• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny IC rute til Seoul fra Osl?

Og skulle denne ruten komme, er det vel snart overhodet ingen grunn til å krasjlande på Kastrup eller Arlanda halvveis på vei ut i fremtiden? USA er dekket, Europa er dekket, Asia begynner å bli bra dekket.... og Norwegian longhaul på vei inn... RIP Kastrup
 
Og skulle denne ruten komme, er det vel snart overhodet ingen grunn til å krasjlande på Kastrup eller Arlanda halvveis på vei ut i fremtiden? USA er dekket, Europa er dekket, Asia begynner å bli bra dekket.... og Norwegian longhaul på vei inn... RIP Kastrup

Tror nok Kastrup skal klare seg utmerket med at de mister noen transferpassasjerer til/fra Norge. Og mange nordmenn vil fortsatt benytte seg av Kastrup hvis de skal til feks Washington, Singapore eller Tokyo.
 
For ikke å glemme alle som bor i andre norske byer, som allikevel må innom OSL for å bytte fly. Der er fremdeles AMS eller CPH like gode som OSL pluss at avganger er hyppigere.
 
For ikke å glemme alle som bor i andre norske byer, som allikevel må innom OSL for å bytte fly. Der er fremdeles AMS eller CPH like gode som OSL pluss at avganger er hyppigere.

Godt poeng som endel av de som har OSL som sin flyplass glemmer til stadighet, spesielt mtp hvor knotetet transfer er lagt opp på Shoppingsenteret på jessheim
 
For ikke å glemme alle som bor i andre norske byer, som allikevel må innom OSL for å bytte fly. Der er fremdeles AMS eller CPH like gode som OSL pluss at avganger er hyppigere.

Nå har vel OSL langt hyppigere frekvens på andre norske byer enn CPH og AMS, men hvis du tenker på fra Norge og ut i verden, har selvsagt AMS hyppigere frekvens enn både OSL og CPH.
Nå jobbes det jo intenst for at transfer på OSL skal bli mye smidigere enn idag..
 
Nå har vel OSL langt hyppigere frekvens på andre norske byer enn CPH og AMS, men hvis du tenker på fra Norge og ut i verden, har selvsagt AMS hyppigere frekvens enn både OSL og CPH.
Nå jobbes det jo intenst for at transfer på OSL skal bli mye smidigere enn idag..

Vel, nå har både CPH og AMS et langt bedre produkt, med de aller fleste Longhaul-destinasjoner dekket. Oslo har skarve 5-6 stykker. Så for folk som bruker BGO, TRD, SVG etc, er Amsterdam et naturlig førstevalg på transfer, ikke OSL.
 
Ja, absolutt. LH begynner vel å få et ganske etablert feeder-nettverk i Norge nå.
 
Vel, nå har både CPH og AMS et langt bedre produkt, med de aller fleste Longhaul-destinasjoner dekket. Oslo har skarve 5-6 stykker. Så for folk som bruker BGO, TRD, SVG etc, er Amsterdam et naturlig førstevalg på transfer, ikke OSL.

Ja, var akkurat det jeg skrev.:p
 
Det at folk på vestlandet og andre steder i Norge foretrekker å fly direkte til Amsterdam, eller København , forteller jo alt om at OSL har et enormt vekstpotensiale, vist de får inn noen langruter. Det hadde hvert verre om det var motsatt. Få på plass T2, og noen langruter så går passasjertallene rett til himmels.
 
Det at folk på vestlandet og andre steder i Norge foretrekker å fly direkte til Amsterdam, eller København , forteller jo alt om at OSL har et enormt vekstpotensiale, vist de får inn noen langruter. Det hadde hvert verre om det var motsatt. Få på plass T2, og noen langruter så går passasjertallene rett til himmels.

Og så har man problemet med at ikke alle skal til samme destinasjon samtidig osv. Nordmenn fyller ikke egne fly fra Amsterdam, men bidrar en del totalt sett.
 
Og så har man problemet med at ikke alle skal til samme destinasjon samtidig osv. Nordmenn fyller ikke egne fly fra Amsterdam, men bidrar en del totalt sett.

Men det minsker jo ikke potensialet. De asiatiske selskapene har jo bedre transfer muligheter fra sine hubs, enn fra utgangshavnene i europa.
 
Nå har vel OSL langt hyppigere frekvens på andre norske byer enn CPH og AMS, men hvis du tenker på fra Norge og ut i verden, har selvsagt AMS hyppigere frekvens enn både OSL og CPH.
Nå jobbes det jo intenst for at transfer på OSL skal bli mye smidigere enn idag..

og ikke minst får du bonuspoeng ved å reise via AMS, FRA eller CPH, noe man ikke kan si om feks BGO-OSL-
 
Men det minsker jo ikke potensialet. De asiatiske selskapene har jo bedre transfer muligheter fra sine hubs, enn fra utgangshavnene i europa.

Det eksisterer helt sikkert et udekket behov for flere direkteruter til diverse verdenshjørner, men samtidig er vi kun ca. 4,7 millioner innbyggere her på bjerget.
 
Det at folk på vestlandet og andre steder i Norge foretrekker å fly direkte til Amsterdam, eller København , forteller jo alt om at OSL har et enormt vekstpotensiale, vist de får inn noen langruter. Det hadde hvert verre om det var motsatt. Få på plass T2, og noen langruter så går passasjertallene rett til himmels.
T2 hjelper ikke på alt det styret det er å ankomme OSL for videre innenlands connection i Norge. Å si at alle vil strømme til OSL bare de får et par ekstra ruter er nok i beste fall en ønskedrøm. Jeg skal likevel kunne strekke meg så pass langt som til å si at potensiale absolutt er der.
 
Det jeg kan si for egen del er et stort "JA TAKK" til en rute fra Seoul til Olso, i alle fall dersom den korresponderer fint med ruten Auckland - Seoul. Jeg begynner etterhvert å bli lei mellomlandinger....
(De må gjerne fly direkte til Alta for min del ;) )
 
OSL må gjøre seg sexy for andre flyselskap. Det gjøres med T2. Når dette blir ferdig kan vi dra på vikingtokt og knabbe og plyndre andre skandinaviske flyplasser for pax og flyselskap, samt gjøre seg til for nyetablerte ruter short eller longhaul. Asia er faktisk et stort marked.
 
Og hvis de vil gjøre seg sexy foe nye selskaper/ruter, da nytter det ikke å klatte litt og bygge en T-pir som gir fattige 5 nye fysiske gater. Bygg en paralell pir som er dedikert til utland med to etasjer, en for Schengen og en for non-Schengen.
 
Og hvis de vil gjøre seg sexy foe nye selskaper/ruter, da nytter det ikke å klatte litt og bygge en T-pir som gir fattige 5 nye fysiske gater. Bygg en paralell pir som er dedikert til utland med to etasjer, en for Schengen og en for non-Schengen.

Enig, den nye typisk norske klatteterminalen er ikke akkurat sexy. Få en ny og uavhengig terminal med 15-20 broer! Merkelig hvor løst pengene sitter når det skal bygges opera og hoppbakke, mens når det gjelder infrastruktur så skal det spares til fant!!
 
Back
Top