Ny IC rute til Seoul fra Osl?

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ryktene har svirret en stund, så mange kjenner nok saken. Begynner også å bli forholdsvis hyppig sitert på forumet.

I følge kilder skal Korean ha lansert oppstart fra Osl fra 28.februar. Denne omtales også som "sikker" fra flere.
Selv har jeg hørt sporet i et års tid, men det er først nå at ryktene har blitt mer konkrete.

Det skal være snakk om 330-200 som skal gå med 3-4 ukentlige rotasjoner.
Jeg er usikker på om denne ruten er ment som en erstatning til cargo ruten som i dag trafikkerer flyplassen, men Korean skal ha utykt stor tilfredshet med Osl og frakt operasjonene.

Jeg tror nok at Korean har utsatt oppstarten til våren, da 28.februar begynner å bli farlig nær. Osl er dessverre tause som graven på spørsmål fra journalistene her i gården.

Denne ruten har et markedspotensial som ligger helt klart for meg. Det er ca 200.000 reisende årlig mellom Osl og Kina, Japan, Korea.
Fra resten av landet, burde tallet bli enda penere. Dessuten er også frakt inntektene på denne ruten sikret med et stort smil.

Korean er en av asiatiske selskapene med flest ruter til Europa. De betjener også en del nisje destinasjoner som Praha, St.Petersburg, Milano, Wien i tilegg til de større hub’s.

Kjør debatt!

Passer godt for folket her i Prosjektet som regelmessig reiser til Korea i forbindelse med bygging av FPSO'en.
Mange nordmenn reiser til Korea i forbindelse med bygging av rigger og produksjonsfartøyer på SHI.
En del bor der borte og en del pendler 30-30.

Jaja, vi får vel vente med å hoppe i luften til det blir bekreftet.
Dette blir vel en hard konkurrent til Finnair, og de er vel dessuten i samme allianse?

BF:cool2

Spennende nyhet, men som BF sier: la oss ikke hoppe i taket. Disse ryktene har jo florert på forumet i en god stund, så fremdeles er det jo kun et rykte. Oppstart i februar er vel lite sannsynlig, men heller nærmere våren isåfall

Spennende nyhet, men som BF sier: la oss ikke hoppe i taket. Disse ryktene har jo florert på forumet i en god stund, så fremdeles er det jo kun et rykte. Oppstart i februar er vel lite sannsynlig, men heller nærmere våren isåfall

Vel, jeg inntar en litt annen posisjon og støtter MartinL, dette er ikke lenger et rykte, men konkrete planer.

Og hvis vi oppfører oss pent og pyntelig her på Forum, skal man ikke se bort fra at det kommer mer, i 2010 ^_^

Det skal være snakk om 330-200 som skal gå med 3-4 ukentlige rotasjoner.
Jeg er usikker på om denne ruten er ment som en erstatning til cargo ruten som i dag trafikkerer flyplassen, men Korean skal ha utykt stor tilfredshet med Osl og frakt operasjonene.

Vil ikke det i tilfelle bety en relativ stort nedgang i fraktkapasiteten?

spennende nyheter! Og med antallet som er forespeilet pr år, 200 000, så burde det jo sånn sett være en god mulighet for å fylle opp en 332 med 4 avganger pr uke? KE har jo to versjoner, en med 256 seter og en med 226 seter.. skulle jo bli sånn cirka 1024 seter pr uke det med den med flest seter, det viker ikke som noen umulighet. Ser vel ikke for meg at frakteren forsvinner av denne grunn? eller?

Det er vel ingen grunn til å kutte fraktruten av den grunn.
I Wien er de stadig innom med opptil 2 747 cargo i tillegg til 777 eller A330 for pax. Har faktisk kommet enda flere cargo 747 fra andre selskap siden Korean ikke klarer å ta alt.

Sålenge cargo delen på OSL går bra vil de sikkert fortsette med den.

Det er vel ingen grunn til å kutte fraktruten av den grunn.
I Wien er de stadig innom med opptil 2 747 cargo i tillegg til 777 eller A330 for pax. Har faktisk kommet enda flere cargo 747 fra andre selskap siden Korean ikke klarer å ta alt.

Sålenge cargo delen på OSL går bra vil de sikkert fortsette med den.

Det er nok ikke planer om å kutte cargokapasiteten fra OSL, så en A330 vil nok bare bli et supplement til Cagorutene

Etter det jeg har hørt skal det være snakk om en av disse. Desverre finner jeg ikke ut når disse er planlagt levert i 2010.

Korean Air has placed a new firm order with Airbus for six more A330-200 aircraft. The order is the first for the new 238 tonne increased take-off weight version of the popular twin-engine widebody, offering an extended flying range of up to 7,200 nautical miles

Scheduled for delivery from 2010, the new aircraft will feature a high comfort three-class layout and will be used on long-range services from Seoul to Europe and North America. The new order increases the total number of A330s ordered by Korean Air to 25, comprising 16 A330-300s and nine A330-200s.

"Our latest order for the A330 is part of our ongoing expansion plan and will enable us to open up new long haul routes," said Yang Ho Cho, Chairman and CEO of Korean Air. "The latest version of the aircraft is an even more attractive option for linking Incheon efficiently and economically with Europe and destinations across the Pacific."

http://www.airbus.com/en/presscentr...eleases_items/09_02_27_koreanair_a330200.html

Med 4151nm fra OSL til ICN, så burde det vel ikke være nødvendig med den IGW versjonen av A330-200 for å nå Oslo. Får håpe dette ryktet stemmer, når vi ser hvor dyktig MartinL har vært til å snuse opp annen info tidligere, så velger jeg også å tro på dette ryktet.

Får håpe det kommer en avklaring snart.

Nei, det er nok mer spørsmål om å ha tilgjengelig matriell enn å måtte vente på IGW-maskinene.

Da blir det nok en 1-stop mulighet fra ATL !

Med 4151nm fra OSL til ICN, så burde det vel ikke være nødvendig med den IGW versjonen av A330-200 for å nå Oslo. Får håpe dette ryktet stemmer, når vi ser hvor dyktig MartinL har vært til å snuse opp annen info tidligere, så velger jeg også å tro på dette ryktet.

Får håpe det kommer en avklaring snart.

Ja ja, ukuelig optimisme finnes det ihvertfall selv om det viser seg at det som oftest kun dessverre er rykter.

Back