Nei, men når noen gir en naturtro illustrasjon av en produkt regner man med at produktet faktisk er slik. Jeg har i alle fall ikke sett noen vinduer som ligner dette på noe fly.

Igjen så er det spesielle at man gir et feilaktig inntrykk av en del av produktet som er i endring og som konkurrenter skryter av at de kan levere bedre på.

Last edited:
Ja, dette bør det bli slutt på! Bare tenk på alle som lot seg lure av Apple for en liten stund siden..

Attachments

• giantipad.jpg
    giantipad.jpg
    42.4 KB · Views: 1,146
Kanskje mange kommer til å tro at det kommer tekst i vinduet også??? Eller at man må sitte på fortauet fot å fly? Gå å skriv til forbrukerombudet å si at du føler deg snytt for større mer firkantede vinduer, som SAS faktisk ikke har nevnt med ord noe sted. Kanskje alle reklamer må få en obligatorisk tekst for slike som deg "Advarsel! Dette er kun en illustrasjon"... Når SAS hadde papirfly-reklamen, trodde du at du ble sittende i et papirfly?

Fantastisk, hvor er liker-knappen? :-D

Dette blir for dumt. Hvis man forbrukerombudet skulle hatt denne tilnærmingen til reklame hadde mediene vært nesten tomme for reklame.

Det er helt OK å ha et kritisk syn på SAS, men det får være grenser..

Dette blir for dumt. Hvis man forbrukerombudet skulle hatt denne tilnærmingen til reklame hadde mediene vært nesten tomme for reklame.

Det er helt OK å ha et kritisk syn på SAS, men det får være grenser..
Det handler om å ha kritisk sans til villedende reklame, uavhengig av avsender. Er det virkelig noen som tror at når Norwegian skryter av å ha store vinduer så er det helt tilfeldig at SAS har en veldig realistisk fremstilling av flyvinduer som er hakket større?

Selvsagt er det mange som har produktillustrasjoner som er for store, for små eller ganske så forskjellige fra produktet, men da bruker de være så forskjellige at man skjønner at det er en helt forvrengt versjon. Her har man ingen grunn til å tro at det store vinduet ikke er en naturtro gjengivelse av hva man faktisk vil finne hos SAS.

Tror du skal være bra flynerd for å henge seg opp i det og i det hele tatt legge merke til at vinduet har en annen fasong enn 737NG. Og er du det, så vet du at du uansett flyr 737 hos SAS. Jeg ser på meg selv som over snittet interessert, men jeg reagerte overhodet ikke på det du poengterer.
Den jevne forbruker vil ikke reagere overhodet, og neppe klage på at størrelsen på et vindu på en reklameplakat var større enn det på flyet.

Status
Not open for further replies.
Back