Re: Ny flyplass på Helgeland!?
Siste ord i denne saken er NEPPE sagt!
Hele “flyplasseventyret” i Rana er etter min mening basert på en drømmekalkyle som ikke har rot i virkeligheten når det kommer til trafikktall og framtidige trafikkstrømmer!
Det er enkelte som fabler om at det skal bli satt opp pendlertog /
flytog/flybuss fra Mosjøen til en eventuell ny flyplass på Hauan. Dette hadde
det jo vært aldeles utmerket å få på plass, men det blir nok en heller dårlig
butikk tror jeg.
Om vi regner med at det skulle bli så mange
som 5 avganger pr dag fra Hauan, og ALLE de 60.000 passasjerer som i dag reiser til
og fra Mosjøen flytter seg til Hauan, og ALLE disse velger å ta flytoget blir
det sånn rundt regnet 16 passasjerer pr flybevegelse , og da 16 passasjerer pr
togavgang hvis det er ett tog til hver flyavgang/ankomst ( dette grovt regnet
på i snitt 5 flyavganger/ 10 flybevegelser pr dag , 365 dager i året) Dette
sier meg at noe “flytog” nok ikke er liv laga, ei heller flybuss. Vi sitter
igjen med å måtte kjøre bil, med bompenger og dyr parkering hos Avinor.
Reisetidene for de som i dag sokner til Mosjøen
Lufthavn vil bli betydelig lengre enn i dag, slik at lekkasjen til andre
reisemåter blir betydelig.
Her er
dagens reisemønster fra Mosjøen, hvor vi kan legge til 5-10 minutters kjøretur
til flyplassen og 20-25 min for innsjekk/sikkerhetskontroll:
Mosjøen-Bodø : Fra 35 min om det er nonstop til 1.t
10 min med en mellomlanding . Hvis Hauan er Alternativ vil de fleste ta toget
hele veien, da tidsbesparelsen ved å stoppe på Mo og ta fly er minimal . Dette
tar unna passsjergrunnlag.
Mosjøen-Trondheim : Fra 50 min om det er nonstop (
4 av 5 avganger er det i dag) til 1t 15 min med en mellomlanding. Reisetid via
Hauan blir fort 3-4 timer og da er det nok mange som vil bruke bil eller tog
direkte til Værnes
Mosjøen- Oslo : 2 t 15 min med flybytter på Værnes,
inkl bagasjeoverføring! Reisetid via Hauan vil fort bli 4-5 timer, som gjør at
lekkasje til TRD med bil eller tog vil være der, samt at mange nok også vil
foretrekke SSJ om det rutetilbudet blir godt.
JEG tror at den såkalte samfunnsøkonomiske analysen
til Avinor hvor det konkluderes med at Mosjøen er tjent med at flyplassen
legges ned er mangelfull, og denne vil nok bli gjenstand for nøye vurdering før
et vedtak i denne saken fattes.
Det blir garantert bra for Rana å få en ny
flyplass, men man må ha betydelig sikrere tall på bordet før man klarer å
overbevise meg og veldig mange andre i Vefsn om at det å miste nærflyplassen og
35-40 arbeidsplasser der er et framskritt.
Om man ser på reisetidene lenger opp vil jeg tvile
på at særlig mange som skal til Bodø eller Trondheim vil finne det tjenlig å
reise med fly lengre. Både ut fra et tidsmessig og kostnadsmessig perspektiv.
For de som skal videre sørover vil det være 3 konkurrerende alternativ for de
som bor i Mosjøen.
Hauan,
Værnes etter å ha reist dit med tog eller bil og Stokka. Også her vil tid og
pris spille stor rolle.
Jeg er også meget skeptisk til at man skal regne
inn så store volum til trafikkgrunnlaget fra Mosjøen.
Gravity-rapporten
var i sin tid meget klar på at man måtte ha trafikken både Sandnessjøen og
Mosjøen trafikken for å kunne få nok passsjerer til Hauan for igjen kunne gi et
grunnlag for mer enn 3 B737 pr dag sørover.
Det at Stokka foreslås utbygget er etter min
mening det beste argument for å la Mosjøen fortsatt være i drift, ved at dette
gjør at trafikkstrømmene vil kunne ta andre veier som medfører Hauan ikke får
det tiltrengte trafikkvolum som det prosjekteres med.
Om det nå skulle bli la oss si 200.000 reisende på
Hauan pr år, fordelt på 355 dager, så gir ikke dette mer enn 564 passasjerer pr
dag, som koker ned til 282 pr dag pr vei. Skal man så ha 3 avganger mot sør pr
dag( morgen/lunsj/kveld) + 2 avganger mot nord ( morgen/kveld) med slike
trafikktall er jeg med all respekt redd for at tilbudet ikke blir så godt og
billig som det er solgt inn i diverse skriv så langt. Fortsetter man så å dele
passasjerer pr avgang blir det ikke mer enn 56 pr avgang og ankomst i gjennomsnitt!
Det blir det ikke mye Boeing 737 trafikk av til gode priser!
I mange dokumenter opereres det fortsatt med at det skal være 350.000 reisende
på Hauan pr år. Hvor disse skal komme fra er det ingen som kan si noe om….
Så er det
bare å ta i bruk kalkulatoren og regne på hvor mange reisende pr år det må bli
på Hauan med 5 avganger pr dag med f,eks Norwegians B737-800 med 189 seter (
som de ikke river løs om de ikke er sikre på å oppnå rundt 80% belegg)
I Vefsn er
det nå viktig at vi står sammen om vår nærflyplass og at vi i alle kanaler vi
kan påvirke sikrer at vi beholder denne. Dagens flytype vil slik det ser ut nå
kunne operere til ca år 2030, og hva som finnes etter det vet ingen pr i dag.