Replying to Topic 'Ny linje: PHL - ARN US Airways bekräftat.'
Tack för den fria debatten!
Konkurrenternas uppgifter om varandra är inte helt fullständiga. Trafiksiffror finns tillgängliga men uppgifter om feed och lönsamhet / yield per säte kan vara begränsad. Dessutom förekommer önsketänkande og spekulation. Det är viktigt att i debatter undvika att blanda önsketänkande med denna typ av information som konkurrenter besitter. De flesta i dessa forum får sinna uppgifter från t.ex. SAS administration. Och vi pratar ofta om konkurrenter till SAS, därför blir informationen snedvriden.
Det är ju allmännt känt att företrädare för SAS og Kastrup gärna ser att både OSL og ARN förblir matarstationer till CPH. Våra danska vänner i dessa forum har exakt samma utgångspunkt i sina diskussioner. Dessutom har de sina "källor" på Kastrups flygplats där man gärna ser motgångar i OSL og ARN. Detta är ju självklart :biggrin Det är mot denna bakgrund man ska se deras s.k. sanningar om trafiken med US Airways, MAS m.m. Samtidigt får dom ju problem när dålig lönsamhet i CPH diskuteras.
:hi2
Originally posted by dc-8-63
Originally posted by ARN
Originally posted by dc-8-63
Jeg har vanskelig for aa forstaa dine angrep paa PP, som tidligere understreket av moderatorer, har PP gode kontakter, meget gode kunnskaper og personlig synes jeg han er svaert relevant i denne traaden.
Det finnes masse opplysinger om ruters finansielle resultater, selv om disse forsoekes aa holdes konfidensielle, ta bare Lufthansas rute til Portland Oregon, de er alment kjent at denne ruten er avhanging av stoette fra PDX (Port of Portland) og vi snakker om kontant stoette, pluss USD 10 Millioner i bidrag fra naeringslivet i Portland .....
Saa jeg finner absolutt INTET galt med det PP skriver.....
Det är viktigt att poängtera att flygbolagens financiella information är konfidentiell. Så oavsett vad CPH säger så är vi inte helt säkra på att det är sant om det inte kommit fra flygselskapet.
CPH har länge påstått mycket i olika sammanhang utan att kunna ange källan. Det finns en gräns när påståendena blir för fantastiska för att man ska kunna tro på dom utan att berätta varifrån man fått det hela, eller hur?
Och visst har vi rätt till en fri debatt här i Norge, eller hur??
Originally posted by ARN
Det finns inga sanningar här eftersom flygbolagens information om ekonomiskt utfall är konfidentiellt! Alla dina uppgifter om hur linjer går etc kan därför ifrågasättas med viss kraft. Innan du kan citera källor från MH, CO etc så tycker jag att du ska vara försiktig med att sprida sanningar som kan vara felaktiga i olika forum. Vi är många här som kan branschen mycket väl :up:
Det jeg reagerer paa er at du skriver at "det finnes ingen sannheter ettersom flyselskapenes informasjon om oekonomi er konfidensiell" - naa vet jeg ikke om du jobber i flyselskap, men alle vi som har jobber/har jobbet vet at det ikke er tilfellet.
Selv har jeg assistert min kone de siste 4 aarene i planlegging av en ny rute fra Europa til USA, i den sammenheng var det svaert lite av konkurentenes informasjon vi IKKE hadde tilgjengelig, enten gjennom total offentlig informasjon (Port of Portland, Port of Seattle) og via informasjon som Lufthansa selger til alle flyselskaper om hvor mye er solgt pr.uke pr.strekning pr. reisebyraa - baade 3 maander tilbake i tid, og 1 maaned frem i tid.....saa vi hadde detail informasjon tilgjengelig om SAS, BA, NW og LH sine ruter til/fra Europa...paa samme maate som de hadde samme informansjonen om min kones selskap.
Saa det er ingenting i veien for at PP kan ha samme informasjon tilgjengelig om MH og CO uten at den informsjonen kommer i fra de nevnte selskaper. Vi beregnet SAS og BA's gjennomsnittlig inntekt pr. sete ut i fra LH's program, vi kunne ogsaa se fordelingen mellom hva som ble solgt her i USA og hva som ble solgt i Europa.....
Det er helkt sikkert fri debatt i Norge ogsaa, selv sitter jeg i Seattle, hvor det ogsaa er forholdsvis fri debatt (Bush begrenser den noe)....men jeg synes aat du beveget deg vekk i fra fri debatt naar du skriver "det finnes inga sanningaer"
Tack för den fria debatten!
Konkurrenternas uppgifter om varandra är inte helt fullständiga. Trafiksiffror finns tillgängliga men uppgifter om feed och lönsamhet / yield per säte kan vara begränsad. Dessutom förekommer önsketänkande og spekulation. Det är viktigt att i debatter undvika att blanda önsketänkande med denna typ av information som konkurrenter besitter. De flesta i dessa forum får sinna uppgifter från t.ex. SAS administration. Och vi pratar ofta om konkurrenter till SAS, därför blir informationen snedvriden.
Det är ju allmännt känt att företrädare för SAS og Kastrup gärna ser att både OSL og ARN förblir matarstationer till CPH. Våra danska vänner i dessa forum har exakt samma utgångspunkt i sina diskussioner. Dessutom har de sina "källor" på Kastrups flygplats där man gärna ser motgångar i OSL og ARN. Detta är ju självklart :biggrin Det är mot denna bakgrund man ska se deras s.k. sanningar om trafiken med US Airways, MAS m.m. Samtidigt får dom ju problem när dålig lönsamhet i CPH diskuteras.
:hi2